DVD-R vs DVD+R?

Pagina: 1
Acties:
  • 937 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
Hi,

Ik zit hier met een maat van me in een discussie welke media voor bepaalde doeleinde nu het beste zijn.
Ik ben van mening dat de compatibiliteit tussen DVD spelers etc tegenwoordig niet meer zoveel verschil uitmaakt tussen – en + maar dat er nog wel een groot verschil zit in welk media te gebruiken voor bepaalde doeleinde.

Zo zeg ik dus dat een +R langer houdbaar is en deze beter geschikt is voor het bewaren van je (zelf) gemaakte films ten opzichte van –R aan gezien de +R ook een langere levensduur heeft?
Nadeel van –R is dat er bij hoge snelheden kans is op data vloeiing en deze type media dus beter geschikt is voor backup van bepaalde data op je PC of iets dergelijks.

Wij verschillen dus van mening op genoemde punten.

Zijn de verschillen vandaag de dag tussen beide media nog zo groot op dit gebied?

Kon geen eenduidig antwoord vinden met de search dus daarom nieuw topic, mocht deze toch niet mogen dan ziet ik hem wel gesloten worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:00
- of + is volgens mij niet zoveel verschil, indien je maximale afspeelbaarheid wilt hebben dan branden met dvd+ met bitsetting naar dvd-rom.

hoe lang je het kan bewaren, dit doe ik door
1 testen na het branden (indien dit al meteen slecht is dan kun je hem niet lang bewaren)
2 na 1 jaar nog eens testen (kijken of de kwaliteit niet teveel terugvalt door slechte serie)

meer info hoe je moet testen www.cdfreaks.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

+R heeft inderdaad een wat betere foutcorrectie/datarecovery. Daarnaast heeft het ook een erg handige feature: Multiple Recording. Zie verder ook OM FAQ / Beleid » Wat is de beste CD/DVD media? en dan o.a. http://www.cdfreaks.com/article/113 :)

Zelf gebruik ik Verbatim +R(W)'s icm NEC 2510A. Werkt al jaren uitstekend O+ Backuppen van de belangrijkste documenten doe ik wekelijks om en om naar twee +RW's. De schijfjes werken na ~3 jaar nog steeds prima.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 15-03-2006 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84159

Wat ik mij nog vaag herinner uit de handleiding van m'n pa's dvd recorder (Modelletje Sony) is dat deze alleen opneemt in breedbeeld als je -r etjes gebruikt. Dus er is ook nog eens een media afhankelijkheid per speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:08
+r heeft veel betere compatibiliteit met DVD-spelers, omdat je de booktype naar DVD-ROM kan zetten (standaard van gekochte films). Heb zelf een speler die DVD+R niet pakt, maar met de booktypesetting op DVD-ROM pakt ie hem wel :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrrRon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Om even terug te komen op wat betere foutcorrectie/datarecovery, een quote uit het artikel van cdfreaks:

Defect management and recording quality

Another major advantage of DVD+RW format over DVD-RW (although no drive support it yet) is hardware defect management provided by the DVD+MRW standard (Mt Rainier for DVD+RW).

Daarom is mijn mening dat het niks uit maakt zolang je maar goede kwaliteit media gebruikt.

"Soylent Green is people!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

The__Virus schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:16:
+r heeft veel betere compatibiliteit met DVD-spelers, omdat je de booktype naar DVD-ROM kan zetten (standaard van gekochte films). Heb zelf een speler die DVD+R niet pakt, maar met de booktypesetting op DVD-ROM pakt ie hem wel :D.
Interessante opmerking gezien ik het vaker zie dat een dvd-speler wel -r leest en geen +r dan andersom.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Bor de Wollef schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:55:
[...]

Interessante opmerking gezien ik het vaker zie dat een dvd-speler wel -r leest en geen +r dan andersom.
Maar dan zij die +r's niet gebrand met de booktypesetting op DVD-ROM ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 15-03-2006 11:58 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Al met al komt het er dus op neer dat waar ik al een beetje mee kwam dichter bij de waarheid ligt als die vriend van me d8.
Nu is het alleen een kwestie van uitstekende media gebruiken voor een lange houdbaarheid maar doordat het nu wel een standaard geworden is kan denk ik nog niemand wat zeggen over de levensduur van verschillende merken.
Ik gebruikete(althans tot ze op zijn) altijd Platinum's vanwege de mooie recensies maar ben toch voornemens van plan om over te stappen op of Philips of Verbatim.
Nu ken ik het gezegde goedkoop is duurkoop maar gaat dit andersom voor DVDR media ook op? Wat ik dus bedoel is zijn de Verbatim's of Philips wel degelijk zo goed of ligt het gewoon aan de Mediacode van de disc, waar hij dus gemaakt is? Een Verbatim, Philips, Arita of Platinum kunnen bijwijzen van spreken allemaal uit dezelfde fabriek komen wat je op eerste gezicht niet zo ziet maar het grote prijsverschil is wel interresant ;)

