Analoog geluid of digitaal? verschil en wat is beter ?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167758

Topicstarter
Hoi mensen,,

ik heb gezocht op het forum maar vind niet de juiste informatie...
ik heb de logitech z5500 die kan ik digitaal aansluiten maar ook analoog (op het moment is die analoog aangesloten) nu is mijn vraag wat het verschil is tussen analoog en digitaal wat de voor en nadelen zijn en hoe het in elkaar zit want ik heb nu 3 kabels.. maar dat digitaal is maar 1 kabel zover ik heb begrepen..

ik doe alleen mp3's luistere via winamp en games spelen,, ik gebruik de geluidskaart van het moederbord (Asus a8n sli deluxe) en ik ga misschien in toekomst een X-FI kaartje kopen.

grtzzzzz playstation2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Digitaal levert totaan de decoder geen geluidsverlies op (dus digitaal aansluiten is in princiepe het beste)
Natuurlijk moet je wel kiezen voor de beste decoder (dac) en ook daar is de z-5500 een van de betere.
Oftewel.. theoretisch zou digitaal het beste moeten zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Anoniem: 167758 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 22:45:
Hoi mensen,,

ik heb gezocht op het forum maar vind niet de juiste informatie...
ik heb de logitech z5500 die kan ik digitaal aansluiten maar ook analoog (op het moment is die analoog aangesloten) nu is mijn vraag wat het verschil is tussen analoog en digitaal wat de voor en nadelen zijn en hoe het in elkaar zit want ik heb nu 3 kabels.. maar dat digitaal is maar 1 kabel zover ik heb begrepen..

ik doe alleen mp3's luistere via winamp en games spelen,, ik gebruik de geluidskaart van het moederbord (Asus a8n sli deluxe) en ik ga misschien in toekomst een X-FI kaartje kopen.

grtzzzzz playstation2
ik heb ook een z-5500 in combinatie met een audigy (1e generatie) kaart, en met muziek luisteren geeft digitaal verreweg het beste (helderste) geluid; met films kijken gaat er helaas wat fout, de achtergrondgeluiden zijn prachtig maar de stemmen zijn onverstaanbaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aahzo,, maarik heb welleens gehoord da je met digitaal niet overal geluid hebt ? bv. dat het alleen bij films werke en bij spellen analoog moet gebruiken ? of is dat gewoon onzin ? en heb je bij digitaal geluid gewoon bij alle programma's spellen muziek msn etc.etc. gewoon ook geluid ?
en is het dan ook maar 1kabeltje inplaats van 3 zoals ik nu heb ? maar toch 6 kanalen dat elke speaker apart word aangestuurd? zoals nu da ik die test kan doen met links voor rechts voor enzovoorts..??
ik moet trouwens zeggen met die standaard kaart op mijn moederbord knalt deze set heeeeel erg goed is echt niet meer normaal en het geluid is heel helder en mooie diepe bas, maar met zo'n x-fi en ook noggeens digitaal merk ik dus duidelijk dat ik nog zuiverder en helderder geluid heb en misschien nog mooiere diepere bas tonen??

edit: dat met problemen met dvd dat de stemmen onverstaanbaar zijn is dat een algemeen probleem? hebben meerdere dat ?
grtzzz playstation2

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 167758 op 12-03-2006 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dat probleem met de stemmen klinkt alsof je alleen het linker en rechtersignaal naar je setje stuurt en niet de volledige 5.1. Je mist dan het centerkanaal waarover de stemmen worden verstuurd. Om dat op te lossen moet je in je DVD-software / audio-driver instellen dat AC3 streams direct worden doorgestuurd naar de digitale uitgang.

