Toon posts:

Externe harde schijf drijft tot waanzin

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb externe harde schijf: WD 320 Gig in Conceptronic behuizing USB 2.0.

Zo gauw ik iets naar deze (voor backup doeleinden in gebruik zijnde) schijf ga schrijven gaat het mis, kan na de 10e file zijn, kan ook na de 100e zijn en heel af en toe gaat het zelfs goed. Wat gaat er mis: het systeem bevriest bijna en gaat pas weer verder als ik de externe HD uitschakel.

Bij Event Viewer zie ik altijd de volgende meldingen:

*The system failed to flush data to the transaction log. Corruption may occur.

*An error was detected on device \Device\Harddisk3\D during a paging operation.

*Application popup: Windows - Delayed Write Failed : Windows was unable to save all the data for the file W:\G - Store\Drivers\AMD\amdweb.bmp. The data has been lost. This error may be caused by a failure of your computer hardware or network connection. Please try to save this file elsewhere.

De laatste melding is sowieso erg raar aangezien ik bij policies het ding heb staan op 'optimize for quick removal' wat inhoudt dat write cache uitstaat.

Met chkdsk lijkt de schijf gewoon goed te zijn. Heb hem ook teruggebracht naar de winkel waar hij gekocht is en daar hebben ze hem ook (zowel direct via IDE als via de USB 2.0 behuizing) getest maar daar lijkt alles goed te zijn. Mijn PC heb ik volledig opnieuw geinstalleerd, geen vreemde rotzooi er op. Het probleem doet zich ook voor op mijn laptop, zij het in iets mindere mate.

Op mijn PC doet probleem zich voor op zowel USB aanlsuiting van het moederbord (Gigabyte K7 Trition met XP 2500 cpu) als op de USB aansluiting van mijn extra USB 2.0 controller van Conceptronic.

Weet iemand raad want ik kan met het hele ding zo helemaal niks doen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je zou op Google die melding in kunnen kloppen: Hier, of deze

Er komt zat voorbij over die meldingen. Wellicht zit er wat voor je tussen.

Ey!! Macarena \o/

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 08:07
Edit: Goed lezen voordat je schrijft...

[ Voor 92% gewijzigd door AtomicWing op 13-03-2006 16:33 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
dit soort euvel is vaak te wijten aan een niet lekker werkende voedingen. Heb echt een hoop van dit soort problemen gezien, en het was beide te danken aan gare voeding, of te weinig prik.

Verwijderd

Had identiek hetzelfde probleem met een externe schijf van me. Voortdurend liep dat ding vast en gaf hij schrijffouten als gevolg. Men schijfbehuizing was van een goedkoop, ongekend merk (ben de naam vergeten, ligt ergens op het stort nu).
Heb diezelfde harde schijf nu in een nieuwe behuizing gestoken (icy box) en alle problemen waren plots verdwenen. De schijf presteert optimaal en kan moeiteloos de zwaarste stress aan zonder al te veel lawaai te maken.

Schijfbehuizing vervangen is aan te raden, er zit verdomd veel verschil in kwaliteit tussen die dingen.

Verwijderd

Wordt zo'n ding via de USB gevoed ? Je kunt in Apparaatbeheer kijken hoeveel stroom een aangesloten device gebruikt. Misschien zit ie aan de limiet van 500 mA?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-02 17:32
@ ^^ externe disken worden zodra het 3,5 inch modellen zijn altijd extern gevoed.

heb nog geen 350 gb 2,5 inch gezien, dus hij zal een externe voeding hebben :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:26:
Wordt zo'n ding via de USB gevoed ? Je kunt in Apparaatbeheer kijken hoeveel stroom een aangesloten device gebruikt. Misschien zit ie aan de limiet van 500 mA?
Nee, een 320 GB disk is een 3.5inch disk en kun je niet met usb voeden. /edit: damn, net een paar seconden te laat... :z

ik denk dat je usb enclosure gewoon niet goed is. Wat je evt nog kunt proberen is hem vai een usb hub aan te sluiten, kijken of hij het via een andere usb kabel wel doet,

Maar als hijn nieuw is zou ik gewoon garantie claimen, en een ander merk usb enclosure zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 13-03-2006 16:34 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is USB enclosure?

Alvast bedankt voor de tips allemaal.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De behuizing waar je HDD in zit :)

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Topicstarter
Schijf drijft nog steeds tot waanzin. Heb hem zelfs in totaal andere behuizing gehad (Acomdata) en nog steeds dezelfde problemen. Heb tevens de extra USB 2.0 PCI kaart uit mijn systeem gehaald om uit te sluiten dat die op wat voor manier dan ook de performace van de on-board USB poorten zou beinvloeden maar het maakte nog geen verschil.

