Toon posts:

fanspeed is niet meer goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo ik dacht laat ik eens mijn pc uitbalzen met de fohne omdat ik hem nog nooit heb schoongemaakt van binnen, (hoorde dat dat goed is uitblazen) heb de pc nu 1 jaar.
maar na dat ik de pc aan had gezet merkte ik dat mijn 3d kaart warmer was dan normaal (normaal een graad of 38 nu 48 maar kan geen rpm zien van mijn 3d kaart, dus ik kijken naar mijn proccesor fan en die blijft steken op 3300rpm ongeveer, ik dus een spel opgestart die 100% proccesor kracht gebruikt want dan gaan die rpm altijd omhoog naar de 4000 rpm maar nu niet, hij blijft gewoon steken op 3300 rpm en de tempratuur blijft maar oplopen tot boven de 50 graden.
de 3d kaart 72 graden wat normaal echt een heel stuk minder is.

wat is er aan de hand? heb ik mijn pc stuk geblazen?
zou vreemd zijn want ik had het eerder ook bij mijn oude pc gedaan en die rpm ging een stuk sneller na dat ik hem uitgeblazen had.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

heb je de fan's lost gemaakt toen je ze schoon blies
Als je namenlijk een fan met een fohne of compressor uitblaast wek je spanning op, net als een fietsdinamo.
Kan zijn dus dat je idd iets hebt opgeblazen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr-Beamer op 12-03-2006 17:02 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Verwijderd

Heb je tijdens het uitblazen de Koelers van de chips gehaald? zo ja dan kan het zo zijn dat de koeler niet meer goed contact maakt met de chip. Zeg even wat je precies hebt gedaan aleen geblazen of ook daadwerkelijk dingen losgemaakt?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
indien je de fans niet goed schoonmaakt, dan ontstaat er zeer snel onbelans in de fan.
luister eens naar het geluid is dit meer geworden?
fans verwijderen en goed schoonmaken, zodat er niks meer op de fan zit.
vuil naar de koelblok geblazen, dus nog meer verstopt, dus slechtere koeling.
misschien is het dit.

Verwijderd

Het zijn geen spannende temperatuuren. Maar je zou misschien ook een aantal andere programmas proberen. Anders met je je kast ff openzetten en kijken hoe alles daarin loopt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het volgende gedaan:

ik blies eerst met de fohne maar het meeste stof bleef nog aan de fan zitten, dus heb ik het daarna losgemaakt en met een watte staafje schoongemaakt tot er niks meer op zat en en daarna weer goed vast gemaakt.(3d kaart heb ik wel laten zitten en alleen met fohne schoon geblazen).

wat betreft het geluid wat uit mijn pc komt kan ik kort zijn, dat is normaal.
dat was voor ik hem schoonmaakte wel een rot geluid maar dan pas bij de 4000rpm en dat haal ik nu na lange na niet.
en dan te bedenken dat hij bij heel warm weer wel tot 5600rpm kon gaan.

enigste + punt is dat ik nog garantie heb:) maar zal maar niet de waarheid zeggen he?

ik die altijd zo voorzichtig ben en dan dit:( en met me hele oude pc ging het wel goed, wel vreemd.

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 11:29

dotcode

///\00/\\

Je hebt zeker geen cool pasta onder je cpu blok gedaan toen je hem vast maakte? Dat zal het wel zijn. Voor je gpu zou ik kijken of de fan het wel doet die er opzit.

Verwijderd

Topicstarter
dotcode schreef op maandag 13 maart 2006 @ 14:54:
Je hebt zeker geen cool pasta onder je cpu blok gedaan toen je hem vast maakte? Dat zal het wel zijn. Voor je gpu zou ik kijken of de fan het wel doet die er opzit.
ik heb niet het koelblok weggehaald, maar alleen de fan.
en het is echt het aantal toeren wat veel minder is dan eerst.
fan van mijn 3d kaart draaid wel.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Gek, je hebt 'm bij het goed vastmaken niet al te goed vastgemaakt zodat hij weerstand ondervindt van iets op het koelblok? Ik zou zeggen dan zou je hem bij elke omwenteling even moeten horen tikken, maar het kan heel miniem zijn ... maar dat hij nu ergens weerstand van ondervindt en meer power moet leveren, kan die niet dus hij draait langzamer op momenten dat hij normaal harder zou draaien.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
ik heb weer even mijn pc opgengehaald en kijken of hij goed vast zat, en ja hij zit er goed op de fan.

ik heb hem ook nog even losgemaakt ivm een verdwaald stoffje die er eventueeel kon zitten maar die zat er ook niet, weer vast gemaakt maar maar nu is eropenen een doordraai schroef, maar hij zit toch nog redelijk vast.

even voor de duidelijkheid die doordraai schroef had ik eerst niet dus dat is het niet dat hij maar 3000rpm gaat.

ik denk dat de fan door de fonhe stuk is gedraaid, maar kan het mis hebben.

voor ik het vergeet ik hoor geen raar tik geluid soms wel een tikkie gezoem als de proccesor op 100% loopt(wordt dan warmer ) maar ik had dat altijd wel al moet ik wel zeggen bij meer rpm dan nu.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2006 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat zou ik kunnen doen aan mijn probleem?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

Zomaar een idee: Vervang de fan..

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1