' netwerkkabel' niet aangesloten??

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
Ik gebruik sinds kort linux suse 10.0, ip naast een windowsinstallatie ( XP ).

Binnen suse wordt mijn netwerkcontroller gewoon herkend, en is juist geconfigureerd.
Als ik afsluit echter gaat op mijn dsl-modem het lampje uit ( netwerkkabel-lampje ), en gaat niet meer aan bij het rebooten naar XP. In XP vervolgens is mijn controller gewoon herkend/geladen maar krijg ik dus de melding dat een van mijn netwerkkabels niet is aangesloten.

Als suse afsluit wordt mijn controller zo te zien uitgeschakeld en krijgt XP hem vervolgens niet ad praat....
Zit ik op het goede spoor, suggesties iemand??

Bedankt alvast...

Verwijderd

Zet het systeem eens helemaal uit en boot dan opnieuw de XP. Werkt dan een en ander wel ?

• neeroeter
Moet er weer opnieuw op, dus dat laat ik later horen..

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

:?

beetje rigoureus voor een NICje?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
Wat voor NIC is het uberhaupt?

Verwijderd

het kan imo niet liggen aan het uitschakelen van je netwerkkaart, dit is per OS verschillend maar als de netwerkkaart geladen wordt terwijl hij zegt dat de netwerkkabel niet aangesloten is, dan ligt het probleen imho niet bij je netwerkkaart..

trouwens, hoort dit niet in WOS thuis? Het probleem ligt toch bij windows? :9

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb het ook ooit gehad. Na lang zoeken bleek het uiteindelijk de netwerkkabel te zijn. Bij mij werkte de verbinding ook perfect, maar soms na een reboot leek ik geen connectie te hebben. Als ik de kabel testte leek deze in orde.
Ik heb toen als experiment de kabel vervangen en sindsdien nooit meer dat probleem gehad.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:54

decramy

root@birdie:~#

ik heb het ook wel eens andersom gehad. Deed ik windows in hibernate, deed mn netwerkkaart het niet onder linux...

Hoe sluit je suse af...?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Wilke
Het maakt in ieder geval uit om welke hardware het gaat.

Want: na het uitschakelen + opnieuw inschakelen van het systeem werkt het wel - neem ik aan (?)

Dus zijn er 2 mogelijkheden:

1. De Linux driver voor deze hardware laat de hardware in een wazige/inconsistente toestand achter, die door een 'soft' reboot niet gereset wordt.
2. De Windows driver initialiseert de kaart niet/niet helemaal correct, en dit merk je alleen als de kaart door een ander OS in een andere toestand is achtergelaten dan wat je normaal bij het booten aantreft (i.e. de fabrikant heeft deze situatie ws. nooit getest). Dus als de kaart standaard bij het booten ingeschakeld wordt, maar Linux sluit hem expliciet af (op de correcte manier), dat dan de Windows driver hem niet weer inschakelt omdat dit normaal nooit nodig is.

Ik zeg (nog) niet dat dit in WOS thuishoort omdat het onduidelijk is wat de oorzaak is. Dat is overigens bij het omgekeerde probleem (wat decramy zegt) natuurlijk net zo.

• neeroeter
Bedankt voor jullie reacties:

Aangezien dit zaakje op zijn minst vaag is te noemen , zal ik de boel eens wat uitgebreider uitleggen:

het probleem is ontstaan nadat ik eens rommelde met de live CD van suse 10. bij het opnieuw opstarten daarna en booten naar windows viel mijn verbinding weg tussen mijn modem ( speedtouch 510 ) en netwerkchippie ( marvell yukon ). Dus in windows de melding ' netwerkkabel niet aangesloten' , en imo niet te repareren vanuit windows...
Ik ben echter een linux-groentje, en heb tot nu alleen in yast ( lekker grafisch ) wat gerommeld.
Anyway, bij het terugbooten in linux, die ik maar ff volledig heb geinstalleerd trouwens, wordt de verbinding weer hersteld.
Wat opvalt, is dat de netwerkcontroller door suse niet als marvell yukon wordt herkend, maar als een andere ..........shuttle....nog wat. Dat shuttle klopt overigens...
In windows is de driver gewoon geladen, netwerkkabel heb ik al vervangen.
De vorige reply lijkt de goede kant op te wijzen, suse sluit mijn netwerkcontroller ( of modem ) zodanig af, dat de windowsdriver ' m niet meer ad praat krijgt.....

Voor alle linuxfans hier, is dat bij jullie ook ooit zo begonnen?? Dit is gewoon je reinste blackmail >:) , geen suse?? Dan geen internet!!

Nou ja, iemand een oplossing??????