Qua geluidskwaliteit is (bij kwalitatief vergelijkbare DACs) digitaal aansluiten altijd beter. Het nadeel is wel dat je om gebruik te maken van de surround-mogelijkheden van je setje altijd een Dolby Digital of DTS signaal moet sturen. Verreweg de meeste kaarten zijn niet in staat om zo'n signaal on the fly te genereren. Surround effecten uit games zullen bij digitale aansluiting dus niet overkomen. (Tenzij je een kaart hebt met Dolby Digital Live that is). Je PC zal dus niet zoals nu elk kanaal apart kunnen aanspreken.
Aangezien je aangeeft dat je er mee gamed zou ik hem dus lekker analoog aangesloten laten.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aah,, dus in principe is voor mij analoog beter, dan heb ik met de games beter geluid zoals jezelf zegt.. en voor de muziek is het verschil niet zo heel groot tussen digitaal en analoog omdat muziek altijd stereo is :P dus dat beetje helderder geluid is de moeite niet waard om te pakken omdat er nadelen aanvast hangen dus in principe kan ik gewoon analoog houden.. zoda de kanelan altijd apart blijven beter bij games in principe.. films kijk ik toch zelde tot nooit opde pc.. en muziek is stereo :+
als ik dan een x-fi kaartje heb dan is het geluid ook al top met analoog.. want nu is het geluid al zeeer goed.

conclusie: voor mijn gebruik analoog,, gelijk of niet gelijk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Anoniem: 167758 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 00:07:
aah,, dus in principe is voor mij analoog beter, dan heb ik met de games beter geluid zoals jezelf zegt.. en voor de muziek is het verschil niet zo heel groot tussen digitaal en analoog omdat muziek altijd stereo is :P
Analoog is gevoeliger voor storing. Gesimplificeerd komt het er op neer dat voor het analoge signaal het hele spanningsbereik belangrijk is. 0.1 volt levert ander geluid op dan 0.2 volt. Een storingsbron die het signaal met 0.001 volt beinvloedt kleurt dus je geluid. Bij digitale overdracht zijn er alleen maar nullen (0 volt) en enen (3volt). Een storingsbron die het signaal met een halve volt beinvloedt zal nog niet hoorbaar zijn omdat er dan nog steeds prima onderscheid gemaakt kan worden tussen wat 0 was en wat 1. Let wel, dit is een simpificatie, maar het geeft een idee.
In principe zorgt digitale overdracht dus voor "beter" geluid. Of het om stereo of meerkanaals geluid gaat maakt daarbij niet uit.

Het probleem waar jij echter mee te maken hebt is dat meerkanaals geluid dat door je PC gegenereerd wordt - bijvoorbeeld bij games of als je de PC DVD audio laat decoderen - niet zomaar digitaal kunt doorsturen. Daarvoor heb je een kaart nodig die dat ondersteund. Zolang je zo'n kaart niet hebt denk ik dat je het meeste plezier hebt van analoog aansluiten. Je koopt immers geen surroundset om naar opgekrikt stereogeluid te luisteren.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ahja maar ik kan ze wel digitaal aansluiten ik heb bes een geavanceerde geluidskaart voor zo'n standaard onboard dingetje.. mja dan ga ik maar eens zo'n kabeltje kopen en sluit ik hem eens digitaal aan en dan eens testen :) dat digitaal is dat nou DTS of SPDIF ? dat is zo'n zwart gaatje met een klein klepje ervoor.. volgens mij met zo'n rood lichtje erin.. maar dat weet ik niet zeker. en achterop de aansluitingen bij de speakers zit een soort dopje of pinnetje in de aansluiting die ik eerst eruit moet trekken voor ik er een stekker in kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:07

R-B

Blokkert

Anoniem: 167758 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 12:31:
ahja maar ik kan ze wel digitaal aansluiten ik heb bes een geavanceerde geluidskaart voor zo'n standaard onboard dingetje.. mja dan ga ik maar eens zo'n kabeltje kopen en sluit ik hem eens digitaal aan en dan eens testen :) dat digitaal is dat nou DTS of SPDIF ? dat is zo'n zwart gaatje met een klein klepje ervoor.. volgens mij met zo'n rood lichtje erin.. maar dat weet ik niet zeker. en achterop de aansluitingen bij de speakers zit een soort dopje of pinnetje in de aansluiting die ik eerst eruit moet trekken voor ik er een stekker in kan doen.
klopt, als je rood lichtje heb moet je zeg maar soort glasvezel kabel kopen :)
Pinnetje moet je er iid uithalen, daarna kan het kabeltje erin

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |

Pagina: 1