[EXCHANGE2K3] verzonden mail copieren.

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:41
Ik heb hier op kantoor een gebruiker waarvan ik vermoed dat hij zijn werktijd gebruikt om prívé-mailtjes te verzenden via onze exchange server. Nu wil ik elk mailtje dat de gebruiker verzendt ook naar mijzelf verzonden hebben. Mijn eigen e-mailadres waar ik deze berichten op wil ontvangen valt buiten de exchange server, en is tevens een adres dat buiten het internetdomein ligt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat elk mailtje dat de gebruiker verzendt automatisch ook naar bv. paprika@groentenweb.nl verzonden wordt zonder dat de gebruiker dit doorheeft. Een outlookregel is voor zover ik inzie geen optie omdat dit veel te opzichtig is, en als beheerder moet het toch anders kunnen.

Ook zou ik graag willen weten hoe ik ervoor kan zorgen dat de verzonden mail ook automatisch naar een andere mailbox dat wel in de exchangeserver staat gecopieerd wordt.

Ik heb wel al zitten zoeken, maar zelfs http://www.experts-exchange.com/ geeft niet echt een nuttige feedback wanneer je zoiets opgeeft als automatically send sent mail to another mailbox :p
Ik kan er geen goeie query van maken, zodoende deze post in WOS.

PS. Uiteraard hebben bij ons alle gebruikers een verklaring moeten tekenen dat hun e-mailverkeer en handelingen op het netwerk gescreend kan worden.

Wololoo

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vragen over Exchange zijn beter op z'n plek in Software Algemeen - ik ga je topic eventjes verplaatsen :)

Windows Operating Systems >> Software Algemeen

Verwijderd

simpel. jij bent administrator.
log in op zijn account en check zijn send items..

of zie ik dat nou weer verkeerd? }:O

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom spreek je die gebruiker niet gewoon even aan ipv stiekum zijn mail te controleren :? Wel zo volwassen... Leuk dat ze een verklaring getekend hebben, maar met betrekking tot de wet op privacy, is het nog maar de vraag of het wettig is...

Als je het echt wil weten, kun je als beheerder toch ook even de betreffende mailbox koppelen, of via de Exchange Message Tracking eea uitvinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 14-03-2006 15:12 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Mauzer
Laat ik het verhaal dan completer maken.

De baas wilt de mail ontvangen in zijn privé mailbox van een van zijn medewerkers, en ik ben de netwerkbeheerder die dat moet gaan realiseren.

Ik wil niet dat er ook maar een gebruiker op de server moet wezen om te kijken wat de ander uitspookt. Daarnaast heeft inloggen op een mailbox geen zin als de gebruiker het mailtje direct verwijderd na het verzenden.

[edit]

Wet van privacy gaat hier niet op, daarom zet ik het er nog bij van de overeenkomst. Wanneer de gebruiker weet dat het mailadres en de computers alleen voor bedrijfskritieke handelingen gebruikt mag worden, gaat de het leiding natuurlijk alles aan wat er op die computer gebeurt, "omdat het alleen maar zakelijk kan zijn".

[ Voor 30% gewijzigd door Mauzer op 14-03-2006 15:45 ]

Wololoo

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
Met de GFI tools kan je ook heel eenvoudig mailtjes monitoren, misschien krijg je dit daarmee ook wel voor elkaar!

• Sicko
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08 10:14
AD users en computers --> eigenschappen betreffende User --> tabblad Exchange General --> Delivery Options --> bij forwarding address het adres van jouw baas en dan het vinkje eronder "deliver messages to both forwarding address and mailbox" aanvinken

edit:
dit gaat dus over de inkomende e-mail als ik mij niet vergis, maar als daar een reply op zijn emailtje staat weet je ook genoeg

[ Voor 27% gewijzigd door Sicko op 14-03-2006 15:51 ]

• lier
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

Mauzer-BtB schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:43:
Laat ik het verhaal dan completer maken.

De baas wilt de mail ontvangen in zijn privé mailbox van een van zijn medewerkers, en ik ben de netwerkbeheerder die dat moet gaan realiseren.

Ik wil niet dat er ook maar een gebruiker op de server moet wezen om te kijken wat de ander uitspookt. Daarnaast heeft inloggen op een mailbox geen zin als de gebruiker het mailtje direct verwijderd na het verzenden.

