[XP] Laptop die 'sneller gaat lopen'

Pagina: 1
Acties:

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-03 17:02
Op dit moment ben ik aan het werk met een laptop die iets zeer irritants heeft.
Als hij een tijdje aan staat wilt het nog wel eens gebeuren dat het ding alle processen en alle dingen 2x zo snel gaat laten lopen.
Ergens lijkt het wel een mislukte SpeedStep.

Hij werkt normaal, en op een bepaald moment beginnen alle processen, zo bijvoorbeeld ook de tijd op de laptop ongeveer 2x zo snel te lopen als normaal.

Specs;
HP Laptop met Intel Celeron processor met ongeveer 1 Ghz (volgens windows 930 Mhz).
256 MB intern geheugen (gedeeld met videokaart).
XP Home met SP1 (er draait een bepaald programma op dat onder SP 2 niet lekker lijkt te werken).

Heeft iemand een idee waar dit probleem door komt ?
Is het inderdaad het SpeedSteppen dat verkeerd gaat ?

sebsoft.nl

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Op hoeveel Mhz (CPU-z/Wcpuid) loopt je laptop als hij "snel" is? Gaat b.v. de muis ook sneller? Worden berekeningen ook daadwerkelijk sneller uitgevoerd?

Heb je als er in Linux geen last van?

En 930Mhz, is dat niet 933Mhz? :)

En als je speedstep uitzet? Wacht, Celeron.. Die hebben geen speedstep..

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 13-03-2006 12:41 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Icheb
De volgende keer dat er problemen zijn zal ik dit even opvragen. De muis gaat niet sneller. Het lijkt alsof berekeningen ook sneller worden uitgevoerd, omdat het programma wat op die laptop moet draaien zijn uitvoersnelheid ook verhoogd. Dit klinkt misschien leuk, maar is het totaal niet...

Nee, er staat echt 930 Mhz, geen 933.
Linux kan ik er niet op testen, omdat ik door middel van remote admin er gebruik van maak, de laptop staat fysiek niet hier, jammer genoeg.

sebsoft.nl

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Icheb schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:34:
De volgende keer dat er problemen zijn zal ik dit even opvragen. De muis gaat niet sneller. Het lijkt alsof berekeningen ook sneller worden uitgevoerd, omdat het programma wat op die laptop moet draaien zijn uitvoersnelheid ook verhoogd. Dit klinkt misschien leuk, maar is het totaal niet...
Wat ik eigenlijk bedoelde, als er iets opstaat wat 100% CPU nodig heeft (b.v. een audio/video encoder of pifast), krijg je daar dan ook 2x zo snel resultaat van, of gaat alleen de "tijd" 2x zo snel?
Nee, er staat echt 930 Mhz, geen 933.
Dat zei ik idd niet duidelijk, ik bedoelde : is het niet 933 afgerond en is het dus geen Celeron 933 ipv. een 1Ghz?
Linux kan ik er niet op testen, omdat ik door middel van remote admin er gebruik van maak, de laptop staat fysiek niet hier, jammer genoeg.
Hmm, lastig. Anders kon je er even een Knoppix schijfje ingooien en zien of het aan het OS of aan de hardware ligt..

• Icheb
W3ird_N3rd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:41:
[...]
Wat ik eigenlijk bedoelde, als er iets opstaat wat 100% CPU nodig heeft (b.v. een audio/video encoder of pifast), krijg je daar dan ook 2x zo snel resultaat van, of gaat alleen de "klok" 2x zo snel?
Er is iets dat open staat en CPU nodig heeft, maar die hoeveelheid is niet altijd constant. Er zijn momenten dat er 0 % nodig is, en momenten dat er 100 % nodig is. De uitvoer van dit programma versnelt ook.
[...]
Dat zei ik idd niet duidelijk, ik bedoelde : is het niet 933 afgerond en is het dus geen Celeron 933 ipv. een 1Ghz?
Dat zou kunnen. Geen idee eigenlijk 8)7
[...]
Hmm, lastig. Anders kon je er even een Knoppix schijfje ingooien en zien of het aan het OS of aan de hardware ligt..
True. Maar jammer genoeg kan ik er niet bij, behalve via remote admin...

sebsoft.nl

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Hmmm, ik zou sowieso maar eens checken of het wel echt een Celeron is en geen P3.

En zelfs als het een Celeron is iemand in het BIOS laten checken dat er geen speedstep-achtige functie in zit die aanstaat. Mijn Dell Latitude CPt met een Celeron 500 erin heeft ook een Speedstep-achtige functie bedenk ik me net (ja idd, dat ding van de HCC :)).

Anders kan je eens power management op "always on" zetten en/of burnp6 met low priority laten draaien. Als dit het allemaal niet oplost is het iig geen speedstep.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:49
Zoiets heb ik 1 keer gehad bij een Pentium 90 MHz.
De boot ging ineens zo snel, dat ik misschien binnen luttele seconden in Dos stond.
Daarnaast nog eventjes een spelletje Tie-Fighter opgestart welke echt gewoon standaard hyperdrive had.
Meteen opnieuw opgestart, maar nooit meer terug gezien.

Heel vaag probleem, maar het komt bij jou dus vaker voor.
Dan is de vraag of je temperatuur niet ineens ook een heel stuk omhoog gaat.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:00

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat je zou kunnen doen is Aida 32 of Sisoft Sandra erbij pakken. Die geven vast aan wat voor CPU je hebt en moederbord. Die kan je dan weer hier gaan opzoeken. Met die enigszins relevante informatie kan je natuurlijk verder kijken op google of eventueel op de site van Intel zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 13-03-2006 14:28 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1