[laptop] Wat is een goed kabelslot voor een laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Ik heb sinds kort een HP Pavilion laptop die ik vooral ga gebruiken bij mijn onderzoek op een faculteit. Omdat ik in de pauze er toch wel eens bij weg zal lopen ben ik op zoek naar een manier om mijn laptop te beveiligen tegen gelegenheidsdiefstal. Op internet heb ik al gelezen over de kensington kabelsloten met sleutel en met een comboslot maar deze schijnen super makkelijk open te breken te zijn. Ook de andere merken schijnen niet heel goed te zijn. Nu heb ik op internet even verder gezocht en ik kwam erachter dat er ook VGA kabelsloten zijn. Het voordeel bij deze sloten is dat je hem niet zomaar losrukt omdat je dan intern heel veel beschadigd.
Heeft er iemand ervaring met een van beide manieren van op slot zetten, welke manier is veiliger? VGA of kensingtonslot?
Zijn er nog bepaalde merken die toch iets beter zijn?
Wat heeft de voorkeur: sleutelslot of een comboslot? Ik heb gelezen dat een sleutelslot van kensington met een klein wc rolletje al opengaat. Maar ik heb ook horrorverhalen gelezen dat een ingesteld combonummer niet goed gepakt werd en dat het slot daarna niet meer open wilde.

Ik heb al een VGA slot gevonden: NewStar PC, Monitor and Beamer Security / Model: NS-VGALOCK op www.takeitnow.nl maar ik kan niet goed inschatten wat de kwaliteit hiervan is.

De kensingtonsloten zijn bijna overal verkrijgbaar. De VGA sloten wat minder geloof ik.

Op GoT is weinig informatie te vinden over een VGA slot (of ik zoek niet goed). Op internet zijn wel gebruikersverhalen van kensington sloten maar weinig van VGA sloten.

Evolutionair Geneticus

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik weet niet of dat handig is. Een dief zal niet weten dat hij daar veel mee beschadigt. Ik denk dat een kensington lock genoeg afschrikt persoonlijk..

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Okee, maar zijn degene met een sleutel nog steeds gevoelig voor de wc-rol of is die "bug" inmiddels verholpen?

Evolutionair Geneticus

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
dat zou ik niet weten, maar in principe is elk slot open te krijgen zonder geweld te gebruiken..

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Uiteraard, maar er zal toch wel een verschil zijn in de tijdsduur? Ik heb liever een slot waarbij het een aantal minuten duurt dan een slot die je in een paar seconden open hebt. Dus wat is gemiddeld sneller open een comboslot of een sleutelslot?

Evolutionair Geneticus

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als men de "onkraakbare kabelslot" uitvindt, dan pakt de dief gewoon een "fietsdieventang" (30cm variant van de betonschaar) mee en knipt zo de kabel door. In zijn werkplaats heeft hij alle tijd om die slot te molestreren.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 13-03-2006 04:44 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nebula M31 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 04:22:
Uiteraard, maar er zal toch wel een verschil zijn in de tijdsduur? Ik heb liever een slot waarbij het een aantal minuten duurt dan een slot die je in een paar seconden open hebt. Dus wat is gemiddeld sneller open een comboslot of een sleutelslot?
je had het over de gelegenheidsdief. Een gelegenheidsdief heeft geen tools en geen motief, anders dan dat de gelegenheid hem de mogelijkheid biedt om te stelen. Een gelegenheidsdief zal iets dat met een Kengingtonslot vast zit dus niet stelen. En een pro hou je niet tegen. Belangrijkste is dat er braakschade is zodat je verzekering er werk van kan maken. :)

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Maar als een kensingtonslot zo makkelijk open te breken is (heb filmpje gezien, duurt 3 seconden met wc-rol), zal een gelegenheidsdief met die kennis ook wel even een poging wagen. Het betreft een faculteit dus de mensen daar zijn niet zo dom, maar ze hebben ook geen grote kniptang bij zich. Dus dan kom ik weer op de vraag wat beveiligd dan het beste en wat duurt het langst om open te breken? Een kensingtonslot met een sleutel of met een cijferslot? Of neem ik dan beter een VGA slot?