• neeroeter
Oh ja, ik ben ( uiteraard ) al een aantal formats verder, met alleen XP op mijn comp. doet het kreng het ook niet. Het lijkt wel of die suse liveCD hardwarematig iets heeft veranderd aan ofwel modem ofwel controller......
Ik heb ook al geprobeerd om de modemfirmware te updaten, maar daarvoor moet er een netwerkkabel aangesloten zijn.
Modem defect? In suse doet ie het dus wel...

Vreemde toestand...

• DarthPlastic
  • Laatst online: 07-01 19:29
Als je nu eens in SuSE (waar hij het wel doet) hem opeens reboot, en dan teruggaat naar Windows?
Dan krijgt Linux niet de kans om hem te hypnotiseren, en zal hij misschien werken :)

Penguin Power he ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• neeroeter
Een harde reboot, hmmm...zou ik eens moeten proberen.

Heb nu echter weer ff geen XP, kom hier morgen weer op terug...

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Een OS kan je kaart niet zo ver uitschakelen dat ie het niet meer doet in een ander OS.. dat is complete bullshit.
De enige mogelijkheid is dat linux iets op de eprom heeft aangepast wat windows niet meer snapt maar het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dit 'zomaar' gebeurd is.

En weet je wel zeker dat windows de juiste driver heeft? Windows kan de driver misschien zien als een juiste maar dan blijkt deze achteraf niet te werken. Heb ik met mijn modem namelijk ook. Installeer voor de zekerheid maar eens de drivers van de fabrikant.

Moet dit trouwens niet in WOS ?

[ Voor 55% gewijzigd door xzenor op 16-03-2006 11:18 ]

• neeroeter
@ Possamai, feit blijft dat na de liveCD van suse de boel niet meer wilde werken. Ik ben het met je eens hoor, hardware - aansturing begint in het bios, en daar zou het reeds mis kunnen zijn gegaan. Zeer onwaarschijnlijk, maar met of zonder suse op wat voor manier dan ook op mijn harde schijf, kan ik de controller in windows niet meer werkend krijgen. De driver is de officiele XP driver, vanaf de installatieCD geinstalleerd.

Volgende stap is om idd met mijn bios aan de slag te gaan, netwerkcontroller kan ik daarin niet vinden, geen ' auto' of ' disabled' ... Dus nu maar eens het moederbord boekje erbij pakken, en kijken of ik de bios kan resetten oid. Ik zal voorzichtig te werk gaan....

Overigens lijkt dit mij nog steeds een non-windowsporobleem. De veranderingen/niet functioneren aan en van de controller vinden hun oorsprong in Suse. De controller wordt uitgeschakeld bij het afsluiten van Suse, en weer ingeschakeld bij het booten in suse.

Oh ja, ik heb ook nog mijn speedtouch opnieuw ingesteld ( via de wizard op de thompson-site ).

Weet iemand uberhaupt of het normaal is dat suse de controller manipuleert bij het aan en afsluiten????

Suse ist trouwens erg mooi hoor, ziet er prima uit..ga er zeker mee door, nu moet ik wel...... ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Probeer in WinXP eens de driver van de fabrikant ipv de windows driver. Er zit vaak nogal wat verschil in functionaliteit tussen.
Probeer dus eens met de versie van de producent van je netwerk interface.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Dit zit in de combinatie.... Linux/NIC/BIOS.

Je moet zorgen dat je Linux OS je nic niet down brengt tijdens het afsluiten... er is ook zo'n probleem met SleepMode ofzo + Beeldscherm met veel laptops.

Verwijderd

Suse ist trouwens erg mooi hoor, ziet er prima uit..ga er zeker mee door, nu moet ik wel...... ;)
Gebruik je DHCP onder Linux en Windows ?

• neeroeter
Idd dhcp in beide besturingssystemen.
Is het een idee om eens onder linux handmatig te configureren??

Er is in Suse overigens ook nog de keus wanneer je je netwerk wil activeren, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben??

Wat is NIC ??????

En ik gebruik de marvell driver al....

Het rare blijft dat ook zonder linux op mijn systeem, de verbinding niet tot stand komt onder windows.
De marvell XP driver is dan gewoon geinstalleerd...

Veel vragen, ik weet het.......

• xzenor

xzenor

Network Interface Card
Gewoon je netwerkkaart dus, maar dan een stuk korter. :)

• Wilke
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 07:47:
Gebruik je DHCP onder Linux en Windows ?
Wat heeft dat er mee te maken dan :?

Verwijderd

Wilke schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 14:08:
[...]

Wat heeft dat er mee te maken dan :?
Ik heb vaker gelezen over problemen met netwerkkaarten onder Windows en Linux met DHCP.

Op een of andere manier gaat het Leasen van een ip nummer niet goed, als je switch van Windows naar Linux of omgekeerd.

Onder Windows

ipconfig /release
ipconfig /renew

Heb je dan netwerk ?

De Linux commando's weet ik niet uit m'n hoofd.

