geen verbinding naar het internet

Pagina: 1
Acties:

• pres_lincoln
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 14:36
hi all,

Linux mandrake 10.1 prima geinstalleerd gekregen, alleen er is totaal geen verbinding naar buiten toe, vanuit het interne netwerk is alles te bereiken (http, ftp, via Putty naar de server is allemaal geen probleem).

Ik heb het beveiligingsniveau teruggezet zelfs naar matig, maar niets gaat er uit of komt er ook maar in vanuit het internet . M'n SMC routertje deelt wel keurig 4 ip adressen aan de netwerkkaarten uit die in de server zitten. Ik kan ook zonder problemen de router z'n webinterface bereiken.

Iemand nog een ideetje voor mij? Ik heb het idee toch nog van een of andere beveiligingsinstelling, maar ik kan helaas de juiste niet gevonden krijgen... :(

Voor de volledigheid: inet komt binnen op een smc router, die gaat via 1 poort naar een gigabyte switch, en die verdeeld het gebeuren weer naar de nodige NIC's. Op de laptop en een desktopje (beide winXP pro) is er in ieder geval nog wel een netwerkverbinding.

Hopelijk weten jullie (zal ongetwijfeld wel >:) ) raad hiervoor.. hartelijke dank alvast voor jullie input!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Als ik je goed heb begrepen probeer je op de linux machine services als web/ftp/ssh te hosten en zijn die niet bereikbaar vanaf het internet maar wel vanaf het interne netwerk?

Dat klinkt alsof je op je modem/router geen port-forwarding hebt gedefinieerd, voor apache (of andere webservers) zul je over het algemeen poort 80 moeten doorwijzen naar de server, ssh poort 22 (let wel op dat je root verbiedt in te loggen via ssh door "Permitrootlogin" op "no" te zetten in de config van sshd, root wordt namelijk het meest geprobeerd te 'bruteforcen' bij 'vrij' toegankelijke ssh servers) en voor ftp weet ik het niet uit mijn hoofd.

Wat meer informatie zou geen overbodige luxe zijn ;)

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
als aanvulling op bovenstaande post: hopelijk laat je dat ssh / apache / andere externe zooi ook door iemand extern testen en ga je niet van binnen naar buiten naar binnen proberen, aangezien dat meestal niet werkt :P (routing, bla, ding snapt er niets meer van en zoeen dingen).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Pres_Lincoln schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 01:17:
hi all,

Linux mandrake 10.1 prima geinstalleerd gekregen, alleen er is totaal geen verbinding naar buiten toe, vanuit het interne netwerk is alles te bereiken (http, ftp, via Putty naar de server is allemaal geen probleem).

Ik heb het beveiligingsniveau teruggezet zelfs naar matig, maar niets gaat er uit of komt er ook maar in vanuit het internet . M'n SMC routertje deelt wel keurig 4 ip adressen aan de netwerkkaarten uit die in de server zitten. Ik kan ook zonder problemen de router z'n webinterface bereiken.

Iemand nog een ideetje voor mij? Ik heb het idee toch nog van een of andere beveiligingsinstelling, maar ik kan helaas de juiste niet gevonden krijgen... :(

Voor de volledigheid: inet komt binnen op een smc router, die gaat via 1 poort naar een gigabyte switch, en die verdeeld het gebeuren weer naar de nodige NIC's. Op de laptop en een desktopje (beide winXP pro) is er in ieder geval nog wel een netwerkverbinding.

Hopelijk weten jullie (zal ongetwijfeld wel >:) ) raad hiervoor.. hartelijke dank alvast voor jullie input!
1. we leven in 2006, dus waarom gebruik je niet Mandriva 2006?
2. We need more info! Wat zijn je ip instellingen, wat is de gateway, heb je nat ingesckakelt? Wat is je netwerk lay-out..enz enz enz

De kans dat het een beveiligingsinstelling is, lijkt me zeer klein als ik zo je verhaal lees.

iRacing Profiel

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heb je al route add default gw <Ip_adres_van_je_router> gedaan?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?