[Medion MD8080] Cooling opknapbeurt

Pagina: 1
Acties:
  • 6.341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ik heb zo'n welbekende Aldi pc, namelijk de Medion MD8080.

zdnet.nl:
Onder de motorkap zit een 3 GHz Pentium 4, 512 MB DDR400-geheugen, een Radeon 9800 XL met 128 MB en een Seagate-harde schijf van 160 GB. Het geheel wordt aangevuld met een Pioneer dvd-schrijver (plus en min), een aparte DVD-rom, een tv-tuner, 7 USB 2.0-poorten en 2 FireWire-aansluitingen. De Aldi-pc huist in een bijna geruisloze kast.
Bij mij zitten er al lange tijd twee reepjes geheugen van 512 MB in, de DVD-rom is vervangen door een oudere maar veel snellere cd-writer en de tv-tuner heb ik eruit gehaald. Daarnaast zit er nog een extra harde schijf van 80 GB in. Er zitten twee geluidskaarten in, een Soundblaster Audigy LS en een M-Audio Audiophile 2496. Verder komt ie overeen met de beschrijving hierboven.

Nu merkte ik dat de laatste tijd de fan van de CPU nogal vaak begon te blazen, bijvoorbeeld tijdens een game of tijdens het converteren van een video. Daarom heb ik de pc open gemaakt en ik merkte dat in alle fans een nogal dikke stoflaag zat. Dus heb ik de fan van de CPU eraf gehaald en schoongemaakt, de videokaart en geluidskaarten eruit gehaald en schoongemaakt en de hele kast schoongemaakt. Daarna alles weer terug en Everest Ultimate Edition geïnstalleerd, en hij meet twee temperaturen: 1 HDD (de Seagate) en de CPU.

Afbeeldingslocatie: http://www.syntagmasounds.nl/temp.jpg

Wanneer de pc net aangezet is, heb ik de temperaturen CPU: 34 en HDD: 20.
Na een tijdje aan te hebben gestaan (zonder games o.i.d.) loopt alles op naar CPU: 44 en HDD: 54.
Dit zijn dus de temperaturen NA de schoonmaak. Van daarvoor heb ik geen gegevens, maar ik vind ze nog steeds vrij hoog. Wanneer ik ga gamen ofzo, dan loopt de CPU op richting de 60 en gaat de fan ook hard blazen.

Nu heb ik hier al vaker gelezen dat de Medion kasten niet erg goed zijn qua cooling, maar ik wil eerst even wachten met alles in een nieuwe kast zetten, omdat ik het design mooi vind. Daarom heb ik bij pcsilent.nl de speciale vervangingskit voor mijn Medion pc besteld. Deze bestaat uit een Papst 8412 N/2GME en een Zalman ZM-VF700AlCu (die erg goed uit de review komt).

Als het goed is, kan ik nu de temperatuur van mijn CPU en mijn GPU omlaag krijgen met deze kit. Dit geeft ook weer mogelijkheden om de Radeon 9800 XL misschien iets over te klokken, maar dat is een ander verhaal. Ik neem aan dat de algemene temperatuur van de kast hier niet mee zal verbeteren, dus de harde schijf zal nog te warm blijven. Volgens de site van Seagate mag de schijf niet warmer worden dan 60 graden, waar de mijne dus nogal bij in de buurt komt. Ik heb beide harde schijven boven elkaar zitten, waarbij de Seagate bovenin zit dus hij krijgt de extra warmte van de schijf eronder ook nog eens te verduren. Maar omwisselen heeft niet zoveel zin, want dan wordt de andere schijf waarschijnlijk weer extra warm (hoewel ik daar geen gegevens van heb) en ik wil het liefst dat ze allebei niet te warm worden.

Nu zijn er allerlei kitjes te koop om de harde schijven te koelen, maar vaak zorgen die ervoor dat de schijf niet meer in het gewone vakje past en helaas heb ik verder geen ruimte meer in mijn kast. Weet iemand daarom misschien hoe ik mijn harde schijf/schijven toch kan koelen zonder aan een andere kast te hoeven? Misschien zijn er wel hele platte koelertjes voor harde schijven ofzo, of misschien moet ik toch wat anders proberen.

Ik heb iig goede hoop dat mijn bestelde vervangingskit de temperaturen van de CPU en GPU al zal verlagen. Nu de rest nog. Ik hoor graag tips voor deze opknapbeurt :) En waarom kan ik alleen de temperatuur van de Seagate HDD lezen in Everest? (Ik weet even niet het model van de andere schijf..)

[ Voor 3% gewijzigd door Syntagma op 12-03-2006 16:46 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:43

Thandor

SilverStreak

Mijn ouders hebben ook zo'n systeem. De CPU cooling valt nog mee zolang het heatsink niet te stoffig is. De hardeschijf wordt abnormaal warm, deze heeft ook tijden warm gelopen waardoor het geluidsniveau van de schijf een stuk hoger ligt dan mijn schijven die altijd goed gekoelt waren.

Ik heb nu een fan van een Intel Celeron 2.0GHz/2.4GHz'A' boxed koeler onder de behuizing van de hardeschijf gehangen gezien daar wat ventilatie gaten in zitten. De koeler op de 9800XL is ronduit rampzalig. Deze koelt minimaal en na verloop van tijd niet meer voldoende om de R350 chip te koelen. Tijdelijke oplossing was het onderclocken van de videokaart (mijn pa speelt Battlefield 2).

Nu zit er een Zalman VF700AlCu op. Die past er prima op en past ook prima in de kleine behuizing. Met de fan op 5V is het een stille en effectieve oplossing.
Ik heb nieuwe Omega drivers geïnstalleerd en daarmee draait het prima. De core liep standaard op 350MHz (dacht ik) maar ging niet veel hoger. Misschien niet door de temp maar door een stroomtekort, immers haalt de kaart al z'n stroom uit het AGP slot. Omdat het niet mijn PC is, de overclock toch vrij gering zal zijn en het systeem al redelijk warm loopt heb ik alles ook weer standaard gezet.

Gezien jij twee hardeschijven hebt wordt het koelen van die apparaten wat lastiger. Misschien dat je in de voorkant van de PC een intakesysteem kunt bouwen waarin een 1300RPM/1500RPM thermocontrolled fan zit. (Arctic Cooling FAN TC3 o.i.d.).

De CPU koeler is minimaal en misschien niet altijd voldoende. Of het standaard ALu heatsink gemakkelijk te vervangen is weet ik niet, immers wijkt de bevestinging af van het standaard Intel design. Een nieuwe fan plaatsen is niet zo'n probleem maar daarvoor heb je wel een goede fan nodig die én stil is én genoeg koelcapaciteit heeft. Daarnaast zit je dan nog met het basic ALu heatsink.

