Op mijn studeer machine wil ik of Ubuntu Drapper Drake of Fedora 5 gaan installeren (als deze gereleased zijn). Deze machine draait nu Ubuntu Breezy, maar ik twijfel of dit wel de juiste keuze is. Ik zal even de specs en opsommen:
Computer:
AMD Athlon 1700+
256 MB DDR266
Elitegroup moederbord, VIA KT266A
40GB Maxtor harddisk, 7200rpm
Voor backups gebruik ik een 80GB externe harddisk, met USB 2.
De belangrijkste zaken die op de pc zullen gaan plaats vinden:
# Tekstverwerken (OpenOffice.org);
# Informatie opzoeken op het internet (Firefox, Epiphany);
# Muziek luisteren (Rythmbox, Beep Media Player);
# Het nieuws kunnen bekijken in streaming media (MPlayer, Xine);
# Chatten met studiegenoten (Gaim).
Al deze zaken kunnen natuurlijk zonder problemen met beide distro's worden uitgevoerd. Nu ben ik wel benieuwd welke mij het snelst en meest betrouwbaar zal bedienen. Het liefst gebruik ik Gnome als DE. KDE vindt ik erg fijn werken, maar de overdaad aan opties houd mij van mijn eigenlijke doel, studeren en mijn scriptie schrijven. XFCE heb ik ook geprobeerd maar dat vondt ik gewoon niet prettig werken.
Ook is het voor mij belangrijk dat de updates die voor de betreffende distro uitkomen betrouwbaar en stabiel zijn, zodat ik na een security update niet ineens met een slecht functionerende instalatie zit.
Ik heb wel begrepen dat Fedora nog steeds een slechte out-of-the-box multimedia ondersteuning heeft (blijkbaar niks veranderd sinds Red Hat 7, die ik jaren geleden gebruikte). Maar via de Livna repository zou ik alles kunnen toevoegen. Ook zouden deze packages van hoge kwaliteit zijn:
Computer:
AMD Athlon 1700+
256 MB DDR266
Elitegroup moederbord, VIA KT266A
40GB Maxtor harddisk, 7200rpm
Voor backups gebruik ik een 80GB externe harddisk, met USB 2.
De belangrijkste zaken die op de pc zullen gaan plaats vinden:
# Tekstverwerken (OpenOffice.org);
# Informatie opzoeken op het internet (Firefox, Epiphany);
# Muziek luisteren (Rythmbox, Beep Media Player);
# Het nieuws kunnen bekijken in streaming media (MPlayer, Xine);
# Chatten met studiegenoten (Gaim).
Al deze zaken kunnen natuurlijk zonder problemen met beide distro's worden uitgevoerd. Nu ben ik wel benieuwd welke mij het snelst en meest betrouwbaar zal bedienen. Het liefst gebruik ik Gnome als DE. KDE vindt ik erg fijn werken, maar de overdaad aan opties houd mij van mijn eigenlijke doel, studeren en mijn scriptie schrijven. XFCE heb ik ook geprobeerd maar dat vondt ik gewoon niet prettig werken.
Ook is het voor mij belangrijk dat de updates die voor de betreffende distro uitkomen betrouwbaar en stabiel zijn, zodat ik na een security update niet ineens met een slecht functionerende instalatie zit.
Ik heb wel begrepen dat Fedora nog steeds een slechte out-of-the-box multimedia ondersteuning heeft (blijkbaar niks veranderd sinds Red Hat 7, die ik jaren geleden gebruikte). Maar via de Livna repository zou ik alles kunnen toevoegen. Ook zouden deze packages van hoge kwaliteit zijn:
Hopelijk hebben jullie wat suggesties voor mij.Most rpm.livna.org developers are also actively involved in Fedora development and make sure that rpm.livna.org tracks Fedora development and that the packages are of the same quality as official Fedora packages.