Afstemmen kleur pagina met kleurstelling foto's

Pagina: 1
Acties:

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
Ik ben onlangs begonnen om met behulp van album software een fotoalbum samen te stellen. Van wat ik voorlopig van anderen heb gezien is de kwaliteit best goed te noemen en kun je je creativiteit aardig botvieren om bijv. 50 pagina's te vullen met al dan niet bewerkte foto's van bijv. een vakantie.

Waar ik nu echter tegen aanloop heeft te maken met het keizen van de juist achtergrondkleur van de pagina zelf (dus waarop de foto's zijn "geplakt"):
- Door experimenteren zie ik dat een pagina kleur de foto('s) kan maken of breken
- Een goed of fout gekozen kleurstelling tussen de foto's onderling eenzelfde effect kan hebben

Ik heb echter geen idee of hier vuistregels voor zijn. Ik "zie" het nu simpelweg, maar mis de verklaring en kan op internet ook weinig tot niets hierover vinden behalve wat toevallige voorbeelden van bijv. een foto van een landschap waar het kader net 1 tintje donkerder is genomen dan de donkerste kleur blauw van de lucht, hetgeen een mooi en rustig geheel geeft in mijn ogen waarin de foto goed tot zijn recht komt.

Oftewel: Ik voel me ziende blind en zoek wat "regeltjes" die mij helpen in het beter laten uitkomen van mijn foto's, zodat ik niet bij elke pagina maar zit te experimenteren wat nu het beste is en ik hoop op wat suggesties!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Zoefff

❤ 

Dit is nou een typisch topic wat hardstikke mooi in FGW past. Een klein schopje daar naartoe dus :P

Ik ken zelf verder geen vuistregels voor het uitkiezen van een achtergrondkleur, ik doe dat altijd uit de losse pols. Wel weet ik dat je enorm moet oppassen met verschillende kleuren. Als je een album met foto's maakt is het vaak het beste om gewoon 1 kleur uit te kiezen voor de uniformiteit. Als de achtergrondkleur bij iedere foto verschillend is gaat dat waarschijnlijk alleen maar storend i.p.v. versterkend werken.

Zelf gebruik ik maar 2 'kleuren' als achtergrond, zwart en wit. Mijn idee is om de presentatie zo neutraal mogelijk te houden. Geen gedonder met (afleidende) randen of bijpassende kleurtjes. Het gaat om de foto zelf. Díe moet de aandacht trekken. En als het een goede foto is, dan gebeurt dat ook wel :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

offtopic:
Je tekenset staat op ISO 8859-1, ipv 8859-15, waardoor bij mij de ' in vraagtekentjes veranderen. Zwaar irritant

Ga eens bij philips vragen hoe ze dat doen met ambilight, is exact hetzelfde effect. Als je het goed wilt doen blijft het wel handwerk, of je moet ze nu al gecategoriseerd hebben naar landschappen enzo. Musea hebben bijna altijd een witte achtergrond, op het web zie je vaak een zwarte achtergrond. Dat zijn de neutrale achtergronden die altijd passen waarbij ik een voorkeur heb voor zwart. Maar sommige foto's komen net iets beter uit met een specifieke kleur.

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Topicstarter
offtopic:
[quote][ot]Je tekenset staat op ISO 8859-1, ipv 8859-15, waardoor bij mij de ' in vraagtekentjes veranderen. Zwaar irritant
Da's in ieder geval gefixed hoop ik. Had tekst uit Word docje gecopied/paste<Gefixed hoop ik>[/][/quote]

Het ambilight idee was ik nog niet opgekomen, maar dat heeft inderdaad ook tot doel om het beeld beter uit te laten komen in zijn omgeving. Ik ga toch eens kijken of ik daar wat over kan vinden _/-\o_

Verder:
- Zwart of wit geeft inderdaad rust, maar het is me soms net ff teveel standaard
- Ik heb al gemerkt dat als ik een kleur kies, ik deze voor de 2 opengeslagen pagina's in ieder geval hetzelfde moet houden omdat het anders een soort kermisattractie wordt, hetgeen nu juist niet de bedoeling is
- ik kies bewust een serie foto's uit die bij elkaar passen en dus ook dezelfde kleur achtergrond zouden moeten kunnen hebben