Overigens heb ik zelf nog niet hoeven te spelen met de book-type, denk dat dit toch per merk afhankelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Een spindel van 100 dvd+r is maar enkele €€'s verschil tussen Platinum en Philps.
Daarvoor moet je het dus niet laten. En dan zijn het nog 16x ipv 8x. :)

Booktype verzet ik altijd.
Heb al meerdere mensen uit de miserie geholpen door hun deze tip te geven. Mijn Xbox las ook geen +r, maar -rom doet hij perfect! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
Een merk zegt helaas weinig. Vaak maken ze niet hun eigen DVDR's en kunnen ze zo overstappen van leverancier A naar B. De kwaliteit kan dan ook ineens sterk teruglopen, al is het bijv. maar omdat jouw brander niet goed kan omgaan met die andere discs.

Zo heb ik wel eens een paar losse DVD+R DL gekocht van Platinum (met doosje). Brandden prima, maar van het spindeltje dual layers van Platinum dat ik laatst gekocht heb, heb ik er al 1 in de vuilnisbak kunnen gooien (branden mislukt) en de andere lukte net met moeite. Je kon duidelijk horen dat de brander (een Benq) moeite had de leadout erop te krijgen. :/

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
@schumi2004:
Als je voor kwaliteit gaat, is Taiyo Yuden de eerste keuze, en Verbatim de tweede. Ik heb in Engeland bij een goede leverancier een keer een goedkoper 'eigen merk' genomen met dezelfde mediacode als de Verbatims die ik kende, maar de resultaten vielen lelijk tegen.
Bepaalde types van Maxell (de pro-lijn) en van Sony worden ook vaak door kenners aangeraden, maar dan moet je je goed verdiepen in welke je precies moet hebben. Kijk op cdfreaks.com in het forum Blank Media als je daar tijd voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
drfruit schreef op maandag 20 maart 2006 @ 14:31:
@schumi2004:
Als je voor kwaliteit gaat, is Taiyo Yuden de eerste keuze, en Verbatim de tweede. Ik heb in Engeland bij een goede leverancier een keer een goedkoper 'eigen merk' genomen met dezelfde mediacode als de Verbatims die ik kende, maar de resultaten vielen lelijk tegen.
Bepaalde types van Maxell (de pro-lijn) en van Sony worden ook vaak door kenners aangeraden, maar dan moet je je goed verdiepen in welke je precies moet hebben. Kijk op cdfreaks.com in het forum Blank Media als je daar tijd voor hebt.
Taiyo Yuden heb ik nog nooit van gehoord, waar komt deze ineens vandaan dan?
Ik was altijd van mening dat (kan ook aan kenis liggen en dat zal het ook wel) dat Verbatim's de "Top of the hill" waren qua dvd-r of +r media maar uit jouw reactie blijkt dat dus niet zo te zijn.

cdfreaks gaf btw alleen maar page error's op mijn zoek term dus nog niet kunnen lezen :(

Maar terug komend op jouw dl dvdr verhaal, wil je dus echte goede kwaliteit hebben dan is er dus een hele hoop research voor nodig? wierd dat dat hier nog niet ter sprake is gekomen dan?¿?¿

:update:
Ik was ff snel op zoek op enkel van de bekende webshops voor dvdr media maar geen enkele heeft me Taiyo Yuden laten zien?

Het is niet dat ik je niet geloof maar dit soort zaken betreft probeer ik me altijd redelijk op de hoogte te houden en ik kijk ook wel een beetje naar de prijs, maar voor data die zeer belangrijk is probeer ik goede media te gebruiken maar van dat merk heb ik , zoals ik al eerder zei, nog nooit gehoord. Mss heb je een leuke link naar een webshop?

