Laptopvoeding vervangen (wat met spanning?)

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-02 11:42
Ik heb even een search op Got gedaan, doch niet gevonden wat ik exact zoek (enkel veel berichten over converters...maar dat is het probleem niet) ;(

Ik heb een laptop waar de voeding het begeven heeft. Een andere voedingskabel biedt hulp, maar spanning is anders. Kan dit kwaad?

Laptop is een Toshiba. Voeding was 18.5V. De nieuwe kabel heeft output 19V.
De originele A was 4 en een beetje Amperage, de andere kabel 3.16A.

Zorgt dit verschil voor problemen op lange (of zelfs korte) termijn of niet? De batterij wordt opgeladen, dus op het eerste zicht loopt alles perfect....

Doch ik wil zekerheid dat m'n laptop niet binnen de kortste keren het begeeft :|

Dus alle info welkom _/-\o_

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Dit zou op zich niet veel problemen mee moeten geven, mits het Amperage maar niet hoger is dan het orgineel :P

Verwijderd

maakt niets uit of je amperage hoger is dan het origineel... je vindt het zelf leuker dat het hoger is dan het origineel!

als jouw laptop nu 4 ampere trekt, en jij hebt een voeding die maar 3 kan leveren, dan is je voeding binnen de kortste keren kapot (ze brand gewoon door met wat pech). Trekt jouw laptop 4A en en kan je voeding er 10 leveren (let wel je voeding KAN 10A leveren...) dan is er niets aan de hand (je spanning dient dus wel te kloppen...
volgens jouw redenering trekt dus elk aparaat dat jij in het stopcontact steekt de volle 16 A die jouw zekeringkast je kan leveren... nou, niet dus... :)

het is simpel:
Spanning staat ergens over, en stroom vloeit ergens door. De spanning die dient dus correct te zijn, maar de stroom wordt bepaald door de spanning icm de impedantie die de laptop heeft...

in jouw geval zu het moeten lukken...
de 4A die je originele voeding kon leveren, zal wss toch nooit helemaal tot aan de limiet belast zijn. dus met die 3,16A kom je er waarschijnlijk wel... hou die nieuwe voeding wel goed in de gaten, dat ze niet oververhit...

• jhonniedj
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-02 22:04
zelfde stopcontact wel gebruikt, of was de kabel echt zo slecht?
staan op internet of op de laptop zelf niet het aantal ampere en de spanning?
als die goed is moet alles kloppen, kan wel zijn dat oude kabel beetje kapot was en beetje lekte,.. denk ik..

was de spanning van het stopcontact wel hetzelfde ? :S?

[ Voor 11% gewijzigd door jhonniedj op 13-03-2006 23:21 ]

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-02 11:42
Ja hoor...het was specifiek de kabel die het niet meer deed. Thuis & op het werk faalde het opeens met opladen.

Ben al beetje wijzer geworden met gegeven antwoorden, tnx daarvoor. Amperage en voltage..tis allemaal 1 pot nat voor mij :*)

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
*schaam* *schaam* Birkoff heeft idd gelijk! Het maakt niet uit of je amperage hoger is...

• jhonniedj
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-02 22:04
Blackminister schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 09:07:
Amperage en voltage..tis allemaal 1 pot nat voor mij :*)
en toen zij de laptop plof :P

ooh, voor jou wel 1 pot nat, laptop niet ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 23:17:
maakt niets uit of je amperage hoger is dan het origineel... je vindt het zelf leuker dat het hoger is dan het origineel!

als jouw laptop nu 4 ampere trekt, en jij hebt een voeding die maar 3 kan leveren, dan is je voeding binnen de kortste keren kapot (ze brand gewoon door met wat pech). Trekt jouw laptop 4A en en kan je voeding er 10 leveren (let wel je voeding KAN 10A leveren...) dan is er niets aan de hand (je spanning dient dus wel te kloppen...
volgens jouw redenering trekt dus elk aparaat dat jij in het stopcontact steekt de volle 16 A die jouw zekeringkast je kan leveren... nou, niet dus... :)

het is simpel:
Spanning staat ergens over, en stroom vloeit ergens door. De spanning die dient dus correct te zijn, maar de stroom wordt bepaald door de spanning icm de impedantie die de laptop heeft...