Ik zoek nog steeds en kom nog steeds wel voorbeelden tegen zoals bijv. deze: Afbeeldingslocatie: http://gallery.zoom.nl/gallery/8473/preview/AOUlj3.jpg, waar het commentaar oa dit is:
"Mooi natuurgebied en heel mooi in beeld gebracht.
Vooral de kleurtoon in deze foto vind ik heel erg mooi en wordt nog versterkt door je gekozen kleur voor het kader.
Echt een heel mooi geheel!"

Of als laatste deze: Afbeeldingslocatie: http://gallery.zoom.nl/gallery/9415/preview/xrSnYm.jpg

En da's nou net waar ik naar op zoek ben, maar ik zou nooit op de kleur bij de eerste foto zijn gekomen. De tweede zou ik gevoelsmatig waarschijnlijk wel gevonden hebben...

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Zoefff

❤ 

Tsja, ik weet niet. Ieder zo zijn mening, maar ik vind deze kaders véél te veel aanwezig. Misschien omdat ik er nu natuurlijk wat meer op let, maar ik zie éérst het kader, en dán pas de foto. Dat moet andersom zijn :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
eensch met zoefff over de eerste van die 2 voorbeelden, die 2de vind ik ook wel aanwezig, maar niet zo storent als de eerste.
ik denk dat je het beter bij lichtere kleuren kan houden bij dit soort foto's (en dan bedoel ik dus lichte tinten van kleuren uit de foto)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nee, geen fan van kaders.
Hooguit soms een wit of zwart kader i.c.m. een dun wit of zwart lijntje.
Kan misschien best voorkomen dat een kader de foto versterkt maar de kans dat hetzelfde kader twee of meer foto's versterkt is al een stuk kleiner. Zeker bij opvallende kaders zoals hierboven.
Vooral de kleurtoon in deze foto vind ik heel erg mooi en wordt nog versterkt door je gekozen kleur voor het kader
Echt een heel mooi geheel!"
Ik weet niet hoor maar dat kader verpest voor mij die foto volledig.

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

Om kleuren te vinden die bij elkaar passen (maakt volgens mij gebruik van kleur theorieën van Johannes Itten, ook aanrader):

http://www.colorblender.com

offtopic:
volgens mij zijn kaders totaal niet van toepassing aangezien de ts alleen achtergrond kleuren voor pagina's (fotoboek of andere boek/tijdschrift) zoekt...

[ Voor 38% gewijzigd door Biglines op 14-03-2006 22:50 ]

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tsja, als je gewoon neutraal wil werken neem je zwart of wit als achtergrond, dat doe ik dus ook meestal (al is m'n album een beetje kaduuk nu :P). Als je echt een bepaalde sfeer wil aanbrengen met behulp van de achtergrond kleur denk ik dat je vooral af moet gaan op je gevoel. Bij een fotoserie met vooral natuur zou je kunnen denken aan aardse kleuren zoals bruin en groen, maar daarbij wel bedenken dat knalgroen pijn doet aan je ogen ;)

Persoonlijk pruts ik altijd wat met kleurtjes tot ik iets vind wat me bevalt, maar gekleurde kaders vind ik persoonlijk maar niks :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Zou het erg rustig aan doen met die kaders, we gaan toch er toch geen ansichtkaartenplakboek van maken.....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 20:05

Garyu

WW

Voordat we nou met ziijn allen gaan praten over de kleur van een kader...

De TS heeft het over een achtergrondkleur van het hele blad waar de foto's "opgeplakt" worden. Dit móet een kleur hebben. Dat kan dan wel wit of zwart zijn, maar het is in ieder geval duidelijk zichtbaar. Dat hier andere kleuren bij komen kijken dan bij kaders lijkt me duidelijk.

