[Samsung P80] na 10 maanden ineens zeer traag

Pagina: 1
Acties:

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb nu bijna een jaar een Asus A8N-e met 2x een Samsung P80 HD120IJ Sata2 harddisk, op de poorten Sata1 en Sata2 van het moederbord. Deze harddisks staan niet in een Raid-array. Dit alles heeft altijd zonder problemen gewerkt totdat recentelijk een van de harddisk (mijn d-schijf), die als data-schijf wordt gebruikt, erg langzaam werd met copieren, uitpakken, par-files repareren etc. Bij zeer zware "belasting" zoals het gebruik van Quickpar liep soms zelfs het hele systeem vast. Ik heb toen de schijf onderworpen aan een aantal tests zols HD Tune en HD Tach waarbij de Transfer Rate op ongeveer 10 MB/s uitkomt. De andere, dezelfde schijf haalt >50 MB/s.
Schijf defragmenteren, schijf formateren, andere kabels, bios moederbord updaten, nieuwste NForce-drivers, allemaal geen invloed. De temeratuur van de harddisk blijft mooi onder de 30 graden met een 120mm fan er recht voor. Een uitgebreide oppervlakte controle levert geen enkele fout op.
Vervolgens heb ik alle mogelijke combinaties van de 4 sata-aansluitingen geprobeerd waarbij bij 4 van de 12 combinaties de PC niet eens wilde doorstarten en bij 8 van de 12 de PC normaal opstart maar de bewuste schijf weer slechts 10 MB/s haalt.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Een test doen met de software van Samsung, om te kijken of die hdd nog wel helemaal lekker is.

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Maakt je HD wel eens rare tik geluiden met een spin down en spin up als gevolg? Dit probleem had ik namelijk met een samsung SP1614N, welliswaar geen SATA maar het gevolg was hetzelfde. Een tergend lage datatransfer. Ik heb de schijf met een DRM kunnen omruilen tegen een splinternieuwe schijf.

Ook had ik de schijf getest met verschillende soorten scansoftware, inclusief die van Samsung zelf, alles zeiden dat de schijf in topconditie was en meer lovends...

De werkelijkheid liet te wensen over....

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb die Samsung-tool gevonden. Moet helaas in DOS-mode worden gedraaid. Dat wordt dus een boot-cd'tje branden :(. De oppervlaktetest van HD-Tune vond helemaal niks qua fouten.
Ik hoor geen rare tikken o.i.d. en alles lijkt goed te werken, alleen heel langzaam.
Ik ga mijn HD morgen eens testen in een ander systeem. Als het daarin wel goed gaat is het wellicht een controller-probleem. Helemaal raar....

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

tollo71 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:28:
Ik heb die Samsung-tool gevonden. Moet helaas in DOS-mode worden gedraaid. Dat wordt dus een boot-cd'tje branden :(. De oppervlaktetest van HD-Tune vond helemaal niks qua fouten.
Ik hoor geen rare tikken o.i.d. en alles lijkt goed te werken, alleen heel langzaam.
Ik ga mijn HD morgen eens testen in een ander systeem. Als het daarin wel goed gaat is het wellicht een controller-probleem. Helemaal raar....
Waarom is het een probleem om met dat CD 'tje op te starten? Het is (meestal) maar een keer en je weet meten of het nu aan je hdd of aan iets anders ligt.

edit:

Ergo, als dat tooltje geen errors geeft moet het aan iets anders in je systeem liggen.