Toon posts:

A7N8X: SATA schijf wordt nergens gevonden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeden avond,

IK heb vandaag een nieuwe sata harde schijf gekocht (Maxtor Diamondmax 200gb) deze wil ik gaan gebruiken als 2e harde schijf naast mijn andere harde schijven (2x Maxtor diamond 80bg IDE). De nieuwe sata schijf zal dan enkel en alleen bedoeld zijn voor het opslaan van downloads en muziek.

Ik heb een Asus A7N8X-Deluxe moederbord welke volgens mij gewoon goed zou moeten zijn om deze sata harde schijf op aan te sluiten. Nadat ik de sata schijf met een kabel had aangesloten aan mijn moederbord en mijn compouter opstart instaleeer ik de drivers die op de bijgeleverde cd van mijn moederbord staan.

Vertvolgens kan ik de schijf nergens terug vinden, blijkbaar heb iuk dus iets fout gedaan, ik heb al gekeken of ik ergens in mijn bios iets moet aan of uitzetten heb eigenlijk geen id wat.

Wat heb ik foutgedaan of vergeten

Alvast bedankt

Verwijderd

sata aan zetten in de bios.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geprobeerd de sata aan te zetten in de bios, heb echter geen idee hoe ik dit moet doen, ik heb het boekje geraadpleegd, maar kan niets hulpgevends terug vinden.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Zie je je harde schijf wel in het schijfbeheer (start > uitvoeren > diskmgmt.msc)? Zo ja, dan moet je 'm alleen vanuit daar nog even formatteren voordat je hem gewoon kan gebruiken :).

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 21:38
Volgens mij is het een jumpertje op je moederbord wat je even moet verplaatsen, dit had ik destijds ook.

Volgens mij is er vanaf bios 1007 ook wat veranderd met de sata instellingen.

[ Voor 29% gewijzigd door harry64 op 14-03-2006 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rafe schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:32:
Zie je je harde schijf wel in het schijfbeheer (start > uitvoeren > diskmgmt.msc)? Zo ja, dan moet je 'm alleen vanuit daar nog even formatteren voordat je hem gewoon kan gebruiken :).
Ik kan de schijf niet terug vinden in schijfbeheer, dit betekend dat er iets anders mis is! :'(

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

ALs je in de BIOS kijk zie je hem dan wel opgenoemd staan in het rijtje HD's ???
Dan is hij er gewoon. en anders idd even kijken of je SATA controller wel aan staan.

Die SATA jumper zit vlak naast je C-Mos battery (rechtsonder), kan bijna niet missen boven de SATA link chip (heb even in de PDF gekeken van het moederbord). Die moet je dus iig op enabled zetten. Dat is pootje 1 en 2, dus de jumper zover mogelijk naar links.

En je zult ook nog de drivers in windows moeten installeren, de Silicon Image Serail ATA driver.
Die vind je in het menu als je de driver cd er in doet, deze start dan auto op (als het goed is) en dan zie je hem staan. Anders herkend windows hem niet dan zie je hem niet staan.

Hoop dat je er nu uit komt suc6

[ Voor 65% gewijzigd door bonus op 15-03-2006 08:40 ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
harry64 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:34:
Volgens mij is het een jumpertje op je moederbord wat je even moet verplaatsen, dit had ik destijds ook.

Volgens mij is er vanaf bios 1007 ook wat veranderd met de sata instellingen.
Voor het jumpertje op mijn moederbord zijn er 2 mogelijkheden enabled (standaard) en disabled mijn jumpertje stond standaard op enabled en staat dat dus nog steeds, daar zou het dus niet aan kunnen liggen.