Resume:

*het ligt niet aan de harde schijf, want die doet het aangesloten op IDE poort in systeem perfect
*het ligt niet aan de enclosure, want ook met andere enclosures krijg ik dezelfde problemen
*het ligt niet aan een extra aanwezige USB 2.0 kaart want ook zonder die kaart dezelfde problemen
*het is voor zover ik weet geen driver probleem want XP nieuw geinstalleerd met alle drivers en sp's up-to-date
*het ligt niet aan USB want met enclosure met Firewire had ik dezelfde problemen

Kan er iets fysiek met moederbord (Gigabyte K7 Triton) aan de hand zijn dat uitgerekend dit probleem veroorzaakt?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 19:49:
Schijf drijft nog steeds tot waanzin. Heb hem zelfs in totaal andere behuizing gehad (Acomdata) en nog steeds dezelfde problemen.
Helaas is dat nog geen reden om er zeker van te zijn.

Ik heb al heel wat externe harde schijven in handen gehad en deze problemen hebben bij mij iig _altijd_ de behuizing als oorzaak gehad.
De harde schijven van WD werken naar mijn ervaring eigenlijk altijd probleemloos (op wat incorrecte jumpersettings na) dus daarvan verwacht ik ook niet dat die de oorzaak is.

Aangezien je het probleem met zowel je laptop als met je gewone systeem hebt durf ik die oorzaak ook wel uit te sluiten, dus ik zou toch eens op zoek gaan naar een _goede_ behuizing.
Dus niet sweex, conceptronics of andere rommelmerken (want dat zijn het imho)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:10
Ik krijg ook deze meldingen met mijn externe WD 250GB.

Ik schrijf niet direct weg naar de schijf, maar via een virtuele schijf (vanwege encryptie),
die op zijn beurt de data wegschrijft in één groot bestand op de externe schijf..

Zodra dit bestand de maximum grootte bereikt van het FS van de externe schijf,
krijg ik deze foutmeldingen.

Wellicht niet van toepassing voor dit probleem, maar wilde het toch even noemen als mogelijk oorzaak.

Verwijderd

Ik denk niet je met een 350 gb schijf met FAT gaat werken, en NTFS moet het toch wel kunnen redden, dus daar zal het niet aan liggen.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 21:17
Ik had deze meldingen ook... Laatste keer dat ik het had freezde de hele server waar het ding aan hing en een reboot (huisgenoot gebeld, server stond 40 km verderop), maar die wou ook niet booten met het ding eraan. USB disk verwijderd en server wou weer booten.. Toen de schijf uit de behuizing gesleurt en intern geprikt en sindsdien nooit meer problemen.

• Dukey
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 22:26:
Ik denk niet je met een 350 gb schijf met FAT gaat werken, en NTFS moet het toch wel kunnen redden, dus daar zal het niet aan liggen.
Waarschijnlijk bedoel je FAT32 en je MOET alleen NTFS gebruiken wanneer je files hebt groter dan 4 gig.

Ik zelf gebruik overigens altijd NTFS daar niet van :+ .

edit:
al eens een 350gig hd gezien?

[ Voor 6% gewijzigd door Dukey op 24-03-2006 09:12 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:49
*het is voor zover ik weet geen driver probleem want XP nieuw geinstalleerd met alle drivers en sp's up-to-date
Even een vraag hierover.
Heb je de Windows XP installatie opnieuw gedaan nadat deze schijf problemen gaf?
Of heb je Windows XP geinstalleerd en toen die schijf gehaald?
Als het het laatste is, dan kan het alsnog een driver probleem zijn hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de installatie idd opnieuw gedaan omdat de drive problemen gaf, wilde hiermee uitsluiten dat allerlei achtergebleven driver rommel de boel zou verzieken.

Verwijderd

Topicstarter
OPLOSSING GEVONDEN !!!!!!

(Hoop dat ie permanent is en niet dat ie binnenkort weer ophoudt).

Ik ben er achter gekomen dat het simpelweg ook ingeplugd hebben van mijn thumbdrive voor de problemen zorgde. Ding er uit en het werkt vlekkeloos.

• Dukey
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

lama..

[ Voor 97% gewijzigd door Dukey op 29-03-2006 18:19 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 20:37

DaRoot

Some say...

Mmmm... mooi dat het opgelost is natuurlijk! Hopelijk ook blijvend. Maar ik ben het ook met enkele mensen hier eens, dat er nogal verschil zit in de externe behuizingen. Ik heb toch het idee dat schijven daarin domweg te warm worden, bij sommigen dan. Vooral Sweex behuizingen hebben we slechte ervaringen mee bij ons op de zaak.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Pagina: 1