DHCP inschakelen op netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 12.928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170921

Topicstarter
Hallo,

ik ben bezig mijn pc na een crash opnieuw aan het netwerk thuis te hangen. Nu heb ik een nieuw moederboard (ASUS A8N-SLI) en daarvoor heb ik ook de goede drivers geinstalleerd (meegeleverd met het moederboard, cd versie 99.06 mocht dat boeiend zijn), maar er werd geen IPadres toegewezen wanneer ik dat op dynamisch zette.

na een ipconfig /all bleek dat de DHCP ingeschakeld op nee stond, terwijl die volgens mij op ja moet staan om beschikbaar te zijn voor een dynamisch IPadd.

ik heb hier gezocht naar hoe ik de instellingen zo kan veranderen dat de DHCP op ingeschakeld komt te staan, maar kon het niet (zo gauw - 15 minuten }:O ) vinden.

kan iemand me vertellen hoe ik mn netwerkkaart DHCP-ready krijg?

dank!

Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Welkom op GoT :)
Deze vraag had je via de search ook prima kunnen vinden volgens mij, denk daar de volgende keer even om.
Voor nu configuratiescherm --> netwerkverbindingen --> adapter opzoeken en rechts klikken --> TCP/IP selecteren --> eigenschappen --> automatisch ip adres laten toewijzen aanvinken --> ok.
Eventueel daarna nog even via ipconfig /renew opnieuw een ip-tje aanvragen bij de dhcp server.

edit:

Hoi _Reboot_ :)

[ Voor 8% gewijzigd door ralpje op 14-03-2006 20:14 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Start => instellingen => configuratiescherm => netwerkverbindingen => klik rechts op de netwerkkaart => klik op eigenschappen => dubbelklik op TCP/IP => klik op automatisch IP adres verkrijgen. Let er ook ff op dat automatisch DNS adres verkrijgen staat aangevinkt...

Suc6!
Edit: Damn, net te laat...

[ Voor 11% gewijzigd door _reboot_ op 14-03-2006 20:07 . Reden: Spuit11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties. ik ben waarschijnlijk onjuist geweest in mn vraag.

uiteraard heb ik bovenstaande al geprobeerd (en ook hier gevonden toen ik daarna zocht naar oplossingen voor mn probleem), maar het probleem is dat ik wanneer ik op de router aangesloten ben en ik die instellingen toepas (dus dynamisch bij IP en DNS), ik geen IPadres krijg van de DHCP server. zij blijven dan op 0.0.0.0 staan (zowel IP als DNS).

>> wat ik eerder vroeg over DHCP uitgeschakeld is waarschijnlijk ook niet van toepassing, aangezien ik nu vanachter een hardware firewall met een statisch ip inlog, en is het waarschijnlijk logisch dat DHCP is uitgeschakeld. dat was dus mijn fout. <<

Dit probleem heb ik hier niet kunnen vinden, vandaar dat ik er een nieuw topic voor open. iemand bekend met dit fenomeen?

edit: ik zie in mn IPconfig dat het adres van de DHCP server 255.255.255.255 is, terwijl het router andere waarden aangeeft, namelijk

Intranet
Subnet Mask 255.255.255.0

(en Public Subnet Mask 255.255.255.224)

daar zit waarschijnlijk een probleem. ik ga ondertussen zoeken of ik dat kan synchroniseren :]]

dank!

Ramon

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 170921 op 14-03-2006 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo,

ik heb met behulp van een andere computer het probleem geisoleerd. het is inderdaad dat het adres van de DHCP server niet goed ingesteld is. het zou 192.168.1.1 moeten zijn (IP adres van de DHCPserver), het is 255.255.255.255. als ik een andere computer op het netwerk hang, vindt ie de DHCPserver wel en krijgt deze een goed werkend IPadres.

is er iemand die weet hoe ik mijn netwerkkaart kan vertellen op het goede ipadres te zoeken naar de DHCPserver?

dank!

