Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

onzekere prestigeuze baan aannemen voor veel minder salaris?

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Na een aantal maanden werkloos geweest te zijn, wil ik wel weer aan de slag. Nu kan ik bij een prestigeus lab gaan werken. Prachtig misschien, en ik ben er ook zeker voor in, maar er zijn nogal wat haken en ogen:

Omdat ik weinig ervaring heb in de lijn van programmeren wat ze vragen moet er geinvesteerd worden; zowel door mij (veel extra tijd) als door de werkgever (opleiding en begeleiding). Mede hierom gaat het in eerste instantie om een aantal maanden (9) om te zien of ik voldoende groei; hierna wordt verder gekeken.

Nu heb ik na een aantal jaren post-doc op de universiteit een leuk salaris opgebouwd. De werkgever zegt dat ik daar zeker (flink) op ga inleveren omdat het een investeringstraject is. Dat vind ik prima, maar er is een grens.

Worst case scenario is dat ik accepteer voor die 9 maanden tegen een flink gereduceerd salaris en er toch wordt uitgezet. Een eventuele uitkering wordt dan gebaseerd op het lage salaris, met als gevolg dat ik binnen een jaar enorm kan zakken in inkomen (30-40%). Dit zal dan wel problemen opleveren voor het draaien van het gezin.

Nu heb ik op het moment een uitkering en heb begrepen dat die ook ingezet kan worden als aanvulling op je loon. Betekent dit dat als ik € 500,- minder verdien, dit gecompenseerd wordt door de uitkerings instantie? Hoe lang houden ze dit vol? Net zo lang als je recht hebt op een 'standaard' uitkering? In eerste instantie zou dit een mooie optie zijn, maar dan heb ik waarschijnlijk na deze 9 maanden geen enkel recht meer op uitkering, en val ik terug naar zeer weinig. Helaas komen we dan in echt grote problemen.

Met mijn hart zou ik zeker voor deze baan willen gaan, maar ik moet er niet na verloop van tijd achterkomen dat ik me flink in de vingers heb gesneden met alle gevolgen van dien.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Uitkering hier en daar, wanneer ben je eigenlijk van plan te gaan werken? :X

Als het niet lukt, kun je toch ook gewoon een andere baan nemen? Of ben ik nou gek?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 16:26

ralpje

Deugpopje

Lethalis schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 20:23:
Uitkering hier en daar, wanneer ben je eigenlijk van plan te gaan werken? :X

Als het niet lukt, kun je toch ook gewoon een andere baan nemen? Of ben ik nou gek?
Ja, banen liggen ook echt voor het oprapen.
Het is natuurlijk logisch dat als TS een bepaald salaris (en daarmee een levensstandaard) heeft opgebouwd, dat hij niet elke baan voor de helft van dat geld aanneemt.
In dit geval is het een afweging: nu iets minder als investering voor de toekomst, waardoor je weer op je oude (of hoger!) nivo komt, met het risico dat het níet lukt en je dus helemaal terugvalt, of verder zoeken naar een baan die je wel die loongarantie biedt....

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

de uitkering zal je loon niet aanvullen hoor, dat doen ze alleen als je niet volledig aan het werk gaat maar voor maar een paar uur per week geloof ik.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Lethalis
  • Niet online
ralpje schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 20:27:
[...]
Ja, banen liggen ook echt voor het oprapen.
Anderzijds hoeft hij die 9 maanden niet stil te zitten.

Als hij merkt dat het niet goed gaat, kan hij ook alvast gaan solliciteren terwijl hij daar zit. Dat geeft hem zo een paar maanden extra.

En ja, als hij het gevoel heeft dat er niet echt veel banen voor hem zijn, dan moet hij het niet doen.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 23:28

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar _wel_ werken (ook al is het voor een veel te klein salaris) is altijd beter dan _niet_ werken. Je komt nu eenmaal beter aan de bak als je kunt zeggen dat je de laatste X periode bij Y gewerkt hebt, tov het feit dat je Z periode niet gewerkt hebt.

De vraag: Wat heb je hiervoor gedaan? Is een van de eerste vragen die je nieuwe werkgever altijd zal stellen. Op het moment dat jij dat kunt beantwoorden met ik deed dat om toch maar mijn creatieve inslag kwijt te kunnen, en me niet te vervelen, zal je ten alle tijden meer indruk maken dan persoon X, die Y manden in de WW heeft gezeten.

Powered By C8H10N4O2

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Er zijn wel mogelijkheden om bijvoorbeeld op proef te gaan werken. Wat je het best kunt doen is eens met je contactpersoon, ik neem aan dat je er een hebt, overleggen welke mogelijkheden er zijn als je in zo'n situatie terecht komt :)

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Dank voor de replies.

Mensen begrijpen me helemaal verkeerd als dit wordt gezien als luiheid of uitkeringstrekken. Ik wil graag werken, maar ik spreek uit ervaring dat als je net verkeerde keuzes maakt, je hier heel lang voor moet boeten. Het Post doc circuit bestaat uit alleen maar projecten van max 3 jaar, en het is vrij normaal om hiertussen wel eens een paar maanden even zonder te zitten.

