Acer Aspire 9500 (Laptop) start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 4.117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 10:30
Ik heb sinds 2 dagen een Acer Aspire 9500 (een 9504WSMi).

Het is een leuk apparaat, maar je kunt hem hoogstens 1 dag gebruiken. Daarna start hij niet meer op. Nu is dit wat cryptisch gezegd...

Ik ben erachter gekomen dat hij na een poosje z'n drive letter 'vergeet'.
Oftewel, je hebt 1 partitie (van 100GB) welke C: heet. Daarop is dan Windows geïnstalleerd, je update het 1 en ander, je installeert wat drivers.. en dan ... je zet hem uit, start hem na een willekeurig tijdstip weer op (bijvoorbeeld na 10 minuten ofzo) en dan start hij niet meer op.
Hij is nu zijn drive letter 'vergeten'. Oftewel hij heet geen C: meer.
De Herstelconsole van Windows XP (vanaf de CD) werkt dan ook niet, want zonder drive letter kun je niets. Het commando 'FIXMBR' of 'FIXBOOT' van de Herstelconsole hebben geen effect.

De eerste keer heb ik gewoon maar Windows opnieuw geïnstalleerd van de Recovery CD's die erbij zaten.

De tweede keer dat het gebeurde ben ik met de Herstelconsole aan de gang gegaan.. zonder resultaat, en heb toen maar weer Windows XP Prof opnieuw geïnstalleerd (Met een snelle NTFS format).

De derde keer dat het gebeurde ben ik met ERD Commander 2005 (ver 5.0) aan de slag gegaan. Dit is een bootable CD waarmee je het één en ander kunt doen. Zo kwam ik erachter in 'Disk Management' dat de harde schijf, de schijfletter was vergeten van de partitie. Ik heb deze toen opnieuw toegekend, waarna ik vervolgens weer kon opstarten, alleen blijkbaar is Windows corrupt geraakt, want hij bleef opnieuw opstarten net voordat hij in het Welkomstscherm kwam. Ook met de ERD CD ben ik toen terug gegaan naar allereerste herstelpunt (om zo te proberen een opstartbaar systeem te krijgen). Helaas zonder resultaat. Het probleem bleef hetzelfde.
Daarna heb ik maar weer Windows XP Prof opnieuw geïnstalleerd maar nu de trage NTFS format.

Nu de vierde keer dat het gebeurd (ik maakte een kort autoritje, waar hij vervolgens bij de eindbestemming dus niet meer op wilde starten), heb ik maar besloten om te kijken of het probleem vaker voorkomt.

- Acer heeft wel BIOS updates, maar de Changelog ervan laat zien dat er geen oplossingen omtrent dit probleem zijn gekomen.
- Op de site van Toshiba (merk van de HDD) kan ik zo direct ook niets vinden
- Google nothing
- GOT nothing

Het is een lastig probleem. In eerste instantie zou je denken dat door een bepaalde servicepack of update of driver het probleem veroorzaakt wordt. Het is best moeilijk om dit te achterhalen, want die keren dat het probleem zich voordeed, kan ik me niet herinneren dat ik een BEPAALDE driver of iets dergelijks had geïnstalleerd. Hij had wel IETS geïnstalleerd, maar voor zover ik weet, was dit dan niet hetzelfde als vorige keer.

Nu kun je zeggen, installeer Windows opnieuw en installeer vervolgens 1 voor 1 alles wat je wil. Na elke install, start je de PC opnieuw op........ Ja inderdaad, dat zou kunnen, maar dat is een tijdrovende klus. Vandaar dat ik jullie nu om hulp vraag. Weet iemand hoe dit kan?

Extra info: Ik installeer Windows XP Prof (zonder SP1/SP2).
Na de installatie begin ik direct met installeren van drivers.
Nadat de netwerkdrivers werken, doe ik ook updates van Windows Update en Automatische Update.
Het probleem heeft zich zowel voorgedaan, 1 keer na installatie van SP1, en 1 keer na installatie van SP2. Ik bedoel met de vorige zin NIET dat hij NA de installatie een herstart moest doen, waarna hij het vervolgens niet meer deed. Oftewel, het probleem deed zich voor pas na weer wat installaties, na SP2.
Ik heb bij de 3e nieuwe install, 2 partities gemaakt. De tweede partitie blijft netjes intact, als het probleem zich voordoet.

Er zit geen diskette drive in, waardoor ik niet 1-2-3 simpele diagnostics kan uitvoeren. Ik moet het dus hebben van bootable diagnostics en repair CD's.

Ik zou deze laptop toch echt wel gewoon willen gebruiken ;), kheb em hard nodig op school, maar wat niet is, is niet zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheater op 12-03-2006 23:57 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
test het geheugen zou ik zeggen en doe voor de zekerheid toch de bios update.

probeer een format met partition magic dos. dat vind ik vele male beter dan de ingebouwde van windows zelf.

installeer ook gewoon win xp pro sp2 slipstreamed. scheelt je veel tijd en is nog beter ook. voor de rest zit er nix anders op dan 1 voor 1 te installeren.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:14
Heb je de HDD al eens grondig getest. De SMART info van je HDD bekeken?.

