inbranden, kan iemand me in lekentaal uitleggen hoe dat nou werkt?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

Topicstarter
topic zegt het al, wat is nou de "natuurkundige/fysische" werking van?
dat zou ik nou wel eens willen weten van al die bollebozen hier :)

tijd voor verandering.

Verwijderd

Een nieuwe computer 24 uur aan laten staan om te kijken of tie het daarna nog doet.
Denk ik.
Proost.

Verwijderd

euhmz, ik kan je niet zeggen wat de natuurkundige/fysische werking is. Volgens mij kan inbranden trouwens niet meer op nieuwe monitoren, misschien in theorie wel maar in de praktijk niet meer.

Ik ken het nog wel bij die ouwe hercules en cga schermpies, met wp5 onderin gebrand :)

• Patser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 23:11

Patser

this.Close();

Hmmm, twee replies die je waarschijnlijk niet bedoelde.
Mijn idee van inbranden is een nieuwe cpu 3 of 4 dagen achter elkaar op full-speed te laten werken (bijvoorbeeld door te laten grazen :-) ) om dan vervolgens beter overclock resultaten te behalen.
Net als je met Žn nieuwe diesel motor doet: goed laten werken in de lage toerentallen bij Žt inrijden om later net iets meer vermogen te hebben.
Maar hoe Žt nou echt verklaarbaar is, is mij ook een raadsel.

Verwijderd

er zit een mannetje in met een doosje lucifers...met de initialen c.p.u. en die roep je met de woorden 'easy-cd-creator' en dan stop je er een cd-tje in.

mzzl,
Narc.

Verwijderd

Wat Mihoen schrijft is nog het beste te noemen.
Het inbrand effect werd "ontdekt" ten tijde van de C300A. Men merkte (o.a. in comp.sys.ibm.pc.hardware.chips) dat als men een nieuwe CPU 1-2-3 weken 100% full liet draaien dat de CPU stabieler werd en minder voltage nodig had: was ie bv eer maar stabiel bij 2.2V dan kon ie er nu tegenaan met 2.1V

In de bovenstaande nieuwsgroep is er veel over gepraat wat nu precies inbranden doet. Helaas kan ik het niet meer terugvinden bij deja-news. Een van de dingen die ik wel nog wist is dat een te laag voltage ook niet goed was: dan kreeg je een "browning" effect (wat het ook mag zijn).

Ik zal nog eens kijken of ik wat kan vinden.

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

Topicstarter
graag tweak, dat bedoelde ik dus ja, de cpu, bij en monitor kan ik me er nog wel wat bij voorstellen.
wat inbranden op zich is weet ik dus wel, maar wat het nou precies "veranderd" aan het matriaal, daar ben ik benieuwd naar..

enne, narcisses, je mag dan nieuw zijn hier maar eh, lul nie zo slap :)

tijd voor verandering.

Verwijderd

Volgens mij is het zo dat de gate(van de transistor) dan iets verbreed wordt door het zo lang op volle snelheid draaien dat deze transistor minder voltage nodig heeft om op een bapaalde snelheid(clock) te functioneren. Dus daardat de transistor ook op bijv. 2.1 werkt heb je kans dat ie 10MHz hoger weer op 2.2 werkt waar je m voor het inbranden niet kreeg. Hoop dat dit het wat duidelijk heeft gemaakt.

ThaVinnY

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ja dat klopt. Door lang op vol speed te draaien, word de transistor 'soepeler', waardoor er minder voltage nodig is om heb om te laten klappen...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Hmmm, maar dan zou toch elke processor na een tijdje beter overclockbaar zijn dan bij aankoop? Dan is
Wat is nou dat specifieke aan inburnen?
Is het dat je steeds exacte de zelfde routines door de cpu haalt?
Dan is inburnen in feite alleen maar je proc ff snel veel ouder maken...klinkt niet aantrekkelijk.
Pagina: 1