Toon posts:

PC boot overal, behalve...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
..in het studentenhuis waar m'n zusje woont. PC boot gewoon met alleen voeding erin, echter als ik de monitorkabel (dit is gewoon een losse kabel, zit nergens in) erinstop, dan begint hij opeens te piepen en kan hij de HD niet meer goed lezen. Windows boot niet meer en je hoort een constanc pc speaker geluid, achter elkaar, kleine tikjes. Nu heb ik even getest, ik hield pc vast, en m'n zusje, zusje raakte pc aan en verwarming en we voelden de stroom door ons heen gaan zeg maar.

Specs:
- Amd Athlon xp 2000+
- 512 MB ram
- voeding: 250 Watt
- onboard vidkaart, 32 mb Geforce 2 GTS
- Moederbord: op dit moment geen idee, denk ook niet dat dat belangrijk is.

Nou heb ik dit probleem alleen in haar studentenhuis. Bij mij (ook studhuis) werkt ie prima, ook geen geaard stopcontact, zelfde bij m'n ouders thuis. Nu vroeg ik me af of jullie misschien weten waar het aan ligt. Een reststroom die niet weg kan?

Wat heb ik geprobeerd: geaard stopcontact in studentenhuis, zelfde probleem. Andere voedingkabel: zelfde probleem. Steeds als er ook maar iets op aangesloten zit, behalve de voedingkabel ( en dit is meestal dus als de monitorkabel er los in zit, heb het ook al 1 of 2x gehad met alleen tobo +muis) dan flipt hij. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Verwijderd

Just a suggestion:
Staat/is er mischien een sterk magnetisch veld in de buurt van de monitor?
(Zoals trafo van hallogeen lamp oid).
Dit kan mischien de oorzaak zijn ?

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10-2025

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Is dat stopcontact wel geaard?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dat je stroomschokken krijgt klopt als een bus, door het filter in de PC voeding staat er 115V (230:2) op de behuizing ;). Dit zelfde gebeurt ook in de monitor. Probeer eens een andere monitor, misschien is hij brak aan t worden, en zo wie zo is het zeer dringend aan te bevelen om de PC te aarden ivm de juiste werking van alle componenten. Klasse 1 apparaat begrijp je ;) En als je de monitor aan de PC koppelt staat er ook 115V op en dat vinden ze samen niet fijn >:)

[ Voor 12% gewijzigd door keur0000 op 13-03-2006 14:32 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:07
misschien zit de processor of het geheugen een beetje los, dat zorgt vaak voor de piepjes die je hoort.

Als je een losse videokaart had gehad zou ik denken dat die niet goed contact maakt.

Ik zou eens kijken of alles wel goed vast zit. Succes.

Alco

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor alle snelle reacties!
Just a suggestion:
Staat/is er mischien een sterk magnetisch veld in de buurt van de monitor?
(Zoals trafo van hallogeen lamp oid).
Dit kan mischien de oorzaak zijn ?
Ik zou hier naar moeten kijken, maar ik denk niet dat dit het probleem is. Heb het ook een verdieping lager geprobeerd in eenzelfde stopcontact (wel geaard, in de keuken) en daar bootte hij prima met alleen powerkabel erin, stopte ik echter de monitorkabel erbij dan viel hij weer uit. Het gaat hier dus alleen om de monitorkabel de monitor zelf hoef ik er niet bij in te stoppen, ik stop alleen de kabel erin en hij doet het niet meer. Hij geeft dus ook hetzelfde probleem als ik de kabel er middenin een boot instop.
Is dat stopcontact wel geaard?
Nee. Maar hij doet het wel gewoon op mijn kamer waar ook geen geaard stopcontact zit!
Dat je stroomschokken krijgt klopt als een bus, door het filter in de PC voeding staat er 115V (230:2) op de behuizing ;). Dit zelfde gebeurt ook in de monitor. Probeer eens een andere monitor, misschien is hij brak aan t worden, en zo wie zo is het zeer dringend aan te bevelen om de PC te aarden ivm de juiste werking van alle componenten. Klasse 1 apparaat begrijp je ;) En als je de monitor aan de PC koppelt staat er ook 115V op en dat vinden ze samen niet fijn >:)
Kijk, het probleem gebeurt al als ik ALLEEN de monitorkabel er al instop! De kabel zit dan nergens in behalve de pc! De monitor zelf staat ook niet aangesloten op stroom.

De piepjes treden alleen op..als ik dus m'n monitorkabel erinstop. Echter de pc doet het prima bij mij thuis, en ook bij iemand anders werkt het allemaal top. Het is alleen de stroom in dat studentenhuis die (denk ik) niet voldoende is. Of kan het ook puur en alleen aan een monitorkabel liggen?

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
heb je uberhaupt al een ander monitor kabel geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Niet in haar huis nee, dat moet ik nog even doen. Maar ik dacht, kom, post hier eerst even de verschijnselen. Ik heb nl. nog nooit van een monitorkabel gehoord die dit kan veroorzaken. Op de oude pc die er nu staat (p2 233 mhz) werkt hij namelijk wel gewoon :S.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 11:38
sluiting in de kabel? kabelbreuk dus?

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
tja, ik weet niet wat het precies zou kunnen veroorzaken, maar oude pc's gebruiken niet altijd alle aders van een kabel en wellicht maakt een van deze iets van een kortsluiting ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
kippetje01 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:53:
tja, ik weet niet wat het precies zou kunnen veroorzaken, maar oude pc's gebruiken niet altijd alle aders van een kabel en wellicht maakt een van deze iets van een kortsluiting ofzo.
Ok, dan ga ik dat iig eerst proberen!

Iig hartstikke bedankt voor alle snelle replies _O_.

Verwijderd

Je hebt het wel telkens over dat de monitorkabel het probleem is en dat hij het wel doet bij jou thuis, gebruik je daar dezelfde kabel/monitor?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Als er een sterk veld rondom die kabel zit, en toevallig je pc niet geaard is (waarbij dus ook de mantel van de monitorkabel (die juist voor de afscherming geaard moet zijn :X)) kan die ook 'geladen' worden. Klinkt gek, is het ook, maar komt soms voor.

Dus aarden, of liever nog, een andere kabel proberen.
Sluiting kan dus ook! Zeker omdat je dit 'onderdeel' nog niet hebt vervangen.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:54:
Je hebt het wel telkens over dat de monitorkabel het probleem is en dat hij het wel doet bij jou thuis, gebruik je daar dezelfde kabel/monitor?
Nee inderdaad, niet dezelfde kabel. Maar door al de replies moet het daar wel haast aan liggen. Ik had alleen nog nooit van een probleem veroorzaakt door monitorkabel gehoord ;).

Verwijderd

Topicstarter
PC werkt nu perfect met nieuwe monitorkabel! Ik heb er echt nog nooit van gehoord, maar blijkbaar was dit dus wel het probleem. Problem solved, bedankt voor de hulp.
Pagina: 1