Toon posts:

Interactieve 3D wereld maken voor op het web?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waarde Tweakers,

Mijn hamvraag: met welke software kan ik het beste een 3D-wereld bouwen die ik op
internet kan zetten zodat iemand er zelf in rond kan lopen en verschillende opties selecteren?

Voorbeeld: ik heb wat toekomstscenario's voor de Nederlandse rivieren berekend (inundatiepolders, dijkverhogingen, uiterwaarden verbreden, overstromingen). Nu wil ik dat de internetter thuis in mijn 3D visualisatie van die scenario's kan rondlopen en met menu opties van het ene scenario in naar het andere kan klikken.

- Kan zoiets bijvoorbeeld in Worldbuilder, of kun je daar alleen volgens een vast script een filmpje van maken en die online zetten?
- Ik neem aan dat Flash veel te 2D is, al schijnen er wel wat dingen voor te zijn waarmee je wat 3D kunt doen
- Javascript?
- ehh Maya of 3D studio Viz?
- Sketchup?

Ok, ik ben dus nieuw op het gebied van 3D, maar goed: heb wel ervaring met Flash, VB 6.0 en Matlab.

Muchas gracias!
Siebe

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Lijkt me dat Macromedia Shockwave een goede optie is.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Java heeft een optie om met opengl te werken dacht ik. Of javascript dat heeft betwijfel ik. Maar misschien kan je het in gewoon java doen ?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zoek eens op vrml / sgml. Paar jaar geleden geopperd als standaard, je kan er heel mooie dingen mee doen in een browser maar zover als ik weet nooit echt doorgebroken... Dus wordt een beetje zoeken voor browser plugins.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:38
VRML + een besturing vanuit java of flash will do. Heb er nu op school les in (Mediatechnologie @ HU Amersfoort), wij moeten een keuke in 3d make.

There is no replacement for displacement!

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In 3DSmax kun je in samenwerking met flash wel wrede dingen doen! Kijk naar billybussey.com.. Ik geloof dat die gozert et met 3DSmax & Flash voor me kaar heeft gekregen..

Ik weet alleen niet of je met die software het ook zo kan programmeren dat je kunt rondlopen..

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:56
Je kunt het best op zoek gaan naar een standaard oplossing denk ik, want bijv. je eigen 3 enigine schrijven in java gaat je vrees ik niet 123 lukken. Ik weet niet in wat voor formaat je het nu hebt, maar als je nou eerst al eens op zoek ging naar iets wat dat ondersteund :)

Last.fm
Films!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:26

Freelance

(..)

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:28:
Waarde Tweakers,

...

Muchas gracias!
Siebe
je kunt panda proberen. Wel uitgebreid voor wat je wilt, maar het kan het allemaal..

[ Voor 2% gewijzigd door Freelance op 15-03-2006 11:58 . Reden: verkeerd gelezen topic ]

"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 18:18

PowerFlower

être diable et jouer fleur

3d op het web blijft vooralsnog een beetje een toekomstbelofte. VRML is eigenlijk nooit echt wat geworden (en inmiddels zelfs een dode standaard die nu verlaten is voor X3D, zie ook web|3D consortium), bijna niemand heeft daar dan ook de plugins voor geïnstalleerd wat het voor een "gewone" website die veel bezoekers moet trekken vrij nutteloos maakt, tenzij de bezoekers het echt heel graag willen (dan downloaden ze de plugin wel).

Imho en afaik is de enige realistische optie op dit moment het gebruik van Flash, maar als iemand daar een redelijke standaard, "out-of-the-box" platform voor heeft in Flash hou ik me aanbevolen ;)

Verwijderd

Gebruik anders director, of swift 3d maar dddamn, maak alles zo klein mogelijk of gebruik een heeele goeie plugin want dit gaat zwaar worden. hey anders leg dit klaar voor over 2 jaar :+

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 21:14:
Gebruik anders director, of swift 3d maar dddamn, maak alles zo klein mogelijk of gebruik een heeele goeie plugin want dit gaat zwaar worden. hey anders leg dit klaar voor over 2 jaar :+
dat dacht ik twee jaar geleden... wat zeg ik? 5 jaar geleden ook al :/

Stoer; Marduq

Verwijderd

Lijkt me een leuk project!

Als ik kan helpen.. heb wat tijd over ;-)
Heb ervaring in 3d tekenen (Rhino3d.. )

Verwijderd

In Shockwave (van Macromedia) zit een aardige 3D-engine (met Director als ontwikkelomgeving, wordt hierboven ook al genoemd). Out-of-the-box gaat dit met flash en al helemaal met javascript erg moeilijk worden, dus dat zou ik je niet aan willen raden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 22:26 ]

• XangadiX

XangadiX

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:25:
In Shockwave (van Macromedia) zit een aardige 3D-engine (met Director als ontwikkelomgeving, wordt hierboven ook al genoemd).
Die valt anders lelijk tegen, ik probeerde daarmee eens gewone vectoren in de ruimte te plaatsen en dat wilde niet. Of ja, dan moest ik een plat doozichtig vlak texturen waardoor je lelijke nare edges kreeg en toen ik op fora om wat hulp geen vragen kreeg ik te horen dat het niet kan en dat ik dan beter openGL kon gaan leren. :/

Stoer; Marduq

Verwijderd

XangadiX schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 20:13:
[...]
Die valt anders lelijk tegen, ik probeerde daarmee eens gewone vectoren in de ruimte te plaatsen en dat wilde niet. Of ja, dan moest ik een plat doozichtig vlak texturen waardoor je lelijke nare edges kreeg en toen ik op fora om wat hulp geen vragen kreeg ik te horen dat het niet kan en dat ik dan beter openGL kon gaan leren. :/
Hmmm.. da's ook vreemd. Ik heb zelf geen ervaring met shockwave 3d (wel met Director zelf), maar heb in het verleden (jaren geleden ondertussen) wel 3d games in shockwave op het web gespeeld. Maar wellicht is het dan toch ingewikkelder dan Macromedia ons wilt doen geloven.

• XangadiX

XangadiX

ow, maar 3d objectjes in een ruimte plaatsen en rond laten dartelen is niet eens zo heel erg moeilijk, dat klopt. Maar wil je een fijne 3d interface bouwen met een aantal radar lijnen (dat wilde ik namelijk, ik probeerde iets homeworld-achtigs te maken) dan is het een heel ander verhaal. Het is gewoon wat beperkt en mijn insziens te veel gericht op objectjes in de ruimte

Stoer; Marduq

Pagina: 1