[edit]

Wet van privacy gaat hier niet op, daarom zet ik het er nog bij van de overeenkomst. Wanneer de gebruiker weet dat het mailadres en de computers alleen voor bedrijfskritieke handelingen gebruikt mag worden, gaat de het leiding natuurlijk alles aan wat er op die computer gebeurt, "omdat het alleen maar zakelijk kan zijn".
Hahaha, op dit kleine stukje aarde geldt die en die wet niet...?
Bedenk goed dat je aan je werknemer moet aankondigen dat je mail verkeer (gaat) monitoren om misbruik te voorkomen. Als je dit niet doet, ga je bij de rechter per definitie nat.

Maar als de vermoedens bestaan, inderdaad met de medewerker om de tafel. Vast niet de enige reden om die persoon te betrappen !?

Advies, zoek uit wat wel en niet mag in het kader van privacy en leg dat voor aan je baas. Jij hebt in deze ook een verantwoordelijkheid !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Question Mark schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:10:
Waarom spreek je die gebruiker niet gewoon even aan ipv stiekum zijn mail te controleren :? Wel zo volwassen... Leuk dat ze een verklaring getekend hebben, maar met betrekking tot de wet op privacy, is het nog maar de vraag of het wettig is...
Inderdaad, als je iemands privacy respecteerd vraag je het in ieder geval eerst.

• Sicko
  • Laatst online: 12-08 10:14
lier schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:51:
[...]

Hahaha, op dit kleine stukje aarde geldt die en die wet niet...?
Bedenk goed dat je aan je werknemer moet aankondigen dat je mail verkeer (gaat) monitoren om misbruik te voorkomen. Als je dit niet doet, ga je bij de rechter per definitie nat.

Maar als de vermoedens bestaan, inderdaad met de medewerker om de tafel. Vast niet de enige reden om die persoon te betrappen !?

Advies, zoek uit wat wel en niet mag in het kader van privacy en leg dat voor aan je baas. Jij hebt in deze ook een verantwoordelijkheid !
De vraag van de TS is niet of dit legaal is of niet, maar hoe hij het moet doen.
Wat hij uiteindelijk met die informatie doet is zijn eigen beslissing.

Voor een ex werkgever heb ik dit ook ooit eens moeten doen (ik krijg de opdracht dus ik voer het uit) de betreffende werknemer is daar ook niet over ingelicht, is wel ontslagen op die grond en de emails waren bewijs genoeg.
In dit geval waren het erg seksueel(niet aan haar eigen man) gerichte emails en was de werknemer zelf erg gegeneerd en vocht het ook verder niet aan

• Mauzer
cm_sicko schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:48:
AD users en computers --> eigenschappen betreffende User --> tabblad Exchange General --> Delivery Options --> bij forwarding address het adres van jouw baas en dan het vinkje eronder "deliver messages to both forwarding address and mailbox" aanvinken

edit:
dit gaat dus over de inkomende e-mail als ik mij niet vergis, maar als daar een reply op zijn emailtje staat weet je ook genoeg
Het gaat hoofdzakelijk om de uitgaande mail. Dit is in ieder geval wel een stap in de goede richting, bedankt.
djluc schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:46:
Met de GFI tools kan je ook heel eenvoudig mailtjes monitoren, misschien krijg je dit daarmee ook wel voor elkaar!
Mail essentials van GFI kan dit o.a. maar om nou €700 voor zo'n functie te betalen, lijkt me toch wel wat overdreven.

-----------

Of het etisch verantwoord is of niet, dat is aan de bedrijfsleider. Die geeft mij de opdracht. Ik ben er van overtuigd dat het blaadje met die krabbel voldoende toestemming van de gebruiker is om hem te mogen monitoren. Als je de overeenkomst letterlijk neemt, zit er altijd een systeembeheerder mee te kijken met wat de gebruiker op de terminal server aan het doen is. De baas wilt zichzelf ervan overtuigen dat zijn personeel zakelijk omgaat met het computerapparatuur. graag wil ik her daar dan ook niet over hebben.

Wololoo

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:51

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[volgende keer effe op F5 rammen ;)]

[ Voor 87% gewijzigd door Tomba op 14-03-2006 16:20 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Verwijderd

je zou eventueel even bij MS kunnen zoeken op archivesink die alle inkomende en uitgaande mail kan opslaan.

