Ik heb nu bijna een jaar een Asus A8N-e met 2x een Samsung P80 HD120IJ Sata2 harddisk, op de poorten Sata1 en Sata2 van het moederbord. Deze harddisks staan niet in een Raid-array. Dit alles heeft altijd zonder problemen gewerkt totdat recentelijk een van de harddisk (mijn d-schijf), die als data-schijf wordt gebruikt, erg langzaam werd met copieren, uitpakken, par-files repareren etc. Bij zeer zware "belasting" zoals het gebruik van Quickpar liep soms zelfs het hele systeem vast. Ik heb toen de schijf onderworpen aan een aantal tests zols HD Tune en HD Tach waarbij de Transfer Rate op ongeveer 10 MB/s uitkomt. De andere, dezelfde schijf haalt >50 MB/s.
Schijf defragmenteren, schijf formateren, andere kabels, bios moederbord updaten, nieuwste NForce-drivers, allemaal geen invloed. De temeratuur van de harddisk blijft mooi onder de 30 graden met een 120mm fan er recht voor. Een uitgebreide oppervlakte controle levert geen enkele fout op.
Vervolgens heb ik alle mogelijke combinaties van de 4 sata-aansluitingen geprobeerd waarbij bij 4 van de 12 combinaties de PC niet eens wilde doorstarten en bij 8 van de 12 de PC normaal opstart maar de bewuste schijf weer slechts 10 MB/s haalt.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Schijf defragmenteren, schijf formateren, andere kabels, bios moederbord updaten, nieuwste NForce-drivers, allemaal geen invloed. De temeratuur van de harddisk blijft mooi onder de 30 graden met een 120mm fan er recht voor. Een uitgebreide oppervlakte controle levert geen enkele fout op.
Vervolgens heb ik alle mogelijke combinaties van de 4 sata-aansluitingen geprobeerd waarbij bij 4 van de 12 combinaties de PC niet eens wilde doorstarten en bij 8 van de 12 de PC normaal opstart maar de bewuste schijf weer slechts 10 MB/s haalt.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?