[DOS] Bootdisk maken, met netwerk handmatig inschakelbaar?*

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
Hallo,

Jullie denken nu allemaal "weer zo een vraag", maar ik heb iets ander voor
omdat ik niet alle drivers op een virtuele diskette krijg (die de boot voorstelt van een bootable CD)
wil ik de netwerksupport kunnen activeren door een .bat bestandje op de CD zelf vanuit DOS te openen,

Dus de PC kan perfect opstarten in DOS (geen netwerksupport), en door naar de CD te bladeren, bevoorbeeld netw.bat
te openen zou op zoek moeten gaan naar de juiste driver van zijn NIC en dan deze installeren

ik heb al verschillende Network Boot disks onderzocht
- Bootdisk.com
- Bart PE BFD
en de interressantste Ghost Network boot disk
Deze lijkt mij het simpelste maar toch lukt het mij niet,

Als ik alles onderzoek blijkt dat een soort algemeen iets ingeladen wordt in CONFIG.SYS ==>
(a:\CONFIG.SYS)
DEVICEHIGH=A:\HIMEM.SYS
DOS=HIGH,UMB
DEVICEHIGH=A:\NET\pcidet.dos
DEVICEHIGH=A:\NET\PROTMAN.DOS /i:A:\NET
LASTDRIVE = Z

dan verwijst autoexec.bat naar NET/DOIT.BAT,
(a:\autoexec.bat)
SET TZ=GHO-01:00
SET PATH=A:\NET\;a:\;%PATH%;
SET TEMP=A:\
SET TCPHELP=A:\NET
SET ETCDIR=A:\NET
REM \MOUSE.COM
CALL \NET\DOIT.BAT
A:\NET\NET START
A:\NET\NET.EXE USE Z: \\server\share
A:\NET\NET.EXE USE

die op zijn beurd alle drivers gaat proberen
(a:\NET\DOIT.NET)
DEVICE \net\card0\pcntnd.dos
DEVICE \NET\NTSTS.DOS
DEVICE \NET\DLSHELP.SYS

1. Hoe kan ik achteraf
DEVICEHIGH=A:\NET\PROTMAN.DOS /i:A:\NET deze nog uitvoeren???

Als ik op de virtuele diskette pcidet.dos zet en protman.dos en deze devicehigh in config.sys aanpas
geeft hij "Error opening file" wanneer hij boot en stopt hij

Hoe maak ik zoiets?

Alvast bedankt

It's just a matter of time...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Is een normale BartPE CD dan niet makkelijker?
Heb je een volledige win32 omgeving tot je beschikking waar je van alles in kan verwerken..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• GregoryBE
Ja maar om deze op te starten ben je al even bezig hé,
Als je daarmee 30 pcs moet ghosten...
BackSlash32 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 20:04:
Is een normale BartPE CD dan niet makkelijker?
Heb je een volledige win32 omgeving tot je beschikking waar je van alles in kan verwerken..

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Dan maak je een BartPE-cd die meteen Ghost opstart en op een sessie wacht. Als je dan meerdere cd's maakt, dan ben je nog zo klaar. Volgens mij zit er niet zo veel verschil tussen Ghost starten van floppy of Ghost vanuit BartPE starten.

We are shaping the future

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

GregoryBE schreef op maandag 13 maart 2006 @ 21:05:
Ja maar om deze op te starten ben je al even bezig hé,
Als je daarmee 30 pcs moet ghosten...

[...]
Ik heb er een met een kleine memory footprint die binnen 3 minuten volledig loopt met een miniGUI, genoeg voor Ghost 8.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik pas de topictitel even aan, zodat je vraag wat duidelijker is :)

Net boot CD > [DOS] Bootdisk maken, netwerk handmatig inschakelbaar?*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• GregoryBE
Ja, ga ik ook eens proberen, alhoewel ik toch graag weet hoe je netwerksupport kunt aanzette in dos...
BackSlash32 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 21:07:
[...]

