iets doet het niet....... maar wat?

Pagina: 1
Acties:

• soundpool
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10-2023
sinds een paar weken is mijn comp er ineens mee gestopt, toen ik windows wou installeren
eerst maar de specs:
amd 2600+ (eerder oc'ed geweest tot 3200+)
asus a7n8x-x moederbord
ati 9550 (oc'ed tot 9600pro snelheid)
1,5gb mb ram (2x 512mb ram pc 3200/ 1x 512mb ram pc2700, alles liep op pc3200)
350watt atx voeding

mijn comp begon langzamerhand steeds instabieler te worden, dus maakte ik alle overclocks ongedaan
en dat hielp voor een tijd, maar op een gegeven moment bleef mijn comp maar uitvallen
dus ik dacht dat mijn proc wel te heet werd(stond toen op 2600+) want op mijn mobo zit cpu overheating protection
maar volgens de sensors in mijn bios en van everest home kwam de temperatuur van mijn proc zo rond de 30-50 graden celcius uit.
lijkt me dan sterk dat het daardoor komt
maar dus toen ik windows er opnieuw op wou zetten begon hij bij het installeren allemaal bestandjes niet te vinden.
ik heb meerdere windows cd's dus met een beetje cd wissellen kwam ik toch uit bij het configureren gedeelte, maar een paar minuten voordat de installatie klaar was kreeg ik zo'n mooi blauw scherm van een memory dump, van "we moesten de computer afsluiten om permanente schade te voorkomen"
dus toen heb ik er mijn broertjes hdd in gezet (met windows er al op), dan kom ik bij het boot menu
maar vlak na je keuze start de hele comp weer opnieuw op
(zelfs save mode werkt niet)
ik weet al zeker dat het niet mijn hdd/cd-rom of windows cd is
zelf denk ik dat het mijn moederbord is die geen zin meer heeft of zoiets.
maar ik wou ff kijken of iemand hier misschien beter weet wat het is
ik heb namenlijk niet zoveel geld over voor onderdelen :X

dus ik hoop dat iemand van jullie het beter weet dan ik
alvast bedankt

oma

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-02 13:39

polthemol

Moderator General Chat
al eens een memorytest gedaan ? (google maar, zijn vele livecd's voor te krijgen)

Al die dingen die je vertelt zouden kunnen wijzen op fubar ram

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08-2025
hoe weet jij zozeker dat het niet je hdd is? Een andere hdd erin steken, met al OS op, is geen garantie dat die pc dan opeens gaat willen booten...

Misschien is er met je OC's wel iets kapot gegaan. Misschien vind je ook wel iets in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter...

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik verdenk je geheugen. Probeer alle reepjes geheugen eens apart uit om te kijken of je PC dan wel werkt.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• soundpool
memory test kan ik niet doen, omdat de hele comp het niet doet..
dat geheugen verwissellen heb ik allang geprobeert
en mijn hdd gebruik ik nu in een andere comp, dus dat moet het probleem ook niet zijn....
dat ik mijn comp gesloopt heb met da oc'en zou kunnen
maar dan is de vraag alsnog; wat is er kapot?

[ Voor 20% gewijzigd door soundpool op 14-03-2006 13:16 ]

oma

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Je hebt PC2700 geheugen op 3200 laten lopen.
Standaardgeheugen heeft geen koelplaatje wat je bij duurdere modules ziet, de kans is dus dat je misschien je geheugen hebt opgeblazen.

Als je nu één PC3200 reepje erin stopt, verder niets, en sowieso zonder HDD boot.
Kom je in de BIOS, kijk dan of de instellingen zo staan als voor PC2700 of 3200.
Dan even memtest proberen te starten, moet haast wel werken.

Mocht hij hier niet meer naartoe kunnen starten en blijft hij in de BIOS al hangen, dan zou je 'Quick Boot' eens uit kunnen zetten, dan start je BIOS een soort ingebouwde memtest.

