Speedtouch 546 Disconnect problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 988 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ScorpionX
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-12-2023
hey mensen, :*)

ik heb sinds kort de Speedtouch 546 aangeschaft omdat ik met de 510 mijn snelheden niet behaalde en planet aandrong dat ik een nieuw modem nodig had.

na het installeren en upgraden van firmware heb ik gewoon een internet verbinding.

het probleem is dat de modem op willekeurige momenten de verbinding verbreekt ;( . op werk word mij verteld dat dit misschien te maken kan hebben met de training tussen modem en centrale. maar hier heb ik geen verstand van.

info:

- de vorige modem haalde max maar 3mbit maar had een stabiele verbinding.
- de nieuwe modem haald rond de 5.5 Mbit maar verbreekt continu de verbinding.(heel vervelend)
- de modem maakt wel automatisch na een aantal seconden opnieuw verbinding.
- de nieuwe modem heeft de nieuwste firmware.
- de modem is geinstalleerd volgens de handleiding van planet(heb planet verbinding).
- de firewall/dhcp/en-overige-functies heb ik allemaal uitgeschakelt om te zien of er mischien een conflict was, het probleem was er nog steeds.
- ik ga vanmiddag proberen de modem dichter bij de telefoon aansluiting te zetten, alhoewel ik niet denk dat dit zal helpen.

hier volgt nog wat informatie van een aantal tests:

DSL Connection
Link Information
Uptime: 0 days, 0:01:15
Modulation: G.992.1 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 416 / 1.696
Data Transferred (Sent/Received) [KB/KB]: 3,00 / 2,00
Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 16,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 31,5 / 50,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 7,0 / 20,5
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / BDCM
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 136 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 0 / 32
HEC Errors (Up/Down): 0 / 23

adsl support wizard test details:

THUISCOMPUTER CHECK
Aantal adapters = 1 - OK
Adapter#1: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC - Pakketplanner-minipoort
TCP/IP binding - OK
DHCP not enabled
Netwerkkabel verbonden - OK
IP Adres ip=10.0.0.150 mask=255.255.255.0 gateway=10.0.0.138 - OK
Loopback 127.0.0.1 PING - OK

MODEM CHECK
Modem naam = Other
Modem code = Other
Modem diagnose = Status is OK

INTERNET CHECK
Server URL http://www.nu.nl HTTP HEAD REQUEST - OK

heeft iemand nog andere ideeen? en ik heb de servicedesk van planet al een mailtje gestuurd ookal heb ik tot nu toe al mijn problemen zelf op moeten lossen...

alvast bedankt voor jullie tijd, hoop dat iemand me kan helpen. :)

mvg Scorpio

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtouch.com/img/products/st546.jpg

Onderschrift moet nooit zinvol zijn

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Dit valt mij op:

Het lijkt alsof er veel ruis op de downstream zit.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Ik heb hetzelfde probleem gehad...

Weet je zeker dat je de originele setup vanaf de KPN (of whatever) CD gedraaid hebt??

Dus niet handmatig ff wat instellen tot het werkt. Zoals hezegd hetzelfde probleem gehad.. Modem geinstalleerd (op eigen manier). Het werkte maar daarna zeer regelmatig uitval (rechtse lampje uit)...

Daarna nogmaals de officiele setup gedaan (met hetnet CD) en het werkt als een trein.

Een andere suggestie mocht dit niet werken: update de firmware want onlangs is er een nieuwe verschenen.

• ScorpionX
ik heb niet de orginele cd gebruikt maar de setup wizard voor nl DSL
van de speedtouch website..

toch maar eens proberen..

en die uitkomst van die tests ziet er niet bepaald gezond uit vinden jullie niet?

reacties/commentaar/oplossingen nog steeds welkom!

gr Scorp

Verwijderd

ScorpionX schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:50:
En bovenstaande valt mij dus op, het modem traint (veel) te laag in, dit wordt veroorzaakt door een probleem in je lijn, vooral ook omdat het vorige modem ook al laag intrainde.