Maar welke kleuren passen nou bij welke foto? Mij lijkt de Ambilight techniek van Philips inderdaad een mooie manier om het automatisch goed te krijgen, maar hoe doe je dat met foto's?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Mars Warrior
  • Nu online

Mars Warrior

Topicstarter
Garyu schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:43:
Voordat we nou met ziijn allen gaan praten over de kleur van een kader...

De TS heeft het over een achtergrondkleur van het hele blad waar de foto's "opgeplakt" worden. Dit móet een kleur hebben. Dat kan dan wel wit of zwart zijn, maar het is in ieder geval duidelijk zichtbaar. Dat hier andere kleuren bij komen kijken dan bij kaders lijkt me duidelijk.
Precies. Het lijkt er even op dat ik door de kader voorbeelden (die louter voor de kleur waren bedoeld) wat verwarring heb geschapen, al heb ik al wel wat aan het commentaar hierop gehad :D
Maar welke kleuren passen nou bij welke foto? Mij lijkt de Ambilight techniek van Philips inderdaad een mooie manier om het automatisch goed te krijgen, maar hoe doe je dat met foto's?
Tja, ook dit is voor mij nog niet helemaal duideljk, maar ik ben met de antwoorden al wel wat verder:
  • Het gebruik van Zwart en Wit is algemeen goed, maar dat past nou net niet altijd en ik heb nu de mogelijkheid om lekker te hobbyen, dus op de een of andere manier moet het dan ook :9
  • De hint van Biglines richting ColorBlender of ColorMixers is voor mij nu al een prachtig tooltje gebleken omdat ze laten zien dat bij veel kleuren zwart en/of wit een goede combinatiekleur is, maar dat in veel gevallen het veel beter matcht om een grijstint te nemen. Dit bevestigd in die zin mijn gevoel dat zwart/wit niet altijd past bij een foto _/-\o_
  • Bovenstaande gecombineerd met ColorPic en je kunt redelijk eenvoudig een beeld krijgen van de mogelijke kleurcombinaties waaruit al snel blijkt dat een te felle achtergrond te overheersend kan zijn...
  • Gebruik van teveel wisselende achtergronden geeft een kerstboom effect en dit is nu net iets wat ik niet wil bereiken. Per openslaande pagina's is 1 achtergrondkleur toch wel sterk aan te raden
  • Het hele Ambilight gebeuren is me nog vaag, kan nog onvoldoende vinden om hier wat mee te kunnen icm fotos en hun achtergrond...
Ik denk dat ikzelf met Photoshop oid eens wat ga experimenteren (en de kleurenlaser op het werk...) met deze opgedane kennis. Het 'probleem' van zo'n albumtooltje is nl dat je je werk niet kunt afdrukken |:( wat natuurlijk te begrijpen is: de software is gratis en ze verdienen nu juist aan het feit dat je met dat tooltje hun het spul laat afdrukken...

En verder: meer suggesties zijn natuurlijk nog steeds welkom :9

• Biglines
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02-2011

Biglines

Biglines.nl

bij mijn wete gebruikt philips voor de ambi light gewoon een gemiddelde kleur waarde... dr zijn tools die dit berekenen (bijv van die tooltjes waar je gigantische posters kunt maken met honderden kleine fototjes die bijvoorbeeld samen een heel andere afbeelding laten zien)

Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 20:05

Garyu

WW

Je kan gewoon in photoshop natuurlijk een median / mean van je hele foto laten uitrekenen, als je de betreffende schuifjes maar ver genoeg naar een kant zet :). Heb ik vroeger in mijn onkunde ook wel gebruikt om vlakken egaal van kleur te maken, maar zou in dit geval ook tot een gemiddelde kleur van je foto moeten kunnen komen wat je weer kan gebruiken om te combineren met de ColorBlender die hierboven genoemd wordt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

En albumtools heb je toch helemaal niet nodig? In Photoshop zit toch ook een print-wizard ofzo, waar je een achtergrondkleur in kan stellen? En anders maak je gewoon je canvas 3x zo groot, met een achtergrondkleur, werkt ook :P
Pagina: 1