Anders een voor een de andere reepjes proberen (steeds alle andere eruit, en je reep in slot1).

edit: Memtest86 was er volgens mij ook op floppy, je zou hem ook op die manier kunnen starten, dan kun je namelijk voor het testen alle IDE-drives loskoppelen.

[ Voor 12% gewijzigd door DarthPlastic op 14-03-2006 13:21 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• soundpool
dat ga ik zeker eens proberen
maar ik heb alleen geen floppy drive.... 8)7
maar in mijn bios kom ik nog wel hoor
maar zelfs op pc 2700 werkt hij niet
ow trouwens het geheugenbankje van pc2700 zat al niet eens in mijn comp

[ Voor 54% gewijzigd door soundpool op 14-03-2006 13:29 ]

oma

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

soundpool schreef op maandag 13 maart 2006 @ 20:27:
............dus toen heb ik er mijn broertjes hdd in gezet (met windows er al op), dan kom ik bij het boot menu
maar vlak na je keuze start de hele comp weer opnieuw op
(zelfs save mode werkt niet)
Sowieso is je toetsenbord kapot en om precies te zijn de shifttoets waarmee je hoofdletters kunt maken. De enter toets reageert trouwens te goed... aan het eind van een zin. :)

Verder kun je in de meeste gevallen nooit een HD waarop al een OS staat zomaar in een andere PC plaatsen en er vanaf booten. Dit zal de reden zijn waarom de PC dus nu niet opstart.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 14-03-2006 13:30 ]

ARME AOW’er

• soundpool
ja ik vind mijn enter toets nogal leuk ja
maar die andere HD is het probleem niet, ik probeer vooral mijn eigen hdd te gebruiken
maar daar begint de windows installatie om vreemde redenen foutmeldingen te geven
terwijl ik op een andere comp (met mijn hdd) windows er probleemloos op kan zetten
ik heb zelfs geprobeert om een andere cd-rom te gebruiken, omdat ik toen dacht dat dat het probleem wel eens kon zijn

oma

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 10:15

DataGhost

iPL dev

van welk merk is je voeding? q-tec of iets dergelijks?

• LoWang
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 16:35
Ik zou ook je voeding eens controleren. Kijk bij system health in de bios eens wat de voltages zijn bij 3.3, 5 en 12 volt. Als je een multimeter hebt kan je de 5 en 12 volt ook op een molex aansluiting meten. Zwart en rood is 5V en zwart en geel is 12V.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
DarthPlastic schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:20:
Je hebt PC2700 geheugen op 3200 laten lopen.
Standaardgeheugen heeft geen koelplaatje wat je bij duurdere modules ziet, de kans is dus dat je misschien je geheugen hebt opgeblazen.
Dat hoeft niks uit te maken, Ik heb ook geen koelplaatjes op m'n geheugen, pas als als je het voltage flink gaat vehogen wordt het belangrijk om je geheugen (goed) te koelen.

Trek (Of schakel in de BIOS) alles (er)uit wat je niet nodig hebt voor een werkende PC (NIC, Geluidskaart....).
Probeer een andere IDE poort.

350W ATX zegt weinig, merk, type?

• soundpool
ik heb inderdaad een q-tec voeding model: ADT-350
maar ik heb het ook al geprobeert met een andere voeding (300watt)

[ Voor 7% gewijzigd door soundpool op 14-03-2006 13:46 ]

oma

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

soundpool schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:45:
ik heb inderdaad een q-tec voeding model: ADT-350
maar ik heb het ook al geprobeert met een andere voeding (300watt)
ook een q-tec? of dit keer een sweex? haal eens een voeding van een fatsoenlijk merk en probeer het daarmee.

Verwijderd

zown zelfde voorval had ik hier net op me werk.

windows setup deed moeilijk. bestandjes dit en dat. laat ik hier nou zown testsetje hebben(hardware)
blijkt gewoon het ram geheugen defect te zijn. zoals al verwacht want ander ram geheugen deed dit wel.

er zal vast wel al ge opperd zijn probeer ander reepje geheugen. als die het dan wel doet weet je je oorzaak. maar weet voor 80% zeker dat je ram dood is.