- Heb je het modem wel echt met een hele korte kabel op het ISRA punt aangesloten ?
- Heb je alle telefonie apparatuur in huis wel via de splitter aangesloten ?
- Zitten er geen (ook geen ongebruikte!) aftakkingen voor het modem/de splitter ?
- Als je zonder splitter met een korte kabel op ISRA test, heb je dan dezelfde problemen en op wat voor snelheid traint het modem dan ?

Het lijkt er op dat je een Basic verbinding hebt, had je de problemen ook voor de recente snelheidsverhoging ?

Wat is volgens deze http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm de afstand tot de wijkcentrale ?

EDIT: afstand en snelheidsverhogings info toegevoegd

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 11:47 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 00:58

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zelfde soort situatie: eerste ADSL Fast met ST 580 bij XS4All. In december begon de ADSL snelheid upgrade en daarna veel problemen. ST546 ADSL 2 gekocht om de (theoretisch) maximale waarde van 12 mbit te benaderen. Langzaam aan steeds meer problemen, meer disconnects op bepaalde tijdstippen dan connects.
Samen met een techneut van KPN (zeer deskundig!) naar de lijn gekeken en het één en ander getest. Probleem was snel duidelijk, ik zit op 2,9 km van de centrale en heel veel storing op de lijn als deze op 12 mbit ADSL2 stond. Enige oplossing: terug naar 6 mbit (ADSL Basic). Nu is de lijn heel stabiel, bijna geen disconnects (misschien 1 of 2 per dag).

Firmware updates van ST helpen dus niks bij mij. Te ver van de centrale dus teveel storing. Moderne routers blijven te hoog connecten en vallen dan steeds weg. Nu een stabiele 6 mbit ipv een instabiele 8 mbit.

This footer is intentionally left blank

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ajhaverkamp schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:53:
Zelfde soort situatie: eerste ADSL Fast met ST 580 bij XS4All. In december begon de ADSL snelheid upgrade en daarna veel problemen. ST546 ADSL 2 gekocht om de (theoretisch) maximale waarde van 12 mbit te benaderen. Langzaam aan steeds meer problemen, meer disconnects op bepaalde tijdstippen dan connects.
Samen met een techneut van KPN (zeer deskundig!) naar de lijn gekeken en het één en ander getest. Probleem was snel duidelijk, ik zit op 2,9 km van de centrale en heel veel storing op de lijn als deze op 12 mbit ADSL2 stond. Enige oplossing: terug naar 6 mbit (ADSL Basic). Nu is de lijn heel stabiel, bijna geen disconnects (misschien 1 of 2 per dag).

Firmware updates van ST helpen dus niks bij mij. Te ver van de centrale dus teveel storing. Moderne routers blijven te hoog connecten en vallen dan steeds weg. Nu een stabiele 6 mbit ipv een instabiele 8 mbit.
Tsjah, je weet dat je ADSL snelheid afhankelijk is van je afstand tot de centrale, en 2,9 km vind ik persoonlijk extreem veel. Geen enkele provider zal 12mbit ondersteunen op die afstand en daar doen ze dan ook niet geheimzinnig over. Of zie ik dat verkeerd?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 10:47

DaRoot

Some say...

