Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fiat 500 accusysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 976 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan eerlijk gezegd niets vinden over het "gerucht" wat ik gehoord heb. Laatst met de fiat heb ik zo'n 1.5 uur 's nachts gereden met lampen aan en toen voor het stoplicht > prut, prut, prut, --------

Gelukkig niet druk dus netjes aan de kant gezet, pappie gebeld om met startkabels één en ander aan de praat te krijgen en toen de resterende kilometer heel voorzichtig zonder lampen naar huis gereden, op de oprijlaan viel hij weer uit :/

Nu heeft iemand mij verteld dat als zo'n fiatje zijn lampjes aan heeft dat via "gelijkstroomcircuits" de dynamo dus niet de accu oplaadt en je dus eigenlijk op je accu loopt te teren en alleen lang 's nachts kunt rijden als je een accu volledig opgeladen in uitstekende conditie hebt.

Nu weet ik dat deze accu niet perfect is maar van de lading die erin hoort te zitten haalt hij nog minstens de helft (volgens de lader dan) maar weet iemand of bovenstaand verhaaltje juist is?

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/fiat_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/bekkema/tweaker/fiat_2.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 08:41 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voltmeter erbij pakken en de batterijspanning meten wanneer de motor draait.
Rond de 14V is goed (al is dit geen goede meting, zou je met een ampèretang moeten doen maar de spanning geeft al een indicatie aan)

[ Voor 51% gewijzigd door Chevy454 op 14-03-2006 09:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 22:22
Bel eens een goede fiat dealer die weten dat echt wel.

http://www.fiat500club.nl/ kan je ook proberen

Verwijderd

Topicstarter
Oké, zal eens een fiat dealer bellen, kijken of die er zo een oplossing voor weten want ik vind het wel bijzonder irritant :P

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Maar je motor blijft toch draaien ook als je accu leeg is?

.

• Chevy454
  • Niet online
AkroBatik schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:03:
Maar je motor blijft toch draaien ook als je accu leeg is?
Niet als de alternator het loodje heeft gelegd.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
En wat is dat precies, want hij verliest idd toeren bij een te lage accuspanning en daarna valt hij uit, zogauw ik dan de lampen uitzet gaat de dynamo blijkbaar aan het werk die vervolgens weer voor voldoende spanning zorgt en dan gaat het toerental bij dezelfde hoeveelheid gas weer omhoog...

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

Chevy454 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 09:22:
Voltmeter erbij pakken en de batterijspanning meten wanneer de motor draait.
Rond de 14V is goed (al is dit geen goede meting, zou je met een ampèretang moeten doen maar de spanning geeft al een indicatie aan)
Als dat "gerucht" waar is dan zal je die 14 volt met lampen aan niet halen natuurlijk.

Hij zal dus eerst moeten weten wat er klopt van dit "gerucht".
Als het niet klopt 14 volt.
Als het wel klopt minder als 14 volt en niet meer als een uur met lampen aan rijden.

• Chevy454
  • Niet online
Part schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 12:56:
Als dat "gerucht" waar is dan zal je die 14 volt met lampen aan niet halen natuurlijk.
Hoezo niet?

• Part

Part

Helemaal niets.....

Het gerucht is dat de dynamo de accu niet kan opladen als de lampen aan staan.
Dan neem ik aan dat de lampen en de rest meer stroom verbruiken als de dynamo kan leveren en daardoor je accu langzaam leeg loopt. De spanning zal daardoor lager zijn als 14 volt als het gerucht waar is. Maar ook als je dynamo niet goed is zal je spanning lager zijn als 14 volt. Dus meten heeft niet veel zin zonder te weten wat er waar is van het gerucht.

Het lijkt me sterk dat het gerucht waar is. Je zou daarvoor moeten weten hoeveel ampere de dynamo kan leveren.

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

dennismaus schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 09:54:
Bel eens een goede fiat dealer die weten dat echt wel.

http://www.fiat500club.nl/ kan je ook proberen
Ik denk dat sommig personeel bij Fiat dealers nog nooit zo'n ding heeft gezien, bij wijze van.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Chevy454
  • Niet online
Part schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 18:57:
Het gerucht is dat de dynamo de accu niet kan opladen als de lampen aan staan.
Dan neem ik aan dat de lampen en de rest meer stroom verbruiken als de dynamo kan leveren en daardoor je accu langzaam leeg loopt. De spanning zal daardoor lager zijn als 14 volt als het gerucht waar is.
Moet je meten onder verschillende toerentallen dan :)
Het kan inderdaad zijn dat bij traagloop de alternator niet genoeg geeft maar als je meer gas geeft dat hij wel voldoende vermogen levert om de lampen te laten branden en om de batterij op te laden.
Maar ook als je dynamo niet goed is zal je spanning lager zijn als 14 volt. Dus meten heeft niet veel zin zonder te weten wat er waar is van het gerucht.
Een gerucht sluit je uit door te meten onder de omstandigheden dat het zich voordoet. Maar als bij traagloop er 14V over de batterij staat dan is er al niets aan de hand met de regelaar. Het meten van de spanning is eigenlijk geen goede test, enkel om enkele dingen uit te sluiten.
Je zou daarvoor moeten weten hoeveel ampere de dynamo kan leveren.
Dat is de beste oplossing. Meten met een amperetang zegt alles over de staat van de alternator, meer als het meten van de spanning. Alleen zijn er weinig mensen welke zo'n tang hebben liggen, laat staan dat ze weten waar ze moeten meten.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Chevy454 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:56:
[...]

Moet je meten onder verschillende toerentallen dan :)
Het kan inderdaad zijn dat bij traagloop de alternator niet genoeg geeft maar als je meer gas geeft dat hij wel voldoende vermogen levert om de lampen te laten branden en om de batterij op te laden.
Als we het gerucht moeten geloven dan laat hij onder het rijden (redelijk hoog toerental dus) niet op met de lampen aan.

Daarom zou ik wel willen weten hoeveel de dynamo van een fiatje kan leveren. Dan weet je snelgenoeg of het gerucht waar is of niet. Daar hoef je helemaal niets voor te meten.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:52

mr_petit

opperprutser

Het lijkt mij dat de accu gewoon parallel aan de lampen en dynamo / alternator staat. Als de accu niet zou laden doordat de dynamo / alternator niet genoeg stroom kan leveren, dan zouden de lampen ook (heel danwel te) zwak branden lijkt me.

"man is not truly one, but truly two,"

• Part

Part

Helemaal niets.....

mr_petit schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 21:21:
Het lijkt mij dat de accu gewoon parallel aan de lampen en dynamo / alternator staat. Als de accu niet zou laden doordat de dynamo / alternator niet genoeg stroom kan leveren, dan zouden de lampen ook (heel danwel te) zwak branden lijkt me.
Het verschil is niet zo heel groot.
De spanning zakt in tot ongeveer 12 volt.
Je lampen branden wel iets zwakker maar je kan dat ongeveer vergelijken met lampen aan zonder en met draaiende motor.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Check eerst eens of je riem die de dynamo aandrijft niet is versleten/gebroken/goed gespannen is.. het lijkt erop dat je motor iig op de accu heeft gelopen, dat houd ie niet lang vol. wanneer de riem in orde lijkt -> meet na of de dynamo nog goed functioneerd.

[ Voor 4% gewijzigd door soepkip op 16-03-2006 13:30 ]

Beste film ooit

Pagina: 1