• soundpool
dat zou nogal minder prettig zijn, omdat het duurder is dan mijn moederbord
maar zou het dan ook waarschijnlijk zijn dat alle 3 de bankjes kapot zijn?
(start een comp uberhaupt op zonder werked ram geheugen dan?)
hoe kom ik er trouwens achter of mijn ram kapot is?
in al mijn andere comps zit het oude trage sd-ram

[ Voor 21% gewijzigd door soundpool op 14-03-2006 13:56 ]

oma

Verwijderd

soundpool schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:54:
dat zou nogal minder prettig zijn, omdat het duurder is dan mijn moederbord
maar zou het dan ook waarschijnlijk zijn dat alle 3 de bankjes kapot zijn?
(start een comp uberhaupt op zonder werked ram geheugen dan?)
het is inderdaad erg spijtig maar je heb je even snel en ander reepje dat wel werkt? tenminste dat zeker is. andere computer misschien?

en als het dan wel werkt dan weethe dat het bankje goed is. en dan kan je een voor een je reepjes testen.

en ja een computer startop zonder ramgeheugen. want je hoort dan piepjes omdat hij niks kan verwerken. ik geloof dat je dan wel in je bios kan komen maar dat weet ik niet zeker..

• soundpool
zoals ik hier boven al zei: ik heb dus geen andere comp waar ddr-ram in past
maar ik ga zeker nog proberen met de verschillende bankjes

oma

Verwijderd

soundpool schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:58:
zoals ik hier boven al zei: ik heb dus geen andere comp waar ddr-ram in past
maar ik ga zeker nog proberen met de verschillende bankjes
dat heb ik dan even gemist. misschien nog een bekende die wat voor je heeft?

want stel je bankjes zijn (ook)dood dan heeft 1 voor 1 testen ook geen zin.

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-01 17:16
soundpool schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:54:(...)
hoe kom ik er trouwens achter of mijn ram kapot is?
(...)
al eens een memorytest gedaan ? (google maar, zijn vele livecd's voor te krijgen)
Dus niet met floppy opstarten (aangezien je geen floppydrive hebt) maar met een livecd. Ik neem aan dat je wel ergens kunt branden?.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Verwijderd

CrisT schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 14:03:
[...]

[...]

Dus niet met floppy opstarten (aangezien je geen floppydrive hebt) maar met een livecd. Ik neem aan dat je wel ergens kunt branden?.
is goede keus bij gebrek aan beter. met hardware hardware testen is tog nog steeds me eerste keus 8)7 maarja das offtopic:P

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Eventjes om het even, maar kun je niet even met een fatsoenlijke voeding proberen je computer aan te sturen? Als je computer leegbloed (dus langzaam steeds slechter gaat werken) is het HEEL vaak de voeding. mem problemen zijn meestal een op de andere dag goed--> slecht. Niet zo kwakkelend.

Dus leen even een voeding bij iemand. in geval van B merken 1tje van 600watt ofzo. (dan zit hij tenminste binnen spec.)

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

kahm-jai schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 14:09:
Eventjes om het even, maar kun je niet even met een fatsoenlijke voeding proberen je computer aan te sturen? Als je computer leegbloed (dus langzaam steeds slechter gaat werken) is het HEEL vaak de voeding. mem problemen zijn meestal een op de andere dag goed--> slecht. Niet zo kwakkelend.