Volgens mij moeten die SN Margin waardes juist hoger liggen. Heb namelijk voor vergelijkbare problemen vanmorgen de KPN op bezoek gehad. Allerlei metingen verricht, en blijkt dat in een tussenstation iets niet goed zit. Ze moeten ervoor de grond in. Heb een Speedtouch 510, en die geeft Noise Margin up en down beide op ong. 6 a 7. Dit is veel te weinig. De monteurs bevestigden dit ook.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• ScorpionX
Het lijkt er op dat je een Basic verbinding hebt, had je de problemen ook voor de recente snelheidsverhoging ?
dit is de snelheid van mijn abonnement(planet comfort=niet comfortabel..)
Snelheid
Downstream 6 Mb/s
Upstream 768 Kb/s

ja ik heb eerdere problemen gehad mbt snelheid voordat de snelheid werd verhoogt, ik behaalde bij lange na niet de snelheden die bij mijn abonnement hoorden.
maar nooit disconnect problemen.
- Heb je het modem wel echt met een hele korte kabel op het ISRA punt aangesloten ?
- Heb je alle telefonie apparatuur in huis wel via de splitter aangesloten ?
- Zitten er geen (ook geen ongebruikte!) aftakkingen voor het modem/de splitter ?
- Als je zonder splitter met een korte kabel op ISRA test, heb je dan dezelfde problemen en op wat voor snelheid traint het modem dan ?
- nog niet geprobeerd
- ja
- nee
- ga ik vandaag achter komen en als het probleem niet is opgelost post ik de test resultaten opnieuw.
Wat is volgens deze http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm de afstand tot de wijkcentrale ?
De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 1720 meter.
is dit te ver?

kan iemand mij vertellen wat de max snelheden zijn van de speedtouch 510?
mijn huidige is de 546 maar de 510 is mijn vorige modem die niet deed disconnecten.

bedankt voor de reacties mensen! ik ga nog een aantal dingen proberen en dan horen jullie van mij!

reacties/commentaar/oplossingen nog steeds welkom!

gr Scorp.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
miniBSD schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:55:
Dit valt mij op:

Het lijkt alsof er veel ruis op de downstream zit.
Nee, juist niet. De upstream frequenties zijn verstoort, je haalt de 512kbps niet eens en hebt dan al maar 7dB meer over.

Weet je héél zeker dat je geen fout hebt in je aansluiting? Dat je splitter echt als eerste op de telefoonlijn is aangesloten? Want een toestel, nummermelder, fax of alarmsysteem (iets met de telefoonlijn aangesloten) op de verkeerde plek (voor de splitter) veroorzaakt dit.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 00:58

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Gunner schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:57:
[...]

Tsjah, je weet dat je ADSL snelheid afhankelijk is van je afstand tot de centrale, en 2,9 km vind ik persoonlijk extreem veel. Geen enkele provider zal 12mbit ondersteunen op die afstand en daar doen ze dan ook niet geheimzinnig over. Of zie ik dat verkeerd?
2,9 km en dat terwijl ik in het centrum van Amsterdam woon....... grote wereldstad......

This footer is intentionally left blank

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik zit op 3.1 km en haal de 9mbit, niet helemaal stabiel, 2 disconnects per week

• ScorpionX
Weet je héél zeker dat je geen fout hebt in je aansluiting? Dat je splitter echt als eerste op de telefoonlijn is aangesloten? Want een toestel, nummermelder, fax of alarmsysteem (iets met de telefoonlijn aangesloten) op de verkeerde plek (voor de splitter) veroorzaakt dit.
ik weet het 100% zeker,

de splitter staat op de lijn, op de splitter zit 1 telefoon en de kabel naar mijn modem.

ik moet zeggen dat de kabel van mijn splitter naar mijn modem vrij lang is. ik ben vanmiddag van plan de modem dicht op de splitter te zetten.(de splitter zit nog geen meter van de tel aansluiting). en dan de boel opnieuw te testen.
Ik zit op 3.1 km en haal de 9mbit, niet helemaal stabiel, 2 disconnects per week
ik volgens mij wel meer dan 100... ;(

ik denk dat ik ook meteen even ga proberen wat er gebeurd als ik de firmware
van mij oude modem (speedtouch510) doe updaten welke snelheden die behaald en
of hij ongeveer dezelde test resultaten geeft als de 546, om erachter te komen of
het mischien de lijn is ofzo...
ook dit is om te huilen, dit hoort eerder 768/6000 te zijn...

