Toon posts:

Monitor Piept

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al zegt mijn monitor piept...
Het is een hele hoge frequentie piep die zelfs voor een half dove metalhead als ik nog irritant is.

Ik moet er even bij zeggen, ik heb sinds pas een nieuwe videokaart.
Bij de vorige videokaart piepte de monitor ook wel eens (het is trouwens een standaard 17" Dell, plat maar wel met de hele kast er nog achter) maar toen kon het gepiep nog wel verholpen worden door een soort van stevige stomp op de kunstoffen rand op de voorkant te geven (raar maar waar) .

Nu begon ie weer als een gek te piepen maar geen stomp of klap hielp meer, ja het is niet goed om op apparaten te rammen, maar ik dacht misschien moet het nu wat harder lol...

Ik heb ook nog wat in de instellingen zitten kijken, ik heb bij Desktop Eigenschappen > Instellingen > Geavanceerd > Beeldscherm de vernieuwingsfrequentie op een ander aantal hertz ingesteld.
Bij alle andere frequenties stopte het (het beeld werd wel kleiner op het scherm), maar zo gauw ik in een spel ofzo zat, begon ie toch weer te piepen.

Heeft iemand hier ervaring mee of van gehoord of weet iemand er simpelweg een oplossing voor?

Ik heb wel eens (een lange tijd terug) contact opgenomen met Dell, maar alles wat ze konden zeggen is dat ik een andere monitor zou kunnen kopen.

O ja, hij piept trouwens niet met een ritme ofzo maar gewoon aan een stuk door, net als de oudere of goedkopere TV's, maar dan nog wat harder.
Ennn... hij is trouwens ook nooit gevallen ofzo (in ieder geval sinds ie hier nieuw binnen is gekomen) en er is ook nooit echt hard op geslagen of wat dan ook... ik kijk wel uit met dit spul...
Het zou wél kunnen zijn, dat er per ongeluk wat glassex (schoonmaakmiddel) tussen het glas en kunststof rand is gelopen, maar voor zower ik dat ook weet verdween het nooit ín de monitor maar liep het er vanaf dus... mja...

Het is echt heel irritant dus ik hoop dat iemand er iets over weet.

GreetingZ
- Damage Inc.

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het al een oud scherm? Zal w.s. wel, een 17 inch CRT is bijna uitgestorven.
In ieder geval. Ik werk hier nog met een Iiyama 19 inch CRT en die heeft hetzelfde probleem. Ik ben al wezen zoeken naar oplossingen en die zijn er dus niet.
De spoelen achterin je monitor zijn aan het verslijten/overlijden en die gaan dus een 'zingend' geluid maken. Na een minuut of twee is het bij mij over en soms het het bij andere mensen om idd de refreshrate te veranderen.

Als ik het niet compleet verkeerd heb, zou ik je willen aanraden om te gaan sparen voor een nieuw scherm. Misschien doet hij het nog een jaar, maar hij kan ook volgende week de geest geven. Die van mij is al een ruime drie maanden asan het piepen en doet het nog. Maar het beeld wordt wel steeds onscherper en trilt vooral de eerste vijf minuten vreselijk. (ik ben aan het wachten op de nieuwe NEC 20WGX breedbeeld...dan gaat de Iiyama het raam uit)

[ Voor 92% gewijzigd door XeNoBiTe op 14-03-2006 11:37 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-07 10:22
maakt niet uit of het een crt of tft is, alle schermen kunnen dit hebben. dit is het trillen van een spoel in het scherm. ik heb het hier ook met mijn 2 17" crt's als ze uitstaan. een ex van me had het ook bij een tft scherm, ook als ie aan staat.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Op school ook zo'n scherm naast me, als je hem een beetje draaid op de voet en de stroomstekker aanraakt is het soms over :?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-07 11:56

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Het lijkt erop alsof dit inderdaad de spoelen om het kanon zijn, die aan het trillen zijn.

Als je (een beetje) handig bent kun je het zelf oplossen. Maak de monitor open, en spuit de windingen om het kanon in met plasticspray (verkrijgbaar bij electronicazaak). Halve dag laten drogen, en nog een keer inspuiten.

Dit werkt bijna altijd...

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Ik zal er direct mee terug gaan naar de winkel. Al is het bij een crt normaal dat ze elktijd wel een beetje geluid maken. TFT's echter niet, mocht uit je tft gepiep komen dan zal ik direct terug gaan naar de winkel.

Verwijderd

Topicstarter
XeNoBiTe schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 11:33:
Gaat het na een tijdje over bij je?
Is het een CRT monitor?
Hoe oud is het scherm?
...
Euhm, het is vrij verschillend, het ging op de frequentie waar ie al jaren op staat eerst met een tik dus wel weg en nu niet meer (zal vast door de nieuwe videokaart komen).
Maar het begon ineens uit het niks, soms even wat zachter, soms leek het weg te gaan, maar hij bleef tóch piepen.
Dus nu staat ie op een andere frequentie en piept op dit moment niet, maar ik probeerde even een spel en toen begon ie weer wel te piepen zoals van tevoren...
Ik merk het wel heel erg als ie van een bepaald beeld veranderd bijv. als je dat laadbalkje van Windows ziet dat ie dan niet piept, en dan even een zwart scherm krijgt weer wel piept, en dan het scherm van je account(s) ziet waar je moet inloggen weer niet bijv.

Wat voor monitor het is weet ik niet meer, alles wat ik aan details kan geven is dat het een (17") Dell is met plat scherm en wel de hele kast erachter dus, er lopen horizontaal 2 hele dunne zwarte lijnen doorheen, misschien is dat bij een bepaald scherm?...
Oh, en ik zie nu in het menuutje van het scherm dat het een "Dell P793" is.

En hij kwam met de computer in het "pakket" in 2002...

GreetingZ
- Damage Inc.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar het was in het begin denk ik niet... het lijkt me ook idd slijtage ofzo, er zit vooral veel stof achterop bij die gaten enzo.
Het beeld zelf is verder niks mis mee, geen geflikker of storing of wat dan ook.
En... ja, naar de winkel gaan kan niet, mijn vader heeft 'm met korting van zijn werk, en het komt denk ik direct van Dell, naar zijn werk, en dan mee naar huis ofzo...
Maar als het niet piept dan is het ook echt stil (behalve de computer zelf dan) en als het wel piept houd geen mens het lang uit bij deze monitor.
Een piepende gitaar versterkt met een 300watt versterker kan ik nog wel tegen maar deze frequentie en irritantheid toch echt niet.
Mja, vooral niet als je ermee moet werken ofzo...

- Damage Inc.

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iig een Triniton scherm dus..heb ik hier ook staan.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 21:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is inderdaad een Trinitron scherm. Het piepen, zoals gezegd, wordt hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door de spoelen in de monitor. Normaal gesproken zijn de spoelen voorzien van een laklaag zodat de bedrading van de spoel niet kan gaan trillen. Nu kan het zijn dat deze lak laag "scheurt" door het warm worden als de monitor aan staat en afkoelen wanneer de monitor wordt uitgeschakeld. Door opwarming zet de spoel uit en door de afkoeling krimpt de spoel weer, waardoor de lak los kan laten.

Het piepen wordt dus veroorzaakt door trillen van de bedrading van één of meerdere spoelen. Door nu de spoelen opnieuw van een laklaag te voorzien is het goed mogelijk dat het piepen ophoud. Dus loop eens een electronica zaak binnen om een busje lak op te halen. :)

edit: Ik met mijn verhaal :D blijkt de tip al gegeven te zijn door DynaMikeY.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 14-03-2006 12:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1