Ramon

ps: sorry als ik ongeduldig lijk, maar ik ben al een paar dagen aan het sleutelen met dit probleem en ik kom maar stapje voor stapje verder, zonder dat ik echt bij een oplossing kom. ik wil het eindelijk een keer oplossen, maar op het internet kan ik niet vinden hoe ik dit zou kunnen oplossen, net als in de windows help files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161123

Uhm een DHCP is juist dat je geen IP in hoeft te stellen...
Dus hoezo zou je de in willen stellen ? Zet gewoon op automatisch
en dan moettie het doen...
Zo niet ? check ff je firewall enzo

Wat je even kan proberen is een 192.168.1.xxx nummer toe te kennen
aan je pc. Als subnet die 255.255.255.255 en dan even kijken wat hij
doet. DNS en Gateway natuurlijk 192.168.1.1 in jouw geval :)

En is een 192.168.1.1 nummer niet subnet 255.255.255.0 ? :?

Net ff gecheckt en je info klopt nie :P 192.168.1.1 hoort bij subnet mask
255.255.255.0!

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 161123 op 14-03-2006 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er gaat iets fout in jouw redenering:
De DHCP-server zorgt ervoor dat een netwerkkaart een ip-adres/gateway & subnetmask krijgt. Waarschijnlijk staat je dhcp-server niet goed ingesteld. Kun je kijken op je 2de pc of die wel een dynamisch ip krijgt?
Start -> uitvoeren -> cmd -> ipconfig /all

Nu moet er bij je netwerkkaart 'DHCP ingeschakeld .... JA' staan. Indien dit niet het geval is, heb je op die pc een vast/statisch ip en zul je zelf je dhcp-server in je router vanaf die pc moeten configureren

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik wil niet héél vervelend doen, maar dit bord heeft (voor zover ik kon vinden) twee netwerkpoorten.

Ik neem aan dat je beide poorten hebt geprobeerd?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SlinkingAnt schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:35:
Er gaat iets fout in jouw redenering:
De DHCP-server zorgt ervoor dat een netwerkkaart een ip-adres/gateway & subnetmask krijgt. Waarschijnlijk staat je dhcp-server niet goed ingesteld. Kun je kijken op je 2de pc of die wel een dynamisch ip krijgt?
Start -> uitvoeren -> cmd -> ipconfig /all

Nu moet er bij je netwerkkaart 'DHCP ingeschakeld .... JA' staan. Indien dit niet het geval is, heb je op die pc een vast/statisch ip en zul je zelf je dhcp-server in je router vanaf die pc moeten configureren
die 2e pc krijgt wel gewoon een dynamisch ip, terwijl ik daar dezelfde instellingen heb gebruikt als op deze pc.
CodeCaster schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 00:42:
Ik wil niet héél vervelend doen, maar dit bord heeft (voor zover ik kon vinden) twee netwerkpoorten.

Ik neem aan dat je beide poorten hebt geprobeerd?
uiteraard.

ik weet dat ik niet mijn ipadres probeer in te stellen. dat moet automatisch gebeuren :]]

dit is de situatie zoals ik deze nu tegenkom:
Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f68/Polluz/prntscrn1.jpg

het rood omcirkelde moet imho 192.168.1.1 worden, op de andere pc is dit ook het geval. Dát probeer ik dus in te stellen.

Dank!

Ramon

edit: linkfix

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 170921 op 15-03-2006 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 04:46
Heb je misschien de nVidia nForce4 firewall nog aan staan ofzo? (da's dus een andere dan de Windows firewall)

[ Voor 28% gewijzigd door Ruuddie op 15-03-2006 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ruuddie schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 01:07:
Heb je misschien de nVidia nForce4 firewall nog aan staan ofzo? (da's dus een andere dan de Windows firewall)
nee. ik heb alle firewalls uitstaan. XP, Nvidia, zonealarm. het is allemaal uitgeschakeld totdat dit opgelost is.

P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat je even moet begrijpen is dat als je DHCP gebruikt, je helemaal niks hoeft in te stellen. Je netwerkkaart gaat op zoek naar een IP, die krijgt ie van de DHCP server en dan stelt ie zichzelf in.

Wat mij opvalt is dat je IP 0.0.0.0 is, terwijl dit 169.254.x.x (uit mn hoofd) zou moeten zijn als je geen IP zou krijgen. Ik denk dus dat er eerder wat mis is met je netwerkkaart/drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zoals Tsunami al zegt, hoef je geen DHCP-server in te stellen. Voor zover ik weet kan dat zelfs niet eens op de client :) De nieuwste drivers installeren kan ook geen kwaad.