Wat betreft de bios versie, die heb ik een aantal maanden terug geupdate naar versie 1008,, ik weet niet wat dit voor invloed heeft!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:30

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als je je computer opstart, doorloopt de onboard S-ATA controller een controle: de controller wordt geinitialiseerd en vervolgens worden de schijven gezocht. Zie je hier iets voorbij komen van een gedetecteerde schijf? Zo niet, probeer het eens op een andere aansluiting. Zie je die controle helemaal niet langskomen, vervang de jumper dan eens door een ander exemplaar - mogelijk is de jumper kapot (stukje metaal wat ontbreekt ofzo).
Zie je dan nog steeds geen S-ATA controller-controle, dan is je onboard S-ATA controller naw kaduk.

Zie je wel een controller, en wordt de schijf gedetecteerd, dan moet je je aandacht op Windows richten.
Zijn de laatste drivers voor de S-ATA controller geinstalleerd? (Pak desnoods van nVidia het laatste nforce driverspack)
Kijk dan eens in schijfbeheer, of er geen schijfletter toegekend wordt. Zeker als je netwerkshares hebt, kan dit in de weg gaan zitten.

Succes.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
BOnus schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:22:
ALs je in de BIOS kijk zie je hem dan wel opgenoemd staan in het rijtje HD's ???
Dan is hij er gewoon. en anders idd even kijken of je SATA controller wel aan staan.

Die SATA jumper zit vlak naast je C-Mos battery (rechtsonder), kan bijna niet missen boven de SATA link chip (heb even in de PDF gekeken van het moederbord). Die moet je dus iig op enabled zetten. Dat is pootje 1 en 2, dus de jumper zover mogelijk naar links.

En je zult ook nog de drivers in windows moeten installeren, de Silicon Image Serail ATA driver.
Die vind je in het menu als je de driver cd er in doet, deze start dan auto op (als het goed is) en dan zie je hem staan. Anders herkend windows hem niet dan zie je hem niet staan.

Hoop dat je er nu uit komt suc6
1. Als ik in mijn bios kijk zie ik vier schijven namelijk:

Primary master: Maxtor diamond 80 gb IDE
primary slave: Maxtor diamond 80 gb IDE

Secundairy master: Lite-On CDrewriter IDE
secundairy slave: Lite-On DVD rewriter IDE

Ik kan er nergens een sata schijf tussen vinden, mischien kijk ik niet op de goeie plek? 8)7

2. Wat betreft de sata jumper, dit klopt volledig met mijn eigen verhaal, ik heb zelf ook even de .pdf documentatie van de asus site gehaald, bij mij staan de jumpers op de meeste linkse 2 pootjes, dus op enabled, dit kan dus ook het probleem niet zijn.

3. Wat betreft de drivers, ik heb in eerste instantie de driver van de cd gedownload, toen dit niet hielp ben ik even naar de asus site gegaan om daar de nieuwste driver te downloaden en deze te installeren. Ook dit mocht niet baten!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:30

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Je kijkt niet op de goede plek, je moet niet in de bios kijken, maar naar de S-ATA opstartmeldingen. Die zie je na het bios-Post-boot scherm (geheugen tellen, P-ATA schijven detecteren).

Jumper: probeer een ander jumpertje, misschien is de jumper kapot!

[ Voor 16% gewijzigd door Nitroglycerine op 15-03-2006 09:12 ]

Hier kon uw advertentie staan

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Staat er een Sata controller is apparaatbeheer?
Probeer een andere Sata kabel of andere poort.
Stroom aangesloten via een Molex? Ik had een samsung die zowel over de stroomaansluitingen van sata als molex had. Ik had de schijf via Molex verbonden, bleek dat de pinnen niet doorliepen 8)7

