[Codec] Oud ASV1 (Asus) codec niet te installeren

Pagina: 1
Acties:

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik heb een probleem met het volgende. Ik heb 5 jaar geleden het e.e.a. gefilmd, onder andere mijn opa die inmiddels is overleden. Een vriend van mij heeft toen middels zijn Asus video kaart het gecaptured met Asus software en dus met de ASV1 codec formaat van Asus. Dat werkte volgens mij toen alleen maar goed met die kaarten.

Nu blijkt dat bij het opstarten van de filmpjes alleen geluid aanwezig is, Bsplayer zegt ook unknown format ASV1. Start ik Gspot op, dan zegt hij ook dat ASV1 codec niet geinstalleerd is.

Nu ben ik op zoek gegaan naar die ASV1 codec, en ik vind hiervoor asvd_100.zip bestanden. Zitten paar bestanden in, onder andere:

SetupASV.exe - ASUS ASV1 Decoder Installer for Windows 95/98/NT 4.0
ASUSASVd.Inf - Device Information file for Windows 95/98
OEMSETUP.INF - Device Information file for Windows NT 4.0
ASUSASVD.dll - ASUS ASV1 Decoder

(zoals je ziet, is het niet voor windows XP)

Setup doet het niet, want die zegt wrong windows version. Met de .inf en installeren 'lukt' op zich wel, geen meldingen, maar ook niet iets van dat hij geinstalleerd heeft. In ieder geval, de asusasvd.dll komt in de windows/system32 terecht.

Echter, hij geeft nog steeds aan in Gspot dat hij de codec mist.

Vervolgens heb ik de k-lite codec pack geinstalleerd met ffdshow erin. Daar kan ik aangeven ASV1/2 van disabled naar libavcodec. Dan speelt hij ook de video af in Bsplayer.

Op zich mooi, maar ik wil wat familieleden die video laten zien, zonder dat ik onwijs moeilijk codecs moet laten installeren oid, gewoon opsturen en dat de eerste de beste n00b-familielid dit dus kan zien.

Dus ik denk, dan moet ik het hercoderen. Dus volgens mij moet ik dan VirtualDub gebruiken. Dus ik open VirtualDub en het filmpje, begint deze ook te miepen over het missen van de ASV1 codec.

Hoe kan ik die ASV1 installeren?

Is het misschien de .inf file nét ff anders is omdat ik nu XP heb?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
[Version]
Signature = "$CHICAGO$"
Class = MEDIA

[Manufacturer]
%mfgname%=generic

[generic]
%*codec.DeviceDesc%=ASUSCODEC

[ASUSCODEC]
CopyFiles=ASUSCODEC.Copy
Updateinis = ASUSCODEC.Updateini
;addreg = ASUSCODEC.addreg
MediaType = SOFTWARE

[ASUSCODEC.Copy]
asusasvd.dll

[ASUSCODEC.UpdateIni]
system.ini, drivers32,,"VIDC.ASV1=asusasvd.dll"

;[ASUSCODEC.AddReg]
;HKLM,SYSTEM\CurrentControlSet\Control\MediaResources\icm\vidc.ASV1,Description,,%*codec.DeviceDesc%
;HKLM,SYSTEM\CurrentControlSet\Control\MediaResources\icm\vidc.ASV1,Driver,,asusasvd.dll

;---------------------------------------------------------------;

[DestinationDirs]
DefaultDestDir = 11 ; LDID_SYS
ASUSCODEC.Copy = 11

[SourceDisksNames]
1="OEM Multimedia Disk",, 0001

[SourceDisksFiles]
asusasvd.dll=1

[Strings]
MediaClassName="Media Devices"
mfgname="ASUS"
*codec.DeviceDesc="ASUS Video Decompressor"

Iemand enig idee?

Als er een andere mogelijkheid is om zonder die ASV1 codec die filmpjes in een ander formaat te zetten.

Wat is trouwens de meest gangbare codec die iedereen wel heeft op z'n pc heeft staan, dus welke is recommended.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
*bump*

Iemand nog ideeen? Wat ik wel ergens begrijp dat als je upgraded van 98 naar XP en je had op 98 die codec staan, dat het dan wel aanwezig is op XP.