Omdat je vrij specifiek opgeleid bent, en ervaring in een nauw gebied, liggen de banen inderdaad niet voor het oprapen.

Het geboden salaris was dusdanig opgebouwd, dat het vrijwel onmogelijk was om via normaal verloop weer op mijn 'oude' niveau te komen. Daar is een schaal wisseling voor nodig en die krijg je niet snel. Dus zelfs als het goed gaat lever ik in, maar dat heb ik voor een leuke baan wel over. Alleen als het op een korte termijn mis zou gaan, zit ik goed met de brokken.

• Lethalis
  • Niet online
superduper schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 20:52:
Mensen begrijpen me helemaal verkeerd als dit wordt gezien als luiheid of uitkeringstrekken. Ik wil graag werken, maar ik spreek uit ervaring dat als je net verkeerde keuzes maakt, je hier heel lang voor moet boeten. Het Post doc circuit bestaat uit alleen maar projecten van max 3 jaar, en het is vrij normaal om hiertussen wel eens een paar maanden even zonder te zitten.

Omdat je vrij specifiek opgeleid bent, en ervaring in een nauw gebied, liggen de banen inderdaad niet voor het oprapen.
Wat heb je precies gedaan en wat verdiende je eerst? Als je dit wil delen :)

Misschien kunnen anderen hier jou dan vertellen hoe je precies in de markt ligt.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik denk dat je goed rekening moet houden met een aantal factoren die ik hier nog niet voorbij heb zien komen: leeftijd en omstandigheden. Met dat laatste bedoel ik: het al dan niet hebben van partner, kind(eren), (koop)woning etc.

Als je idd mensen hebt die afhankelijk van je zijn, of 't risico loopt je huis niet meer te kunnen betalen, zul je sneller voor zekerheid moeten kiezen, zelfs al betekend dat dat je (voorlopig) nog even in de uitkering blijft. Als je dat niet hebt, heb je de luxe om even genoegen te nemen met minder inkomen, omdat je dat als springplank kan gebruiken naar iets beters.

Een ww-uitkering is gebasseerd op uren, dus als je voor 20 uur WW krijgt (omdat je 20 uur verloren hebt), en je gaat weer voor 4 uur aan de slag, krijg je dus nog maar 16 uur WW. Als je dus voor net zoveel uur aan 't werk gaat als je eerst werkte, vervalt je WW dus. Natuurlijk heeft Nederland overal wel 'n aanvulling op, maar daar zou ik niet 1-2-3 op gokken.

Iedere maand werkloosheid maakt je kansen om weer aan 't werk te komen kleiner, daarnaast solliciteerd het veel beter vanuit een baan dan vanuit werkloosheid en als laatste heb je, ipv een gat in je cv, een extra project gedaan. Niet alleen heb je extra kennis en ervaring opgedaan, maar ook heb je laten zien dat je bereid bent om flexibel te zijn.

Als laatste: WW is tijdelijk, je schrijft niet hoe lang je nog recht hebt op WW, maar als je niet voor 't einde van je WW ander (goed/goed betaald) werk vind, val je terug in de bijstand en dan ben je nog veel verder van huis.

Als ik daarnaast lees dat de baan zelf je wel erg trekt, zou ik zeggen: ga ervoor, wat heb je te verliezen?

aanvulling: iedere maand dat je geen WW ontvangt, maar werkt, bouw je weer WW recht op (en pensioen). Daarnaast ben je VERPLICHT deze baan aan te nemen... het UWV kan je WW korten of zelfs stopzetten als ze ontdekken dat je 'n baan hebt afgewezen. En tegenwoordig is zelfs voor gepromoveerden vakkenvullen passende arbeid...

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 14-03-2006 21:22 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

hoe veel postdocs heb je gedaan, als ik vragen mag?
Allemaal in Nederland?

[ Voor 13% gewijzigd door j-w op 15-03-2006 09:10 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor de TS wil ik ook wel een stukje neerzetten, niet dat ik veel verstand heb, maar wel enige ervaring.

Ik heb een post-doc gedaan en weet dus wel ongeveer hoe gaten op je CV eruit zien. En WW ziet er, analoog aan dooie pixels op een TFT, heel raar uit op je CV. Is het enkele maanden, dan kom je er meestal wel mee weg dankzij een smoes of de praktijk.... maar als het te lang duurt (vuistregel gaat dan naar 6 maanden) dan begint je CV aardig op te branden.

