Toon posts:

[XP] Meerdere pagefile bestanden. Hoe te reduceren tot 1?*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi forumleden,

Ik heb laatst een laptop overgenomen van een kennis van me en kwam bij het scannen(Disk Analysis met Ace Utilities) van de hardeschijf iets aparts tegen.

Bij de inventarisatie van de c: schijf kwam in namelijk drie pagefile.sys bestanden tegen:
- c:\e\pagefile.sys
- c:\swap\pagefile.sys
- c:\pagefile.sys.

Alle drie hebben deze grote van 1.5 gb.

Ik neem aan dat 1 pagefile.sys bestand voldoende is en wens van de overige twee af te komen.
Zelf kom ik er niet uit en hoop dat iemand mij hier mee verder kan helpen.

Alvast bedankt, M.

PS Ik gebruik windows xp home

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 14:00 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 10:00
Wat staat er in het eigenschappen venstertje bij je wisselbestand instellingen?

Dit kun je per station opgeven en volgens mij wordt hij altijd in de root neergezet (dus c:\ en niet c:\swap)

Verwijderd

Topicstarter
Bij eigenschappen heb ik het volgende gevonden:

Type: Bestandsmap

Grootte: 1,49 GB
Grootte opschijf: 1,49 GB

Bevat: 1 bestanden, 1 map

Kenmerk: x alleen lezen.

De eigenschappen zijn precies hetzelfde van de twee mappen (c:\e en c:\swap) !

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:40
TweakXP heeft hier een instelling voor. Dat je op meerdere harde schijven een pagefile hebt.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 10:00
Nee, de eigenschappen van het wisselbestand, rechtermuisknop op deze computer, eigenschappen, tabblad Geavenceerd dacht ik, daarna prestaties en dan naar de instellingen voor je wisselbestand gaan. Wat staat daar aangegeven.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 19:32

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:39:
Bij eigenschappen heb ik het volgende gevonden:

Type: Bestandsmap

Grootte: 1,49 GB
Grootte opschijf: 1,49 GB

Bevat: 1 bestanden, 1 map

Kenmerk: x alleen lezen.

De eigenschappen zijn precies hetzelfde van de twee mappen (c:\e en c:\swap) !
Dit is niet wat GH45T bedoelde.

Hij bedoelt de eigenschappen van de instellingen van je wisselbestand. Die kun je opvragen door dit te doen:

Ga naar eigenschappen van "Deze Computer" en dan naar het tabblad "Geadvanceerd". Daar pak je de bovenste "Instellingen" knop, waar o.a. virtueel geheugen bij staat. Dan ga je wederom naar het tabblad "Geadvanceerd".

Daar zie je per schijf welke page files er zijn. En inderdaad, deze staan in principe altijd in de root van een schijf. Dus alle page files die je niet in dit overzicht ziet staan, kunnen gewoon weg, en zijn misschien overblijfselen van backups of oude windows installaties. :)
ThinkPadd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:42:
TweakXP heeft hier een instelling voor. Dat je op meerdere harde schijven een pagefile hebt.
Deze functionaliteit heeft Windows XP zelf ook al hoor (in elk geval de professionele versie).

[ Voor 15% gewijzigd door Cloud op 13-03-2006 14:45 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kijk even in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management onder "PagingFiles". Daar staan voor iedere pagefile 3 waarden: (De locatie, bijv C:\pagefile.sys) (De begingrootte in MB) (Maximale Grootte in MB).
Bestanden die er niet bij genoemd worden kan je weggooien. Of je kan de registerwaarden toevoegen, net wat je wil :P

Ik zet per de Windows Operating Systems - Policy nog even je OS in de topictitel.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:42:
Nee, de eigenschappen van het wisselbestand, rechtermuisknop op deze computer, eigenschappen, tabblad Geavenceerd dacht ik, daarna prestaties en dan naar de instellingen voor je wisselbestand gaan. Wat staat daar aangegeven.
Het volgende:

Station: C

X Door het systeem beheerde grootte

Aanbevolen en minimaal toegestaan: 1534 MB
sanfranjake schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:58:
Kijk even in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management onder "PagingFiles". Daar staan voor iedere pagefile 3 waarden: (De locatie, bijv C:\pagefile.sys) (De begingrootte in MB) (Maximale Grootte in MB).
Bestanden die er niet bij genoemd worden kan je weggooien. Of je kan de registerwaarden toevoegen, net wat je wil :P
Ik kwam ik het volgende tegen:

Naam Type Gegevens:

Clearpagefileatshotdown REG_DWORD 0x00000000 (0)
DisablePagingexecutive REG_DWORD 0x00000000 (0)
LargeSystemCache REG_DWORD 0x00000000 (0)
NonPagedPoolQouta REG_DWORD 0x00000000 (0)
NonPagedPoolSize REG_DWORD 0x00000000 (0)
PagedPoolQouta REG_DWORD 0x00000000 (0)
PagedPoolSize REG_DWORD 0x00000000 (0)
PagingFiles REG_MULTI_SZ c:\pagefile.sys 0 0
PhysicalAddressExtention REG_DWORD 0x00000000 (0)
SecondLevelDataCache REG_DWORD 0x00000000 (0)
SessionPoolSize REG_DWORD 0x00000004 (4)
SessionViewSize REG_DWORD 0x00000030 (48)
SystemPages REG_DWORD 0x000c3000 (798720)
WriteWatch REG_DWORD 0x00000001 (1)

