Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software voor 'springmat'

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:34
Mijn atletiekvereniging heeft een afdankertje gekregen van de plaatselijke voetbal club, namelijk een springmat, die iets meet. Aan deze mat zit een kabel, die aangesloten kan worden op een paralelle poort (printer poort). Het lijkt mij alsof er in de mat druksensoren zitten, die meten wanneer je van de mat af stapt en wanneer je er op stapt. Dit kan dan worden gebruikt om bijv. sprongkracht te meten of reactietijden.

Zoals ik al zei.. het is een afdankertje, dus ik heb alleen maar de mat gekregen. Geen software... of zelfs maar een idee van wat voor software er bij kan zitten. En aangezien de mat al enige jaren bij de voetbal vereniging in de kast lag, weet niemand ook meer waarvan het is... welk merk, welke software je gebruiken moet, etc. etc.

Nu mijn vraag: zijn er programma's beschikbaar die de printerpoort in de gaten houden om te kijken welke signalen er worden verstuurd? Of er misschien wat standaard commando's heen kan sturen, om te kijken wat hij voor antwoord geeft?

Er zit ook geen voedingskabel aan de mat... wat het geheel nog wat moeilijker maakt. Want volgens mij gaat er geen stroom door een paralelle kabel, toch? Maar die sensoren moeten toch iets terug sturen...

Ja, het gehel is nogal vaag.. maar ik weet zelf ook nog niks. :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 16:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die sensoren kunnen ook gewoon verbinding leggen tussen twee pinnetjes van de parralelle poort.

Als ik jou was zou ik dus aan de slag gaan en een springerig type, een multimeter en evt een schroevendraaier om de stekker open te schroeven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Er is een programma dat weergeeft wanneer welke pinnen van de paralelle poort hoog of laag worden, genaamd 'parmon'. Erg nuttig programma, weet niet of je er in dit geval veel aan zult hebben.

[CM] Flightcase Mod

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
staat er geen merk of getal op?

Misschien ik het gemaakt door onderzoekers... dan zal je de mat echt open moeten maken om er achter te komen wat erin zit... bijv wat voor sensoren...

Er kan wel spanning op de parallele poort staan trouwens... 5 volt dacht ik...

U vraagt, wij antwoorden.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 17:05
De parallelle poort heeft inderdaad een paar pinnen (normaal sowieso 1 dacht ik, maar natuurlijk ook de output-pinnen die je via software aan kunt zetten) waar 5V uit komt. Als de sensor die verbindt met een invoerpin (met weerstandje ertussen natuurlijk) is dat inderdaad al genoeg. Ik geloof dat er ook iets van 0,2 A maximaal verbruikt mag worden, dus als het echt alleen sensoren zijn die in die mat gevoed hoeven worden kan dat misschien net... maar de uitgangsspanning en maximale stroom verschilt nogal eens tussen pc's... :)

[ Voor 5% gewijzigd door MisterData op 13-03-2006 20:13 ]

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

MisterData schreef op maandag 13 maart 2006 @ 20:13:
De parallelle poort heeft inderdaad een paar pinnen (normaal sowieso 1 dacht ik, maar natuurlijk ook de output-pinnen die je via software aan kunt zetten) waar 5V uit komt.
Een parallelle poort heeft geen pinnen waar 5V uit komt die bedoeld zijn om als voeding te gebruiken. Pins 1 t/m 17 zijn data (0 of 5V, max stroom is 10mA per pin) de rest is GND. Een paar schakelaartjes voeden kan er dus op zich wel mee, maar het is eigenlijk niet de bedoeling.

@TS: Weet je wel zeker dat het ding op een printerpoort moet worden aangesloten? Dat de stekker in een printerpoort past, zegt an sich niet zo veel natuurlijk. Voor hetzelfde geld blaas je je poort op als je 'em aansluit. Ik zou, als het mogelijk is, die mat even open maken en kijken wat voor schakeling er precies in zit.

• ChrisM
Ik weet niet zeker of hij op de printerpoort moet/kan worden aangesloten... Helaas ligt dat ding bij mijn ouders thuis en kan ik pas in het weekend weer gaan kijken.

