Writely: de online tekstverwerker

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS_Jelle
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-02 23:30
Afbeeldingslocatie: http://www.writely.com/images/LogobarLogo.gif Afbeeldingslocatie: http://www.writely.com/images/LogoBarTagline.gif
Inleiding

Writely is een online tekstverwerker gebaseerd op de Ajax-technologie. Maar Writely is meer dan dat: de nadruk ligt vooral op samenwerken in groep aan een tekst. Een kort overzicht van alle functies:
  • Upload Word, OpenOffice, RTF, HTML of tekst (of maak volledig nieuwe documenten).
  • Een geavanceerde, gebruikersvriendelijke WYSIWYG editor om je tekst vorm te geven, de spelling te checken, ...
  • Nodig anderen uit om je documenten mee te delen (via e-mailadressen).
  • Bewerk online documenten: alleen of met wie je ook kiest.
  • Bekijk je documenten revisiegeschiedenis en ga terug naar welke versie je ook kiest.
  • Publiceer documenten online voor de hele wereld of voor wie je kiest.
  • Download documenten naar je desktop als Word, OpenOffice, RTF, PDF*, HTML of zip.
  • Post je documenten op je blog.
  • Het taggen van documenten om ze gemakkelijk terug te vinden.
Writely bevindt zich al sinds augustus 2005 in betafase. Hierdoor moet je je eerst inschrijven om deel te nemen aan de beta. Momenteel is het inschrijven stilgelegd door de verhuis naar Google.

Update: Writely is nu in publieke beta en na eenvoudige registratie kan je hem gebruiken. Registratie is nodig, er is (nog) geen integratie daarvoor met de standaard Google account.

Afbeeldingslocatie: http://www.writely.com/images/ExampleEditScreen.gif

Browsercompatibiliteit

Writely werkt op:
  • IE 5.5+ (Windows)
  • Mozilla 1.4+ (Mac & Windows)
  • Firefox 1.0.6+ (Mac & Windows)
Writely werkt niet op*:
  • IE 5 (Mac) or IE 4 (Windows)
  • Netscape 4
  • Opera
  • Safari
* Dit is de officiële informatie. Writely werkt op bijna alle moderne browsers, maar hiervoor levert Writely geen officiële ondersteuning. :)

Cookies en Javascript inschakelen is uiteraard noodzakelijk.

Google

Op negen maart maakten Writely en Google bekend dat Writely (of beter gezegd: het bedrijf Upstartle) is overgenomen door Google. De vier werknemers van het bedrijf zijn erg enthousiast over de overname omdat het hen alle kansen geeft om van de dienst een succes te maken. Dit bevestigt ook nogmaals de geruchten dat Google aan een eigen online productiviteitssuite werkt, wat Google ontkent. Deze geruchten worden ook bevestigd door uitgelekte screenshots van een komende kalenderapplicatie van Google. De grootste concurrent van de online productiviteitssuite zou alvast Microsoft zijn die het soortgelijke Office Live in betafase lanceerde.

Wat Google juist van plan is met Writely is tot nu toe nog onbekend. Door de overname is het momenteel onmogelijk om je op te geven voor de beta van Writely. Je kan wel je e-mailadres achterlaten om verwittigd te worden wanneer dit wel terug mogelijk is.

Update: Writely is nu in publieke beta en na eenvoudige registratie kan je hem gebruiken. Registratie is nodig, er is (nog) geen integratie daarvoor met de standaard Google account.

Google heeft intussen ook al Google Spreadsheets en Calendar gelanceerd. In combinatie met ook Gmail enzo zou Google bij goede integratie van al deze diensten al een aardige online office suite hebben.

Links

Relevante links:

[ Voor 13% gewijzigd door RS_Jelle op 21-08-2006 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-10 22:43
Leuke TS :) Ik ga dit topic zeker volgen, het systeem lijkt me uiterst interessant. Het heeft toch een plusje boven online wysiwyg-systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDaNo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2023
Jammer dat er geen accounts beschikbaar zijn. Ik zou er graag mee werken. Lijkt me ideaal voor projectwerk in teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:37
Maar kun je hiermee ook met 2 mensen tegelijk typen?
Of is het meer dan jij iets typt, het online weg zet, en dat een ander ermee verder kan werken?

