Maxtor hdd stuk, of niet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heej,

ik heb een Maxtor 80GB hardeschijf van de DiamondMax serie. Als ik mijn computer opstart komen er rare geluiden uit de hardeschijf vandaan. Als ik bijvoorbeeld Firefox opstart, dan hoor ik een rare tik. Nu zou je dus denken dat hij aan het doodgaan is, dus ik heb al mijn data gebackupped en m'n hardeschijf geformateerd om met de tool van Maxtor op fouten te gaan zoeken.

Het rare is dat het tooltje geen enkele fout vind, zelfs nadat hij de hele middag de zwaarste test heeft gedaan. Ik heb elke test geprobeert wat er in dat programmetje zit en elke keer vind hij niks.

Is mijn hardeschijf nou stuk, of drijgt hij stuk te gaan ondanks dat het programma geen fouten vind ? Ik weet nou niet echt wat ik moet doen. HIj zit nog in de garantie periode, maar ik ben bang dat ze hem weer terug sturen omdat het programma van Maxtor geen fouten aangeeft.

Wat moet ik met dit hardeschijf doen ?

Verwijderd

Kijk eerst hier eens

OM FAQ / Beleid

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Maxtor harde schijven hebben dat soms, kameraad heeft het ook wel eens. Hij wordt dan opnieuw gecalibreerd, zodat de kop weet waar hij zijn bitjes kan vinden. Dat tikken gebeurt een paar keer op een avond.

Zolang de computer niet hangt of blauwe schermen laat zien, is er niets aan de hand.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• AOC
  • Niet online
Prutz0r schreef op zondag 12 maart 2006 @ 20:58:
Maxtor harde schijven hebben dat soms, kameraad heeft het ook wel eens. Hij wordt dan opnieuw gecalibreerd, zodat de kop weet waar hij zijn bitjes kan vinden. Dat tikken gebeurt een paar keer op een avond.

Zolang de computer niet hangt of blauwe schermen laat zien, is er niets aan de hand.
ze nu en dan verschijnt er wel een mooie blauwe scherm helaas

Verwijderd

totaal off-topic maar ik zie ZOR aan het eind van je naam.

Wat is dat?

ik zie het vaker namelijk

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dark0z schreef op zondag 12 maart 2006 @ 21:00:
[...]

ze nu en dan verschijnt er wel een mooie blauwe scherm helaas
En welke foutmelding krijg je dan?

Iets van inaccessable_boot_device ofzo? Dan gewoon klagen bij de winkel waar je 'm gekocht hebt en heb probleem uitleggen dat je geen foutmelding krijgt met Powermax.
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 21:01:
totaal off-topic maar ik zie ZOR aan het eind van je naam.

Wat is dat?

ik zie het vaker namelijk
Verbastering van 'er'. Prutser = Prutz0r. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door PD2JK op 12-03-2006 21:03 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• AOC
  • Niet online
ik had foto gemaakt met m'n mob :) dus kan niet goed lezen, maar wat ik wel zie is '....._trql_not_less_or_equal geloof ik. Bij de puntjes staat denk ik Driver

Zou een driver probleem ervoor kunnen zorgen dat m'n hdd erg langzaam is en begint te tikken ?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je een blauw scherm krijgt, gaat je harde schijf altijd uit. Dat zou die tik kunnen veroorzaken. Het hoeft dus niet eens zozeer je harde schijf te zijn.

Het kan aan een te zwakke voeding liggen, RAM of ander onderdeel met een defect, of wat je zelf al zei, een verkeerde/brakke driver.

Heb je deze al doorgenomen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• AOC
  • Niet online
Nog niet...

maar het enige wat ik nu kan bedenken is een brakke voeding, maar zou dat ervoor kunnen zorgen dat die hardeschijf begint te tikken, en meer geluid gaat maken ? Ik ga morgen windows weer even installeren en kijken hoe die het dan doet.

Volgens mij heb ik ook zo'n low level format gedaan, dus het zou kunnen wezen dat m'n hardeschijf weer goed is ?

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 20:01

wowi

Ik heb dat tikken ook heel vaak gezien bij schijven waarbij de voedinges connector van de drive een slechte verbinding maakt. Controleer dat even dan gaat je drive namelijk ook tikken.
En als je partitie struktuur stuk is kan je drive ook gaan tikken, een low level hersteld de boel dan vaak wel, wat je ook kunt gebruiken is harddisk regenerator.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Er zijn mensen die dan de drive laten spinnen, stukje hout er tegenaan, en met een hamer slaan tot ze rare geluiden horen.. Powermax geeft dan een fout, men stuurt de schijf op, en heeft binnen een maand een nieuwe..

Maar dat doe je natuurlijk niet als nette tweaker, da's een beetje de fabrikant oplichten..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

axis schreef op zondag 12 maart 2006 @ 22:05:
Er zijn mensen die dan de drive laten spinnen, stukje hout er tegenaan, en met een hamer slaan tot ze rare geluiden horen.. Powermax geeft dan een fout, men stuurt de schijf op, en heeft binnen een maand een nieuwe..
Het leuke is dan, als ze de nieuwe harde schijf in hun systeem doen, de fouten blijven. ...En de conclusie trekken dat het toch niet de harde schijf heeft gelegen. ;)

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Dark0z schreef op zondag 12 maart 2006 @ 21:40:
Volgens mij heb ik ook zo'n low level format gedaan, dus het zou kunnen wezen dat m'n hardeschijf weer goed is ?
"Volgens mij" :?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb met een Seagete 120gb van Medion computer gehad. Tools gedraaid en steeds kwam eruit dat deze schijf perfect was. Maar ik hoorde tikjes en de computer startte elke keer helemaal niet lekker op. Totdat ik dus een benchmark als HDTune erop draaide. Ik kwam niet hoger dan 2 mb dataverkeer. Bij Sisoft kwam de schijf langzamer eruit dan een 8 mb USB stick 1.1. Dan ga je toch echt twijfelen aan de tools.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 13:51
Dat tikgeluid kan ook door warmte komen ...

http://blog.bjornhouben.com

• AOC
  • Niet online
itsalex schreef op zondag 12 maart 2006 @ 23:14:
Ik heb met een Seagete 120gb van Medion computer gehad. Tools gedraaid en steeds kwam eruit dat deze schijf perfect was. Maar ik hoorde tikjes en de computer startte elke keer helemaal niet lekker op. Totdat ik dus een benchmark als HDTune erop draaide. Ik kwam niet hoger dan 2 mb dataverkeer. Bij Sisoft kwam de schijf langzamer eruit dan een 8 mb USB stick 1.1. Dan ga je toch echt twijfelen aan de tools.
En kan je hem dan nog opsturen als je garantie heb ?
Pagina: 1