Of komt dit in de buurt van wat je bedoelt? media code lijkt er iig op.
http://shop.cdfreaks.com/index/1/2/57/664

Heb toevallig ook nog eens een plextor 740a brander hehe

[ Voor 27% gewijzigd door schumi2004 op 21-03-2006 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22

MeNTaL_TO

The future is not set

schumi2004 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 02:33:
[...]

Taiyo Yuden heb ik nog nooit van gehoord, waar komt deze ineens vandaan dan?
Ik was altijd van mening dat (kan ook aan kenis liggen en dat zal het ook wel) dat Verbatim's de "Top of the hill" waren qua dvd-r of +r media maar uit jouw reactie blijkt dat dus niet zo te zijn.

cdfreaks gaf btw alleen maar page error's op mijn zoek term dus nog niet kunnen lezen :(

Maar terug komend op jouw dl dvdr verhaal, wil je dus echte goede kwaliteit hebben dan is er dus een hele hoop research voor nodig? wierd dat dat hier nog niet ter sprake is gekomen dan?¿?¿

Ik was ff snel op zoek op enkel van de bekende webshops voor dvdr media maar geen enkele heeft me Taiyo Yuden laten zien?

Het is niet dat ik je niet geloof maar dit soort zaken betreft probeer ik me altijd redelijk op de hoogte te houden en ik kijk ook wel een beetje naar de prijs, maar voor data die zeer belangrijk is probeer ik goede media te gebruiken maar van dat merk heb ik , zoals ik al eerder zei, nog nooit gehoord. Mss heb je een leuke link naar een webshop?
Waar ze vandaan komen? TY heeft altijd al de beste schijfjes gehad.
En oa hier (http://www.cdrwinkel.com/) kan je ze kopen.
Ik heb jaren lang ritek g04 (en g05) gekocht, maar de laatste tijd steeds meer problemen met de g05, ben nu een beetje zwervend opzoek naar een goede makkelijk verkrijgbare mediacode.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Vraag me toch af dat als cdfreaks zich uitermate richt op top kwaliteit en vergelijkingen hoe het kan dat deze media:
http://shop.cdfreaks.com/index/1/2/57/579
Met op merking : het beste media van het moment
eigenlijk min of meer als #1 wordt aan geprezen?

Zoals ik al zei, ik geloof jullie allemaal wat media betreft want als ik het zo hoor dan moet ik nog een hoop research doen maar hoe komt het dan dat als YT altijd al de beste is geweest dat er zo weinig bekendheid van is, iig in de meest bekende webshops?

Tot op heden nog steeds geen problemen ondervonden met Platinum 8x media, moet deze weliswaar branden op 4x ipv de gewenste 8x maar schijnt te liggen aan de plextor brander (740a), deze geeft bij 8x nog al vreemde ringen op disc en af en toe read errors's maar na de 3e brander versleten te hebben gaat het al wat beter ;)

[ Voor 30% gewijzigd door schumi2004 op 21-03-2006 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Die Kodak's met Taiyo Yuden mediacode zijn nep iig. Komen uit India en niet uit Japan zoals echte TY. Gebeurt helaas ook veel: mediacode van een andere fabrikant gebruiken. De disc wordt er niet automatisch beter van uiteraard..

Hier verkopen ze ook aardig wat originele TY http://www.iwonatec.de/index.php?manufacturers_id=20
voor wie eerlijk BTW wil betalen .de vervangen door .nl ;)

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Atomsk schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 03:10:
Die Kodak's met Taiyo Yuden mediacode zijn nep iig. Komen uit India en niet uit Japan zoals echte TY. Gebeurt helaas ook veel: mediacode van een andere fabrikant gebruiken. De disc wordt er niet automatisch beter van uiteraard..

Hier verkopen ze ook aardig wat originele TY http://www.iwonatec.de/index.php?manufacturers_id=20
voor wie eerlijk BTW wil betalen .de vervangen door .nl ;)
Ok Kodak met TY code zijn fake maar welke zijn dan wel betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

schumi2004 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 02:47:

Tot op heden nog steeds geen problemen ondervonden met Platinum 8x media, moet deze weliswaar branden op 4x ipv de gewenste 8x maar schijnt te liggen aan de plextor brander (740a), deze geeft bij 8x nog al vreemde ringen op disc en af en toe read errors's maar na de 3e brander versleten te hebben gaat het al wat beter ;)
Die vreemde ringen en leesfouten heb ik met mijn NEC2500 ook wel gehad met Platinum DVD's, daarom ben ik ze op 4x snelheid gaan branden, maar of dat nu aan de Platinums ligt of aan NEC?
Ik gebruik nu 16x Philips die ik op 4x max kan branden, zal aan de firmware liggen..