Anders zou het zéér praktisch zijn om bijvoorbeeld in een elektronische leeromgeving te verwerken.
Dan hoef je de avond van te voren niet in je ééntje een heel werkstuk te maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb dit al een tijd geleden getest. Maar het werkt best wel brak. Het is echt niet veel meer dan bijvoorbeeld FCKeditor. Het biedt te weinig functionaliteit om serieus te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

winkelwagen schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 16:25:
Maar kun je hiermee ook met 2 mensen tegelijk typen?
Of is het meer dan jij iets typt, het online weg zet, en dat een ander ermee verder kan werken?

Anders zou het zéér praktisch zijn om bijvoorbeeld in een elektronische leeromgeving te verwerken.
Dan hoef je de avond van te voren niet in je ééntje een heel werkstuk te maken :D
Een echte Multi-user editor? Moet je hier rmaar eens kijken. We gebruiken hem vaak om tegelijkertijd aan een verslag ofzo te werken. Het mooie is dat je realtime ziet wat de ander doet zonder dat je er zelf heel veel last van hebt. Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:37
Dat zocht ik al een tijdje!

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet om even de juiste poorten te forwarden; mocht het geheel niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*ff een kickje*

Writely lijkt erg interessant. Weet iemand hoelang het kan gaan duren voor de dienst weer beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaurens
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-10 15:07
Je kan je op dit moment registreren, zonder dat je geinvite ofzo hoeft te worden. Werkt erg vet hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS_Jelle
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-02 23:30
En de publieke beta is zojuist gestart. Nu wordt dit topic pas echt nuttig :)

De startpost is aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt wel goed, maar ik zie de meerwaarde er niet van in. Op welke computer staat nu geen tekstverwerker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 17:23:
Werkt wel goed, maar ik zie de meerwaarde er niet van in. Op welke computer staat nu geen tekstverwerker?
Dat is niet helemaal waar ;)
Daarnaast zitten hier standaard export mogelijkheden in naar MS Word, OO.org en als pdf, wat bij de gangbare tekstverwerker lang niet altijd het geval is.
Tot slot, als je een document schrijft, is deze vervolgens overal beschikbaar op een pc met internet. Als ik thuis onder Ubuntu een stukje schrijf en opsla als OO.org bestand, kan iemand anders deze lang niet altijd openen. Natuurlijk bestaan er export mogelijkheden, maar zijn niet 100% waterproof, evenals het importeren van MS Word (ea office toepassingen) in OO.org programma's.
Dit is echt een uitkomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-10 01:50
Sorry voor de kick, maar ook ik wil mijn ervaringen graag met jullie delen.

Zojuist heb ik een document gemaakt met behulp van Google Docs & Spreadsheets zoals writely tegenwoordig heet. De conversie naar Word en RTF formaat viel me vies tegen. Er klopte niets meer van de formatting. Conversie naar PDF ging wel goed, alleen is dat natuurlijk niet het meest gebruiksvriendelijke formaat als je dit naar iemand mailt om het document te bekijken en eventueel te wijzigen/aan te vullen (en dan heb ik het over iemand die writely niet gebruikt natuurlijk....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Schweino schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:30:
Sorry voor de kick, maar ook ik wil mijn ervaringen graag met jullie delen.

Zojuist heb ik een document gemaakt met behulp van Google Docs & Spreadsheets zoals writely tegenwoordig heet. De conversie naar Word en RTF formaat viel me vies tegen. Er klopte niets meer van de formatting. Conversie naar PDF ging wel goed, alleen is dat natuurlijk niet het meest gebruiksvriendelijke formaat als je dit naar iemand mailt om het document te bekijken en eventueel te wijzigen/aan te vullen (en dan heb ik het over iemand die writely niet gebruikt natuurlijk....).
Google docs is _juist_ om samen mee te werken. Wil iemand erin wijzigen: laat hem een Google account aanmaken, of een koppeling. Dat heb ik ook met mijn eigen email adres. Het prive email adres van mijn domein heb ik gekoppeld aan Google, zodat ik daar ook docs, spreadsheet en calendar mee heb. Ik heb dan alleen nog geen gmail (maar heb dat ook niet nodig).

Ik zou zeggen: mee doen? Account aanmaken of koppelen. Laten zien? Of de export view gebruiken (link sturen dus) of exporteren als pdf.

PS. De export als OpenOffice werkt wel gewoon goed, daar is niets mis mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:10

Royz

Kleurenblind!!

Dit soort programma's zijn super voor bijvoorbeeld schoolprojecten. Je kan precies zien wie wat heeft geschreven en je hoeft niet meer te downloaden waarna het op sommige pc's niet meer werkt bijv.

Toen ik erop klikte zag ik Google en dacht ik... ja natuurlijk!

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Pagina: 1