Toon posts:

Langzaam Opstarten na kuren raptor

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gisteren heb ik een nieuwe 150 Gb Raptor harddisk aangeschaft. Als eerste meteen Windows erop gezet, opstarten ging supersnel, heb blauwe balkje niet eens voorbij zien komen! Dus ik drivers geïnstalleerd, spellen enzovoort, tot ik op een gegeven moment opnieuw opstartte..... Normaal gesproken zie ik voordat het opstartscherm van Windows verschijnt 'verifying dmi pool data...' en binnen de seconde start hij dan windows op, maar nu leek het alsof de harddisk niet werd aangetroffen en startte de pc vanaf de cd op (harddisk sloeg hij hierbij over) en vervolgens kreeg ik de melding 'disk failure, please replace disk'. Erg vreemd, dus ik BIOS Clear uitgevoerd, zonder resultaat. Nu heb ik daarna twee windows er opnieuw opgezet, maar ik blijf een raar probleem houden. De melding 'verifying dmi....' is nu ongeveer 5 seconden in beeld waarna het opstarten begint. Dit duurt dus zowieso langer dan eerst, en het opstarten duurt nu maar liefst een halve minuut, terwijl het eerst nog geen twee seconde in beslag nam. Heeft iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen?

Alvast bedankt!

Hammer

Verwijderd

Jep je hebt een brakke schijf , draai voor de gein maar eens het programma HDTune en kijk dan bij Health, waarschijnlijk is je schijf aan het overlijden.

Ik heb ook een 150 GB Raptor en ja ook ik had precies hetzelfde wat jij nu beschrijft.Is twee dagen later overleden.

Ik zou zeggen schrijf je verhaal in het RMA formulier en je krijgt zo een nieuwe.

Verwijderd

Ow even nog iets , ik ben er achter gekomen dat een Raptor echt volledig vrij in de drive bay moet hangen , dus zowel onder als boven de schijf lucht ( liefst stromende lucht ), deze schijf vind het niet zo leuk als je bv de schijf aan de bovenkant/onderkant van de bay hebt gemonteerd. ( bron technicus van WD en eigen ervaring ), hij kan dan zijn warmte niet goed kwijt.

Verder heeft de Raptor 150GB 6 schroefgaten, gebruik deze ook, de schijf maakt 10000 toeren dus het is van super belang dat de schijf helemaal muurvast in je kast hangt. ( er ontstaan enorme G krachten binnen de schijf, die bij een ietswat loszittende schijf zorgen dat al heel snel de arm op het oppervlakte gaat stuiteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hd tune gedraaid, maar hij kan geen error vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 09:54:
Ow even nog iets , ik ben er achter gekomen dat een Raptor echt volledig vrij in de drive bay moet hangen , dus zowel onder als boven de schijf lucht ( liefst stromende lucht ), deze schijf vind het niet zo leuk als je bv de schijf aan de bovenkant/onderkant van de bay hebt gemonteerd. ( bron technicus van WD en eigen ervaring ), hij kan dan zijn warmte niet goed kwijt.

Verder heeft de Raptor 150GB 6 schroefgaten, gebruik deze ook, de schijf maakt 10000 toeren dus het is van super belang dat de schijf helemaal muurvast in je kast hangt. ( er ontstaan enorme G krachten binnen de schijf, die bij een ietswat loszittende schijf zorgen dat al heel snel de arm op het oppervlakte gaat stuiteren.
hier heb ik met de 74gb geen last van hoor, hij zit bij mij wel alleen (zonder schijf erboven of onder).
Maar wel maar met 4 schroefjes vast....

Verwijderd

Topicstarter
Heb hd tune gedraaid, twee error tests gedraaid, zowel een quick scan als een normale, maar beide scans geven aan dat de schijf ok is. Ook onder het kopje health is alles normaal, de health status iks ok. Kunnen de errors nog komen? Wel raar dat hij sloom opstart, de rest wel goed draait en de tests ook :|

Mijn raptor zit ik de bovenste slot, want anders past de andere hd er niet in. De temperatuur van de Raptor is wel normaal: Idle rond de 24 en full load rond de 28 a 29.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 10:36 ]

Verwijderd

Dan blijven kabels en bios update over om te proberen..

Verwijderd

Topicstarter
Wel erg raar dat hij het eerst wel goed deed en nu niet meer. Lijkt me stug dat het aan de bios ligt. Maar kabels zou ik eventueel wel kunnen proberen. Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Anyway je hebt een bad disk error gekregen, als je het aan mij vraagt zou ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen en RMA aanvragen.