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
Nitroglycerine schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:32:
Als je je computer opstart, doorloopt de onboard S-ATA controller een controle: de controller wordt geinitialiseerd en vervolgens worden de schijven gezocht. Zie je hier iets voorbij komen van een gedetecteerde schijf?
Direct na het opstarten kom ik in het scherm waar ik tevens ook in de bios zou kunnen komen (door te drukken op delete). Eerst wordt het aantal mb's geheugen geteld en het processor type getoond. daarna zie ik dat er 4 schijven gevonden worden. Vervolgens gaan we door naar het volgende scherm, hier kan ik tevens f4 drukken voor volgens mij de raid controller, als ik dat doe krijg ik een melding not detected, blah blah disabled, press any key to proceed, vervolg start de pc opnieuw op. ( ik ben nu op mijn werk en zit dus niet achtermij eigen pc, kan ook even niet precies meer voor me halen hoe dit eruit ziet!)
Nitroglycerine schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:32:Zo niet, probeer het eens op een andere aansluiting.
Ik heb 2 aansluitingen namelijk

-SEC_SATA1
-PRIM_SATA1

Ik heb allebij geprobeerd maar heb eigenlijk geen idee welke de goeie zou moeten zijn!
Zie je die controle helemaal niet langskomen, vervang de jumper dan eens door een ander exemplaar - mogelijk is de jumper kapot (stukje metaal wat ontbreekt ofzo).
Zie je dan nog steeds geen S-ATA controller-controle, dan is je onboard S-ATA controller naw kaduk.
Ik zie volgens mij geen controle langskomen, maargoed mischien heb ik niet goed gekeken! Ik weet ook niet precies waar ik kijken moet!
Zie je wel een controller, en wordt de schijf gedetecteerd, dan moet je je aandacht op Windows richten.
Zijn de laatste drivers voor de S-ATA controller geinstalleerd? (Pak desnoods van nVidia het laatste nforce driverspack)
Kijk dan eens in schijfbeheer, of er geen schijfletter toegekend wordt. Zeker als je netwerkshares hebt, kan dit in de weg gaan zitten.

Succes.
Ik zal ook de Nvidia site checken voor updates, mischien dat dat helpt :'( Ik heb trouwens wel schijven geshared over mijn netwerk thuis. Ik zie nog steeds geen sata schijf in mijn schijfbeheer!

Verwijderd

Topicstarter
Mento schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:16:
Staat er een Sata controller is apparaatbeheer?
Probeer een andere Sata kabel of andere poort.
Stroom aangesloten via een Molex? Ik had een samsung die zowel over de stroomaansluitingen van sata als molex had. Ik had de schijf via Molex verbonden, bleek dat de pinnen niet doorliepen 8)7
Ik heb de harde schijf aangesloten met 1 kabeltje van mijn moederbord naar mijn harde schijf, dus gewoon vanaf één van de 2 sata aansluitingen naar mijn harde schijf, moet er niet toevallig nog een stroom aansluiting bij? Of gaat dit via hetzelfde kabeltje?

Ik gebruik zon soort kabeltje -->>http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=I&A=511097, niet precies dezelfde maar wel het zelfde systeem!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 09:26 ]

• CyberFive
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 23:41
Wat ik me kan herinneren (PC staat helaas niet in de buurt) is dat je de harde schijven wel moet toewijzen aan de raid controller vanuit de bios. Als ze bij het opstarten door de bios worden getoond als gewone drives kan de raid controller deze niet meer gebruiken.

Verwijderd

Je moet op die Maxtor 200GB Sata het jumpertje nog zetten op SATA150 (1,5GB mode), staat tegenwoordig standaard op snellere SATA setting.
Dit jumpertje zit naast de SATA aansluiting aan de achterzijde van de schijf.
Iets oudere moederborden kennen de default setting van deze schijf nog niet.

Dat is het geheid, succes....

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 09:30 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:20:
[...]

Ik heb de harde schijf aangesloten met 1 kabeltje van mijn moederbord naar mijn harde schijf, dus gewoon vanaf één van de 2 sata aansluitingen naar mijn harde schijf, moet er niet toevallig nog een stroom aansluiting bij? Of gaat dit via hetzelfde kabeltje?