in jouw geval zu het moeten lukken...
de 4A die je originele voeding kon leveren, zal wss toch nooit helemaal tot aan de limiet belast zijn. dus met die 3,16A kom je er waarschijnlijk wel... hou die nieuwe voeding wel goed in de gaten, dat ze niet oververhit...
wat jij zegt klopt niet volledig
nl de voedingsspanning die hij nu heeft is 18.5V en 4A, dit wil dus zeggen 74W en 4.5ohm
hij wil nu een voeding van 19V gebruiken met 3.16A, is 60W wat hij kan leveren maar de weerstand van de laptop gaat niet veranderen dus de stroom zal zijn: 19V/4.5ohm is: 4.2A wat dus 1A hoger is
dit komt overeen met 80W dus ruim 20W boven de normale
dit zal dus niet gezond zijn ook niet voor uw laptop

Verwijderd

Wie zegt dat laptop de volle 4A trekt, er zit altijd een veiligheidsmarge in, ik gok dat ie ~3.5A trekt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 19:39:
wat jij zegt klopt niet volledig
nl de voedingsspanning die hij nu heeft is 18.5V en 4A, dit wil dus zeggen 74W en 4.5ohm
hij wil nu een voeding van 19V gebruiken met 3.16A, is 60W wat hij kan leveren maar de weerstand van de laptop gaat niet veranderen dus de stroom zal zijn: 19V/4.5ohm is: 4.2A wat dus 1A hoger is
dit komt overeen met 80W dus ruim 20W boven de normale
dit zal dus niet gezond zijn ook niet voor uw laptop
Je weet duidelijk voor geen meter waar je het over hebt, hou dan toch gewoon je mond...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:12:
Wie zegt dat laptop de volle 4A trekt, er zit altijd een veiligheidsmarge in, ik gok dat ie ~3.5A trekt.
ja dat weet ik geef het maar als voorbeeld de laptop zal het niet erg vinden maar de voeding wel
zeker op lange duur
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:16:
[...]

Je weet duidelijk voor geen meter waar je het over hebt, hou dan toch gewoon je mond...
jij beweerd dus dat de weerstand zou gaan veranderen?

weerstand staat vast dus als je de voedings spanning gaat verhogen gaat ook de interne stroom verhogen
kortom de laptop gaat meer stroom vragen
reken maar na

18.5V en 4A is 4.5ohm weerstand
19V met 4.5ohm weerstand is 4.2 ampere
terwijl de voeding gemaakt is voor 3.16A kortom 1Ampere teveel he
de 0.2Ampere meer door laptop kan ni zoveel kwaad maar ik zou het toch niet doen omdat he toch de levensduur gaat verkorten

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2006 20:27 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:19:
[...]

ja dat weet ik geef het maar als voorbeeld de laptop zal het niet erg vinden maar de voeding wel
zeker op lange duur

[...]

weerstand staat vast dus als je de voedings spanning gaat verhogen gaat ook de interne stroom verhogen
Bij een laptop heb je niet een constante ohmse belasting.
Wanneer je CPU wat meer aan het werk is, trekt 'ie gewoon meer vermogen. Aangezien de spanning van je adapter niet veranderd, moet de ohmse weerstand van de laptop dus wel zijn veranderd.

Maar goed, let er wel op dat je adapter genoeg kan leveren.
Dus als je oorspronkelijke adapter 4,nogwat Ampere kon leveren, zal je vervangende adapter minstens die 4,nogwat Ampere moeten kunnen leveren.

Ik had eergisteren met de laptop van mijn schoonvader een vergelijkbaar probleem.
Die laptop had een originele adapter die 3,95 A kon leveren en mijn adapter kon maar 3.5A leveren (beide 19V)

Ik dacht dat het niet zo uit zou maken als ik de accu er alleen maar mee zou opladen en verder niet werken op de laptop zolang 'ie aan die zwakkere adapter hing.

Op zich goed bedacht, maar helaas trok die Compaq tijdens het laden kennelijk toch meer dan die adapter aankon, want die was doorgefikt en kon alleen nog maar 29V leveren.
Dat is dus een heel naar rookwolkje geweest :(

Ik moet nu dus nog met Compaq gaan overleggen wat dat gaat kosten, maar ik vrees het ergste.

Kortom, ik zou het niet gaan gebruiken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:28:
[...]

Bij een laptop heb je niet een constante ohmse belasting.
Wanneer je CPU wat meer aan het werk is, trekt 'ie gewoon meer vermogen. Aangezien de spanning van je adapter niet veranderd, moet de ohmse weerstand van de laptop dus wel zijn veranderd.

Maar goed, let er wel op dat je adapter genoeg kan leveren.
Dus als je oorspronkelijke adapter 4,nogwat Ampere kon leveren, zal je vervangende adapter minstens die 4,nogwat Ampere moeten kunnen leveren.

