processor cooler overzetten (hoe en wat)

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 14:14
Ik heb google en het GOT forum al afgezocht maar nog geen goed andwoord kunnen vinden helaas.
Van mijn oude pc is het moederbord gesneuveld. Nu heb ik een nieuwe op de kop kunnen tikken en deze komt dan ook morgen binnen. Nu moet alles dus worden overgezet van het kapotte moederbord naar de nieuwe. Geen probleem natuulijk. Het enige dat ik me afvroeg is hoe het zit met de Boxed cooler van de Intel Pentium 4 1,7ghz. Kan ik deze gewoon overzetten ? Of moet ik hier nu koelpasta tussen doen ? Of is een geheel nieuwe cooler een betere optie ? Ik kan dit natuurlijk ook in een pc zaak vragen maar wil eigenlijk toch wel zekerheid dus daarom vraag ik het hier !
Alvast super bedankt voor de antwoorden !

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bij boxed koelers is het zo dat er meestal aardig wat van die rotzooi tussen zit. Morgen dus even kijken of dat bij jou ook het geval is. Zo ja, dan kun je het zo laten.

Koelpasta is er voor om oneffenheden op te vullen voor optimale geleiding, het is niet zo van: hoe meer, hoe beter. :)

[ Voor 27% gewijzigd door PD2JK op 14-03-2006 22:57 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• clonedonkey
Toen ik hem er voor het eerst opzette zag ik zegmaar zo'n koelplaatje. Dit is dus als het goed is nog helemaal in tact en kan ik dan dus ook gewoon overzetten ? (uiteraard dan even in de bios kijken of cpu niet veel te warm word )

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is dat aluminium-folie? Dat is ook wel een zacht materiaal, dus zal zich ook aanpassen aan groefjes en kleine gaatjes. Zolang het niet ergens dubbel zit natuurlijk. ;)

Inderdaad even de temperatuur in de gaten houden, niet hoger dan 70/80C. Maar die eerste P4's (willamette/northwood) waren een stuk koeler dan nu, dus daar kom je niet zo gauw aan.

[ Voor 19% gewijzigd door PD2JK op 14-03-2006 23:08 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

De originele thermal pad:
Helemaal intact: nee
Normaal wel nog bruikbaar (verwijderen nadat cpu eerst 'warmgedraaid' is geweest) -> is niet heel netjes, ik zou gewoon alles proper maken en een nieuw half rijstkorreltje thermalpaste aanbrengen

Boxed koeler op zich hergebruiken: zeker

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je moet de oude koelpasta even van het koelblok vegen met een stukje keukenpapier ofzo zodat ie weer schoon is (kan evt. ook nog met wasbenzine als je het helemaal eraf wilt hebben). De CPU evt. ook een beetje schoonvegen. Dan moet je een klein beetje nieuwe koelpasta plaatsen op de processor. Als je dat niet hebt moet je het even halen bij een computerzaak. Smeer dan NIET het hele tubetje erop, maar een klein drupje en smeer dan uit over de core (kun je beter niet met je vingers doen, maar beter met een oud bankpasje of een plastic zakje om je vinger).

Als je geen eisen stelt aan de koeler kun je ook meteen een nieuwe kopen. Een nieuwe koeler (incl. koelpasta) is vaak niet een sveel duurder dan een tubetje koelpasta ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 14-03-2006 23:13 ]

• clonedonkey
Oke dus als ik nu even evalueer het volgende :

-Orginele cooler gebruiken : Goede optie maar dan wel met koelpasta nadat de cpu en de cooler een beetje zijn schoongemaakt
-Nieuwe cooler

Klopt dit zo'n beetje ? zo ja wat raden jullie hiervan dan het meeste aan, de oude cooler gebruiken of een nieuwe van b.v. coolermaster van iets van €15 kopen ?

• Saryon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06-2022

Saryon

Xienix

Voor die 15 euro kun je beter een nieuwe kopen, de koelpasta zit er dan al op of bij, en je hebt een lekker nieuwe schone cooler, zonder stofresten of iets dergelijks. Eventueel heb je voor ietsje meer zelfs lekkere stille coolers, mocht je een lawaaige cooler hebben, en dat kan ook wel schelen :)

Deliriant isti Romani.

• clonedonkey
Is dit een redelijk goede cooler :

CPU Cooler Coolermaster S478 €12,50

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Coolermaster maakt 1000 verschillende koelers voor S478, dus daar kunnen we niet veel over zeggen zonder typenummer ;) Als jouw CPU ook socket 478 is dan zal ie iig passen. En verder voldoen de meeste standaard coolermaster fans wel (zowel qua koeling als geluidsproductie). Kortom, die kun je wel kopen ja.

Let bij het monteren verder even op dat je de koeler er goed op plaatst. Het kan op 2 manieren, de goede en de foute :P Je ziet in de heatsink wel een verhoging zitten, die moet op de plek waar op de socket ook een verhoging zit. SPreekt eigenlijk voor zich en kan eigenlijk niet mis gaan, maarhet komt toch geregeld voor dat men dit verkeerd doet. Zelfs bij een PC die ik laatst onder handen had welke gemonteerd was door een gerenomeerde computerzaak was dit verkeerd gedaan :X (PC liep aldoor vast wegens oververhitting). Ik denk ik vermeld het even voor de zekerheid ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Palomar op 15-03-2006 00:50 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:57

Thandor

SilverStreak

Je hebt het over een Intel Pentium4 1,7GHz. Deze is(was) verkrijgbaar voor zowel socket 423 als socket 478.
Het is dus even verstandig om te controleren welke socket jij hebt. Straks koop je een nieuwe socket 478 koeler terwijl je een socket 423 moederbord hebt ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1