ZjieB schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:52:
Jouw houding. Je verwijst met de woorden 'irrelevante problematiek' naar hetgeen op spatiegebruik.nl aan de kaak gesteld wordt. Kortom: je ziet foutief gebruik van de spatie niet als relevant probleem.
Relatief irrelevant. Als redacteur ben ik gevoelig voor foutief spatiegebruik, als wereldburger kan ik me (veel) erger leed voorstellen.
Jij maakt je niet druk om een spatie, een ander maakt zich niet druk om de 't' in 'hij wordt'. Et voilà: ik presenteer u de relatie met de verloedering van de taal.
Nogmaals: het feit dat ik me er niet druk om
lijk te maken, is omdat ik het vanuit een relatief perspectief benader. Ter geruststelling: ik heb een bachelor Nederlands en ben erg gehecht aan mijn moederstaal. Daarnaast kan ik mezelf in mijn functie alhier geen taalverloedering toestaan, daar mijn collega's me dan stante pede met ferme klappen en splinterige stukken hout bij de les slaan. Ook is er een spel- en tikfoutentopic om eventuele fouten van redactionele kant op de FP in te melden. Ik raad je dat ten zeerste aan, want ook wij willen scherp zijn en blijven.
Verder parafraseer je je eigen 'betoog' op een dusdanig positieve wijze, dat er weinig overblijft van de negatieve toon van je eerste bericht. Tot slot hebben we het over zaken die totaal niet te vergelijken zijn: honger/oorlog versus spelfouten/taalkundige miskleunen.
En dat lijkt me een typisch geval van een ambigue tekst die verkeerd wordt geïnterpreteerd. Ik vind het juist leuk dat Tweakers.net op spatiegebruik.nl vermeld wordt, omdat ik deze laatste zo'n leuke site vind. Het is dan extra ironisch - en dus komisch - om daar zelf - in de vorm van Tweakers.net - op te belanden. Dat ik onvergelijkbare zaken zoals honger en oorlog erbij haal, is om het relatieve aspect van het irrelevante karakter te illustreren. Schijnbaar is dat niet goed overgekomen, en heeft mijn tekst gefaald, wat mij alsnog een suboptimaal schrijver maakt. Gelukkig is er nu context en komt alles hopelijk nu wel goed over.
edit: die Harm, die kent mij ook door en door