Ik ben niet bekend met het wijzigen van waardes in regedit. Kan je misschien helderder omschrijven wat ik dan dien te doen?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat betekent zoals ik het zie dat enkel C:\pagefile.sys een systeembestand is, en je de andere bestanden in de submappen zo goed als zeker kan verwijderen. Die plaats in het register is namelijk een soort klapper waar Windows alle pagefiles in bijhoudt :)

Verder hoef je daar op dit punt niks te wijzigen. Je zou http://support.microsoft.com/kb/322756/en-us eens door kunnen lezen. Daarin wordt uitgelegd hoe je met registeraanpassingen om moet gaan :P

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp kan ik in de map "Memory Management" alles verwijderen op de pagefile.sys bestand na?

Na het verwijderen zou ik dan nog maar 1 pagefile.sys bestand overhouden?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Nee je moet niks veranderen ! Die andere waarden zijn instellingen. Goede kans dat er heel veel niet meer werkt als je die verwijdert ;) Alleen de waarde "PagingFiles" is relevant. Daarin zie ik zo enkel je C:\Pagefile.sys, wat normaal is. Je kan die extra bestanden pagefile.sys op de harde schijf weggooien bedoelde ik meer :P

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:05:
Nee je moet niks veranderen ! Die andere waarden zijn instellingen. Goede kans dat er heel veel niet meer werkt als je die verwijdert ;) Alleen de waarde "PagingFiles" is relevant. Daarin zie ik zo enkel je C:\Pagefile.sys, wat normaal is. Je kan die extra bestanden pagefile.sys op de harde schijf weggooien bedoelde ik meer :P
Verwijderen van de bestanden/mappen lukt helaas niet.
Ik krijg een fout melding:
=========================================================
Fout bij het verwijderen van bestand of map.
Kan System Volume Information niet verwijderen. De toegang is geweigerd.

Controleer of de schijf vol is of tegen schrijven is beveiligd of dat het momenteel in gebruik is.
=========================================================

Bij eigenschappen van de mappen heb ik de box "alleen lezen" uit gezet(dus geen groen blokje), tevens heb ik ook systeemherstel uit gezet. Na deze handelingen krijg ik het niet voor mekaar om de bestanden/mappen te verwijderen.

Nog andere suggesties?

Alvast bedankt!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je moet ook niet die hele mappen maar enkel de pagefile bestanden weggooien 8)7

Mijn spoorwegfotografie

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Krijg je die melding als je
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:56:
- c:\e\pagefile.sys
- c:\swap\pagefile.sys
probeerd te verwijderen? Of als je de mappen e en swap probeerd te verwijderen?

Als je het krijgt bij het verwijderen van de map, probeer dan 'take ownership' te doen op de mappen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het klinkt mij eerlijk gezegd in de oren alsof er een of andere ranzige "memory manager" geladen is (zo'n tool die denkt 't beter dan Windows te kunnen).

@robbie hieronder: Zeg eens netjes MS, dat staat niet zo flamerig ;) Zie ook hiero Go SFJ :> .

[ Voor 54% gewijzigd door RobIII op 13-03-2006 18:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

probeer es om je pagefile uit te zetten, reboot, bestanden verwijderen en dan de pagefile weer aanzetten
beetje M$Microsoft methode, maar je weet het nooit

Houd die kinderachtige verbasteringen maar bij je: Windows Operating Systems - Policy

[ Voor 37% gewijzigd door sanfranjake op 13-03-2006 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:09:
Je moet ook niet die hele mappen maar enkel de pagefile bestanden weggooien 8)7
Haha, sorry hoor maar ben echt newbie wat dit betreft. Hoe krijg ik de pagefile.sys te voorschijn in deze mappen? Bij eigenschappen staat het vinkje bij "verborgen" niet in de box.
Beide mappen "zien" er leeg uit, maar ze zijn allebei 1,5 gb groot.
cowgirl schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:11:
Krijg je die melding als je
probeerd te verwijderen? Of als je de mappen e en swap probeerd te verwijderen?

Als je het krijgt bij het verwijderen van de map, probeer dan 'take ownership' te doen op de mappen.
Ik krijg de melding bij het verwijderen van de mappen.
Hoe krijg je "take ownership" over de mappen?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Antwoord op die vragen is in Windows Operating Systems - FAQ te vinden. Het is echt de bedoeling dat je zelf wat meer moeite doet om die dingen te vinden. Lees de Algemene gedragsregels (Netiquette) nog eens door :)

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
Mensen het is gelukt! In de Safe Mode heb ik de overbodige pagefile.sys bestande/mappen kunnen deleten.

Mijn dank is groot aan een ieder die mij hierbij heeft geholpen!

Cheers, Voetzoeker.

PS Mod zal voortaan eerste de FAQ en stickies lezen en dan past posten ;) !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 09:23 ]

Pagina: 1