Laatste werkdag -> spullen inleveren maar krijg niet betaald

Pagina: 1
Acties:
  • 762 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:41
Afgelopen woensdag (8-3-06) was me laatste werkdag. Ik werkte via het uitzendbureau bij een vaste inlener.
Via het uitzendbureau was een werkauto beschikbaar gesteld welke door de lease maatschappij voor de deur werd gebracht.
Het gereedschap had ik al bij de inlener opgehaald toen ik nog via een ander uitzendbureau bij dezelfde inlener werkte (dat uitzendbureau ging failliet maar kon via Start gelijk worden over genomen).

Toen het de dinsdag voor de laatste werkdag was werd ik opgebeld door Start dat ik nog me gereedschap moest komen inleveren.
Dat zou ik woensdag 8-3 gaan doen.
Later in de middag werd mij ongeveer verplicht om eerst nog wat spullen bij een collega (waar het werk ook van stopte) ook op te halen.
Hier was ik eigenlijk niet echt blij mee omdat het me 2uur extra tijd koste.
Uiteindelijk ben ik vanaf 8:00 tot 13:00 onderweg geweest waarvan ook even bijpraten bij een collega was (45min).
Dus in totaal ben ik 5:15 uur voor het uitzendburo/ inlener bezig geweest zodat de lease maatschappij 's avonds de auto weer kon ophalen.
Nadat ik donderdag had gevraagd hoe ik deze uren kon indienen kreeg ik vandaag bericht terug dat het uren voor me eigen rekening waren. :(

Dit zou toch niet zomaar mogen aangezien ik later had gehoord dat het bij andere het gereedschap juist was opgehaald :? .
Ik hoeverre heb zij nu het recht om die uren NIET uit te betalen want ik vind dit echt belachelijk :r

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 19:14
Simpel: als er sprake is van een gezagsrelatie (zij geven opdrachten) is er sprake van een arbeidsrelatie. Dat is de wet. Stuur meteen een brief, eis dat er op tijd betaald wordt, wijs meteen op de 1% rente per dag bij te laat betalen (tot 50%!) en maak duidelijk dat je de vakbond inschakelt als er getreuzeld wordt met betalen. De brief gaat naar je opdrachtgever (Start, als ik het goed begrijp).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 20:08
MSalters schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 21:07:
Simpel: als er sprake is van een gezagsrelatie (zij geven opdrachten) is er sprake van een arbeidsrelatie. Dat is de wet. Stuur meteen een brief, eis dat er op tijd betaald wordt, wijs meteen op de 1% rente per dag bij te laat betalen (tot 50%!) en maak duidelijk dat je de vakbond inschakelt als er getreuzeld wordt met betalen. De brief gaat naar je opdrachtgever (Start, als ik het goed begrijp).
Even nuanceren:
Volgens art 7:623, 624, 625 BW moet salaris inderdaad betaald worden binnen de periode waarin het salaris verdiend wordt (tenzij schrijftelijk anders overeengekomen).
De werkgever hoeft werkdag 1 t/m 3 dat hij te laat betaalt (de betaling is pas voltooid nadat de werknemer over het geld kan beschikken, niet als de werkgever de opdracht tot betalen heeft gegeven aan de bank), niets extra te betalen, de 4e t/m 8e dag per werkdag 5%, daarna 1% per werkdag met een maximum van 50%.
Hiervan kan niet worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

Gekonkel met urenbriefjes moeten inleveren doet hier weinig aan af btw, dan zal de werkgever maar een voorschot moeten betalen oid.

[ Voor 2% gewijzigd door Xiphalon op 14-03-2006 22:43 . Reden: duidelijkere zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
darkmage schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:42:
[...]

Even nuanceren:
Volgens art 7:623, 624, 625 BW moet salaris inderdaad betaald worden binnen de periode waarin het salaris verdiend wordt (tenzij schrijftelijk anders overeengekomen).
De werkgever hoeft werkdag 1 t/m 3 dat hij te laat betaalt (de betaling is pas voltooid nadat de werknemer over het geld kan beschikken, niet als de werkgever de opdracht tot betalen heeft gegeven aan de bank), niets extra te betalen, de 4e t/m 8e dag per werkdag 5%, daarna 1% per werkdag met een maximum van 50%.
Hiervan kan niet worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

Gekonkel met urenbriefjes moeten inleveren doet hier weinig aan af btw, dan zal de werkgever maar een voorschot moeten betalen oid.
Het is niet een geval van te laat betalen maar meer in de vorm van zie willen die uren niet gaan vergoeden (eerder gemaakte uren zijn namelijk voor de inlener en deze uren worden dus ook goed gekeurd).
Zal even de quote geven uit de email waarin in hen gevraagd had hoe ik die uren van de laatste dag kon indienen (normaal kon je dat namelijk rechtstreeks bij de inlener)
Er was eerst een email van hen gekomen met wat vragen over gereedschap (nadat het ingeleverd was) en nadat ik dat alles had beantwoord etc sloot ik de mail af met "PS is het al bekend hoe ik de uren die ik woensdag heb gemaakt vergoed krijg?"
Goedemorgen Klaas Bram,

tekstje over gereedschap

Uren van woensdag zijn voor eigen rekening.

