Toon posts:

Seagate Barracuda 7200.9 HDtune reading

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb onlangs twee Barracuda's 300GB SATAII NCQ bla bla 7200.9 gekocht.

Ik heb deze gisternacht ingebouwd, erg laat geworden by the way :O

Natuurlijk zoals elke tweaker betaamd heb ik meteen een HD utility op de schijf gezet.( HDTune )
Tot mijn verbazing stond er bij Health ( daar staan volgens mij alle S.M.A.R.T. waardes ) alles weliswaar oke, maar een ding geel ge-highlight.

Dat ene ding is : Spin retry count.
Ik heb meteen hierop naar de andere Barracuda gekeken, ook hier zelfde verhaal.( bijna identieke readings op al het SMART gebied )
Aangezien de kans zeer miniem is dat beide schijven defect zijn of bijna gaan leek me dit normaal.
Ik hierop diverse fora via google bezocht.Op een forum beweerd iemand dat dit een bekend iets is.
Het schijnt dat Seagate hun SMART anders en vollediger uitlezen als bv Maxtor of Western Digital, waardoor HDtune denkt dat er iets fout gaat, maar niet heus zeg maar.

Kan iemand me daar meer over vertellen? Of zijn er mensen die ook deze schijf hebben?

Verwijderd

Volgens mij is deze waarde het aantal keren dat de schijf is opgespind sinds de power-on. Ik zou me er niet zo druk om maken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat staat voor het aantal spinup-pogingen om op volle toeren te draaien. Wat voor een voeding heb je? Wellicht dat deze iets tekort komt of koude-start capaciteitsproblemen heeft. Is het systeem verder wel stabiel? Wat zijn de volledige specs? Zo kunnen we zien of de voeding wel voldoende is :)

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb momenteel alleen een IDE 120GB seagate, weet zo niet meer welk type, maar hij is bijna 3 jaar oud. En ik heb in hdtune ook 2 gele highlights:

-Reallocated Sector Count
-Spin Rerty Count

Nu hadden mijn andere seagate schijven (2x120GB sata baracuda) volgens mij ook 2 gele highlights, maar dit kan ik niet nagaan, omdat ik deze schijf heb verkocht. Alle 3 de schijven hebben altijd zeer stabiel hun werk gedaan. De 2 s-ata schijven hebben 2 jaar lang superstabiel in raid 0 gedraaid. En de IDE schijf heeft ook nooit wat geks gedaan, sterker nog; dit is de schijf die ik de afgelopen 3 jaar het meest ben gaan vertrouwen, hier staan dan ook al mijn documenten en foto's e.d. op. (Natuurlijk 1x in de zoveel tijd een backupje, maar toch)

Ik denk dus dat je niet bang hoeft te zijn dat er iets mis is met je harde schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net contact gehad met een technicus van Seagate hier zijn commentaar:

Mr Meussen,

It is actually normal. The Seagate drive has an off-line scan which the
SMART utility does not take into consideration, therefore the false
values.

Best regards,

Stefan M.
Seagate Technical Support

Ik geloof hem graag :), dus die progjes zijn nog niet volwassen blijkt maar weer. ( maar zeker leuk zit nu elke avond mijn HD te benchmarken, vooral mijn Raptor die er ook in hangt )

MIjn voeding:

Een Tagan 480 watt Easyconn U-15. Lijkt me genoeg elektronen power.( heb geen SLI configuratie. )

Jep mijn systeem loopt als een trein. ( vanaf het moment van power on naar Windows Desktop 4,5 seconden )

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:57
4,5 seconde? Onmogelijk: zolang doet de BIOS er al over om te initialiseren.

Verwijderd

Topicstarter
Nope bij mij dus niet , het gaat echt razend snel, ik krijg nog niet eens het windows lopend balkje scherm te zien, hij doet bios aflopen ( wel alle extra checks uitgeschakeld ) en daarna zit ik zowat meteen in windows. ( koude start )
Pagina: 1