• Bram77
Je kunt je baas simpelweg leesrechten rechten geven over de mailbox van de gebruiker in exchange. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de gebruiker elke dag gaat kijken of er nog nieuwe rechten zijn toegekent aan zijn account.

• Mauzer
Klopt, maar het "probleem" is dat de gebruiker wel direct na het verzenden het mailbericht kan verwijderen. Dat zou inhouden dat je constant de sent items in de gaten zou moeten houden of de gebruiker niet de mail snel weggooit.

---

"archivesink" zegt mij helemaal niks, daar ga ik eens naar zoeken.

Wololoo

• Bram77
Daar komt, realiseer ik me nu, bij dat wanneer je baas een mailtje opend wat de gebruiker nog niet heeft geopend niet meer als ongelezen zal worden weergegeven.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
Bram77 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:10:
Daar komt, realiseer ik me nu, bij dat wanneer je baas een mailtje opend wat de gebruiker nog niet heeft geopend niet meer als ongelezen zal worden weergegeven.
Dat kan je gewoon weer aanzetten hoor in Outlook, dat doe ik zelf ook heel vaak als ik ze nog moet behandelen.

• Mauzer
Jawel, maar hoofdzaak was de verzonden items. Die staan nooit als "ongelezen"

Wololoo

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mauzer-BtB schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:36:
Klopt, maar het "probleem" is dat de gebruiker wel direct na het verzenden het mailbericht kan verwijderen. Dat zou inhouden dat je constant de sent items in de gaten zou moeten houden of de gebruiker niet de mail snel weggooit.
Hoeft niet, met een registry-setting is het standaard gedrag van Outlook zo te wijzigen dat messages gedelete vanuit elke outlook folder (standaard alleen "deleted items") ge-recovered kunnen worden.

Recovering "Hard" Deleted Items from Outside of the Deleted Items Folder

Ook al zou de user de mail direct verwijderen uit de Sent Items, Deleted Items of rechtstreeks verwijderen met Shift-Delete, dan nog kan de mail ge-recovered worden.

Persoonlijk vindt ik het eenvoudiger om via de Message Tracking centre te kijken naar welke mailadressen allemaal mail verstuurd is, via de mailbox van de gebruiker. Aan de mailadressen is vast wel af te leiden of het zakelijk of prive is.

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 14-03-2006 18:51 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 23:57

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Mauzer-BtB schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:43:
Afgezien van dat de wet van privacy volgens mij ook dan geldt, want dat is nu eenmaal een wet, kun je jouw verhaal ook omdraaien:
Jullie willen zijn mail lezen om privé-mail te kunnen vinden, en omdat te kunnen moet je moedwillig privé-mailtjes openen en lezen.

ingen vill veta var du köpt din tröja

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Laten we het hele privacyverhaal maar achterwege laten. Het gaat hier niet om het ethische maar om het technische deel. De discussie mag dus verder ontopic over de mogelijkheden voor topicstarter. Ik kan zo nog wel wat redenen bedenken om een mailbox te willen monitoren, bijvoorbeeld als deze voor systeemprocessen wordt gebruikt bijvoorbeeld. Het wel of niet toegestaan zijn is een andere discussie, en die zou wellicht in een forum als Werk en Inkomen of Stuffis Generalis beter op z'n plaats zijn in een apart topic.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Mauzer
Question Mark schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:50:
[...]
Hoeft niet, met een registry-setting is het standaard gedrag van Outlook zo te wijzigen dat messages gedelete vanuit elke outlook folder (standaard alleen "deleted items") ge-recovered kunnen worden.

Recovering "Hard" Deleted Items from Outside of the Deleted Items Folder

Ook al zou de user de mail direct verwijderen uit de Sent Items, Deleted Items of rechtstreeks verwijderen met Shift-Delete, dan nog kan de mail ge-recovered worden.