Ik gebruik zon soort kabeltje -->>http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=I&A=511097, niet precies dezelfde maar wel het zelfde systeem!
Je bent het belangrijkste vergeten ;) , zonder prik doet tie t niet he............. ff power d'r op en gaan met die banaan :*)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:29:
Je moet op die Maxtor 200GB Sata het jumpertje nog zetten op SATA150 (1,5GB mode), staat tegenwoordig standaard op snellere SATA setting.

Ik hoop het, dat zou echt prachtig zijn!

Ik kom hier nog op terug, alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:30:
[...]

Je bent het belangrijkste vergeten ;) , zonder prik doet tie t niet he............. ff power d'r op en gaan met die banaan :*)
Er moet dus ook nog een power kabel bij bergijp ik, zou je mij mischien van een voorbeeld kunnen laten zien welke kabel ik dan moet hebben, voordat ik weer de verkeerde koop |:(

Ik koop zelf mij spullen altijd bij Infomatique -->> www.infomatique.nl

Ik hoop dat we er op deze manier uitkomen,

Alvast bedankt

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

http://www.digiconnect.nl...ails.aspx?ProductID=65437

Serial ATA Power Adapter, 4pin Molex -> 15pin SATA
Artikelnr: 511095
Partnr: AK 3197
€ 4.50

[ Voor 54% gewijzigd door keur0000 op 15-03-2006 10:06 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 10:04:
http://www.digiconnect.nl...ails.aspx?ProductID=65437

Serial ATA Power Adapter, 4pin Molex -> 15pin SATA
Artikelnr: 511095
Partnr: AK 3197
€ 4.50
Alvast onwijs bedankt, ik ga het vanavond allemaal proberen, als het werk zijn jullie de eerste die het horen!! :) :) :) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Bij informatique hebben ze hem ook ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 15-03-2006 10:12 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 09:29:

Let op!!! Dit is niet bij alle Maxtor Diamondmax 10 serie schijven het geval. Je hebt twee uitvoeringen beide hebben het label S-ATA II, maar de eene uitvoering is uitgerust met een SATA150 interface en de ander beschikt over een SATA300 interface. In het laatste geval heb je vier pinnetjes op de achterzijde van de schijf zitten door jumpertjes op deze pinnetjes te schuiven kun je tussen de volgende opties kiezen: Staggered spinup in- of uitschakelen en SATA150 of SATA300 selecteren.

De Diamondmax 10 uitvoering met een SATA150 interface heeft, maar twee pinnetjes om staggered spinup in of uit te schakelen.

Voor wat oudere SATA150 controllers (ik weet zo direct niet welke) schijnt het vaak verstandig te zijn om een schijf die uitgerust is met een SATA300 interface deze met de jumper om te zetten naar SATA150.

Maar het probleem van TS is als eerste zijn stroom voorziening van de schijven. Deze S-ATA schijven hebben geen molex aansluiting meer, maar een S-ATA poweraansluiting. Mogelijk dat de voeding van TS daar nog niet in voorziet. Daarvoor zal TS een paar converter kabeltjes moeten halen, deze zullen door informatique ook wel verkocht worden... zoals Gonadan al aangeeft. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 15-03-2006 12:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
OKe mensen,

Het is gelukt, dankzij jullie hulp _/-\o_ _/-\o_ :)

Het was inderdaad een jumpertje op de schijf

Bovendien was ik natuurlijkdie voeding vergeten 8)7 8)7 8)7 |:( |:( heeeeel stom

Maar goed nu is het gamaakt en het werkt! :)

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:10:
OKe mensen,

Het is gelukt, dankzij jullie hulp _/-\o_ _/-\o_ :)

Het was inderdaad een jumpertje op de schijf

Bovendien was ik natuurlijkdie voeding vergeten 8)7 8)7 8)7 |:( |:( heeeeel stom

Maar goed nu is het gamaakt en het werkt! :)
Don`t shame, ik heb exzakt hetzelfde gehad.
Pagina: 1