Ter referentie: In mijn eigen PC zitten 2 schijven. Een 160GB Samsung Spinpoint en een 120GB Seagate. Beide met 8MB, beide IDE. De Samsung schijf zit op de ideale plek qua airflow. De Seagate wordt vrijwel alleen aan de bovenkant iets gekoeld en is daardoor iets warmer. De schijven hangen netjes in het daarvoor bestemde bracket van de Antec Plusview 1080AMG kast. In dat bracket kan een intake fan (Arctic Cooling Case Fan TC3) die momenteel 1500RPM draait en daarmee onhoorbaar is. De Samsung is 25C en de Seagate is 31C.
De Seagate is de oudste schijf, ergens rond Mei 2003 en is tot op heden nog stil te noemen, dit in tegenstelling tot WD800BB schijven en de 160GB Seagate van mijn ouders die altijd warmer heeft gelopen (variërendvan 46 tot en met 52. 56 op de warmste dagen).

Nog een foto van de huidige situatie erachteraan :
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/4148/koeling4dy.th.jpg

De Zalman VF700AlCu past er prima tussen. Rechts zie je de Intel boxed koeler onder het hardeschijf bracken. Vastgemaakt met tierips :)

[ Voor 26% gewijzigd door Thandor op 12-03-2006 16:57 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Syntagma
Mooie foto, ik krijg dus exact dezelfde GPU cooler dus dat moet goedkomen.
De CPU koeler wordt dus vervangen door een Papst 8412 N/2GME. Ik weet niet waarom de standaard koeler niet goed werkt, ik las ergens dat ze soms de verkeerde kant op draaien ofzo :)

Wat die harde schijven betreft, kan ik misschien een fannetje van de onderkant of bovenkant erop laten blazen, eens even kijken.

Bedankt voor je reactie trouwens!

• Syntagma
Is er trouwens een manier om de temperatuur van mijn videokaart en die tweede harddisk te lezen?

Ik heb nu mijn kast openstaan, kijken of alles dan minder heet wordt.
edit:

De temps blijven met open kast: CPU 40, HDD: 45, iets koeler dus

Binnenkort krijg ik dus die vervangingskit voor de CPU en GPU, ben benieuwd. Ik had alleen wel gedacht dat het stofvrij maken meer effect zou hebben..

Even een fotootje gemaakt (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: http://www.syntagmasounds.nl/kast1.jpg

Zoals je ziet, heb ik zowel boven als onder de harddisks nog wat ruimte. Wat zou ik daar het beste kunnen doen? Zowel boven als onder een fan plaatsen of maar op 1 plek? Of iets anders?

Trouwens, die Arctic Cooling fan die jij noemt, ziet er goed uit. Alleen hoe zou ik dat in mijn kast moeten monteren?

[ Voor 25% gewijzigd door Syntagma op 13-03-2006 11:37 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Syntagma schreef op zondag 12 maart 2006 @ 17:00:
Mooie foto, ik krijg dus exact dezelfde GPU cooler dus dat moet goedkomen.
De CPU koeler wordt dus vervangen door een Papst 8412 N/2GME. Ik weet niet waarom de standaard koeler niet goed werkt, ik las ergens dat ze soms de verkeerde kant op draaien ofzo :)
Dat is hier niet het geval. De fan blaast netjes op het heatsink.
Wat die harde schijven betreft, kan ik misschien een fannetje van de onderkant of bovenkant erop laten blazen, eens even kijken.
Helaas heb je dan wel het probleem dat de 2e schijf (vrijwel) niet gekoeld wordt.
Syntagma schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:41:
Is er trouwens een manier om de temperatuur van mijn videokaart en die tweede harddisk te lezen?
Voor zover ik weet heeft de Medion (MSI) Radeon 9800XL geen temperatuurssensor.

Ik lees dat je een extra 80GB schijf hebt geplaatst. Op de foto kan ik zien dat het geen Seagate is, het lijkt meer op een Western Digital ?
Naast dat, heb je de schijven goed ingestelt (master/slave) en worden ze in het BIOS ook goed gevonden?
Soms kun je in het BIOS ook S.M.A.R.T. aanzetten, misschien dat je die eens moet controleren :)

Overigens kun je ook eens proberen om met Speedfan de temperaturen te controleren.
Ik heb nu mijn kast openstaan, kijken of alles dan minder heet wordt.
edit:

De temps blijven met open kast: CPU 40, HDD: 45, iets koeler dus
De kap eraf kan nadelig zijn voor de airflow. Bepaalde temperaturen kunnen lager zijn (bv. een CPU temp.) maar bepaalde onderdelen kunnen ook warmer worden. Als ik de kap van mijn PC (Een zelfgebouwde, overclockte AMD Athlon XP) eraf haal wordt mijn CPU temp (waterkoeling) ongetwijfeld lager. De temperatuur van de videokaart stijgt en de bepaalde onderdelen op het moederbord worden ook warmer. Met de warmste dagen zal mijn PC ook alleen stabiel kunnen draaien mét kap, simpelweg omdat zonder de airflow helemaal instort.

Uiteraard varieert dit per PC, immers heeft niet iedereen dezelfde kast als mij met dezelfde fans erin ;)
Binnenkort krijg ik dus die vervangingskit voor de CPU en GPU, ben benieuwd. Ik had alleen wel gedacht dat het stofvrij maken meer effect zou hebben..
Dat ligt er maar net aan hoeveel stof erin zit. Als het echt 'potdicht' zit dan heeft het zeker nut. Een klein beetje stof in het heatsink maakt echter niet zoveel uit.
Even een fotootje gemaakt (klikbaar):
[afbeelding]

Zoals je ziet, heb ik zowel boven als onder de harddisks nog wat ruimte. Wat zou ik daar het beste kunnen doen? Zowel boven als onder een fan plaatsen of maar op 1 plek? Of iets anders?
Eronder kan en is goed voor de onderste schijf. Het probleem is dan dat de 2e schijf niet actief gekoeld wordt.

Wat je zou kunnen proberen is een fan monteren die over de zijkant blaast.
Afbeeldingslocatie: http://img110.imageshack.us/img110/2359/koelinghdd0ju.th.jpg

Ik weet alleen niet of je daar plek voor hebt. Naast dat kan het zijn dat je de voorkant van de kast moet gaan modificeren zodat er lucht in komt. Fans plaatsen op andere manieren kan wel maar is lang niet zo efficiënt als deze manier.
Trouwens, die Arctic Cooling fan die jij noemt, ziet er goed uit. Alleen hoe zou ik dat in mijn kast moeten monteren?
Dat is de koeler met de fan aan pootjes :o
Ik bedoelde de Arctic Fan Pro TC. Deze heeft wel een standaard layout. Arctic heeft onlangs ook nieuwe fans op de site gezet. Diegene in de bovenste rij (Arctic Fan 8 e.d.). Daar heb ik geen ervaring mee maar ik verwacht dat ze wel goed zijn. Er staat alleen niet bij dat de TC zijn en temperatuursgevoelige fans zijn soms wel handig ;)
Varieert uiteraard waarvoor je ze gebruiken wil, voor schijfkoeling is een TC niet speciaal een vereiste

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Thandor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:07:

Eronder kan en is goed voor de onderste schijf. Het probleem is dan dat de 2e schijf niet actief gekoeld wordt.

