[samba] Problemen met rechten

Pagina: 1
Acties:

• nrico
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 10:55
Ik wil onder linux suse/samba 3.0.20 een directory delen. Dit werkt,
deze moet voor iedereen read/write zijn.
Nu moet het zo zijn dat als de bestanden op deze schijf gezet zijn, deze niet meer verwijdert kunnen worden.
Dit wilde ik bereiken door force create mode en create mask.
stukje smb.conf
[tijdelijk]
comment = upload, download
path = /shared/tijdelijk
guest ok = yes
force group = users
force user = root
public = yes
writeable = yes
create mask = 0744
directory mask = 0755
force create mode = 0744
force directory mode = 0755

Als de bestanden/mappen op de share zijn krijgen deze de juiste eigenschappen, 744 en 755.
Nu zal je verwachten dat deze niet meer te verwijderen zijn door een (netwerk) gebruiker.
Dit is niet zo, ze zijn zowel door diegene die het bestand er op gezet heeft als door een ander te verwijderen.
Klopt mijn redenering niet of doe ik gewoon iets fout.?

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Doordat je "force user" hebt gebruikt, is het voor je samba-server alsof iedereen als de user root (in dit geval) is ingelogd. Gezien die recht 7 (alles) heeft en tevens root is, kan iedereen gewoon alles doen met die share.

Hoe je de mogelijkheid tot verwijderen uit kan zetten, weet ik niet.

Succes ermee

Verwijderd

Lijkt me door de directory writeable te maken, maar de bestanden alleen readable.

Verwijderd

Ik zie dat ik de vraag niet goed gelezen had. Het force-root gebeuren lijkt me inderdaad de schuldige hier. Ik zou zeggen, creeer een groep "users" (of iets dergelijks) en stop alle bedoelde gebruikers in deze groep

verwijder "force group" en "force user"

voeg toe een

valid users = @users

en het lijkt me dat alles zou moeten werken

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
je zou ook met sticky bits kunnen werken, dan kan alleen degene die de stuff erop heeft gezet, het weer verwijderen, erg handig bij een publieke dumpfolder waar iedereen wat neer mag pleuren, maar waar je niet wilt dat de een de ander z'n zooi verwijdert. Helaas bescherm je zo niet tegen dat iemand z'n eigen zooi weer verwijderd, dus in dit geval zou ik inderdaad het valid statement gebruiken in combinatie met een groep, zoals snaga al zei.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

je kan "delete readonly = no" gebruiken. Als je vervolgens als create mask 0444 gebruikt, kan niemand meer de bestanden weghalen, alleen de root gebruiker die op de console inlogt. Het nadeel is wel dat een gebruiker de bestanden niet meer kan wijzigen.

Zowieso zou ik "force user = root" weghalen. Je geeft een gebruiker daarmee toegang tot systeembestanden, wat nooit de bedoeling kan zijn. Ik gebruik zelf "force user = ftp" zodat de bestanden ook bruikbaar zijn in combinatie met een ftp server.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1