[neovo F-417]Gekleurde strepen

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik heb vandaag een oud (kapot?) scherm gekregen van mn moeder haar winkel.
Je kent het wel, probleempje met computer, alles weg en nieuw kopen.
Nu vroeg ik me af of ik er toch nog iets mee kon aanvangen?

Het probleem:

Als ik het scherm aanzet, wordt het eerst helemaal wit en verandert dan langzaam naar allerlei gekleurde strepen. Als ik nu iets verander in beeld, door bijvoorbeeld een venster rond te slepen, zie ik ook het strepen-patroon veranderen.
Video: http://www.shuttlesim.be/tft.wmv
(wat je in het begin ziet is niet de helderheid van de camera die zich aanpast, maar het scherm zelf die zo van helderheid verandert)

Ik heb het scherm al op 2 PCs aangesloten, met steeds hetzelfde resultaat. Ook de RGB-draad wat aanduwen hielp niet. Wat mij wel net opviel, is dat er uit het scherm een raar geluidje komt, vergelijkbaar met het geluid van een vliegje onder zo'n high-voltage tennis-raket (zo'n elektrische vliegenmepper)... Ik heb het scherm nog niet opengelegd om te kijken of er nu echt een "bug" in het scherm zit, in de hoop dat het softwarematig is op te lossen... Maar aangezien ik zelfs niet in het menu van het scherm geraak met de knopjes vooraan, vrees ik er een beetje voor.
Kan er iemand mij hierbij helpen?
De search en Google leverden (buiten veel positieve ervaringen) niets op... Hopelijk weet er iemand wel wat ik er nog mee kan aanvangen?
Alvast bedankt!

• twabi2
klein schopje door WiP...
Heb het scherm toch maar opengelegd (kapot is kapot, erger kan het niet :) ).

Het eerste wat me opviel was de VGA-kabel...
Die zag er zo rot uit als mn grootmoeder's tanden (geloof me, die dingen zijn rot!)
Afbeeldingslocatie: http://www.shuttlesim.be/scherm/1.jpg

Nuja, gelukkig was het een gewone kabel die naar binnen doorliep en daar in een connector zat.
Een nieuwe kabel gepakt en getest... zelfde resultaat.
Nu viel het geknetter dat ik voordien hoorde echter nog meer op.
Juist lokaliseren kan ik niet, maar het komt van rond het voedingsgedeelte.
Wat me opvalt:
de meeste ceramische caps hebben wit spul op en rond zich.
Weet iemand wat dat is en of het normaal is?
Afbeeldingslocatie: http://www.shuttlesim.be/scherm/2.jpg

En ook dit onderdeeltje is gesmolten:
Afbeeldingslocatie: http://www.shuttlesim.be/scherm/3.jpg

Kan iemand me verder helpen?
Dit is het eerste scherm dat ik vanbinnen bekijk (heb wel soldeer- en electronica ervaring, maar dit heb ik nog nooit gezien...)

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-07 10:22
ok, dat witte om die condensators hoort volgens mij, das een soort lijm
die potmeter hoort ook zo, die zit in die positie vastgelijmd ;)

gaat het btw om een lcd schermpje ? ik heb namelijk hetzelfde verschijnsel bij een lcd schermpje uit een draagbare tv...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• twabi2
mjah, aangezien de Neovo F-417 een 17" TFT is, is het inderdaad een LCD ja :)

[ Voor 6% gewijzigd door twabi2 op 14-03-2006 23:14 . Reden: NeovO, niet NeovE ]

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Qck

Bazinga

Als eerste, sorry voor het schoppen van dit topic, maar ik heb hetzelfde probleem en dit leek me een beter idee dan een nieuw topic te openen.

Probleem
Ik heb ook een Neovo F-417 beeldscherm met een vrijwel gelijkwaardig probleem als de TopicStarter. Als ik de monitor aanzet dan is het beeld heel wazig zoals beschreven door de TS, maar bij mij wisselt het af met horizontale strepen door het beeld. Ook lijkt het (hierdoor?) alsof het beeld trilt. De backlight werkt wel gewoon, brightness is goed. Als de monitor geen input heeft, vertoont ie ook deze tafarelen, dus het heeft niets met mn videokaart te maken. Wanneer de monitor op stand-by staat, piept dat ding enorm.
Ik had op tweakers gelezen dat de inverter kapot kan zijn, zou dit kunnen?

Acties ondernomen:
-Het vervangen van de VGA-kabel heb ik geprobeerd, maar dit mocht niet baten. (hij doet et immers ook bij het 'no-signal -scherm' )
-Aangesloten videokaart/VGA-kabel werkt wel op andere monitoren.
-Ik heb de monitor gecontroleerd op doorgebrande onderdelen, kapotte onderdelen en ook heb ik alle snoeren gecontroleerd. Hier kwam echter niets uit, want alles was, zover ik kon zien, nog goed. ( en ik rook ook geen brandlucht :P)
-Google/tweakers leverde niets op buiten dit, onbeantwoorde, topic om.

Nu is mijn vraag dus, weet iemand wat ik hieraan kan doen, of is deze monitor overleden?

Music is not just a sound, it's a way of living.

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 11:54
dat piepje hoor je als er ergens een hoogspanning is kortgesloten (test maar eens bij die vliegenmepper..) de enige hoogspanning in een tft zit bij de inverter van het backlight, maar als die kapot is valt alleen het backlight uit, en krijg je geen strepen in beeld. ik ken het wel van een laptop, als ik dan de connector van het scherm beter aandruk, gaat het beter. als ik moest gokken hield ik het op een losse connector in het data-signaal-pad, of zelfs de verbinding met de glasplaat (wat dan weer niet te repareren is

edit:
typo's

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Qck

Bazinga

Thnx voor de reply. Ik ben dus even gaan kijken naar de connector die tussen de plaat zit (waar de VGA-kabel ingaat) en een plaat die in verbinding staat met het scherm.
Als ik deze connector los koppel is het beeld egaal wit als de monitor opstart, misschien heeft het dus met die connector te maken.
Ik ga eens verder kijken of ik dit kan verhelpen.

Music is not just a sound, it's a way of living.

Pagina: 1