Verder ik kan je verhaal van geen balk scherm floep windows desktop beamen.Hij start bij mij in 4,5 seconden op. (van power knop naar desktop )

En antwoord op je vraag:
Ja die errors komen nog, zo als ik al zei na 2 dagen bij mij

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 10:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment dat ik errors krijg ga ik er pas mee terug, hopelijk komt dat snel, als ie echt kapot is. De vorige keer had ik ook al het vermoeden dat mijn schijf kapot was (een maxtor dm8), maar ze naen deze niet terug. Drie dagen later kreeg ik disk failure te zien, kon ik weer terug.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net de powerkabel en de sata kabel getest. Ook heb ik de schijf nog in een andere pc test, maar ik zie nog steeds heb bekende blauwe balkje 14 keer voorbij komen!

Verwijderd

Nogmaals, je schijf is brak of brak aan het gaan, hopen dat ie "beter" word is ijdele hoop.

De symptomen die je schijf vertoond moeten voldoende zijn voor een RMA.

Vermeld natuurlijk wel alles wat je hebt gedaan en waargenomen. ( Dat van die Bad Disk is een ijzersterk argument voor RMA :) )

Denk er wel dat des te langer je wacht des te makkelijker je shop kan zeggen dat jij het wel gedaan hebt.
Ik heb hem meteen teruggestuurd ( mijn principe van iets doet het meteen perfect of niet ) en kreeg zelfs mijn verzendkosten terug ( PCMegastore ) terwijl de webshop dat mij niet verplicht was.
( echt coulant dus :Y) )

Verwijderd

Topicstarter
Wat ook raar is: Ik speelde net ff counterstrike en na een paar minuten viel mijn beeld uit. Echt raar man. Ik resetten, geen beeld. Ik stroom van pc afgehaald, toen pas gaf ie weer beeld. Nog een paar keer andere spellen gespeeld, ook na een paar minuten hetzelfde probleem. Heeft dat probleem ook met die brakke hdd te maken?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-02 20:26
Je voeding is sterk genoeg?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Antec 430 Watt, dacht dat het een smartpower was. Dat moet toch voldoende zijn voor het volgende systeem:

AMD Athlon 64 3200+
1024 MB PC3200
GeForce 6800 128Mb
WD Raptor 150 Gb

Verder geen andere zaken aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Srry voor dubbelpost

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 12:16 ]

• Xcist
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:59
hehe

in ieder geval ik zat te bedenken overhitting, zoniet je voeding dat kan ook tjek je lijnen is met een progje

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 10:46:
Anyway je hebt een bad disk error gekregen, als je het aan mij vraagt zou ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen en RMA aanvragen.

Verder ik kan je verhaal van geen balk scherm floep windows desktop beamen.Hij start bij mij in 4,5 seconden op. (van power knop naar desktop )

En antwoord op je vraag:
Ja die errors komen nog, zo als ik al zei na 2 dagen bij mij
4.5 seconde> omfg hoe doe je dat. Het initialiseren van het bios(hardware) duurt al minstens 2seconden! Ik durf te wedden dat een raptor niet 10x zo snel is als een snelle 7200rpm 16mb harddisk!

Verwijderd

Topicstarter
framaster schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:18:
[...]

hehe

in ieder geval ik zat te bedenken overhitting, zoniet je voeding dat kan ook tjek je lijnen is met een progje
Een progje zoals?

Offtopic: Man, wat zijn jullie snel met reacties! :)

• Xcist
8)7 dat kan nooit met een schone windows kan dat nog volgens mij niet eens

• Xcist
:P snel he :P ik blijf type

ik dacht aan een proggie zoals everest daarmee kan je volgens mij de lijnen lezen

iemand anders ideen over een programma

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Hij bedoelt zeker 45seconden:P Dan vind ik het aan de trage kant. Denk dat 15seconden wel haalbaar is.

Verwijderd

Jongens, leuk en aardig, maar gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop eens als je iets aan je voorgaande post wil toevoegen, staat veel beter dan 2 posts onderelkaar van dezelfde persoon.

@TS: Gebruik eens diagnostic-tools van WD om je schijf te testen.. Die zijn wat secuurder dan HDtune..

