Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[brommer] Italiaanse brommer door keuring?

Pagina: 1
Acties:
  • 870 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een oude brommer staan die ik ooit in 1994 uit Italie heb meegenomen. Weet iemand of deze door de huidige brommer keuring heen te krijgen is die binnenkort verplicht zal worden? Het ding is nooit opgevoerd en in principe helemaal standaard, maar dan natuurlijk wel standaard volgens de italiaanse wet destijds.

Ik had begrepen dat je tegenwoordig zonder problemen een brommer met EU kenmerk uit een ander land kan meenemen, maar deze heeft dus (vanwege leeftijd) alleen italie dingen ( nummers enz). In 1994 was de brommer overigens nieuw.

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 17:05

TwoR

Gekleurde stippen

Probeer de instatie eens te bellen die brommers keurt zei kunnen je er vast alles over vertellen.

Site van het RDW

[ Voor 35% gewijzigd door TwoR op 14-03-2006 08:58 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
RDW is je enige uitkomst buiten het brommer forum uiteraard :)
Maar vergeet niet dat de regels van Nederland verschillen met die van de rest van Europa inzake de snelheden en vermogen van brommers.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:03

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 08:46:
Ik heb nog een oude brommer staan die ik ooit in 1994 uit Italie heb meegenomen. Weet iemand of deze door de huidige brommer keuring heen te krijgen is die binnenkort verplicht zal worden? Het ding is nooit opgevoerd en in principe helemaal standaard, maar dan natuurlijk wel standaard volgens de italiaanse wet destijds.

Ik had begrepen dat je tegenwoordig zonder problemen een brommer met EU kenmerk uit een ander land kan meenemen, maar deze heeft dus (vanwege leeftijd) alleen italie dingen ( nummers enz). In 1994 was de brommer overigens nieuw.
Als er een "type"-goedkeuring is ben je een stap dichter bij, anders kan het een flink probleem worden.
Maar misschien nu het EU is.......

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> TFV

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond op die site het volgende:
Uw bromfiets in Nederland invoeren

Als u in het buitenland een bromfiets heeft gekocht moet u rekening houden met een aantal voorwaarden voordat u deze op de openbare weg mag gebruiken.

*
In een aantal gevallen moet u aangifte doen voor invoerrechten en/of BTW
*
U moet de bromfiets laten onderzoeken door de RDW
*
Na afronding van de bovenstaande punten ontvangt u een kentekenbewijs
*
U moet een kentekenplaat laten maken
*
U moet een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA- verzekering) voor uw bromfiets afgesloten hebben.
Ik neem aan dat dat onderzoeken door RDW niet hetzelfde is als het onderzoek wat wordt gedaan voor de gewone keuring die nu voor elke brommer moet? Een beetje het punt is dat het natuurlijk een 12 jaar oude brommer is en dat eigenlijk wellicht niet de moeite is om veel speciale dingen te gaan doen.

Is er hier niemand die toevallig al ervaring heeft met een dergelijke situatie?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 20:40:
Ik vond op die site het volgende:

[...]

Ik neem aan dat dat onderzoeken door RDW niet hetzelfde is als het onderzoek wat wordt gedaan voor de gewone keuring die nu voor elke brommer moet? Een beetje het punt is dat het natuurlijk een 12 jaar oude brommer is en dat eigenlijk wellicht niet de moeite is om veel speciale dingen te gaan doen.

Is er hier niemand die toevallig al ervaring heeft met een dergelijke situatie?
Brommer wordt gekeurd op basis van de toen geldende regels! En niet die van nu, anders zou je strenge normen niet halen :).

Waarschijnlijk zal je italiaanse brommertje lekker 90 rijden, dit moet je aanpassen aan maximaal vermogen 0.x kW, en daar nog wat factoren. Bel ze is!

Verwijderd

Topicstarter
Termi schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:29:
Waarschijnlijk zal je italiaanse brommertje lekker 90 rijden, dit moet je aanpassen aan maximaal vermogen 0.x kW, en daar nog wat factoren.
Hij reed inderdaad destijds rond de 90 ja. Maar door ouderdom en sluitage waarschijnlijk, rijdt ie momenteel eerder rond de 60 op korte stukjes. Mischien dat ie op de langere weg nog wel 70 haalt.

Normaal aanpassen in NL wordt toch super cheap gedaan? Gewoon een ringetje in de uitlaat lassen?

Het viel me altijd op dat mijn brommer als ik 45 reed altijd erg soepel klonk en ook gewoon met een 'zuiver geluidje' optrok. Bij jongens die hier hun brommer kochten (zelfs exact zelfde model als die van mij, een Aprillia GLE) klonk het gewoon niet zuiver. Het is een beetje offtopic, maar de Nederlandse 'afvoer' (downgrade) methode is technisch gezien niet het neusje van de zalm.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Je vind alle informatie omtrent de huidige bromfiets "keuring" op www.ishetgeenplaatje.nl ;)
Indien er een EU-typegoedkeuring op zit is het in ieder geval in orde. Zo neit dan is het afhaneklijk van de RDW.