Ik heb trouwens wel eens ondervonden dat op -DVD's iets meer data past dan op +DVD's, een film die net niet op een +DVD paste, paste wel op een -DVD...

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 21-03-2006 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:48

FlipFluitketel

Frontpage Admin
GrrRon schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:17:
Om even terug te komen op wat betere foutcorrectie/datarecovery, een quote uit het artikel van cdfreaks:

Defect management and recording quality

Another major advantage of DVD+RW format over DVD-RW (although no drive support it yet) is hardware defect management provided by the DVD+MRW standard (Mt Rainier for DVD+RW).

Daarom is mijn mening dat het niks uit maakt zolang je maar goede kwaliteit media gebruikt.
Als het om dit artikel gaat: http://www.cdfreaks.com/article/113
Kijk dan wel even naar de datum.. Artikel is al bijna 3 jaar oud dus ondertussen heb je grote kans dat er wel dvd-recorders zijn die het ondersteunen.

@schumi2004: Bij www.cdrwinkel.com kun je TY's kopen van Plextor. Dit zijn wel echte TY's en dus ook echt superkwaliteit. Op de 2e plaats komt inderdaad Verbatim met hun MCC mediacode.
Er zijn nog andere merken die TY of MCC als mediacode hebben maar ga er maar vanuit dat als ze een behoorlijk stuk goedkoper zijn dat Verbatim of Plextor dat ze dan een soort van b-kwaliteit zullen gebruiken (slechtere beschermlaag of dat de snelheid waarvoor ze gecertificeerd zijn niet gehaald wordt danwel met veel schrijffouten enz.).
Kijk ook eens op www.nomorecoasters.com. Hier staat een overzichtje welke mediacodes de beste zijn en welke fabrikanten wel eens de mediacode vervalst hebben.

Ik bestel altijd bij cdrwinkel.com de verbatims met MCC mediacodes. Zoals je zelf al ervaren hebt zijn dit gewoon goede dvd's maar als je echt voor de top wilt gaan moet je de Plextor TY's eens proberen. Die heb ik een paar keer besteld maar de fouten op de gebrande dvd's waren niet zo enorm veel lager dan bij de Verbatims en daarom vond ik het de hogere prijs niet waard.

Op het moment zie ik bij cdrwinkel.com geen Plextor dvd's staan.. Ze zijn ook niet altijd even goed leverbaar waardoor je ze waarschijnlijk ook minder vaak zult zien dan de Verbatims.

[ Voor 18% gewijzigd door FlipFluitketel op 21-03-2006 10:52 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Ik ga gewoon voor de Verbatim's en mocht ik een partijtje TY's tegen komen zal ik ze wel eens proberen.

Waar het eigenlijk op neerkomt waar ik in begin van topic over begon is dat er toch nog wel verschil in kwaliteit ed zit in de verschillende media's en de compatibiliteit tussen spelers ook niet veel problemen meer oplevert en min of meer de keus is aan de gebruiker welke type media te gebruiken maar het op papier toch de +R iets of wat wint van de -R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Die van Plextor zijn inderdaad van TY. Verder heb je nog hier en naar Fuji DVD+R 8x van TY, zijn erg goed, maar nauwelijks meer te krijgen. Meeste Fuji 8x komen uit Taiwan tegenwoordig (als ze van TY zijn staat er "made in Japan" op).
Verder heb je uiteraard nog DVDR's van Taiyo Yuden zelf. Wordt verkochen via o.a. cdrwinkel en iwonatec (zie link die ik eerder gaf).

Als je de kwaliteit van de verschillende DVDR's die je koopt een beetje wil vergelijken, kun je trouwens Nero cdspeed gebruiken. Kun je scans van gebrande DVDR's mee maken en wanneer je de screenshots daarvan bewaard kun je later de verschillende foutwaardes vergelijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Atomsk op 21-03-2006 16:55 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137811

hoelang duurt zon DVD kwaliteit test met nero cd-dvd speed ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Anoniem: 137811 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 23:42:
hoelang duurt zon DVD kwaliteit test met nero cd-dvd speed ongeveer?
probeer het eens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om hier nou een oud topic omhoog te schoppen 8)7
Niemand houdt je tegen om even zelf het testje te draaien inderdaad, of om eerst even rond te zoeken met b.v. Google. Laat oude topics maar lekker rusten. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.