Cilinder kapot in dieselmotor

Pagina: 1
Acties:
  • 3.956 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:35
Vanochtend motor gestart, vond hem al wat raar starten. Ik rij de oprit af, maar dat gaat met moeite, en gaat gepaard met een tikkend geluid. Ik kan nog naar verschillende bouwmarkten in de stad rijden, maar het wordt steeds minder. Bij het wegrijden van een stoplicht haalt een slak me nog in, zo langzaam ga ik. Ik rij stapvoets met plankgas. Op weg naar huis slaat de motor af en wil vervolgens niet meer starten. Volgens de garage is er een cilinder kapot en de disitributieriem is gebroken. Hoeveel gaat me dit kosten zo ongeveer? En hoe had het ooit zo kunnen komen?
Auto komt uit 2002, is een Fiat Scudo 2.0 JTD. Nooit eerder problemen mee gehad, deed het perfect...

[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 13-03-2006 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17

Bestla

M/M ->V/F

Dat is een dure grap. Misschien dat je op de sloop zoekt naar eenzelfde motor en die inbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Dat het duur gaat worden klopt wel, garage gaf indicatie van 2 à 3 duizend euro. Waarschijnlijk kan ik beter de auto verkopen en eenzelfde kopen, misschien is dat wel goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-04 22:18
mcandor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:55: Volgens de garage is er een cilinder kapot en de disitributieriem is gebroken. Hoeveel gaat me dit kosten zo ongeveer? En hoe had het ooit zo kunnen komen?
Auto komt uit 2002, is een Fiat Scudo 2.0 JTD. Nooit eerder problemen mee gehad, deed het perfect...
Het beestje stamt uit 2002, het is nu 2006.
Heeft de auto altijd netjes zijn onderhoud gehad ??? Dan eens over garantie gaan praten ???
Een motorblok mag het van mij wel wat langer volhouden in elk geval.

Verder ben ik het wel met Firebird eens. cylinders zijn meestal duure geintjes :( en een sloop/donor blok vinden is meestal stukken goedkoper.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:45

Just_I

What did you just say?

Als de auto bij de garage staat waarom vraag je dan niet aan hen wat deze 'grap' gaat kosten en waardoor het zou kunnen komen. Niet dat ik je niet wil helpen (laat staan dat ik het kan), maar heb je zelf al ergens nagezocht of gevraagd wat je wilt weten.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik zou graag willen weten wat ik het beste zou kunnen doen, verkopen of repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoeveel kilometer heeft het ding gelopen, en is de distributieriem op tijd vervangen?

Ik zou inderdaad ook eens bij fiat nederland aankloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:14

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoeveel krijg je er voor als je de auto verkoopt? Dat kan op deze manier niet veel zijn, lijkt me. Ik zou dus een donor auto zoeken om de auto te repareren, als Fiat geen thuis geeft. Maar als de auto goed onderhoud heeft gehad, kan het misschien helpen om de publiciteit te zoeken, of daar eens op te zinspelen bij Fiat.

[ Voor 35% gewijzigd door DrivinUCrazy op 13-03-2006 18:10 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:45

Just_I

What did you just say?

mcandor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:07:
Ik zou graag willen weten wat ik het beste zou kunnen doen, verkopen of repareren.
Mja dat haalde ik dus niet uit de TS. Maar de vraag is vind jij het waard om die 2á 3 duizend euro neert te tellen voor de reparatie of ga je liever een tweedehands auto rijden? Ik weet niet hoe jij prcies met geldzaken etc zit dus echt een advies kan ik niet geven daarover.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe de neuk krijg je zoiets klaar dat je een cilinder kapot krijgt? Dat er een cilinder niet meedoet kan ik wel geloven maar de cilinder compleet kapot is? Is de klep soms afgebroken en huisgehouden in de cilinder? Hebben ze met een luminoscoop / endoscoop de motor onderzocht of met een sleutel de motor rond gedraaid?

Maar de kosten kunnen inderdaad wel zo hoog zijn. Wat is het beste?
Met een reparatie weet je wat je hebt, bij een donorblok is het altijd maar de vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 13-03-2006 18:15 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostcuban
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03-2008
Als je te lang bent door gereden zonder je distributieriem te laten vervangen en je motor draait (zoals in jou geval) in puin, hoef je bij fiat niet aan te kloppen. Deze operatie gaat flink in de papieren lopen, hoeveel precies hangt af van jou auto, de motor v/d auto, wat voor onderdelen er gebruikt gaan worden (nieuwe of gereviseerde), waar je het laat doen etc. Tussen de 2 en 3 duizend euro ben je zo kwijt iig (hangt ook af van de precize schade).

