[Studie OS] Ubuntu of Fedora?

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-02 22:50
Op mijn studeer machine wil ik of Ubuntu Drapper Drake of Fedora 5 gaan installeren (als deze gereleased zijn). Deze machine draait nu Ubuntu Breezy, maar ik twijfel of dit wel de juiste keuze is. Ik zal even de specs en opsommen:

Computer:
AMD Athlon 1700+
256 MB DDR266
Elitegroup moederbord, VIA KT266A
40GB Maxtor harddisk, 7200rpm
Voor backups gebruik ik een 80GB externe harddisk, met USB 2.

De belangrijkste zaken die op de pc zullen gaan plaats vinden:
# Tekstverwerken (OpenOffice.org);
# Informatie opzoeken op het internet (Firefox, Epiphany);
# Muziek luisteren (Rythmbox, Beep Media Player);
# Het nieuws kunnen bekijken in streaming media (MPlayer, Xine);
# Chatten met studiegenoten (Gaim).

Al deze zaken kunnen natuurlijk zonder problemen met beide distro's worden uitgevoerd. Nu ben ik wel benieuwd welke mij het snelst en meest betrouwbaar zal bedienen. Het liefst gebruik ik Gnome als DE. KDE vindt ik erg fijn werken, maar de overdaad aan opties houd mij van mijn eigenlijke doel, studeren en mijn scriptie schrijven. XFCE heb ik ook geprobeerd maar dat vondt ik gewoon niet prettig werken.
Ook is het voor mij belangrijk dat de updates die voor de betreffende distro uitkomen betrouwbaar en stabiel zijn, zodat ik na een security update niet ineens met een slecht functionerende instalatie zit.

Ik heb wel begrepen dat Fedora nog steeds een slechte out-of-the-box multimedia ondersteuning heeft (blijkbaar niks veranderd sinds Red Hat 7, die ik jaren geleden gebruikte). Maar via de Livna repository zou ik alles kunnen toevoegen. Ook zouden deze packages van hoge kwaliteit zijn:
Most rpm.livna.org developers are also actively involved in Fedora development and make sure that rpm.livna.org tracks Fedora development and that the packages are of the same quality as official Fedora packages.
Hopelijk hebben jullie wat suggesties voor mij.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja als je ermee wil leren hoe linux werkt:

LFS of gentoo ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-02 22:50
Boudewijn schreef op maandag 13 maart 2006 @ 00:20:
mja als je ermee wil leren hoe linux werkt:

LFS of gentoo ;)
Ik draai Gentoo, Arch en Debian op mijn andere machine. Deze is puur en alleen voor de bovengenoemde taken zo snel en betrouwbaar mogelijk uit te voeren.
(Ik maak hiervoor het lieft gebruik van een "standaard" distro, omdat deze over het algemeen gemakkelijker te troubleshooten is mocht dit nodig zijn. Ook de hassle-free updates natuurlijk.)

[ Voor 23% gewijzigd door Soyuz op 13-03-2006 00:24 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gentoo is imo erg snel.

mja debian of gentoo vind ik goed als je betrouwbaar wil doen.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

Cyphax

Moderator LNX
Ubuntu is Debian-based, dat kan weleens in je voordeel werken als je een probleem moet oplossen, of als je gewoon gewend bent aan apt-get enzo. Ik zou waarschijnlijk Ubuntu installeren, sowieso omdat het gewoon erg netjes in elkaar zit.

Als je meer tips wil, kijk dan hier eens: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6
Daar past je vraag sowieso het beste tussen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 13-03-2006 00:26 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Daar zou je je vraag ook eigenlijk moeten stellen. Ik wil je dus vragen om je topicstart even opnieuw in het bovengenoemde topic te zetten.

Voor de overzichtelijkheid gaat deze dus dicht.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.