[afbeelding]

Ik weet alleen niet of je daar plek voor hebt. Naast dat kan het zijn dat je de voorkant van de kast moet gaan modificeren zodat er lucht in komt. Fans plaatsen op andere manieren kan wel maar is lang niet zo efficiënt als deze manier.
Daar heb je inderdaad geen plek voor. De gehele onderste helft vande voorkant (kijkend naar het frame) is zowat geponsd metaal. Hier kun je dus misschien wel een fan hangen, dit moet uiteraard wel een slim fan zijn en je kunt dan het beste een blowhole maken in het front.

[ Voor 6% gewijzigd door The Godsha op 13-03-2006 18:57 ]

• Syntagma
Thandor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:07:
[...]
Dat is hier niet het geval. De fan blaast netjes op het heatsink.
Ik heb het even getest en bij mij blaast ie idd ook op de CPU.. maar de CPU wordt iig wel erg warm.
Is het dan toch gewoon een slechte cooler die er standaard bijzit? En helpt het als ik hem vervang door de door mij bestelde Papst 8412 N/2GME (aangezien die wordt aanbevolen voor deze specifieke pc)?
[...]
Voor zover ik weet heeft de Medion (MSI) Radeon 9800XL geen temperatuurssensor.

Ik lees dat je een extra 80GB schijf hebt geplaatst. Op de foto kan ik zien dat het geen Seagate is, het lijkt meer op een Western Digital ?
Naast dat, heb je de schijven goed ingestelt (master/slave) en worden ze in het BIOS ook goed gevonden?
Soms kun je in het BIOS ook S.M.A.R.T. aanzetten, misschien dat je die eens moet controleren :)

Overigens kun je ook eens proberen om met Speedfan de temperaturen te controleren.
Zou goed kunnen dat het een Western Digital is, ik kan het zo alleen helaas niet zien. Ik zal eens in mijn bios kijken, maar ik neem aan dat alles wel goed ingesteld staat.
Speedfan had ik idd al geprobeerd, maar die geeft dezelfde temperaturen weer als Everest. Ook kan ik daarmee niet de fans controleren, blijkbaar ondersteunt mijn mobo dat niet.
[...]
Dat ligt er maar net aan hoeveel stof erin zit. Als het echt 'potdicht' zit dan heeft het zeker nut. Een klein beetje stof in het heatsink maakt echter niet zoveel uit.
Nou bij mij zaten er dus hele dikke plukken stof in de fans en in de heatsinks :)
[...]

[afbeelding]

Leuk idee idd, maar ik heb helaas geen ruimte om een fan aan de zijkant te plaatsen. Alleen boven en onder de schijven. Dus moet ik ff uitzoeken welke ik dan moet gebruiken en hoe ik die moet plaatsen en aansluiten enzo..

Verwijderd

even @thandor, zet het tv kaartje onderaan :P

• Syntagma
The Godsha schreef op maandag 13 maart 2006 @ 18:57:
[...]

Daar heb je inderdaad geen plek voor. De gehele onderste helft vande voorkant (kijkend naar het frame) is zowat geponsd metaal. Hier kun je dus misschien wel een fan hangen, dit moet uiteraard wel een slim fan zijn en je kunt dan het beste een blowhole maken in het front.
Leg eens uit wat je precies bedoelt? (Ik ben een noob met fans)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:43:
even @thandor, zet het tv kaartje onderaan :P
Gaat dat wel goed lukken ?
Volgens mij hoort die kaart namelijk in het blauwe PCI slot omdat die 2 IRQ's kon verdelen (o.i.d., vaagjes ergens gelezen). Gezien die kaart volledig functioneel moet blijven laat ik 'm ook mooi in het blauwe slot zitten :)
Syntagma schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:43:
[...]

Leg eens uit wat je precies bedoelt? (Ik ben een noob met fans)
Ik heb hier de oude Medion kast van The Godsha staan.
Deze is ouder dan die van de MD8080. Ik zal er even wat foto's van maken :)

Intake maken voor die hardeschijf wordt lastig. Hier een view van de binnenkant met de extra intake cooling aan de onderkant. Dit is dus geen goede oplossing gezien jij twee hardeschijven hebt.
Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/5825/intake1yd.th.jpg

En een foto van de voorkant. De powerbutton ligt hier naast mij ;)
Je ziet 2 PVC pijpen in de voorkant. Daar kan de lucht in maar wederom niet direct over de hardeschijven.
Afbeeldingslocatie: http://img391.imageshack.us/img391/8148/intake22ht.th.jpg

En nog een foto zonder de front. Die ligt er nu voor waar je twee zwarte ronde dingen ziet. Dat zijn de intakepijpen van PVC. Bij deze kast heeft de hardeschijf nog iets ventilatie vanwege het rooster. Helaas wordt het lastig om daar een mooie ventilator tussen te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://img388.imageshack.us/img388/7580/intake34lm.th.jpg

Als intake voor beide schijven is dit dus geen oplossing. De koeling zit dan te laag, die airflow moet immers over/langs beide schijven heen.

[ Voor 78% gewijzigd door Thandor op 13-03-2006 20:07 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
Ik zou als ik jou was, Zo'n Arctic VGA koeler kopen voor je VGA kaart. Niet alleen kun je daar je kaart verder mee overklokken dan je met de stock-koeler kan, die Arctic VGA koeler blaast ook de warme lucht uit de achterkant van je PC, wat de warmte van de andere onderdelen zeker ten goede komt :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

@Syntigma,
Ik heb nu even niet de tijd om de hele draad te lezen, maar dat zal ik zeker doen.
Klein vraagje over de foto hierboven: is de airduct kegelvormig (konisch) of recht als een cylinder?

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

Verwijderd

@ thandor opps had ff niet gezien dattie blauw was.........maar zou het uitmaken...? :| maar ik zou het niet proberen Hehhe :P

• The Godsha
Thandor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:48:
[...]

Gaat dat wel goed lukken ?
Volgens mij hoort die kaart namelijk in het blauwe PCI slot omdat die 2 IRQ's kon verdelen (o.i.d., vaagjes ergens gelezen). Gezien die kaart volledig functioneel moet blijven laat ik 'm ook mooi in het blauwe slot zitten :)
Groot gelijk heb je. Dat blauwe PCI slot is namelijk een Combo PCI slot. Deze kan 2 IRQ's verdelen. Dat heb je dus goed. En als je die kaart weghaald zal waarschijnlijk de video-in niet meer werken etc.

• Syntagma
0siris schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:48:
Ik zou als ik jou was, Zo'n Arctic VGA koeler kopen voor je VGA kaart. Niet alleen kun je daar je kaart verder mee overklokken dan je met de stock-koeler kan, die Arctic VGA koeler blaast ook de warme lucht uit de achterkant van je PC, wat de warmte van de andere onderdelen zeker ten goede komt :)
Jep ik heb dus al zon pakket besteld met daarin een Zalman V700 Alcu, dus dat gaat goedkomen!

