2x raptor WD360GD in raid0 of 1x raptorWD740GD

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:21
Beste tweakers,

ik ga een nieuwe hardeschijf kopen maar nu wil ik weten wat beter/sneller is.
2x een raptor WD360GD in raid 0 of een singel raptor WD740GD?
Ik heb menig topic doorgelezen maar kwam niet deze vergelijking tegen.

Groeten jostefa

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-02 17:36
jostefa schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:16:
Beste tweakers,

ik ga een nieuwe hardeschijf kopen maar nu wil ik weten wat beter/sneller is.
2x een raptor WD360GD in raid 0 of een singel raptor WD740GD?
Ik heb menig topic doorgelezen maar kwam niet deze vergelijking tegen.

Groeten jostefa
:+

[ Voor 16% gewijzigd door Groever op 14-03-2006 18:27 ]

• jostefa
maar de WD740GD is nieuwer en wel sneller als de (oude) WD360GD.
maar de oude raptors zijn in raid0 dus sneller?

• Groever
jostefa schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:21:
maar de WD740GD is nieuwer en wel sneller als de (oude) WD360GD.
maar de oude raptors zijn in raid0 dus sneller?
raid0 is toch ongeveer een prestatiewinst van 50%? dan zijn die oude in raid0 wel sneller... maar niet heel veel schat ik zo

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Groever schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:20:
Die 740 is alleen groter, niet sneller. die WD360GD in raid 0 is sneller dus... maar dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken?
De 74GB versie is wel degelijk sneller dan zijn kleinere broertje. Of dit door nieuwere technieken wordt bereikt weet ik niet, maar binnen de zelfde serie van een reeks harde schijven mag je stellen dat hoe groter de harde schijf is, de sneller de read/write tijden zullen zijn. De zoektijd kan wel langer uitvallen natuurlijk.

• Groever
Lawrentium schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:25:
[...]

De 74GB versie is wel degelijk sneller dan zijn kleinere broertje. Of dit door nieuwere technieken wordt bereikt weet ik niet, maar binnen de zelfde serie van een reeks harde schijven mag je stellen dat hoe groter de harde schijf is, de sneller de read/write tijden zullen zijn. De zoektijd kan wel langer uitvallen natuurlijk.
zo leer je nog eens wat ;) ik zal het even weg-editen en hopen dat niemand deze beschamende fout heeft gezien >:)

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-02 19:56

Shaggy

Misantroop pur sang

Zet als eerste eens even neer waarvoor je het geheel wilt gaan gebruiken? Als je veel videobewerking doet of games kan de RAID 0 beter zijn, maar voor de rest kan de enkele schijf al voldoende zijn.

De 74Gb versie is wel degelijk sneller dan de 32 Gb versie zoals je zelf hier bijv. had kunnen vinden: http://tweakers.net/benchdb/suite/9
En hier staan ook harde cijfers omtrent RAID arrays': [rml][ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores![/rml]

Maar ja, waarom die dure kleine schijven kopen terwijl moderne grote schijven de Raptors in snelheid al achter zich laten? Ok accestime is 1 ding, maar om daarvoor speciaal de Raptors te kopen...tsja...dat is jouw keuze.

Lees tevens dit eens door, daar staat bijna alle info in die je nodig dient te hebben: RAID FAQ

Ik denk dat je iets beter had moeten rondsnuffelen voor je deze vraag stelde, want je bent niet de eerste die dit vraagt... ( kijk hier bijv eens..: http://gathering.tweakers...a%5BxFILTERS%5D=#hitstart )

Making an ass of myself since the 70's

• jostefa
Ten eerste wist ik dat de raptor 74 gig sneller is dan zijn kleinere broertje daarom stel ik deze vraag ook.
de toegangstijd van de 74 gig is ook sneller als ze kleinere broertje. daarom stel ik ook de vraag of ik beter 2x 34 gig in raid 0 kan doen of gewoon een 74 gig kopen. de topics die hierin staat gaan allemaal over een raptor of 2 maxtors in raid 0 ik vind dat nog wel een verschil lijkt mij?

overige specs pc:
a8n-e
3500+
1 gig ram(geen dual channel 8)7)
xfx 6800 gs xxx

Ik wil vooral de laad tijden versnellen van windows photoshop en de games.

bedankt alvast voor de reacties!

[ Voor 12% gewijzigd door jostefa op 14-03-2006 22:00 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik de keuze had;

Ik zou Geen raptor 36gb meer nemen, verouderde techniek, meer herrie, hitte, en langzamer
Ga dan eerst voor 1 nieuwe raptor 74gb 16mb cache, wanneer ze uitkomen. Die is al heel snel in z'n uppie. En haal er dan later nog eentje bij?

Trouwens wat heb je nu voor schijf?

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 14-03-2006 22:01 ]

specs

• jostefa
ik heb nu een oude Harde schijf: WDC WD600JB-00CRA1 (55 GB, IDE).
Wanneer word de nieuwe raptor verwacht?

bedankt voor je reactie

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
1 raptor 74gb zal dan al een wereld van verschil zijn. :)

Kijk even in het grote raptor 150gb topic, daar stond wat over de 74gb 16mb. Volgens mij is er nog moeilijk aan te komen. Maar het is dus de techniek van de 150gb raptor, zodat ie weer een beetje sneller is dan de 74gb 8mb.

specs

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met wat zoeken kom je best aardig wat tegen hoor.

Als je het mij vraagt... 1 x de 74 GB. Waarom? Met 2 x 36 GB loop je dubbel zoveel risico op uitval en heb je wel 2 hele GB's minder opslag. :)

ARME AOW’er

• jostefa
maar het gaa mij natuurlijk om snelheid, die nieuwe raptor komt binnen enkele weken uit in nederland en als de prijs onder de 200 euro blijft ga ik die aanschaffen.

bedankt voor de antwoorden in ben er een hoop wijzer van geworden!

Groeten jostefa

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57
Een 36GB Raptor kopen is sowieso geld weggooien; menig moderne 7200rpm disk welke véééél groter is, is sneller!

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57
Trouwens, hier is écht genoeg over te vinden met de search. Ik begrijp niet dat je er niet uit komt en gewoon weer dezelfde vraag stelt zoals hier al vaak gesteld is. Succes :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.