Persoonlijk vindt ik het eenvoudiger om via de Message Tracking centre te kijken naar welke mailadressen allemaal mail verstuurd is, via de mailbox van de gebruiker. Aan de mailadressen is vast wel af te leiden of het zakelijk of prive is.
Het recoveren van eventuele verwijderde items is een omweg naar de oplossing, terwijl het zoveel makkelijker zou moeten kunnen lijkt mij. Op deze manier zou ik op de fysieke computer het register moeten aanpassen en erachter gaan zitten om de verwijderde items terug te halen. In het verhaal staat niet of de verwijderde items achterblijven in het .ost, of dat ze meekomen in exchange (wat mij sterk lijkt, aangezien je store wel erg groot zou worden als alle dubbelverwijderde items bewaard zouden blijven) ik weet dat je logs ze bewaard, maar die worden niet uitgelezen door exchange wanneer je dat restore doet, lijkt mij.

Het message tracking centre zou een oplossing kunnen zijn, als ik graag zou willen dat de directie op die server inlogt, maar aangezien de man verstand heeft van zijn handel, en minder in computers heb ik dat simpelweg niet graag. Het is toch van de zotte dat de beheerder een gebruiker achter een exchangeserver laat zitten?

De vraagstelling is simpel gezegt als volgt: Hoe zorg ik ervoor dat de exchange server automatisch (een copy van de) verzonden mail van gebruiker A in de mailbox van gebruiker B zet?

Als het niet kan, dan kan het niet, maar het lijkt me zo stug dat exchange hier niet een oplossing voor heeft.

Wololoo

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:23
Exchange kan dat volgens mij gewoon niet! GFI mail essentials volgens mij wel. Gewoon te downloaden en 30 dagen volledig te gebruiken. Prima om is mee te testen.

Gedachten spinsel:

via een policy automatisch het BCC veld in laten vullen naar jouw baas. Maar zodanig dat het BCC veld niet zichtbaar is voor de gebruiker. Eenvoudig en effectief. Mits je het veld kan verbergen voor de gebruiker...

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Mauzer-BtB schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:04:

Mail essentials van GFI kan dit o.a. maar om nou €700 voor zo'n functie te betalen, lijkt me toch wel wat overdreven.
Waarom is € 700,- wat overdreven, jij hoeft het toch niet te betalen ? Je baas die er om vraagt moet het betalen en als hij zo diep op iemands privacy wil inbreken dan moet hem dat zelfs wel meer dan € 700,- waard zijn. Als het ook nog eens bijdraagd in een ontslag van de betreffende medewerker dan heeft ie die € 700,- er zo weer uit aan bespaarde licentie/hardware/advocaat en gerechtskosten omdat het overtuigende bewijs dan zo geleverd is.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

kijk hier es naar :

heb ik eens toegepast lang geleden op een exchange 5.5 doos bij een bedrijf wat een soortgelijk verzoek had.
Microsoft noemt et 'journaling'

http://www.microsoft.com/...c2-ae1c-a511b9f8ef0e.mspx

Hoop dat et wat is voor je.

PS : de link is voor Exchange 2k3 journaling

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 22:50 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon een mailrelay tussen exchange en internet douwen die alle mail doorstouwt en dan alleen als er bepaalde dingen in het from adres staan ook ergens anders relayen. Postfix kan dit wel aan

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mauzer-BtB schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:20:
[...] In het verhaal staat niet of de verwijderde items achterblijven in het .ost, of dat ze meekomen in exchange (wat mij sterk lijkt, aangezien je store wel erg groot zou worden als alle dubbelverwijderde items bewaard zouden blijven) ik weet dat je logs ze bewaard, maar die worden niet uitgelezen door exchange wanneer je dat restore doet, lijkt mij.

Het message tracking centre zou een oplossing kunnen zijn, als ik graag zou willen dat de directie op die server inlogt, maar aangezien de man verstand heeft van zijn handel, en minder in computers heb ik dat simpelweg niet graag. Het is toch van de zotte dat de beheerder een gebruiker achter een exchangeserver laat zitten?
Standaard instelling van Exchange is dat deleted items nog 30 dagen in de mailstore aanwezig blijven, puur om ze nog te kunnen recoveren. Waarom zou je je baas achter Exchange zetten. jij kunt als beheerder toch even een dagelijks overzicht uitdraaien van alle ontvangen en verzonden mail van een specifieke mailbox?
Gomez12 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:58:
Gewoon een mailrelay tussen exchange en internet douwen die alle mail doorstouwt en dan alleen als er bepaalde dingen in het from adres staan ook ergens anders relayen. Postfix kan dit wel aan
Je introduceert dan ook meteen een extra Single Point of Failure....

Pagina: 1