Toon posts:

Switch van 533FSB naar 800FSB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een discussie met een maat van me. Hij heeft een Intel Pentium 4 processor die nog socket 478 gebruikt. De processor zou moeten draaien op een snelheid van 2.4GHz maar in feite geeft de Bios 1.8 weer. Hij zegt dat het komt omdat de processor 800FSB heeft en het moederbord maar 533FSB.

Nou is dat inderdaad een bottleneck want je zal door die FSB niet volledige doorvoer snelheid hebben van je data. Tenminste dat is wat ik gelezen heb. Maar hij claimt dat als die het moederbord vervangt door 1 met wel een FSB van 800 dan zou dat een behoorlijk verschil moeten zijn vergelijkbaar met het upgraden van een 1.8 naar een 2.4 processor.

Ik daarentegen claim dat de performance wel beter wordt maar dat het verschil wel meevalt in prestatie en het niet is alsof je er een zwaardere processor in heb geduwd. Omdat de FSB je datavervoer van het moederbord bepaald en niet de performance van je processor.

Nu zijn we allebei geen goeroe's, maar gasten, hoe zit dit nou?

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:50
Heeft hij niet gewoon een 400Mhz FSB P4 i.c.m. een 400Mhz ondersteunend mobo ;)

Anders kan je gewoon ff de types mobo en CPU via google opzoeken en hebbie zo je antwoorden :)

[ Voor 65% gewijzigd door Dubbel Fristie op 13-03-2006 23:35 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De snelheid van een processor wordt met een klassieke FSB bepaald door de snelheid van de FSB en de multiplier van de processor. Deze laatste zit vaak vastgezet (of kan alleen verlaagd worden). Als de processor dus eigenlijk een FSB van 200MHz QDR vereist (effectief 800MHz) (als het een 2,4GHz is zou de multiplier dus 12 moeten zijn aangezien 200*12=2400) en slechts 133MHz krijgt dan zou hij eigenlijk op 1,6GHz moeten lopen (133*12=1599)

Ik zou je vriend aanraden om eens eerst met een systeeminformatietooltje uit te lezen welk model en type processor hij heeft. Dus inclusief de snelheidsaanduiding, core en FSB.

Overigens kan het zijn dat de processor maar op 1,8GHz loopt omdat het BIOS die core (nog) niet ondersteunt. Er zijn zoveel factoren die een rol meespelen. Het zou handig zijn mocht je wat meer informatie hebben.

Als de processor overigens wel een 800MHz FSB aankan dan zou het inderdaad een prestatiewinst geven als je vriend zijn moederbord update.

[ Voor 23% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-03-2006 23:41 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Omdat de FSB je datavervoer van het moederbord bepaald en niet de performance van je processor.
Dat is niet waar :) Hoe wilde je anders de hogere kloksnelheid ( = sneller) verklaren zonder de FSB te noemen? 8)7 De FSB heeft juist het grootste invloed op de performance van de CPU (en de rest van het systeem, mits synchroon in balans draaiend) :)

Voor de rest sluit ik mij aan bij de posts hierboven. Ga na wat voor een CPU/mobo je exact in handen hebt. In de PMG FAQ staat o.a. een link naar een overzicht van CPU's, uitleg over de FSB, tips hoe je een CPU kunt identificeren, een stukje over welke CPU's je allemaal op je mobo kunt prikken, etcetera. Doe er je voordeel mee :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik ga is neuzen!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:12
[quote]BalusC schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 06:36:
[...]
Dat is niet waar :) Hoe wilde je anders de hogere kloksnelheid ( = sneller) verklaren zonder de FSB te noemen? 8)7 De FSB heeft juist het grootste invloed op de performance van de CPU (en de rest van het systeem, mits synchroon in balans draaiend) :)

een amd 64er heeft geen fsb (A)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Hebben we het hier over een AMD dan?

offtopic:
btw, hij heeft idd een HTT bus maar dat kan zo goed als FSB worden beschouwd. Dat steekt technisch alleen net anders in elkaar en dan heet het HTT, de functie is echter bijna hetzelfde echter wordt het geheugen vanuit de core aangesproken en niet via de northbridge.

[ Voor 9% gewijzigd door Pakjebakmeel op 16-03-2006 15:42 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Stijnd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 17:45:

Bekijk eens PMG FAQ » Wat is de FSB? :)
Pagina: 1