• xzenor

xzenor

volgens mij muit windows dan alleen dat ie geen ip-adres kan krijgen, maar niet dat er geen netwerkkabel is aangesloten.

[ Voor 22% gewijzigd door xzenor op 17-03-2006 17:47 ]

• interp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mogelijk een probleem met de autosensing? Kans is nog groter dat het dit is als het een gbit nic is.

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:42
En mocht je nu alsnog het probleem niet gevonden hebben... probeer eens een andere LiveCD zoals Knoppix of Ubuntu... en controleer dan of die wél je NIC kunnen besturen. Zo ja, controleer dan meteen of je hem daarna wél weer werkend hebt in windows? Dan weet je in ieder geval of het probleem optreedt bij Suse of bij elke linux. Mocht het met een andere linux wel werken, misschien dat je daar dan ook de drivers van kunt jatten en die in Suse kunt gebruiken? Ik heb echter verder geen Linux ervaring, maar als ik in jouw situatie zou zitten zou ik dit allicht proberen.

Wanna play?

Verwijderd

Is die Speedtouch wel lekker, lijkt me dat die niet tegen de wissel kan, reset die eens, en dan pc met winxp opstarten.
Niemand bij je in de buurt die zijn laptopje met winxp even bij je eraan kan hangen?

• neeroeter
Bedankt voor al jullie hulp, maar nog tevergeefs ben ik bang.....

Ik heb een andere driver van de marvell-site geplukt en geinstalleerd....geen succes...

Ik heb al een x ubuntu geinstalleerd, die geeft geen problemen, herkent mijn nic, stuurt 'm aan en laat windows mijn nic ook nog gebruiken.. toch aardig.... ;)

Hoewel dit een raar probleem blijft, is de workaround wel daar, gewoon internet op via suse en via fat32 ook nog gedownloade bestanden kunnen delen...
Ik ben een linux-newbie en heb bv. mijn geluidskaart ook nog niet ad praat. Is niet erg, zo leer je nog ' ns wat...

Ik zal ff ipconfig proberen, maart lijkt me een logshot.....

• neeroeter
Ipconfig werkt dus niet...

Ga nu mijn bios maar eens updaten....wie weet....

1 vraagje nog, zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat suse ' zanikt' dat ik een raid-confuguratie in mijn shuttle heb hangen. Is nl. niet zo, wel twee identieke harde schijven , maar geen raid ( meer ). Raid is in het bios uitgeschakeld.

• neeroeter
Het is gelukt!!!!!!!

Voor al jullie linux-fans: het lag dus toch aan mijn windows marvell-driver!!

Ik ben maar weer eens naar de marvell-site gegaan en heb een generieke driver gedownload. Deze initialiseert keurig de nic bij het booten van XP......

Na een week kloten is het dus gewoon weer een ouderwets windows + drivers probleem, niks nieuws dus.. :)

bedankt allemaal....

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik heb een probleem gehad dat hier heel erg op leek. Ik heb eerst Windows XP 64 op mijn PC geïnstalleerd, geen enkel probleem met internet; vervolgens heb ik Suse 10.0 ernaast gezet, en toen kon ik onder Windows ineens niet meer internetten, met precies dezelfde foutmelding (network cable unplugged) die jij noemt.

Het goede nieuws is dat alles het bij mij nu doet; het slechte nieuws is dat ik geen idee heb hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Maar ik heb nu wel een topic gevonden op een SuSe forum dat over precies dit onderwerp gaat: http://forums.suselinuxsu...x.php?showtopic=30821&hl=. Er staan verschillende oplossingen in genoemd, dus het is zeker de moeite waard het even door te lezen.

Ik krijg in ieder geval door dat topic het idee dat het aan de Marvell Yukon ligt, die jij inderdaad ook gebruikt, en dan zal mijn probleem zich wel hebben opgelost doordat ik de andere netwerkkaart in mijn moederbord (Asus A8N-SLI Premium) ben gaan gebruiken.

Edit: mosterd na de maaltijd. Nou ja, we weten in ieder geval dat het aan de Marvell Yukon ligt. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Daemon op 18-03-2006 11:47 ]

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• neeroeter
Okay dan, driver-probleem dus, wellicht bij jou ook. Die marvell yukon wordt her en der toch als crappy beschouwd...

Met reden dus.. >:)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Even een oud topic kicken i.p.v. een nieuwe te maken.
Ik heb hetzelfde probleem op een computer: Ubuntu werkt prima, start op, alles werkt direct.
Windows 2000, de andere boot-optie op deze computer, start op, en zegt dan een minuut of 5 dat de netwerkkabel niet goed is aangesloten. Na 5 minuten wachten verdwijnt dat icoontje, en werkt alles!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik denk dat dit een Windows probleem is en dat je het beste een topic kan openen in de Windows fora :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1