Zoals al aangegeven, vraag een prijsopgave van de reparatie aan bij je garage. En ga daarna redeneren of je de reparatie waard is of dat je beter een nieuwe auto kan aanschaffen.

My Specs | My BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens... Wat kost een nieuw blok...? Lijkt me dat dat voor rond de 3000 euro ook wel moet lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik weet nog niets exact wat er is gebeurt, de garage moest hem nog goed nakijken, ze gaven alleen een indicatie van wat het zou kunnen zijn. Ik hoop natuurlijk dat het iets 'simpels' is, een afgebroken iets à la 400 euro oid. Maar dit rijst echt de pan uit. Ik ben benieuwd naar de uitslag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar; hoeveel kilometer had het blok gedraaid en is de distributieriem vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:18:
Overigens... Wat kost een nieuw blok...? Lijkt me dat dat voor rond de 3000 euro ook wel moet lukken toch?
Daar heb je niet eens de dieselpomp voor denk ik zo (als je een totaal nieuw blok bedoelt). En dan nog, wat als een onderblok een 2000 euro kost dan moet je nog de cilinderkop en alle randtoestellen ombouwen en inbouwen.

Ik weet wat ik zou doen als ik niet voor een tweedehandse ging :)

[ Voor 35% gewijzigd door Chevy454 op 13-03-2006 18:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Deze auto heb ik 2e hands gekocht, en heb er tot nu toe 20.000 kilometer mee gereden. Teller staat op 144.000km. Distributieriem is (hopelijk) vervangen toen ik hem kocht, maar dat is de vraag natuurlijk. Tot nu toe geen beurt gehad, maar wou hem volgende week naar de garage brengen (voor de 20k km beurt)
Is hem dus fataal geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Das dus inderdaad erg vroeg om te ploffen...

Aan de andere kant; als de riem niet vervangen is geweest, is het niet vreemd...

Altijd checken voor aankoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Hij zag er wel nieuw uit (de riem dan :P )

offtopic:
hij kan hem nartuurlijk ook opgepoetst hebben ....

[ Voor 44% gewijzigd door maarud op 13-03-2006 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwide
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Als je auto brak loopt, waarom zet je hem dan niet direct aan de kant? Zoals ik het nu lees heb je doorgereden totdat hij er helemaal mee ophield, en kan je nog meer vernield hebben dan in eerste instantie kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
mcandor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:32:
Distributieriem is (hopelijk) vervangen toen ik hem kocht, maar dat is de vraag natuurlijk
OMG, het spijt me zeer maar als je dat niet weet en je hebt dat ook nooit laten doen vraag je erom.
mcandor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:33:
Hij zag er wel nieuw uit (de riem dan :P )

offtopic:
hij kan hem nartuurlijk ook opgepoetst hebben ....
Je kan niet aan de buitenkant zien of de riem goed is, dat is het probleem. Tenzij je speciale X-ray ogen hebt dat je de kabels binnen in het rubber kunt controleren op haarscheurtjes uiteraard.

Bij ons raceteam hebben ze dat ook gehad. Nee nee, moet niet vervangen worden. Nog geen ronde later was de hele motor al in puin doordat de riem is geknapt (de reparatiekosten waren niets in vergelijking met het inschrijvingsgeld en alle gemaakte kosten :X )

[ Voor 56% gewijzigd door Chevy454 op 13-03-2006 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
was in de war met die andere riem, die wel zichtbaar iss.

Ik hoop dat het nog goed uitpakt, anders heb ik een groot probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
mcandor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:47:
Ik hoop dat het nog goed uitpakt, anders heb ik een groot probleem...
Toen bij de Audi van mijn oom de distributieriem was geknapt heeft het 2500 euro gekost.
Maar het hangt af van de schade. Heeft de klep de zuiger gekopt of niet, is de klepschotel afgebroken of niet,....

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 13-03-2006 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 21:52

JdM

Humbled

Ik ben blij dat ik nu een distributie-ketting heb, maar mijn vorige auto had dat niet én geen historie over het vervangen daarvan, die heb ik dus DIREKT vervangen. Je loopt met distributie-riemen liever geen risico.......

