[Gentoo Linux] - Systeem gaat regelmatig in "suspend"

Pagina: 1
Acties:

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Sinds begin dit jaar (toen ik kernel 2.6.14.5 installeerde; ondertussen zit ik op 2.6.15.6), bij de overgang van devfs naar udev, gaat mijn laptop (Compaq Armada e500, 600 MHz, 512 MB, speedstep (die ik nooit werkend heb gekregen) regelmatig in "slaapstand". Zodra ik dan een toets druk, gaat de harddisk weer draaien en loopt de klok een paar uur achter. Dit komt niet altijd voor, en het is ook onafhankelijk van wat er draait (netwerkverkeer van Azureus bijvoorbeeld).
In het bios is niets instelbaar qua powermanagement.
Mijn kernel-power-opties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[*] ACPI Support
[ ]   Sleep States
<*>   AC Adapter
<*>   Battery
<*>   Button
< >   Video
< >   Generic Hotkey (EXPERIMENTAL)
<*>   Fan
<*>   Processo
<*>     Thermal Zone
< >   ASUS/Medion Laptop Extras
< >   IBM ThinkPad Laptop Extras
< >   Toshiba Laptop Extras
(0)   Disable ACPI for systems before Jan 1st this year
[ ]   Debug Statements
[ ]   Power Management Timer Support
< >   ACPI0004,PNP0A05 and PNP0A06 Container Driver (EXPERIMENTAL)

Klinkt dit iemand bekend in de oren?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
ik heb op mijn oudere laptop (god hebbe zijn ziel) ook aardig wat problemen ervaren met power management. Ik heb toen gewoon acpi uitgeschakeld en in de plaats daarvan die andere gebruikt (apm geloof ik uit het blote bolletje ?).

Speed step kreeg ik toen ook niet aan de praat, alhoewel hij wel keurig de mogelijke snelheden van mijn cpu liet zien. Anyways, misschien is dat ene optie, apm ipv acpi te gebruiken ?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
APM heb ik lange tijd gebruikt, maar die heeft o.a. het nadeel dat m'n display niet uit gaat als ik hem (onder X) dicht doe. En het FAN-management is slechter.
ACPI heeft een tijd goed gewerkt, tot de kernel-upgrade begin dit jaar.

Nog een "symptoon": als ik m'n laptop aan zet, blijft de fan draaien. Pas als ik iets aan het compileren zet, en de CPU warm wordt, en daarna weer afkoelt, stopt de fan. Daarna blijft-ie weken goed, tot ik hem weer reboot.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 15:57

No13

/me was here

ik heb een sony notebook met een 650 mhz p3 mobile ding en heb flink wat problemen gehad met ACPI (zie thread KDED loopt vast)

Bij mij werken de hibernate functies maar ook het standby gaan van me laptopscherm gewoon via apm, in de xorg.conf heb ik wel de volgende regels toegevoegd:
bij section Monitor:
Option "DPMS" "on"

en bij section serverflags:
Option "standby time" "15"
Option "suspend time" "20"

maar wat ik er van snap moet je videodriver het ook ondersteunen

edit: hmm ik las verkeerd, bij het dichtdoen van je scherm gaat hij niet uit? dat lijkt in mijn laptop mechanisch geregeld te zijn dus daar kan ik weinig over melden

[ Voor 22% gewijzigd door No13 op 14-03-2006 12:10 ]