[EXCEL 2003] hoe zorgen dat cel geen 0 wordt?

Pagina: 1
Acties:

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:34

GG85

.......

Topicstarter
Ik zit met hetvolgende probleem:
Voor een bepaald dartspelletje ben ik een Excel sheet aan het maken die zodra je het benodigde aantal punten gooit dit bij je eerdere score optelt maar zodra je niet het benodigde aantal gooit en de score cel dus leeg blijft je punten halveert. Ik doe dit dmv de volgende formule:

D7=IF(D6=0;(D5*0,5);SUM(D5;D6))

D5= je vorige puntentotaal
D6= het gegooide aantal punten)
D7= je aantal punten voor de volgende beurt

Dus zodra D6 hoger als 0 is wordt dit bij je punten opgeteld (D5) en anders worden je punten (D5) gehalveert.
Opzich werkt dit als ik het aantal weer te geven decimalen op 0 zet goed alleen wordt als je een poosje geen punten gooit je score vanzelf 0 (afronding op 0 decimalen) terwijl deze nooit lager als 1 mag komen.
Hoe krijg ik het voor elkaar om een minimum waarde van 1 te krijgen als uitkomst?

oh ja, minder belangrijk: hoe laat je Excel naar boven afronden bij het halveren? zodat de helft van 13 dus 7 wordt en geen 6?

[ Voor 8% gewijzigd door GG85 op 14-03-2006 20:49 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Standaardfuncties van Excel:
=MIN(x;y) :Y)
of beter: gebruikt ook =AFRONDEN(x;0)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
En hoe moet ik dat per cel integreren? Klein voorbeeldje misschien :D?

Zit me ineens te bedenkten dat als je alles naar boven afrond op decimaal je nooit lager dan 1 kan komen :~. Alleen wat moet ik achter mijn formules zetten om dit voor elkaar te krijgen? Oh ja, kheb een engelse Excel dus graag engelse code :)

[ Voor 64% gewijzigd door GG85 op 14-03-2006 20:58 ]

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Heb het al gevonden je kunt dmv ROUNDUP het eindresultaat van de er achter staande formule afronden op een gewenst aantal decimalen:

D7==ROUNDUP(IF(D6=0;(D5*0,5);SUM(D5;D6));0)