Met vriendelijke groet,
Susanne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Geachte Susanne <achternaam>,

Zoals je weet heb ik woensdag jl. mijn gereedschappen moeten inleveren bij <bedrijf>. Enige dagen hiervoor, op <datum>, ben ik opgebeld door <collega van Susanne>. Hij/zij heeft mij opdracht gegeven ook het gereedschap bij mijn collega <X> op te halen.

Mijn relatie met Start uitzendbureaus en haar werknemer is een arbeidsrelatie. Deze arbeidsrelatie is gedefinieerd in de arbeidsovereenkomst, welke door zowel Start als mij is ondertekend. Binnen deze arbeidsovereenkomst staat Start Uitzendbureaus bekend als opdrachtgever cq. werkgever.

Op het moment dat ik van mijn werkgever, Start Uitzendbureaus, een opdracht krijg ben ik als gevolg van onze arbeidsovereenkomst verplicht deze opdracht zo goed mogelijk te vervullen. Anderzijds wordt de werkgever verplicht de arbeid overeenkomstig de arbeidsovereenkomst te belonen. Aangezien ik 8 maart alle gevraagde werkzaamheden naar tevredenheid van <vaste inlener> heb verricht doe ik hierbij het dringende verzoek dat Start zich aan haar kant van de overeenkomst houdt.

Woensdag 8 maart heb ik, behalve mijn eigen gereedschappen, ook de gereedschappen van <x> ingeleverd. Deze heb ik bij het huisadres van <x> op moeten halen, waardoor ik in totaal <y>km gereden heb. Uitgaande van de standaard kilometervergoeding van <z> cent per kilometer zou dit resulteren in een vergoeding van <z maal Y>. Verder ben ik in totaal <a> uur bezig geweest hiermee. De totale vergoeding voor deze gedane arbeid die Start aan mij verschuldigd is, bedraagt dus <bedrag>.

Uit je e-mail van <datum> valt op te maken dat Start Uitzendbureaus van plan is deze kosten niet te vergoeden en zich daarmee niet te houden aan de gemaakte afspraken. Ik wil je er op wijzen dat wanneer een werkgever gedane arbeid weigert te belonen, de werknemer via een arbeidsrechter het verschuldigde loon moet vorderen. Het lijkt me duidelijk dat dit voor ons beiden geen wenselijke situatie is. Wanneer er trouwens wel betaald wordt, maar te laat, gaat er een zogenaamde wettelijke vertragingsvergoeding overheen. Dit kan oplopen tot 50% bovenop het verschuldige loon.

Ik vertrouw erop dat Start Uitzendbureaus en haar werknemers deze vervelende situatie zo snel mogelijk tot een goed einde weten te brengen.
Voor vragen ben ik schriftelijk bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

<Klaasbram>

[ Voor 22% gewijzigd door n1els op 15-03-2006 12:21 . Reden: betere alineaverdeling, en wat info toegevoegd ]

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is een zeer nette brief niels, profi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon ff n1els feliciteren met zijn erg puike brief ! Ik kon het zelf echt niet beter hebben gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1els
Dankjewel! Het is niet zo druk hier op mn werk dus ik dacht, laat ik maar eens een briefje maken.
Ik heb net nog even een alinea toegevoegd, maar je zou eigenlijk in je tekstverwerker even moeten prutsen met het lettertype en de grootte daarvan zodat het 1 A4'tje mooi opvuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deze het(heb) ik bij het huisadres van
Typo ;)

Maar verder inderdaad een zeer mooie brief :)

[ Voor 28% gewijzigd door SinergyX op 15-03-2006 12:10 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1els
Haha, ik woon zelf in Woudenberg, op de grens tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse vallei, dus dit zal een verdwaald stukje plaatselijke spreektaal zijn ;)

Inmiddels aangepast

[ Voor 8% gewijzigd door n1els op 15-03-2006 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
tnx voor de brief.
Ik had ze al gisteren per mail laten weten over de arbeidsrelatie.
Mochten ze daar niet op in gaan dan gaat de brief de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:06

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik neem aan dat je niet meer via die toko aan de slag wilt?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Hillie schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 21:21:
Ik neem aan dat je niet meer via die toko aan de slag wilt?
Ze zeiden nog wel leuk dat ze misschien weer over een week of 6 weer bij dezelfde inlener werk zouden hebben maar ja met zo'n gang van zaken heb ik daar geen behoefte meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n1els schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:44:

Woensdag 8 maart heb ik, behalve mijn eigen gereedschappen, ook de gereedschappen van <x> ingeleverd. Deze heb ik bij het huisadres van <x> op moeten halen, waardoor ik in totaal <y>km gereden heb. Uitgaande van de standaard kilometervergoeding van <z> cent per kilometer zou dit resulteren in een vergoeding van <z maal Y>. Verder ben ik in totaal <a> uur bezig geweest hiermee. De totale vergoeding voor deze gedane arbeid die Start aan mij verschuldigd is, bedraagt dus <bedrag>.
Misschien wat laat, maar wat me net op viel dat er nu in de brief over een km vergoeding wordt gesproken terwijl ik uit de eerdere posts van de TS begreep dat de extra kilometers zijn gereden met een lease auto.

Volgens mij heeft de TS dan alleen recht op het uurloon van de reistijd.
Pagina: 1