Ik had eergisteren met de laptop van mijn schoonvader een vergelijkbaar probleem.
Die laptop had een originele adapter die 3,95 A kon leveren en mijn adapter kon maar 3.5A leveren (beide 19V)

Ik dacht dat het niet zo uit zou maken als ik de accu er alleen maar mee zou opladen en verder niet werken op de laptop zolang 'ie aan die zwakkere adapter hing.

Op zich goed bedacht, maar helaas trok die Compaq tijdens het laden kennelijk toch meer dan die adapter aankon, want die was doorgefikt en kon alleen nog maar 29V leveren.
Dat is dus een heel naar rookwolkje geweest :(

Ik moet nu dus nog met Compaq gaan overleggen wat dat gaat kosten, maar ik vrees het ergste.

Kortom, ik zou het niet gaan gebruiken.
ja de weerstand zal idd een beetje gaan varieren maar ik had het dus enkel bij vollast en dan bekijkt ge het met een vaste weerstand, wanneer hij minder hard moet werken is de weerstands waarde hoger waardoor de stroom lager zal zijn en zal de voeding zeker goed genoeg zijn mja hij moet altijd goed zijn dus de kans is groot op verbranding van voeding

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:19:

kortom de laptop gaat meer stroom vragen
reken maar na

18.5V en 4A is 4.5ohm weerstand
19V met 4.5ohm weerstand is 4.2 ampere
terwijl de voeding gemaakt is voor 3.16A kortom 1Ampere teveel he
de 0.2Ampere meer door laptop kan ni zoveel kwaad maar ik zou het toch niet doen omdat he toch de levensduur gaat verkorten
Die laptop gaat inderdaad geen constante, vaste weerstand hebben. Hetgeen je moet hebben is een vervang adapter die een gelijke werkspanning levert en minimaal hetzelfde vermogen kan leveren. Meer vermogen mag, minder niet.

Al de rest is overbodige praat.

Verwijderd

idd maar bewijs het eens waarom het zo moet en dan zijn mijn berekeningen 100% juist dus niet liggen k*tten dat ik van nix weet

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 20:40:
idd maar bewijs het eens waarom het zo moet en dan zijn mijn berekeningen 100% juist dus niet liggen k*tten dat ik van nix weet
Allereerst:
Doe even niet zo opgefokt. Daar schiet niemand wat mee op.

Dan nu de uitleg:

In de laptop zit een geschakelde voeding, die de benodigde spanningen kan leveren. Die voeding is vergelijkbaar met de voeding die in je PC zit.
Zo zijn er al minstens 4 spanningen nodig (12, 5, 3.3 en de spanning van je processor) en mogelijk nog een paar meer.

Zo'n geschakelde voeding werkt door een condensator op te laden tot de gewenste spanning (bijv 5V) en dan wordt die condensator snel verwisseld met een andere condensator (via een paar transistoren). Dit wisselen gaat met zo'n 20 - 40'000 x per sec.
Terwijl de ene condensator dus de spanning levert aan je belasting, wordt de andere dus opgeladen.
De duur van dat opladen is dus afhankelijk van hoeveel de spanning op die condensator gezakt is.

Kortom de stroom wisselt nogal tijdens het gebruik. Namelijk van 0A tot mischien wel enkele 10-tallen Ampere.
Om dit wisselende gebruik wat te egaliseren plaatsen ze her en der nog wat spoelen en condensatoren, zodat je dus een zo'n constant mogelijke belasting op je voeding legt.

Hierdoor kun je dus niet echt spreken van een interne weerstand, maar een heel sterk wisselende belasting.

Je zal inderdaad wel een iets hogere stroom door de voedingstekker laten gaan wanneer de spanning een beetje lager is, maar dat is dus het enige.
Pas wanneer de spanning veel afwijkt van de specificatie, zal je problemen krijgen omdat de laad-duur van die condensatoren in het voedingscircuit dan langer worden en mogelijk de schakelende transistoren dus warmer worden. (laadtijd van een condensator hangt af van de spanning die je erop zet)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

euhm als u spanning daalt ,daalt ook u stroom he

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 21:09:
euhm als u spanning daalt ,daalt ook u stroom he
Nee, want je moet nog steeds dezelfde hoeveelheid vermogen leveren.
(P= U * I)
Dit geeft dus nog maar een keer aan dat je niet echt goed kunt spreken van een weerstand, laat staan een constante weerstand.

Pagina: 1