Ik heb er een met een kleine memory footprint die binnen 3 minuten volledig loopt met een miniGUI, genoeg voor Ghost 8.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je een RAMdrive aanmaakt kan je daar natuurlijk alles in dumpen en laten bewerken, dat doet die Barts Network Bootdisk ook tenslotte.
maar als je het mij vraagt is dat een nogal inefficiente manier omdat je eerst een handmatige actie moet doen om netwerkdrivers te laden, en vervolgens handmatig via een CD (waarom) de boel weer verder moet laten lopen.

Zo verspil je weer de tijd die je volgens jouw kwijtraakt met een BartPE Cd.

Door alles al vanaf de CD te laten runnen (inclusief autostartende apps) ben je denk ik sneller klaar.

[ Voor 60% gewijzigd door alt-92 op 14-03-2006 21:12 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:51

Reptile209

- gers -

GregoryBE schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:56:
[...]

1. Hoe kan ik achteraf
DEVICEHIGH=A:\NET\PROTMAN.DOS /i:A:\NET deze nog uitvoeren???

Als ik op de virtuele diskette pcidet.dos zet en protman.dos en deze devicehigh in config.sys aanpas
geeft hij "Error opening file" wanneer hij boot en stopt hij
Ik denk dat je hier tegen 2 problemen aanloopt:
• Je kan niet, nadat DOS gestart is, alsnog devicedrivers laden. Dat kan voor zover ik weet alleen tijdens het opstarten via de config.sys.
• De foutmelding die je krijgt, komt misschien door verschillende DOS versies die je gebruikt. Degene in je "voorbeeld" kan blijkbaar een .dos file als driver laden. Ouderwets MS-DOS kan, wederom voor zover ik dat weet, alleen .sys drivers laden. Je zou kunnen proberen om de .dos bestanden te hernoemen naar .sys om te kijken of ze dan wel geslikt worden (pas ook even de regeltjes in config.sys aan voor de nieuwe naam...). Maar als het geen echte sys-bestanden zijn, gaat dat niet werken. In dat geval moet je werken met de DOS-versie die in je voorbeeld gebruikt wordt.
(tip: typ op beide opstartfloppen na het booten eens VER en vergelijk de output die o.a. de dosversie vermeldt.

Zo scherp als een voetbal!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Vanuit een gebootte DOS omgeving kan je geen .sys device drivers meer starten. Bijv. een mousedriver kan wel, mits het een .exe of .com bestand is.

Misschien krijg je die "Error opening file" melding omdat het pad naar het bestand niet goed is ?

Concrete Loop Watercooling

• GregoryBE
Het is omdat als ik een groot aantal hoeveelheid drivers er wil instoppen, dat de virtuele bootdiskette al direct vol zal zijn.
BackSlash32 schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 21:08:
Als je een RAMdrive aanmaakt kan je daar natuurlijk alles in dumpen en laten bewerken, dat doet die Barts Network Bootdisk ook tenslotte.
maar als je het mij vraagt is dat een nogal inefficiente manier omdat je eerst een handmatige actie moet doen om netwerkdrivers te laden, en vervolgens handmatig via een CD (waarom) de boel weer verder moet laten lopen.

Zo verspil je weer de tijd die je volgens jouw kwijtraakt met een BartPE Cd.

Door alles al vanaf de CD te laten runnen (inclusief autostartende apps) ben je denk ik sneller klaar.
Mss toch wel een punt, om een BartPE cd te gebruiken, ik dit ook eens bekijken,
maar ondertussen zijn mogelijke oplossingen om een stuurprogramma vanuit de commandline op te starten altijd welkom...

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Met Nero burning ROM kan je ook partities van een bootable USB stick/ZIP drive gebruiken als bron voor de bootable CD. Met een stickje van 512 MB kan je aardig wat kwijt, en het past zeker weten op een CD van 650 MB :7

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1