Dus leen even een voeding bij iemand. in geval van B merken 1tje van 600watt ofzo. (dan zit hij tenminste binnen spec.)
in principe mag er geen me memorydump komen omdat de voeding niet afdoende is. maar voor de rest heb je wel gelijk >:)

• soundpool
ik ken eigenlijk niemand met een goed merk 600watt voeding
maar een vriend van me gaat er deze week 1 kopen
dus even aansporen om een goeie te kopen dan maar ;)

oma

• LoWang
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 16:35
Heb je zoals ik eerder zei je voltlijnen al bekeken? Verder ben ik het volledig met kahm-jai eens. Met 600W B-merk bedoelt hij trouwens sweex of q-tec. In geval van een goed merk moet hoger dan 350W in jouw geval voeldoende zijn.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 14:17:
[...]

in principe mag er geen me memorydump komen omdat de voeding niet afdoende is. maar voor de rest heb je wel gelijk >:)
en waarom niet? zoals de TS al aangaf kreeg hij een blauw scherm en dat kan vele oorzaken hebben, waaronder de voeding. bij een blauw scherm wordt standaard een memorydump gemaakt om het probleem te kunnen troubleshooten in geval van een softwarefout. Als een pc niet genoeg prik krijgt wordt hij gewoon instabiel hoor, dan zijn blauwe schermen heel normaal.

@soundpool trouwens, als iemand toevallig een probleem met zijn pc heeft (voor mijn part is het dat zn fan ratelt) kan hij wel zeggen dat hij 80% zeker weet dat het probleem bij <hardwarecomponent> ligt omdat dat toevallig zijn probleem was, maar dit is nutteloos geblaat. Een blauw scherm kan vele oorzaken hebben waarvan (in dit geval geopperd) kapot geheugen een van de oorzaken is. Je focust je nu helemaal hier op, terwijl de symptomen wijzen naar een defecte voeding. Deze vermoedens heb je nog eens versterkt toen je meldde dat je een q-tec 350 watt voeding had, dat zijn namelijk ondingen. Ze zijn leuk voor lichte, goedkope pc's, maar voor pc's die overgeklokt zijn (of waren) NIET voldoende. vraag dus even rond of iemand toevallig een goede voeding heeft liggen waarmee je je systeem even mag testen, of ga bij de lokale pc-boer langs en vraag of je mag testen met een voeding van een A-merk (antec, coolermaster, zalman?, tagan en nog een paar), dus geen q-tec of sweex.

[ Voor 46% gewijzigd door DataGhost op 14-03-2006 15:19 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

soundpool schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:37:
ja ik vind mijn enter toets nogal leuk ja
offtopic:
Laat maar

[ Voor 40% gewijzigd door Guardian Angel op 14-03-2006 16:57 ]

ARME AOW’er

• soundpool
dat van die voeding ga ik inderdaad nog eens testen
maar ik heb net memtest86 gedraait, beide pc3200 bankjes geven duizenden foutmeldingen
terwijl mij pc2700 bankje er geen geeft, dat vind ik redelijk vreemd omdat dat bankje de enige was die overgeclocked was
maar nog steeds valt de hele comp uit na het boot menu
nou kan dat liggen aan het feit dat ik er een HDD in heb gestopt met al een OS erop
dus ik ga zometeen eens windows op die comp installeren

in ieder geval, bedankt aan iedereen die me geholpen heeft :)

oma

• soundpool
ik heb mijn comp weer geprobeert aan te sluiten
dit keer heb ik een voeding kunnen lenen
namenlijk de ednet 30108 (450watt)
inderdaad een goedkoop merk ja( en nog te duur ook :'( )
maar hij komt splinternieuw uit de doos, dus dat lijkt mij een goed werkend ding.
verder vermoed ik dat ik mijn videokaart gesloopt heb tijdens het checken van mijn werkgeheugen
het enige wat ik ermee gedaan heb is: in mijn eigen computer gezet, en later weer terug
ik krijg nu allemaal rare strepen en rare dingen in beeld, maar toch geeft EVEREST niks vreemds aan.
maar ik dwaal van de topic af.....
dus uiteindelijk verdenk ik mijn werkgeheugen van falen

oma

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het moederbord geeft wel piepjes als je zonder geheugen en/of zonder videokaart wilt opstarten?

🖥️ | 🚗

• soundpool
nee

oma

Pagina: 1