• Syntagma
AES schreef op maandag 13 maart 2006 @ 19:52:
@Syntiagma,
Ik heb nu even niet de tijd om de hele draad te lezen, maar dat zal ik zeker doen.
Klein vraagje over de foto hierboven: is de airduct kegelvormig (konisch) of recht als een cylinder?
Hij begint breed aan de open kant en loopt een piepklein beetje toe naar de fan toe, maar niet veel..

• AES

AES

Mijn tweede hard disk is verticaal gemonteerd in een 8386. Volgens mij heb jij daar ook voldoende ruimte voor. Als die tweede schijf nog redelijk vers is, zou ik dat zeker ook doen. Verder zou ik eerst afwachten wat die nieuwe kit gaat doen. Er is overigens al best veel gezegd over de cooling van de 8080 in het verzameltopic.

[ Voor 208% gewijzigd door AES op 14-03-2006 11:06 ]

• Syntagma
Ik zit nu een PowerPoint te maken en zelfs daarvan wordt de CPU al zo warm dat de fan keihard aan het blazen is.. dat is toch niet normaal?
edit:

Ik zie het al, dat kwam door een op de achtergrond vastgelopen programma

Overigens zijn mijn schijven niet erg nieuw meer en zou ik niet zo snel weten hoe ik ze verticaal zou moeten monteren?

Enne.. welk verzameltopic?

[ Voor 20% gewijzigd door Syntagma op 14-03-2006 12:57 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
je kan ook proberen met een dremel een cutout te maken voor een 80mm fan , een panaflo , die verzeult lekker veel lucht , maar wel met een hoop lawaai

ik denk wel dat er genoeg plaats is voor die cutout , alleen denk ik dat je dan je scart aansluiting ergens anders gaat moeten plaatsen

Out of the box? What box? There is no box.

• AES

AES

Ik bedoelde dit verzameltopic 8080, maar kijk ook eens naar deze search link.

• Syntagma
Ok er zijn weer wat nieuwe ontwikkelingen.

Ik heb het vervangingssetje thuisgekregen en heb de Zalman cooler op de videokaart gezet. Om de powercable aan te sluiten heb ik eerst een splittertje moeten kopen.
Ook heb ik de nieuwe fan op de CPU gezet en ik merk nu dat ie naar buiten blaast ipv naar binnen zuigt zoals de vorige. Is dit goed?

Helaas is er tijdens dit proces een stukje afgebroken van de retention bracket en nu zit de koeler niet meer strak op de CPU en slaat de pc telkens uit door teveel hitte.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een andere retention bracket, alleen las ik dat in deze Medion pc's een ander soort zit dan normaal op een socket 478 P4? In mijn geval in het een bracket met twee metalen pennetjes die je naar beneden moet duwen.

Maar nu heb ik nog weer een ander idee: is het mogelijk om een Zalman CNPS7000B-AlCu op mijn CPU te zetten? Ik heb maar een kleine kast (zie foto) dus ik weet niet of dat past. En ik neem aan dat ik dan een normale bracket moet hebben?

Wie kan mij helpen? Past zon Zalman cooler en wie kan mij aan een bracket helpen? (Zie eventueel mijn profiel voor mail)

Thanks!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Volgens mij kan er ook een normaal S478 bracket op het moederbord. Gevolg is wel dat je ook een nieuwe CPU koeler moet kopen die compatible is met S478 zodat 'ie gebruik kan maken van het S478 bracket.

Een nieuw bracket voor jouw Medion PC vinden gaat moeilijker worden. Misschien dat je bij Medion zelf een nieuwe kunt kopen?

Over het blazen van de CPU fan, volgens mij moet 'ie andersom zodat 'ie de koele lucht op de CPU blaast :)

• Syntagma
Thandor schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 20:29:
Volgens mij kan er ook een normaal S478 bracket op het moederbord. Gevolg is wel dat je ook een nieuwe CPU koeler moet kopen die compatible is met S478 zodat 'ie gebruik kan maken van het S478 bracket.

Een nieuw bracket voor jouw Medion PC vinden gaat moeilijker worden. Misschien dat je bij Medion zelf een nieuwe kunt kopen?

Over het blazen van de CPU fan, volgens mij moet 'ie andersom zodat 'ie de koele lucht op de CPU blaast :)
Ja klopt, ik weet dat er een normaal S478 bracket oppast, maar waar zou ik dat moeten kopen? Misschien heeft iemand hier er nog 1 liggen ofzo.. En daarom vroeg ik ook over die Zalman cooler, die zou ik namelijk eenvoudig kunnen plaatsen met zon bracket, alleen weet ik niet of dat gaat passen want volgens mij is ie nogal groot en die Medion kast is een beetje klein :)

En over die fan, ik heb hem op dezelfde manier gemonteerd als de oude fan (met het logo naar boven), lijkt me vreemd om hem dan andersom te moeten plaatsen. Maar daar zal ik eens naar kijken als ik de zo'n bracket gevonden heb.

• The Godsha
Syntagma schreef op zondag 19 maart 2006 @ 12:17:
[...]

Ja klopt, ik weet dat er een normaal S478 bracket oppast, maar waar zou ik dat moeten kopen? Misschien heeft iemand hier er nog 1 liggen ofzo.. En daarom vroeg ik ook over die Zalman cooler, die zou ik namelijk eenvoudig kunnen plaatsen met zon bracket, alleen weet ik niet of dat gaat passen want volgens mij is ie nogal groot en die Medion kast is een beetje klein :)

En over die fan, ik heb hem op dezelfde manier gemonteerd als de oude fan (met het logo naar boven), lijkt me vreemd om hem dan andersom te moeten plaatsen. Maar daar zal ik eens naar kijken als ik de zo'n bracket gevonden heb.
Aan een ventilator zit meestal een open kant en een kant met 4 spijlen. Het is normaal gesproken zo dat de ventilator zijn lucht uitblaast richting de spijlen. Je moet dus zorgen dat je spijlen richting de cpu hebt gericht. Ik hoop dat je het verhaal een beetje begrijpt. En anders draai je hem gewoon om, zet hem er precies andersom op als je hem nu hebt zitten, zo moeilijk lijkt mij dat niet.

• Syntagma
Klopt, dat is ook niet moeilijk. Ik ga het proberen zodra ik een bracket heb gevonden. Dan hoef ik in principe ook niet meer zon Zalman cooler te kopen, maar goed die vind ik op zich wel erg mooi dus als het zou passen in mijn computer dan wist ik het wel :)

Weet iemand waar ik heel simpel zon 478 bracket (specifiek voor deze Medion zodat mn cooler er in kan, of anders een normale bracket zodat ik een andere cooler moet kopen) kan vinden of heeft iemand er nog 1 liggen?