Evolutionair Geneticus

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nebula M31 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 05:27:
Maar als een kensingtonslot zo makkelijk open te breken is (heb filmpje gezien, duurt 3 seconden met wc-rol), zal een gelegenheidsdief met die kennis ook wel even een poging wagen. Het betreft een faculteit dus de mensen daar zijn niet zo dom, maar ze hebben ook geen grote kniptang bij zich. Dus dan kom ik weer op de vraag wat beveiligd dan het beste en wat duurt het langst om open te breken? Een kensingtonslot met een sleutel of met een cijferslot? Of neem ik dan beter een VGA slot?
het is a) niet met een wc-rol maar met een kartonnen rolletje van een recycle-balpen, danwel met een BIC pen met zachtplastic behuizing. En dan nog hangt het af van de skills van de knutselaar. Het is echt niet zo dat je out of the plain een balpen kunt pakken en in twee tellen een laptop los kunt hebben. Je moet er echt voor oefenen. En oefenen -> voorbedachte rade -> geen gelegenheidsdief. Je werkt op een leuke universiteit als de studenten oefenen voor het ontvreemden van laptops.
Al z'n voordeel heeft zn nadeel. Een VGA slot kan je laptop intern beschadigen. Dan hebben ze je laptop weliswaar niet, maar mogelijk intern wel helemaal aan stront getrokken. Een cijferslot is schattig maar imo te vaak op gevoel of gehoor te hacken. Een sleutelslot kan met valse sleutels geopend worden. Ook niet fijn dus. Het stinkt dus allemaal! :) Maak gewoon een keus en ga die gebruiken. Het maakt werkelijk geen fuck uit.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Nebula M31 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 05:27:
Het betreft een faculteit dus de mensen daar zijn niet zo dom, maar ze hebben ook geen grote kniptang bij zich.
In steden zoals Antwerpen is het normaal dat overdag in winkelstraten zo'n grote tang uit de jaszak gehaald wordt om goedkope fietslotjes door te knippen.

Op de meest gelaptopniseerde hoge school van België heb ik veel gezien, maar geen enkele kabelslotje voor laptops.

Die "bug" in sloten zijn ondertussen allang verholpen. Het probleem was dat die sloten een rond gat hadden zodat je een bic erin kon raggen. Deze balpen grijpt vast in de correcte slotposities en een draai aan de balpen opent de slot. Een work-around was met je sleutel random een draai naar links of rechts tijdens het uittrekken. Dan zijn de "correct slotposities" verdraait en deze bug kan niet meer misbruikt worden.

Daarna maakte men de sleutel en gat platter, hierdoor kon je niet meer ronddraaien met balpennen en technisch opgelost! Maar blijf altijd waakzaam voor verkopers die hele stapels van bugged materiaal willen aansmeren.

[ Voor 46% gewijzigd door rapture op 13-03-2006 11:05 ]

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:43
Cijferslot was leuk.... heb ik een leuke ervaring mee.

Ik vraag mn schoonbroer om mijn cijferslotje op mn laptoptas open te maken. Hij had em in 3 minuten open, alleen met een andere code dan ik had ingesteld! Even verder getest en geprobeerd: Ik kreeg dat slotje met ongeveer 20 verschillende codes open :|

Dus: cijferslotjes voor mij: no-go! Ik gebruik een kensingtonslot met sleuteltje, en ik heb die laptop nog steeds :)

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Ten eerste sloopt ook een Kensington-slot je lapop als he goed is. Als het goed is wordt een heel stuk van je behuizing meegenomen namelijk.

Ten tweede, ik heb nu zelf een VGA-slot gevonden na lang zoeken (was bij Paradigit Utrecht en die hadden er maar één). Volgens mij werkt het allebei prima.
Pagina: 1