[ Voor 42% gewijzigd door frickY op 14-03-2006 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
frickY schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:01:
Je vind alle informatie omtrent de huidige bromfiets "keuring" op www.ishetgeenplaatje.nl ;)
Indien er een EU-typegoedkeuring op zit is het in ieder geval in orde. Zo neit dan is het afhaneklijk van de RDW.
Ik ga die link even bekijken. Er zit expliciet geen EU type goedkeuring op. Ik weet niet precies wanneer dat kwam, maar ik denk iniedergeval na 1994/95?

update:

Nou het staat er opzich wel, maar jammer is dat de stuk of 5 vragen die over het buitenland gaan (en toch wel verschillende vragen zijn) exact hetzelfde antwoord hebben. Voor het gemak heb ik maar even de vraag die exact op mij van toepassing is er boven gezet, maar duidelijk is dus dat dit een erg generiek antwoord is.
Ik heb een bromfiets zonder NL-typegoedkeuring, maar mijn bromfiets is exact gelijk aan een in Nederland gevoerd model dat wél een NL-typegoedkeuring heeft. Hoe kan ik een kenteken krijgen?

Heeft het voertuig geen Nederlandse of Europese typegoedkeuring én is het voertuig niet historisch (bouwjaar voor 1-1-1974), dan kan het voertuig alleen een kenteken krijgen na een keuring bij de RDW. Het laten uitvoeren van een schouwing is dan ook zinloos en zorgt voor onnodige kosten. Tijdens deze keuring moet de aanvrager de herkomst van het voertuig kunnen aantonen. Mogelijk moeten ook aanvullende documenten overlegd worden, zoals buitenlandse documenten, waaruit o.a. blijkt dat het betreffende voertuig voldoet aan de Nederlandse definitie van bromfiets. Hiernaast wordt tijdens de keuring door de RDW vastgesteld of de bromfiets exact overeenkomt met de Nederlandse typegoedkeuring. Als dit het geval is dan wordt een kenteken verstrekt (mits aan de technische eisen is voldaan).

Komt de bromfiets niet overeen met de Nederlandse typegoedkeuring dan zal de bromfiets tevens worden getoetst aan gecompliceerde toelatingseisen. De kosten hiervan kunnen hoger zijn dan de waarde van het voertuig zelf. De kosten van de keuring zijn hoger dan die van de schouwing en komen voor rekening van de aanvrager.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 23:13 ]

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 12:40
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 23:04:
[...]

Ik ga die link even bekijken. Er zit expliciet geen EU type goedkeuring op. Ik weet niet precies wanneer dat kwam, maar ik denk iniedergeval na 1994/95?

update:

Nou het staat er opzich wel, maar jammer is dat de stuk of 5 vragen die over het buitenland gaan (en toch wel verschillende vragen zijn) exact hetzelfde antwoord hebben. Voor het gemak heb ik maar even de vraag die exact op mij van toepassing is er boven gezet, maar duidelijk is dus dat dit een erg generiek antwoord is.

[...]
Op zich wel waar, maar het is zeker geen probleem om alles gewoon in te vullen en de typegoedkeuringnummers weg te laten. Waarschijnlijk krijg je gewoon een goedkeuring en kun je je plaat halen. De aanvragen worden ook niet handmatig gecontroleerd maar gewoon met steekproeven.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Gewoon wegbrengen voor het schouwen. Daar wordt niet naar vermogen gekeken.

De schouwer kan je dan al wel vertellen of het gaat lukken of niet :)

Iedere RDW erkende dealer met het zegel "Opnemen Bromfietsgegevens" kan schouwen :) op www.ishetgeenplaatje.nl kun je het dichtstsbijzijnde schouwbedrijf zoeken :)

Succes.

[ Voor 42% gewijzigd door Destruction op 15-03-2006 08:07 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
De schouwer dient het framenummer, motorbloknummer, en type-goedkeuringsneumer van het frame en carter over te nemen. Indien de type-goedkeuring ontbreekt wordt bij de RDW nagegaan of het een goedgekeurde brommer betreft.

Overigens is jouw brommer neit exaxt gelijk aan een scooter welke wel een type-goedkeuring heeft. Die hebben namelijk een begrenzer in de uitlaat en een varioring, om het vermogen te begrenzen. Nu zal de schouwer zich daar niet druk om maken, maar volgens mij voorkomt het wel dat je brommer gelijk is aan een geimporteerd type mét goedkeuring.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Het vermogen wordt niet gemeten, itt wat velen denken :)

Ook het motornummer is niet vereist. Scooters (of brommers) waarbij een motornummer ontbreekt komen ook door de schouwing en krijgen ook hun kenteken, zoals de snorfiets van mijn vader waarbij het motornummer totaal onleesbaar was :)

Het gaat in principe puur om het feit dat het frame- en typegoedkeuringsnummer bij elkaar horen en goed leesbaar zijn.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Pagina: 1