[ Voor 15% gewijzigd door Syntagma op 19-03-2006 13:27 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Syntagma schreef op zondag 19 maart 2006 @ 12:50:
Klopt, dat is ook niet moeilijk. Ik ga het proberen zodra ik een bracket heb gevonden. Dan hoef ik in principe ook niet meer zon Zalman cooler te kopen, maar goed die vind ik op zich wel erg mooi dus als het zou passen in mijn computer dan wist ik het wel :)

Weet iemand waar ik heel simpel zon 478 bracket (specifiek voor deze Medion zodat mn cooler er in kan, of anders een normale bracket zodat ik een andere cooler moet kopen) kan vinden of heeft iemand er nog 1 liggen?
Je kunt beter kijken in de Tweakers - Vraag & Aanbod of bij andere veilingsites zoals Marktplaats of eBay :)

Bij Tweakers - Vraag & Aanbod heb ik in ieder geval dit gevonden wanneer ik zocht op 'bracket'.
Daar zie je een advertentie van Terw_dan en hij heeft blijkbaar nog een aantal van die S478 brackets rondslingeren :)

• Syntagma
Cool, dankjewel. Maar daarmee past mijn huidige cooler er niet op denk ik? Dus dan zou ik een andere cooler kunnen proberen, zoals die Zalman die ik noemde. Maar gaat dat passen denk je (aangezien jij deze kast ook kent)?

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:22
[neuktmieren]het is tie-wraps ;)[/neuktmieren]

[ Voor 11% gewijzigd door __xeno__ op 19-03-2006 16:09 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Of een Zalman CNPS7000B-AlCu erop past? Dat is een goede vraag.
Ik kan het wel opmeten gezien ik een CPNS7000B-AlCu in mijn MP3 PC heb zitten. Dit zal ik doen wanneer de PC niet bezet is.

Als ik het zo bekijk zou ik zeggen dat het niet past maar dat weet ik dus niet zeker ;)

• Syntagma
Als je dat zou willen doen, heel graag. Ik vermoed ook van niet, want ik las een review waarin stond dat hij wel een cm buiten het moederbord uitsteekt en die ruimte heb ik niet zo te zien.
Er hoeft ook geen Zalman in hoor, maar ik vond het wel een leuk idee om er dan twee in te hebben (ook op de GPU). Maar het is wel zo dat als ik nu een gewoon bracket koop, ik niet meer het koelblok dat ik nu heb erin kan zetten neem ik aan (omdat het nu zon medion ding is). Dus dan moet ik toch aan een ander coolingssetje en dan leek me Zalman wel goed, maar misschien is er nog wel iets anders mogelijk.

• Snippertje
  • Laatst online: 21:46

Snippertje

Light up your life

De vcore van een P4 is niet 1.5 die hoort lager te zijn. Bij prescott 1.35.. Dus zet je vcore eens wat lager.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Razor.Timo schreef op zondag 19 maart 2006 @ 20:41:
De vcore van een P4 is niet 1.5 die hoort lager te zijn. Bij prescott 1.35.. Dus zet je vcore eens wat lager.
Waarom ga jij ervan uit dat er een Intel Pentium4 'Prescott' in deze machine zit ? ;)

Voor de duidelijkheid, er bestaan ook 'Northwood' modellen van de 3GHz Intel Pentium4. In de Medion MD8080 kun je een dergelijke CPU vinden :)
Sterker nog, toen de Medion MD8080 uitkwam was de 'Prescott' nog niet op de markt :)

• Syntagma
Razor.Timo schreef op zondag 19 maart 2006 @ 20:41:
Ik snap niet eens wat je hiermee bedoelt?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Syntagma schreef op maandag 20 maart 2006 @ 18:27:
[...]

Ik snap niet eens wat je hiermee bedoelt?
Er zijn meerdere soorten Intel Pentium4 processoren.
Op socket 478 (die jij hebt) zijn vijf modellen met een klokfrequentie van 3GHz beschikbaar. Hier zie je ze alle vijf. Globaal gezien zijn er twee modellen, de 'Northwood' en de 'Prescott'. Deze zijn ook weer in iets andere variant beschikbaar (steppings) maar dat even terzijde.

De 'Northwood' is de oudere versie. Deze is gemaakt m.b.v. het 130nm procedé. Op 2 februari 2004 kondigde Intel de 'Prescott' aan. Deze was gemaakt m.b.v. het 90nm procedé. Over het algemeen geldt : de kleiner de chip is, de hoger deze geclocked kan worden en de minder voltage deze nodig heeft. (Met bijbehorend lager energie verbruik).

De 'Prescott' heeft dus minder voltage nodig dan de 'Northwood' om 3GHz te bereiken. Dat voltage is dus de vCore. Echter heeft de 'Prescott' veel last van lekstroom en is deze niet koeler geworden maar juist warmer dan de 'Northwood'.
Naast wat andere veranderingen kan een 2.8GHz 'Northwood' met bepaalde dingen sneller zijn dan een 2.8GHz 'Prescott'. Andersom is uiteraard ook mogelijk.

Gezien jij nergens vermeldt hebt dat je een 'Prescott' processor hebt én gezien jouw PC gemaakt is voor 2 februari 2004 weet ik niet hoe Razor.Timo tot de conclusie kwam dat er een 'Prescott' processor in de machine zou zitten.

Misschien interessant:
[rml][ Discussie] Intel Prescott, Nocona & EM64T[/rml]

• Snippertje
  • Laatst online: 21:46

Snippertje

Light up your life

Ach niet goed gekeken, dom van me. :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Syntagma
Ik bedoelde eigenlijk meer te vragen waarom die opmerking kwam van Timo.. aangezien het nu ging over een bracket en coolers :)
Maar goed, weet je toevallig al wat meer over die Zalman cooler Thandor?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Razor.Timo schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:03:
Ach niet goed gekeken, dom van me. :)
Niks aan te doen. Het is duidelijk nu ;)
Syntagma schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:15:
Ik bedoelde eigenlijk meer te vragen waarom die opmerking kwam van Timo.. aangezien het nu ging over een bracket en coolers :)
Maar goed, weet je toevallig al wat meer over die Zalman cooler Thandor?
Ik heb de machine zojuist even gepakt en zal het even bekijken.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De resultaten :
Ik heb de Zalman CNPS7000B-AlCu uit mijn MP3 PC geschroeft en deze op de P4 3GHz van de Medion MD8080 gezet. Uiteraard heb ik niet de bevestigingsclipjes kunnen gebruiken wegens gebrek aan een S478 Retention Bracket.

De koeler pastte op zich wel aardig. Het kwam héél iets tegen de PSU aan boven in.
Ik heb er foto's van :
Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/7360/img8866703oc.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img211.imageshack.us/img211/8075/img8870705dw.th.jpg

De eerste foto, een op het oog passende koeler. Geen onderdelen in de weg die het plaatsen kunnen belemmeren. De tweede foto laat zien dat het krapjes wordt tussen de koelvinnen en de voeding. Uiteraard is hier nog wel het één en het ander te buigen ;)

Tevens is op de eerste foto de bevestigingsclip te zien. Aan de andere kant steekt deze ongeveer even ver uit. Het installatie filmpje op de site van Zalman laat zien dat de binnenste 2 schroefgaten gebruikt worden. Als ik het zo bekijk moet dat allemaal wel passen :)
Helaas weet ik het niet helemaal zeker gezien ik het S478 bracket niet heb.