Nergens vind ik bestanden of instructies die mij de ASV1 in XP te laten werken. VirtualDub zeurt dus om die ASV1.

Hoe kan ik dan toch in XP die avi's omzetten naar een wat gebruikelijker formaat.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
*bump*

Afgelopen weekend nog zitten rommelen en zoeken maar blijkt echt niets te vinden te zijn.. :(

Misschien anderenieuwe (ik heb nog geen andere ideeen gehad) ideeen?

[ Voor 17% gewijzigd door M.I.G. op 20-03-2006 15:54 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Die eerste is een verklaring dat het wel werkte nadat er op een 98 machine geupgraded was naar XP. Maar anders niet.

De rest linkt naar artikelen/downloads naar de asvd_100.zip die niet te installeren is, verder wordt er door een codecsite een zogenaamde xp versie aangeboden die dus gewoon hetzelfde is.

Rest van die 5 pagina's google veelal links naar warez sites etc. niet echt nuttig. Dus ik heb echt gezocht naar een oplossing hiervoor. De originele link naar ASUS naar die codec is niet meer aanwezig.

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15
M.I.G. schreef op maandag 20 maart 2006 @ 16:15:
[...]

Die eerste is een verklaring dat het wel werkte nadat er op een 98 machine geupgraded was naar XP. Maar anders niet.

De rest linkt naar artikelen/downloads naar de asvd_100.zip die niet te installeren is, verder wordt er door een codecsite een zogenaamde xp versie aangeboden die dus gewoon hetzelfde is.

Rest van die 5 pagina's google veelal links naar warez sites etc. niet echt nuttig. Dus ik heb echt gezocht naar een oplossing hiervoor. De originele link naar ASUS naar die codec is niet meer aanwezig.
Welke versie van Vdub gebruik je? ik vond dit met google:

http://www.google.nl/sear...et+ASV1&btnG=Zoeken&meta=

• whitebunny
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je de versie 2.0 beta van de decoder al eens geprobeerd te installeren? Die draait in ieder geval ook op W2K dus wie weet krijg je die ook aan de praat op XP.

Ik heb hem nog ergens staan op m'n antieke V3800 pagina, bijna onderaan onder het kopje ASV VIDEO CODEC staat ie:
hiero

AuthenticAMD

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Je moet de ASV2 codec gewoon installeren, die heeft namelijk de ASV1 codec ingebakken zitten. en deze codec werkt wel onder Windows XP

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik heb de nieuwste, maar dit is een fixlist van de versie van Vdub waarbij een crash voorkomen wordt als je NT4 draait...
Ben1985 schreef op maandag 20 maart 2006 @ 16:38:
Je moet de ASV2 codec gewoon installeren, die heeft namelijk de ASV1 codec ingebakken zitten. en deze codec werkt wel onder Windows XP
Ik zal eens gaan kijken. Ik dacht dat ik deze ook al had geprobeerd. Maar goed, nogmaals proberen kan geen kwaad! Bedankt voor de link! Laat het wel weten of het gelukt is.

[ Voor 35% gewijzigd door M.I.G. op 22-03-2006 08:55 ]

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Uiteindelijk is het dus de tip van Ben1985 die geholpen heeft. Probleem was dat bij het uitproberen van de ASV1 codec-install, er blijkbaar wel wat geinstalleerd werd. Dus bij het installeren van de ASV2 codec gaf hij melding dat er al een codec aanwezig was en bij opnieuw opstarten het dan wel zou gaan. Dus niet, bleef die melding geven. Maar door uit de windows/system32 de asus*.dll weg te halen en opnieuw ASV2 install te doen. Toen gaf hij dus geen foutmelding bij de ASV2 installatie. En nu kan ik weer gelukkig de bestanden openen en VirtualDub pakt um nu ook gewoon.

Blijft nog de vraag, op welk formaat moet ik nu de video's hercoderen zodat elke n00b gebruiker, zonder extra install van een codec deze kan zien. Uncompressed was een bestand al 1.2 GB na het uitvoeren van VirtualDub (origineel 60MB), dus beetje compressie kan geen kwaad denk ik :X
Pagina: 1