• Xcist
sorry halil yuksel B) volgende keer speciaal voor jou

[ Voor 5% gewijzigd door Xcist op 14-03-2006 12:35 ]

Verwijderd

Nope guys 4,5 seconde,

Als jullie het echt niet geloven zal ik wel eens een filmpje ervan maken.
maar idd het is een schone windows vers geinstalleerd.
Nu er een aantal progjes opstaat ( o.a. virusscanner ) duurt het 5,4 seconde.

Verwijderd

Topicstarter
De lijnen hebben normale waardes en wijken bijna niet af. Ook de quick en de uitgebreide test van het WD tooltje heeft de schijf goed doorstaan.

Verwijderd

Terug met die schijf en maak direct en back-up! Je hebt zowat alle tekenen opgenoemd die kenmerkend zijn voor een aankomende crash. Wacht daar niet op want zo'n geluid blijft je lang bij.

Dat geeft de raptor toch wel een deuk. Ik werk veel met SCSI schijven en die dingen crashen eigenlijk nooit. In 5 jaar zijn er 3 retour gegaan van de 420 schijven die langs zijn gekomen.

Ik was aan het sparen voor een Raptor, maar dit gaat een SCSI harddisk worden en geen consumentenspul meer. Ik heb in het korte verleden 3 slechte schijven achtereen gehad. Het is dat ik mijn RMA gestuurde harddisk retour kreeg die nu prima zijn werk doet, maar anders had er nu SCSI in gezeten net zoals vroeger. Ik vind mezelf nu nog ontzettend dom dat ik ooit heb bespaard op harddisks en IDE ging gebruiken (lekker snel vergeleken met de prijs per GiB). Na alle topics over slechte harddisk is de uitval bewezen hoger dan bij SCSI.

Ga gewoon terug, een beetje zaak zal hem terplekke vervangen mits op voorraad.

Deze schijven schijten op de Raptor en heb ik op het oog.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 19:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is dat ie het nu perfect doet, maar ja.... ik wacht wel ff af, staat toch nix belangrijks op mijn pc en zolang alle tests aangeven dat de schijf perfect functioneert, kan ik er niet mee terug gaan.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb laatst ook problemen gehad met de snelheid van een van mijn SATA II schijven (een Samsung P80). Bij mij lag de oorzaak in de SATA-controller die op onverklaarbare wijze de transfer-rate had teruggezet op PIO ipv SATA II.
Kijk eens in Apparaatbeer, IDE/ATAPI......, Sata-controller, Primary en Secundairy Channel.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 18:55:

Terug met die schijf en maak direct en back-up! Je hebt zowat alle tekenen opgenoemd die kenmerkend zijn voor een aankomende crash. Wacht daar niet op want zo'n geluid blijft je lang bij.

Dat geeft de raptor toch wel een deuk. Ik werk veel met SCSI schijven en die dingen crashen eigenlijk nooit. In 5 jaar zijn er 3 retour gegaan van de 420 schijven die langs zijn gekomen.

Ik was aan het sparen voor een Raptor, maar dit gaat een SCSI harddisk worden en geen consumentenspul meer. Ik heb in het korte verleden 3 slechte schijven achtereen gehad. Het is dat ik mijn RMA gestuurde harddisk retour kreeg die nu prima zijn werk doet, maar anders had er nu SCSI in gezeten net zoals vroeger. Ik vind mezelf nu nog ontzettend dom dat ik ooit heb bespaard op harddisks en IDE ging gebruiken (lekker snel vergeleken met de prijs per GiB). Na alle topics over slechte harddisk is de uitval bewezen hoger dan bij SCSI.

Ga gewoon terug, een beetje zaak zal hem terplekke vervangen mits op voorraad.

Deze schijven schijten op de Raptor en heb ik op het oog.
Heeft zo'n ding ook betere desktopprestaties?

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
je hebt wel zowiezo in de bios ingesteld dat ie als eerste moet booten vanaf die raptor he?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:38:
Nope guys 4,5 seconde,

Als jullie het echt niet geloven zal ik wel eens een filmpje ervan maken.
maar idd het is een schone windows vers geinstalleerd.
Nu er een aantal progjes opstaat ( o.a. virusscanner ) duurt het 5,4 seconde.
Post je dat filmpje nog eens Frank? Heb je toch al een jaar de tijd voor ;)
Serieus: ben wel benieuwd, ook HOE je em zo snel op laat starten.
Vertel dan wel ff je hardware.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Laatste bezoek donderdag 26 oktober 2006 19:16
Stuur hem eens een mail ;)

Loze kick, topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.