Anyway, een dieselpomp zal ie niet hebben, volgens mij is die JTD motor een commonrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 12:35

mvz

muziek verslaafde

gewoon de regel aanhouden dat als je een 2ehands auto koopt. en je weet niks van de DB riem.. *altijd* preventief vervangen.. ( stikkertjes met km standen vertrouw ik zelfs ook niet eens, zegt niks, kan iedereen erop drukken.. )
puur omdat de kosten als het misgaat niet opwegen tegen die 2 a 300 euro voor een DB riem beurt.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JdM schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:13:
Anyway, een dieselpomp zal ie niet hebben, volgens mij is die JTD motor een commonrail.
En logischerwijs springt de diesel dan vanzelf vanuit de tank in de cilinder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:13:
John, wat zeg je me nu? Je zou toch beter moeten weten :o
Elke diesel heeft een dieselpomp, het soort ervan kan verschillen. Een axiale verdringerpomp zal hij inderdaad niet hebben maar zeker wel een hogedruk common rail dieselpomp zoals Bosch VP44 (al weet ik niet welke Fiat gebruikt: Bosch, Delphi/Lucas, Siemens,...)

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 13-03-2006 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 21:52

JdM

Humbled

Ik snap best dat die diesel een pomp nodig heeft, ik was enkel in de veronderstelling dat zo'n commonrail pomp geen 3000 Euro zou kosten....... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:36:
Ik snap best dat die diesel een pomp nodig heeft, ik was enkel in de veronderstelling dat zo'n commonrail pomp geen 3000 Euro zou kosten....... B)
3000 zal te veel zijn ;)
Zal rond de 2000 euro zijn denk ik, het is maar een kleine motor maar het doet er niet aan toe, die pomp zal wel werken bij de TS. Die zijn koppijn is toch erger :+

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 13-03-2006 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Dat denk ik ook wel ja, als ik die verhalen zo hoor....

Nou ja, ik zal er niet te veel over peinzen, ik hoor de uitslag nog wel. Ik vertel het dan nog wel...

[ Voor 2% gewijzigd door maarud op 13-03-2006 21:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
De uitslag:

Monteur heeft motor bekeken en geconstateerd dat 5 van de 8 kleppen gebroken zijn. Hij had ook de disitributieriem bekeken, en deze bleek wel vervangen te zijn, maar niet goed aangespannen. Hij is dus waarschijnlijk over een tande een geschoten waardoor de boeld de mist in liep. Hij zou me morgen bellen over de kosten, maar als ik dit zo hoor kan ik wss beter een andere auto kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Euh, en wie heeft die riem vervangen dan...? Lijkt me dat die aansprakelijk is...
Danwel de monteur die de laatste beurt heeft uitgevoerd... (hopelijk bij een echte dealer...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
het bedrijf waarbij ik de auto heb gekocht heeft hem waarschijnlijk ook vervangen, alleen als ik hem aansprakelijk stel, krijg je zo'n welles-nietes verhaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Afhankelijk van de uitvoering en kilometerstand zit de Scudo qua waarde ergens tussen de 4.500 en 8.400 euro (uitgaande van jouw bouwjaar).

5 van de 8 kleppen gebroken, da's een aardig aantal. Even hopen dat de zuigers daar niet te veel van te lijden hebben gehad en dan kunnen de kosten opzich nog wel meevallen. Kleppen kosten wel wat, maar zijn niet de hoofdprijs. Uren gaan de kosten eerder in zitten dan het materieel.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
zoals gezegd is de km-stand 144.000 en de uitvoering is met 2 stoelen en een zooi aan laadruimte, ziet er vrij goed uit.

Ik krijg morgen nog te horen wat het totaal gaat kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

mmm 5 kleppen is minder. Wellicht al gezegd maar waarom ben je sowieso verder gereden dan je oprit als je al merkt dat je motor niet lekker is. Ik verwacht dat het met 1 klep begonnen is....maar goed zie het maar als leergeld en hoop dat de schade nog meevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
waarschijnlijk komt het door de distributieriem, die is niet goed aangespannen en heeft daardoor een tandje overgeslagen, waardoor het hele zaakje te laat brandstof inspoot, enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik zou voor een ruilblok gaan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 09:24

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Kleppen gebroken ?? zijn ze niet gewoon verbogen ?. zowieso eens goed de klepgeleiders inspecteren, die kunnen ook schade hebben opgelopen (gescheurd) dan heb je ook een nieuwe kop nodig.

Ik denk ook dat je beter een ruilblok kan proberen te scoren..

Beste film ooit

Pagina: 1