Verwijderd

Ik heb deze PC ook gehad, en heb er nog steeds onderdelen van in mijn huidige pc zitten :) Maargoed, Ik zou je aanraden als je geen nieuwe kast aan wil schaffen om de stock koeler op de medion te laten zitten. Als je een nieuwe fan ervoor nodig hebt koop dan een 80x80 mm papst fan die een maximaal toerental van 3000 rpm heeft. Dat heeft de standaart van medion namenlijk ook. De koeling die bij de proc wordt meegeleverd is echt heel erg goed! De fan gaat automatisch langzamer lopen als de temperatuur dusdanig laag is.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan was achterin de kast een mooi rond gat geboord, en daar ook een 80 mm fan in gemonteerd(helaas geen fotos, software van camera benk kwijt :/ ook t usbb kabeltje :P) Dit scheelde nogal.

Voor je 9800xl zou ik idd alternatieve koeling aanraden, kijk alleen heel erg uit bij t monteren! Medion, in al hun anti-tweak heit heeft besloten om die rot kleine koeler op je graka te plakken met dubbelzijdig hitte gelijdent plakband!! ja dat lees je goed, plakband! op een 9800xl! Je krijgt die er alleen maar af als je de boel verhit, dus bij het verwijderen van de koeler ff een hairfohn op je koeler richten en zachjes trekken.

Dit blijft voor de intensieve gebruiker toch veels te warm! ik heb uiteindelijk een Coolermaster Centurion 5 aangeschaft, 512 mb extra geheugen, nieuwe PSU, en nu net een nieuwe mobo en proc, ik gebruik dus alleen nog het oude geheugen de HD van seagate, die echt geweldig goed en stil is! en de DVD drives.

• Syntagma
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 21:33:
Ik heb deze PC ook gehad, en heb er nog steeds onderdelen van in mijn huidige pc zitten :) Maargoed, Ik zou je aanraden als je geen nieuwe kast aan wil schaffen om de stock koeler op de medion te laten zitten. Als je een nieuwe fan ervoor nodig hebt koop dan een 80x80 mm papst fan die een maximaal toerental van 3000 rpm heeft. Dat heeft de standaart van medion namenlijk ook. De koeling die bij de proc wordt meegeleverd is echt heel erg goed! De fan gaat automatisch langzamer lopen als de temperatuur dusdanig laag is.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan was achterin de kast een mooi rond gat geboord, en daar ook een 80 mm fan in gemonteerd(helaas geen fotos, software van camera benk kwijt :/ ook t usbb kabeltje :P) Dit scheelde nogal.

Voor je 9800xl zou ik idd alternatieve koeling aanraden, kijk alleen heel erg uit bij t monteren! Medion, in al hun anti-tweak heit heeft besloten om die rot kleine koeler op je graka te plakken met dubbelzijdig hitte gelijdent plakband!! ja dat lees je goed, plakband! op een 9800xl! Je krijgt die er alleen maar af als je de boel verhit, dus bij het verwijderen van de koeler ff een hairfohn op je koeler richten en zachjes trekken.

Dit blijft voor de intensieve gebruiker toch veels te warm! ik heb uiteindelijk een Coolermaster Centurion 5 aangeschaft, 512 mb extra geheugen, nieuwe PSU, en nu net een nieuwe mobo en proc, ik gebruik dus alleen nog het oude geheugen de HD van seagate, die echt geweldig goed en stil is! en de DVD drives.
Ik reageer eerst even op deze post.
Misschien was het niet duidelijk, maar ik heb al lang en breed die Zalman cooler op de videokaart zitten hoor :) Het was idd even lastig om de stock cooler er af te krijgen, maar ik heb er met wat wrikken en duwen toch af kunnen krijgen. Dus dat zit volgens mij wel goed.

De CPU cooler die er standaard bijzat is volgens mij niet echt goed, daar zijn ook zat verhalen over te vinden. Daarom heb ik die vervangen door een Papst cooler, maar deze past er momenteel niet op vanwege een kapotte bracket. Dus ik heb twee opties: OF ik vind een nieuwe Medion bracket en zet die Papst cooler er (weer) op, OF ik vind een normale bracket en moet toch aan een andere cooler. In dat laatste geval zou ik het liefst de Zalman cooler waarover Thandor het heeft nemen, dus ik ga nu even zijn post lezen om te kijken of dat een optie voor me is.

• Syntagma
Thandor schreef op maandag 20 maart 2006 @ 20:04:
De resultaten :
Ik heb de Zalman CNPS7000B-AlCu uit mijn MP3 PC geschroeft en deze op de P4 3GHz van de Medion MD8080 gezet. Uiteraard heb ik niet de bevestigingsclipjes kunnen gebruiken wegens gebrek aan een S478 Retention Bracket.

De koeler pastte op zich wel aardig. Het kwam héél iets tegen de PSU aan boven in.
Ik heb er foto's van :
[afbeelding] [afbeelding]

De eerste foto, een op het oog passende koeler. Geen onderdelen in de weg die het plaatsen kunnen belemmeren. De tweede foto laat zien dat het krapjes wordt tussen de koelvinnen en de voeding. Uiteraard is hier nog wel het één en het ander te buigen ;)

Tevens is op de eerste foto de bevestigingsclip te zien. Aan de andere kant steekt deze ongeveer even ver uit. Het installatie filmpje op de site van Zalman laat zien dat de binnenste 2 schroefgaten gebruikt worden. Als ik het zo bekijk moet dat allemaal wel passen :)
Helaas weet ik het niet helemaal zeker gezien ik het S478 bracket niet heb.
Wow, wat aardig van je dat je er zoveel werk van hebt gemaakt!
Ik had niet verwacht dat die Zalman cooler toch redelijk zou passen. Denk je dat het erg is als ie een beetje tegen de voeding aan zou zitten?

Ik zie op de foto dat jij nog wel de medion bracket hebt (met die metalen pennetjes). Die is dus kapot bij mij, dus als ik die zou vervangen door een normale S478 bracket dan zou ik die Zalman cooler er op kunnen zetten. Het mooie is dat de 478 versie er in gezet kan worden zonder het moederbord eruit te hoeven halen :)
Hmm ik krijg opeens wel zin om die Zalman te gaan proberen, ik ga nog ff kijken of mijn systeem overeen komt met jouw foto's en nog ff wat nameten. Probleem is wel dat ik dan blijf zitten met de stock CPU cooler en de net aangeschafte Papst CPU cooler. Misschien zou ik die twee coolers kunnen gebruiken om zowel boven als onder de harddisks te coolen? Er is ruimte genoeg voor. Ik zou alleen niet weten hoe en waar ik ze dan zou moeten aansluiten. Waarschijnlijk moet ik dan gaan splitsen vanaf een powercable ofzo. Trouwens, die Zalman CPU cooler moet zeker ook op de powercable? Dan moet ik hem opnieuw splitsen (heb ik nu al gedaan voor de Zalman GPU cooler) maar ik weet niet of mn voeding (340 watt geloof ik) dat nog gaat trekken?