[ Voor 21% gewijzigd door ScorpionX op 13-03-2006 13:54 ]

• ScorpionX
ojah nog iets:

op het moment dat ie disconnect ben ik niet aant downloaden
natuurlijk download je altijd wat tijdens het surfen enzo. maar ik ben niet
grote bestanden aan het downloaden op het moment dat dit gebeurt.

• The Godsha
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb ook het probleem met een Speedtouch modem. Modelnummer weet ik zo snel niet. Ik vind het super irritant.
Ik ben nu net 1 minuut online omdat deze geen verbinding wilde maken. Ik heb zelf wel draadloos internet, en alleen de computers bij ons thuis die gebruik maken van draadloos internet hebben hier heelveel last van.
Ik ga naar planet opbellen en vragen of ik geen nieuwe modem kan krijgen, ik word hier echt ziek van :(

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40

BHQ

Gozert, verbind dat modem nou eens met een kabel van max. een meter..

@ goddinges: hoe heb je uitgevonden dat het je modem is en niet bijv. een externe storingsbron?

-edit- w00t, 1337e post :D

[ Voor 51% gewijzigd door BHQ op 13-03-2006 17:45 ]

• The Godsha
Yapser schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:10:

@ goddinges: hoe heb je uitgevonden dat het je modem is en niet bijv. een externe storingsbron?
Omdat het soms hele tijden goed gaat en soms elke minuut. Wij hebben ook een laptop, deze heeft geintegreede wifi, ook deze heeft last van uitval van internet (op verschillende plaatsen in het huis getest). Dan lijkt het me toch aan de router te liggen en niet aan externe storingsbronnen etc.

• ScorpionX
The Godsha schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:08:
Ik heb ook het probleem met een Speedtouch modem. Modelnummer weet ik zo snel niet. Ik vind het super irritant.
Ik ben nu net 1 minuut online omdat deze geen verbinding wilde maken. Ik heb zelf wel draadloos internet, en alleen de computers bij ons thuis die gebruik maken van draadloos internet hebben hier heelveel last van.
Ik ga naar planet opbellen en vragen of ik geen nieuwe modem kan krijgen, ik word hier echt ziek van :(
dat heb ik ook al eens gevraagd een tijdje terug met een andere modem, planet mailde mij gewoon een aanbieding voor andere modem en was niet van plan deze zonder kosten te leveren. en toch staat planet helpdesk volgens mij op nr1... van de 100 problemen die ik heb gehad hebben zij er om precies te zijn 0 opgelost... ik 99... ojah en dit is nr 100

• The Godsha
ScorpionX schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:37:
[...]

dat heb ik ook al eens gevraagd een tijdje terug met een andere modem, planet mailde mij gewoon een aanbieding voor andere modem en was niet van plan deze zonder kosten te leveren. en toch staat planet helpdesk volgens mij op nr1... van de 100 problemen die ik heb gehad hebben zij er om precies te zijn 0 opgelost... ik 99... ojah en dit is nr 100
Het scheelt dat mijn vader het gaat regelen :+

• ScorpionX
lucky basterd! :P

Verwijderd

ScorpionX schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:37:
[...]

In dit geval lijkt het mij heeeel sterk dat het aan het modem zou liggen.
Vooral omdat het oude modem al laag intrainde.
Dit ligt of in de lijn (kabel lengte naar je huis, kan nog meer zijn dan de check op de site aangeeft ivm rare routes, kanalen wegen etc.) of in de bekabeling binnenshuis (aftakkingen, andere apparatuur, brakke splitter, brakke kabels).

• The Godsha
Vandaag ook al 8 disconnects gehad :/ Op zich is dat best wel irritant. En ik ben van mening dat het door de router komt. Omdat als deze gereset word het "soms" wel weer doet. En soms maakt deze het zo gek, dat alleen het lampje ethernet nog aanstaat.
Ik ben geen router expert maar ik denk toch echt dat het probleem daar ligt. Hopelijk is planet een beetje redelijk hiermee.