Dat gezegd hebbende kijk ik naar de aanvullende info van de TS en zie 2 dingen staan, twijfel over de verdiensten en twijfel over het werk. Nu zijn verdiensten altijd onderhevig aan twijfel en iedereen kan er na x aantal maanden uitliggen. Dus dat zetten we gewoonopzij. Dan geef je zelf aan dat het een prestigeus lab is waar je zelf ook wil beginnen. Doen! Je enige terughoudendheid is zoiets als de klassieke armoedeval ofwel de angst om je inkomen te verliezen. Maar wat je wint is dus wel een baan, CV-continuiteit maar belangrijker: je gaat wat nieuws leren. In het ergste geval heb je over 9 maanden iig 9 maanden meer onderwijs gehad en ook geen gat op je CV..... en verder lijkt het mij alleen maar mogelijk om positiever hieruit te komen :)

En echt grote problemen? Dat kan bijna alles zijn, maar volstrekt risicoloos leven komt vaker uit in problemen dan dat je je angst opzij zet en aanpakt.

Verwijderd

superduper schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 20:52:
Dank voor de replies.

Mensen begrijpen me helemaal verkeerd als dit wordt gezien als luiheid of uitkeringstrekken. Ik wil graag werken, maar ik spreek uit ervaring dat als je net verkeerde keuzes maakt, je hier heel lang voor moet boeten.
Ja, dat heet 'je eigen keuzes maken' en het laatste heeft in mijn optiek niet zoveel met het eerste te maken. Immers, waarom zou het feit dat je een verkeerde keuze maakt waar je lang voor moet boeten, grond opleveren om in loondaling gecompenseerd te worden voor een derde? Als ik in een moment van nonchalance geld of giften aanneem van een cliënt word ik ook op staande voet ontslagen, dat heeft ook verstrekkende gevolgen, maar is het feit dat er een wanverhouding tussen keuze en gevolg zit iets dat je met recht op een ander kunt afwentelen? Ik vind van niet.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Is advies en andere meningen vragen je verantwoordelijkheden afwentelen? Ik denk van niet. Ik denk dat je ze je dan juist zo goed mogelijk wil nemen en niet over 1 nacht ijs wil gaan. Sterker nog, ik denk dat je het aan je gezin en de mensen voor wie je (mede) verantwoordelijk bent verschuldigd bent om je zo goed mogelijk te informeren over de gevolgen van een keuze.

Dus ik vind je reactie, zeker als je verwijst naar illegale dingen (geld aannemen van clienten), redelijk krom en in geen verhouding staan tot de oorspronkelijke vraag.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Ik zou gewoon informeren wat ze bedoelen met 'voldoende groei', als dat binnen redelijk grenzen ligt is er toch niets aan de hand? 9 maanden keihard werken en je bent voorzien van een verse opleiding en een nieuwe baan.

• djluc
  • Laatst online: 09:32
André schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:22:
Ik zou gewoon informeren wat ze bedoelen met 'voldoende groei', als dat binnen redelijk grenzen ligt is er toch niets aan de hand? 9 maanden keihard werken en je bent voorzien van een verse opleiding en een nieuwe baan.
Leg dat ook vast, anders heb je straks nog niets te zeggen als je keihard werkt maar het even wat minder gaat met het bedrijf o.i.d.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56
Naast de argumenten van Ecteinascidin, waar ik me volkomen bij aansluit, is het natuurlijk ook nog zo dat je de komende 9 maanden prima door kan solliciteren op zoek naar iets wat nog beter bij je inhoudelijk wensen, vaardigheden en gewenste verdiensten ligt. Om een slogan van Monsterboard te verhaspelen: er zijn altijd betere banen ;)

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Wederom dank.. :)

Het laten vastleggen wat voldoende groei en ontwikkeling is lastig, mede daarom stel ik ook de vraag hier. Voldoende is een moeilijk definieerbaar en rekbaar begrip. Daarom ben ik er ook niet zeker van dat ze me na 9 maanden niet aanhouden ookal heb ik voor mijn gevoel enorme progressie gemaakt.

Ik heb gewoon het gevoel dat het allemaal van mijn kant moet komen: minder pay, extra tijd investeren en weinig garanties. Ben niet zo naif meer dat het in de wetenschap koek-en-ei is, dat is soms gewoon keiharde buisiness en men verschuild zich achter belachelijk korte contracten om snel van je af te kunnen zijn. Voor je het weet ben je even gebruikt voor een aantal dingen, en zit je weer thuis. En dan nog met een extra financieel probleem.

Ga toch maar eens onderhandelen over óf het salaris óf de contractermijn. Beide vind ik too much.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ter info: ik heb de baan geaccepteerd!

• djluc
  • Laatst online: 09:32
superduper schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 14:07:
Ter info: ik heb de baan geaccepteerd!
Gefeliciteerd!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Nou ja, gefeliciteerd iig. We kicken dit topic wel volgend jaar om te zien of het goed uitgepakt is :-)

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ecteinascidin schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:28:
Nou ja, gefeliciteerd iig. We kicken dit topic wel volgend jaar om te zien of het goed uitgepakt is :-)
Ik hoop het in ieder geval. Salarisbod was nu identiek aan laast verdiende dus ik ben tevreden.. Nu waarmaken en doorhalen!
Pagina: 1