• Cheater
Ik gebruik nu Hiren's BootCD 7.8. Hierop staan veel tools om te testen en wijzigingen te doen, met name voor HDD's.

Ik kan nu dus de SMART info uitlezen, maar dit is wel pittige lectuur hoor... wat moet ik er nu aan kunnen zien?

• Cheater
Door een foute klik had ik m'n partition table gereset.
Ik kon daarna van de partitie die z'n driveletter miste vervolgens gewoon een NTFS partitie van maken + drive letter.

Echter ben ik nu de data kwijt, welke ik nu probeer te recoveren middels 1 van de programma's die bij Hiren's bootCD zit.

Jammer dat ik die HDD er niet uit mag/ga halen, anders had ik em aan mijn systeem aangesloten want kheb R-Studio origineel gekocht, welke zeer goed werkt.

• Cheater
Recoveren was niet mogelijk. Na de partitie om te zetten naar NTFS had het programma een paar enorme (noodzakelijke??) bestanden (superhidden) op de schijf geplaatst.

Kheb Windows opnieuw geïnstalleerd, en heb tot nu toe alles stap voor stap gedaan en genoteerd in TXT file...

Als het nu mis gaat, zal ik waarschijnlijk kunnen vertellen waar het aan ligt...

• Cheater
Het probleem ligt aan InstantOn Arcade (of Arcade InstantOn)...

Dit programma wil een partitie gaan beschrijven, en wel mijn partitie waar Windows op staat.
Ik ben nu op zoek naar een partitietabel zoals hij moet zijn zodat Acer Arcade gewoon werkt, zonder Windows op te starten...

http://members.futureproj..._the_Aspire_2001WLMi.html

Deze site helpt me al enigsinds een beetje op weg, maar nog niet voldoende, ik ben namelijk niet zo thuis in linux, dus hda4 enzo zegt me niet erg veel.

De recoveryCD's maken de partitie ook niet aan.

• Cheater
Nougoed Acer biedt me ook geen passende hulp (telefonisch)'

Kheb het nu zelf op kunnen lossen.

Wat je doet is:
- Zorg ervoor dat je geen partities meer hebt (of zorg ervoor dat ze NIET de eerste partitie zijn in het volgende verhaal en dat ze geen drive letter hebben! (Geen drive letter omdat de recoverCD schijf C: overschrijft.
- zorg ervoor dat 1 partitie van 200 MB (dit is ruim voldoende voor de Arcade software) aanmaakt. Deze heeft geen drive letter nodig, en als hem maakt van het type Compaq Diagnostics zit je safe. (hoe? download ergens (je weet wel...) een DOS partition manager ofzo)
Deze partitie moet nummer 1 zijn in de lijst der partities. De eerste dus.
- Installeer Windows of gebruik recovery CD's. Deze maakt een partitie aan en zorgt ervoor dat dit C: is.
- Na installatie kun je Acer Arcade installeren, deze software schrijft namelijk altijd naar Partitie 1. Ongeacht of dit nou je Windows schijf is of niet...Partitie 1 is voor hem het slaafje. Vandaar dat we een 200 MB grote partitie aangemaakt hebben.

Vervolgens werkt je Arcade knop aan de voorkant (mits je laptop uit staat)

Je hoeft de aangemaakte 200MB partitie niet te formateren. Gewoon aanmaken is al voldoende. Driveletter dus ook niet nodig (dan blijft hij lekker hidden, en heb je Windows tenminste op C: wat vele het liefste willen)

Reacties zijn welkom!

Verwijderd

Kijk ik heb precies hetzelfde probleem. ik dacht dat het probleem zichvoor deed door de bluetooth maar dat heb ik dus mis.

Ik ga dit nu even proberen en je hoort nog of het helpt.

Verwijderd

Yub het werkt!

Te gek maar wel vreemd dat ze bij acer dit probleem niet behandelen zij zouden dit toch ook moeten constateren?

Verwijderd

Hoezo van het type Compaq diagnostics ? kan je gewoon met partition magic aan de slag voor die eerste partitie ?

Ik heb hetzelfde probleem, exact - ook de aspire 9500

Verwijderd

Nou, ik heb het geprobeerd maar heeft de gehele laptop-installatie om zeep geholpen.
Ding startte niet meer op na het aanmaken van een 200 mb partitie (zonder drive-letter, zonder FAT of wat dan ook). Ik installeerde instant-on-arcade en het was 'over' ...

Ben nu uren kwijt aan het herinrichten dus zie gaarne een exacte uitleg inclusief de tools die je gebruikt hebt om het nog 's te proberen maar heb het stapsgewijs nodig.

Anders is deze post niet betrouwbaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:28:
Nou, ik heb het geprobeerd maar heeft de gehele laptop-installatie om zeep geholpen.
Ding startte niet meer op na het aanmaken van een 200 mb partitie (zonder drive-letter, zonder FAT of wat dan ook). Ik installeerde instant-on-arcade en het was 'over' ...

Ben nu uren kwijt aan het herinrichten dus zie gaarne een exacte uitleg inclusief de tools die je gebruikt hebt om het nog 's te proberen maar heb het stapsgewijs nodig.

Anders is deze post niet betrouwbaar.
email: wwchamp_dirty04@hotmail.com
Pagina: 1