Ik weet wel zeker dat er geen getallen of merkjes opstaan. Ook heb ik niet echt plaatsen gevonden waar ik hem open kan maken (het lijkt alsof hij gelijmd is).

Aanbevolen is dus om maar even op een oude PC te gaan kijken of hij, met een bovengenoemd programmaatje, reageert op iets?

• MeMoRy
Ik denk niet dat het een commercieel verkrijgbaar product is geweest...Ik zou het eerst aansluiten op meetapparatuur... misschien zijn het direct aansluitingen van druksensoren die een weerstandswaarde of een wisselende capaciteit geven op basis van druk...

Ik bedoel, als je hier geen geduld voor neemt, blaas je direct iets op... zou je de mat net zo goed direct op 230V kunnen zetten.... (grapje vanzelfsprekend 8)7 )

Maar ik denk dat je echt iets kapot maakt als je zomaar gaat proberen....

edit: en die d-sub 25 pins connectoren wordt voor meer dingen gebruikt dan alleen maar voor een printerpoort... ze zijn goedkoop en redelijk stevig, plus ze kunnen redelijk wat spanning en stroom aan. Daarom wordten ze ook hier op de TU-Delft regelmatig gebruikt voor dingen anders dan parallele poorten... het hoeft helemaal geen printerpoort-compatible device te zijn...

[ Voor 28% gewijzigd door MeMoRy op 14-03-2006 13:53 ]

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
Misschien is het geen printerpoort, maar een 25-polige skeer die op een datalogger oid aangesloten moest worden.....

Eerst opmaken en meten, dan concluderen of het een printerpoort is. En niet eerst de printerpoort danwel de sensoren (of anders pul) wat erin zit opblazen.

Als het nml een printerpoort is en er zitten sensoren in heb je nog een voeding nodig. Dus ik betwijfel het op het een printerpoort is.

if broken it is, fix it you should

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Is het niet gewoon mogelijk om bij die voetbalvereniging te vragen of zij weten waar het op aangesloten moet worden en hoe zij het in gebruik hadden?

Ehmm... oops, beetje overheen gelezen. Mijn excuses.
Hmm... google zou misschien kunnen helpen, maar dan moet je echt met
losse kreten gaan werken.
Dus pressure mat athletic blablabla.
Misschien dat je het dan zo kan vinden.

Als je de mogelijkheid hebt, even opmeten, kleur en nog wat andere details posten.
Met dat soort kreten is het me menig keer gelukt om dingen te vinden op google.
Een andere idee zou ik niet hebben.
Ohw ja, ook even een plaatje posten als dat lukt.

[ Voor 64% gewijzigd door Arunia op 14-03-2006 14:49 ]

• MeMoRy
zie openingspost, zeg ik dan...

Verwijderd

Ziet dit eruit alsof het zou kunnen zijn wat je werkend probeert te krijgen? Het is iig een mat met een DB25 connector (die je in je pc kunt duwen).

• MeMoRy
goed gevonden! misschien is dat wat!
Er zit alleen niet direct een 25-pol d-sub connector aan die mat, als ik het zo doorlees... je hebt parallele poort adapter KMS997 nodig...

Ik zou toch echt willen weten wat er in zit voordat ik er iets op aansluit...

• ChrisM
Die innervations site ziet er goed uit... Misschien ga ik morgenavond al naar huis, kan ik eerder ermee aan de gang!

• ChrisM
Het lijkt er op alsof het idd een innervations springmat is. Ik heb hem aan de printerpoort gehangen, parmon gedraaid... en er zijn 4 vlakken waarop hij reageert, net zoals in de software van Innervations staat (daar wordt ook gewerkt met 4 vlakken). Ik krijg hem alleen nog niet helemaal aan de praat, maar ik denk dat dat komt omdat ik een hele oud springmat heb, terwijl dit al iets recentere software is.

Ik ga proberen vandaag of morgen maar eens te bellen met die lui... maar ze wonen in Australië, das altijd irritant. :)
Pagina: 1