Verwijderd

Die 350 watt van coolermaster is hartstikke sterk. En zon zally heeft gewoon een 3 pins aansluiting die je op je mobo kan duwen :) Standaat P4 brackets zijn gewoon bij Alternate te koop voor bijna niets! Ik heb er hier ook eentje op mijn 7012 mobo zitten. Het past dus ook gewoon :)

• Syntagma
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 21:53:
Die 350 watt van coolermaster is hartstikke sterk. En zon zally heeft gewoon een 3 pins aansluiting die je op je mobo kan duwen :) Standaat P4 brackets zijn gewoon bij Alternate te koop voor bijna niets! Ik heb er hier ook eentje op mijn 7012 mobo zitten. Het past dus ook gewoon :)
Kijk, het gaat steeds beter klinken :D
Wel stom trouwens, ik ben 3 computerwinkels langs gegaan en nergens hadden ze een oplossing. Bij 1 zaak zeiden ze zelfs dat als ik een S478 socket had, dat ik dan een groot probleem had en aan een nieuw moederbord zou moeten :) En nu blijkt gewoon dat ik een nieuwe bracket kan kopen en dat er dan een Zalman in past :)
Ik denk dat ik dan maar voor die optie ga, en dat ik dan mn twee overgebleven CPU coolers ga proberen in te zetten als harddisk coolers. Misschien heeft iemand daar nog tips voor?

Verwijderd

Ik geef één tip, en die is gebaseerd op recente ervaring. Ik heb namelijk zo'n maand geleden exact dezelfde PC van een vriend van me "aangepakt", en je hoeft in feite maar één ding te doen om het meteen ok te maken.

De reden waarom je PC zo warm wordt is dat er geen voldoende airflow in wordt gegenereerd. Die 12CM van die Delta voeding die trekt de warme lucht gewoonweg niet snel genoeg weg uit je kast. De warmte blijft daardoor voor 50% (schat ik) hangen. Dit wordt ook nog eens gehingderd door de BIOS instelling van je CPU fan, die "gefixeerd" langzamer gaat draaien, vlak na de opstart (scheelt een heleboel herrie dat wel).

Na een beetje rondzoeken heb ik de perfecte aanpassing gevonden, deze kast:
De Coolermaster Centurion 5.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f00afdb9371c820949c0cb1731b6aca3/full.gif

Erg handige kast ook nog eens, alles is goed in te bouwen zonder dat je echt behoefte hebt aan gereedschap. Het hele front aasn de voorkant bestaat uit "luchtroosters", met stoffilter. Daardoor is je systeem erg goed te koelen, en dus weer makkelijker stil te krijgen.

En dan het mooiste: In de zijwand heeft ie een opening in de zijwand precies op op de plek waar (meestal) nu die fanduct van de oorspronkelijke CPU koeler van de MD8080 zit (op exact de goede plaats). Het enige wat je hoeft te doen is de bij de kast geleverde fanduct een cm of 3 af te zagen, dan valt die fanduct exact IN de fanduct van je huidige koeler.

De kast heeft in tegenstelling tot de MD8080 een 12 cm outtake, die je (met bijgeleverde 7 volt splitter) langzaam en stil kan laten draaien. De rest van je spullen passen er perfect in, de HD wordt ook nog eens mooi gekoeld door een intake fan ook (die ook op 7 volt kan draaien).

Waarschijnlijk moet jij, net als ik, die cardreader een beetje modden. Want die heeft een heel afwijkend formaat (ab-so-luut niet ATX).

Mocht je eraan beginnen dan zal ik je uitleggen hoe je dat moet doen (het is overigens vreselijk simpel, maar je moet het net ffies weten. HEt enige wat je moet kunnen is boren met een boormachine en schoeven met een schroevendraaier).

De kast die ik onder handen heb genomen ziet er:
- Veel beter uit (niet "goedkoop plastic)
- Is helemaal stil (je hoort na opstarten van die CPU fan alleen maar zachtjes lucht blazen; bijna geen gezoem)
- Draait max 40~45 graden op de CPU na meerdere dagen achter elkaar op 100% load.
- De HD wordt hoogstens 5 graden warmer dan kamertemperatuur.

EDIT:
Die Zalman op de XL is idd absoluut noodzakelijk. Dat kleine rotfannetje dat er oorspronkelijk op zit gaat snel stuk, maakt herrie en koelt volstrekt onvoldoende als je een game speelt. Die goed laten zitten. Voor het aansluiten van die fan heb ik overigens een splittertje gebruikt, er zitten nl geen goede aansluitingen op je mobo, en op de kaart gaat ook niet jammer genoeg.

Het zal je wel opgevallen zijn dat ie vrij slordig met slechte kwaliteit heat-tape vast zat . . . Dat spul hebben ze ook gebruikt bij de CPU.

Dus je CPU koeler schoonmaken, en echte heatpaste toepassen is zeker ook een goede aanbeveling.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 22:13 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 21:33:
Bij mij zat er een soort lijm tussen. Het was geel en erg sterk.
Verwarmen heb ik niet gedaan, de methode die ik gebruik is een OV van 2005 pakken, die tussen het PCB en het heatsink en het heatsink oplichten met een schroevendraaier. Het OV (een flexibel pasje) beschermt tegen krassen. Uiteraard wel opletten dat je met de schroeven draaien niet wat SMD chipjes meeneemt want dan is het einde kaart ;)

Met 3dfx Voodoo 3, 4 en 5 kaarten werkt dit ook prima. De heatsinks zijn gelijmd. Verwarmen en/of de vriezer methode zijn meer werk en de laatst genoemde is volgens mij ook risicovoller. Hoe sterk de 'die' van de ATi Radeon R350 is en of deze goed vast op z'n packaging zit weet ik niet, blijkbaar wel aardig sterk omdat 'ie bij mij niet aan het heatsink bleef plakken :Y)

Een heatspreader van een Intel Pentium4 'Prescott' processor verwijderd geeft wel als resultaat dat de 'die' van het packaging wordt getrokken en mooi aan de onderkant van de heatspreader blijft plakken.
Syntagma schreef op maandag 20 maart 2006 @ 21:48:
[...]

