Stage-Onderzoek 3D Landschap

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170812

Topicstarter
Ik ben bezig met een stage-onderzoek aan de universiteit Utrecht.

Als onderdeel van een projectteam, probeer ik een natuurgebied (De ronde venen) te modelleren in een 3D wereld. Nu heb ik zelf al allerlei software uitgeprobeerd, zoals een game-engine (Torque), terraform, 3d studio max e.d..

Het is de bedoeling dat het landschap kan veranderen, dus de vervorming door de jaren heen. Weet iemand een goed programma? Het liefst moet het speelse karakter (die ik bereikte in Torque) gewaarborgd blijven. Hiermee bedoel ik; niet zo statisch als in VRML bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 11:49
Sketch-up met sandbox
Vectorworks 11.5 tuin met DTM profielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
Is terraform hetzelfde als terragen?

[ Voor 84% gewijzigd door Neejoh op 13-03-2006 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Moet ie wel op z'n minst 180$ van z'n studie loswrikken ;)

Oh, en vergeet de renderfarm niet :P

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 14-03-2006 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-01 21:40

E-Mile

Danteezy!

Terragen is wel een heel heel goed prog om dit soort dingen te genereren, zowieso hele coole software om mee te spelen, maar doet eigenlijk exact wat jij wil, maak een hoogtekaart na (desnoods van 1000 jaar geleden en van nu ofzo) en er zit ergens achter terragen (zie website) [google=Terragen] een soort van animatie engine, maar daar weet ik verder het fijne niet van.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170812

Topicstarter
en als we denken in de orde van:

- een dijkdoorbraak simuleren?
- het laten stromen van water?

Sketch-up is echt een geweldig teken programma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-06 14:51

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Dergelijke simulaties vergen veel van een computer, en zijn bovendien vaak geen click-n-go projecten.
Commercieel is er wel eea op de markt voor vloeistofsimulaties, RealFlow bijvoorbeeld, maar dat is niet goedkoop.
In Blender zit ook een fluidsimulator, en Blender is gratis. Het blijft alleen iets dat ws. veel tijd kost om te maken, en ik weet niet of je erg thuis bent in 3D (zowel Blender als Realflow zijn niet eenvoudig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161585

johnnyv.nl schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 09:53:
[...]

Moet ie wel op z'n minst 180$ van z'n studie loswrikken ;)
technische details noem ik dat :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203521

Jens,

ben erg benieuwd naar het resultaat van het modelleren van De ronde venen! Can you show me something ;-)

Lon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 12:13
Je kunt eens kijken naar Vue. Daar kun je in ieder geval geweldige landschappen mee maken.
Als je er doorheen wil wandelen als in een game dan valt dit programma af.

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Klinkt allemaal erg wetenschappelijk (universiteit) is het dan niet de bedoeling om een heleboel gegevens (hoogte) te verwerken in een 3d weergave.

Mijn vraag is: Kunnen eerder genoemde programma's dat, zou je op basis van een database met landmetinggegevens een dynamische 3d weergave kunnen maken.

Bijvoorbeeld je vult de hoogte van de waterstand in en in 3d kan je dan zien wat voor effect het heeft wanneer het buiten de oevers treed oid...

Just my 50 cents...

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-07 22:32
je kunt zowiezo in vrijwel elk 3d programma een hoogtemap in de vorm van een bitmap invoeren en adh daarvan een mesh laten genereren. Het enige dat je nog moet doen is elk punt van je meting omzetten in een grijswaarde voor een pixel van een bitmap.
in 3ds max kun je ook sequences invoeren.

Mixed Reality dev

Pagina: 1