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 22:19
Ok, heb je nou al geprobeerd je modem direct op de ISRA te zetten?
Je geeft aan dat je 1700M van de centrale woont. Dan moet je 6 Mbit met gemak kunnen halen.
Het lijkt erop alsof de bekabeling niet goed is in huis

[ Voor 16% gewijzigd door Floppie op 14-03-2006 16:47 ]

Verwijderd

Zelfde probleem hier ik draai firmware 5.4.0.14 en ik zit ongeveer op 1,6 km van de centrale.
Kabels zijn verder goed. Modem valt soms 2 keer per dag uit of soms om de 2 dagen erg verschillend. Vorige modem 510 had geen problemen. Ik blijf dit topic volgen en kom met meer informatie zodra ik meer tijd heb!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 21:13 ]

• ScorpionX
ik zal zo snel mogelijk een switch aanschaffen en het modem een stuk dichter bij het ISRA punt neerzetten en testen. maar zonder switch en langere utp kabel gaat dit op het moment nog even niet. zodra ik test resulaten heb horen jullie deze.

wat ik nog steeds vreemd vind is dat het modem speedtouch 510 heel zelden maar deed disconnecten. daarintegen behaalde deze maar 3mbit en niet 5.5Mbit.

gr Scorp

[ Voor 24% gewijzigd door ScorpionX op 15-03-2006 10:07 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 10:47

DaRoot

Some say...

Vanmiddag hebben de KPN monteurs mijn verbinding weer gefixed. Er was 1 van de 24 poortjes in de DSLAM kapot, deze is vervangen. Maandag konden de monteurs mij al vertellen dat onder normale omstandigheden de 6MBit nog op 5 a 6 KM afstand van de centrale mogelijk moet zijn. Ben toen ook eens in onze telefooncentrale geweest, de monteurs hadden geen laptop mee om de snelheid in de centrale te testen. Hele vriendelijke jongens, en verder ook top-service van de KPN. Mag ook eens gezegd worden!

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 21:10:Zelfde probleem hier ik draai firmware 5.4.0.14 en ik zit ongeveer op 1,6 km van de centrale.Kabels zijn verder goed. Modem valt soms 2 keer per dag uit of soms om de 2 dagen erg verschillend.
Dit is voor mij een bekend probleem. Ik heb het opgelost door via telnet mijn modem op een andere opermode te zetten (ADSL2+ ipv ADSL2).

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

miniBSD schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 14:15:
[...]

Dit is voor mij een bekend probleem. Ik heb het opgelost door via telnet mijn modem op een andere opermode te zetten (ADSL2+ ipv ADSL2).
Ben een beetje bekend met telnet, maar heb je toevallig een stap voor stap guide?
Tot nu toe heb ik deze info weten te achterhalen en het lijkt me niet goed:

Transfer statistics
Errors
Received FEC : 0
Received CRC : 9525
Received HEC : 5976
Transmitted FEC : 0
Transmitted CRC : 641
Transmitted HEC : 374

Near end failures since reset
Loss of frame: 0 failures
Loss of signal: 0 failures
Loss of power: 0 failures
Errored seconds: 52097 seconds
Near end failures last 15 minutes
Loss of frame: 0 seconds
Loss of signal: 0 seconds
Loss of power: 0 seconds
Errored seconds: 26 seconds
Near end failures current day
Errored seconds: 3384 seconds
Near end failures previous day
Errored seconds: 3826 seconds

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2006 14:57 ]

• ScorpionX
oke,

ik heb een switch aangeschaft + 10 meter utp kabel.

de splitter en de modem ongeveer 1 meter van het ISRA punt gezet.

PROBLEEM OPGELOST!

bedankt mensen! jullie zijn geweldig :*)

gr Scorp

Pagina: 1