Is er toevallig in je router/modem (DHCP-server) iets gewijzigd van de standaardinstelling? Misschien is er namelijk mac-adres filtering ingeschakeld, als beveiliging.

Het kan ook dat de DHCP-server aan zijn maximum aantal leases zit, probeer dit anders eens te verhogen, of de oude leases te verwijderen.

Verder kun je nog een andere poort op de router/switch proberen, of een andere kabel. Heb je verder nog wat meer info over de opbouw van je netwerk?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Heb je na die ipconfig /all al eens een ipconfig /release en ipconfig /renew gedaan? Dan gaat je kaart opnieuw een DHCP-lease aanvragen bij de DHCP-server.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ralpje schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:25:
Heb je na die ipconfig /all al eens een ipconfig /release en ipconfig /renew gedaan? Dan gaat je kaart opnieuw een DHCP-lease aanvragen bij de DHCP-server.
ja, dit heb ik gedaan.
CodeCaster schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 01:52:
Is er toevallig in je router/modem (DHCP-server) iets gewijzigd van de standaardinstelling? Misschien is er namelijk mac-adres filtering ingeschakeld, als beveiliging.

Het kan ook dat de DHCP-server aan zijn maximum aantal leases zit, probeer dit anders eens te verhogen, of de oude leases te verwijderen.

Verder kun je nog een andere poort op de router/switch proberen, of een andere kabel. Heb je verder nog wat meer info over de opbouw van je netwerk?
Voor zover ik weet (en nagevraagd heb) is er geen MACadresfilter ingeschakeld. toen ik op de router wilde kijken naar het aantal leases kon ik daar geen waarde voor vinden. ik heb er een screenshot van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f68/Polluz/routersetup.jpg
zijn die instellingen in het rood goed? ik dacht het wel, ik heb ze nooit anders gezien volgens mij.

het netwerk:

OnsNet Glasvezel
|
Router (E-tech DSL/Cable modem, 4poorts)
> hardware firewall > hub (ruimte voor 4 users)
> 3 slots voor users die niet achter de firewall willen

op het moment zit ik achter de firewall met een static IP, ik wil een van de 3 niet gefirewallde gebruikers zijn :]

Ramon

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 170921 op 15-03-2006 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:07

lier

MikroTik nerd

Even terug naar het begin:

DHCP request wordt gebroadcast, reply van DHCP server wordt "vanzelf" naar de juiste pc gestuurd.
Weet je heel zeker dat bijvoorbeeld je netwerkkaart wel actief is ?
Is de netwerkkabel die je gebruikt wel goed ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan nu toch ook internetten? Ik heb alleen andere instellingen dan ik zou willen.(namelijk achter de firewall, dat is niet de bedoeling). Ik ga er van uit dat netwerkkaart en netwerkkabel dus prima zijn.

Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

doe eens in een cmd box :

net start "dhcp client"

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:35:
doe eens in een cmd box :

net start "dhcp client"
Dit geeft "de aangevraagde service is al gestart"

Ramon

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 170921 op 15-03-2006 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

dan is dat i.i.g. niet het probleem :)
niet toevallig op je router een limiet aan het aantal leases ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Laatst online: 07-05 23:10

Gallus

Cheesy

Probeer je TCP/IP eens te resetten:

netsh int ip reset resetlog.txt

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
- Waarom heb je die niet 192.168.*.* adressen in je "dhcp active ip table" window staan ? Dat lijkt mij niet juist.

En 255.255.255.255 is een broadcast adres, is tijdelijk omdat je pc blijkbaar geen respons van een dhcpserver heeft kunnen krijgen

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aZuL2001 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 11:54:
- Waarom heb je die niet 192.168.*.* adressen in je "dhcp active ip table" window staan ? Dat lijkt mij niet juist.
dat zijn computers die vanachter de firewall inloggen, en van de firewall een IP krijgen. die staan daar correct.

Ramon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb je sowieso je router als eens gereset? (stekker eruit en erin), met een e-tech zou me dat niet verbazen.. (daarna nog eens ipconfig /release en ipconfig /renew)

Het lampje op je netwerkkaart brandt wel? En knippert er ook iets?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, hij doet het eindelijk.

geen idee wat er nu fout was eigenlijk, de laatste twee dagen ben ik er niet aan geweest, maar toch is het probleem opgelost. bedankt voor de hulp iig allemaal!

ciao!

Ramon
Pagina: 1