Wow, wat aardig van je dat je er zoveel werk van hebt gemaakt!
Ik had niet verwacht dat die Zalman cooler toch redelijk zou passen. Denk je dat het erg is als ie een beetje tegen de voeding aan zou zitten?
Ik denk dat het niet zo'n probleem is zolang de onderkant van het heatsink maar goed contact maakt met de heatspreader van jouw processor. Desnoods buig je de vinnetjes van de koeler of het metalen rooster van de voeding iets bij.
Ik zie op de foto dat jij nog wel de medion bracket hebt (met die metalen pennetjes). Die is dus kapot bij mij, dus als ik die zou vervangen door een normale S478 bracket dan zou ik die Zalman cooler er op kunnen zetten. Het mooie is dat de 478 versie er in gezet kan worden zonder het moederbord eruit te hoeven halen :)
In de machine op de foto zit inderdaad het originele bracket.
Handig dat de S478 Retention Bracket geplaatst kan worden zonder het mobo te demonteren.
Hmm ik krijg opeens wel zin om die Zalman te gaan proberen, ik ga nog ff kijken of mijn systeem overeen komt met jouw foto's en nog ff wat nameten. Probleem is wel dat ik dan blijf zitten met de stock CPU cooler en de net aangeschafte Papst CPU cooler. Misschien zou ik die twee coolers kunnen gebruiken om zowel boven als onder de harddisks te coolen? Er is ruimte genoeg voor.
De overige fans kun je uiteraard goed gebruiken als optionele koeling. Er is hier en daar vast wel wat te improviseren :)
(Zoals het maken van een exhaust fan ofwel een casefan. De MD8080 heeft daar geen ruimte voor maar je zou het zelf uit kunnen zagen ;) (Zoals Mr. Wizard ook gedaan heeft))
Ik zou alleen niet weten hoe en waar ik ze dan zou moeten aansluiten. Waarschijnlijk moet ik dan gaan splitsen vanaf een powercable ofzo.
Ja dat kan. Je kunt de kabels van de fans ook uit de connector halen en deze in een molex prikken. Zo heb je de mogelijkheid voor +5V, +7V en +12V.
Trouwens, die Zalman CPU cooler moet zeker ook op de powercable? Dan moet ik hem opnieuw splitsen (heb ik nu al gedaan voor de Zalman GPU cooler) maar ik weet niet of mn voeding (340 watt geloof ik) dat nog gaat trekken?
De Zalman CNPS7000B-AlCu zit met een normale 3 pins fanconnector aangesloten. Als het goed is kan deze zo op het moederbord.

Let wel op de fanregeling. Die moederborden hebben zelf al een thermocontrol logica aan boord. Waarschijnlijk is het verstandig om dan de Zalman Fanmate2 (die bij de CNPS7000B-AlCu geleverd wordt) niet te gebruiken of deze wel aan te sluiten maar op volle toeren in te stellen.

De voeding zal het waarschijnlijk wel trekken. Ik denk niet dat die fans ervoor zorgen dat de PSU het niet meer zal trekken. In de MD8080 zit een Delta Electronics PSU met een opgegeven vermogen van 350W. Een totaal vermogen van 340W op de +5V, +3,3V en +12V lijnen. De 12V zit 18A op. De 5V zit 30A op :)
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:02:
Het zal je wel opgevallen zijn dat ie vrij slordig met slechte kwaliteit heat-tape vast zat . . . Zo zit je CPU ook vast :/

Dus je CPU koeler schoonmaken, en echte heatpaste toepassen is zeker ook een goede aanbeveling.
De processor zat hier netjes vast met de klipjes. Als thermische geleiding zat er normale silicone warmtegeleidingspasta op. De MD8000 (P4 2,66GHz) was wel met lijm vast gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 20-03-2006 22:10 ]

• Syntagma
Bij mij zat de GPU cooler ook flink vastgeplakt. Ik heb eerst de twee rubberen pennetje (ofzo) doorgeknipt en toen met een hefboompje de cooler er afgewrikt. Hij ging met een knal los, maar volgens mij ging er niks kapot :) Er bleef wel hardnekkig geel plaksel zitten dat ik er na veel prutsen af heb weten te krijgen. Nu zit dus de Zalman cooler er op en dat paste goed. Om hem van stroom te voorzien heb ik idd ook een splitter op de powercable gebruikt.

Als die Zalman CPU cooler gewoon op het moederbord kan aangesloten worden, is het des te handiger. Ik had eigenlijk verwacht dat ie meer stroom nodig zou hebben dus dat ie ook op de power cable zou moeten aangesloten worden :)

Mooie kast G_M_C! Ik denk toch dat ik het nog ff bij deze laat :)

Conclusie tot nu toe: ik denk dat ik ga voor een normale s478 bracket en de Zalman CNPS7000B-AlCu cooler. De overgebleven coolers wil ik gebruiken voor de harddisks of misschien voor de airflow. Dan is idd de manier van Mr. Wizard erg mooi. Ik vraag me alleen nog af hoe dat werkt als je een rond gat maakt in de kast, aangezien de coolers die ik heb vierkant zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Syntagma op 20-03-2006 22:22 ]

Verwijderd

Voor de CPU bracket is hier een direct linkje :) http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=HQZV01&

Ook ik zou idd de centurion 5 van coolermaster aanraden, veel meer plaats en nog steeds lekker stil. Ik heb zelf precies hetzelfde gedaan namenlijk, nieuwe CPU koeler (al was mijne van gigabyte) met die bracket, en een coolermaster centurion 5, en een vf700 vga koeling. Superstil allemaal! En ook plots lekker veel plek in je kast om te rotzooien! Het koste mij minder tijd de pc in te bouwen in de centurion dan om hem uit de oude medion kast te halen.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Je moet een rondje zagen op de grootte van de fan. De behuizing moet oversteken omdat je anders de schroeven niet vast kunt maken. Je moet namelijk vier gaten rondom het rondje boren om de fan in vast te schroeven.

Eigenlijk moet je het dus na bouwen als op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://img377.imageshack.us/img377/9792/casefan0zn.jpg

Verwijderd

[b][message=25418926,noline]

Conclusie tot nu toe: ik denk dat ik ga voor een normale s478 bracket en de Zalman CNPS7000B-AlCu cooler. De overgebleven coolers wil ik gebruiken voor de harddisks of misschien voor de airflow. Dan is idd de manier van Mr. Wizard erg mooi. Ik vraag me alleen nog af hoe dat werkt als je een rond gat maakt in de kast, aangezien de coolers die ik heb vierkant zijn?
Ik heb zelf een 80 mm fan tegen de achterkant van de kast gehouden, en toen met een potlood de gaten voor de schroeven getekend. Toen een circkel met een passer getrokken met een diamter van 40 mm. Daarna de circkel uitgezaagt(eerst een gat geboord om de zaag door te steken) en toen gaten voor de schroeven geboord. Ik kan proberen fotos te maken als je interesse hebt, ik moet alleen ff opzoek naar de kabels van mijn camera dan. kan dus ff een hlaf uurtje duren :)

• Syntagma
Ok, kom maar op met die foto's ;)
Echt heel fijn alle hulp die ik hier nu krijg!

Alleen begin ik nu weer een beetje aan die kast te twijfelen.. ik heb niet echt veel zin om een gat te gaan maken in de achterkant, dus dan zou ik die coolers liever boven en onder de harddisks plaatsen. Maar dat is misschien ook niet echt handig..
En met het oog op de toekomst: over een poosje wil ik de boel gaan upgraden en dan is deze kleine kast misschien niet zo handig. Aan de andere kant is het formaat wel lekker voor op het bureau en lijkt die Coolermaster Centurion 5 een beetje zwaar enzo.

Misschien kan ik het laten bij deze medion kast en dan alleen de GPU cooler vervangen (is al gebeurd) en de CPU cooler vervangen door de Zalman versie. Zou dan de kast al een beetje goed gekoeld zijn of zit ik dan nog steeds met oververhitte harddisks?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Syntagma schreef op maandag 20 maart 2006 @ 21:48:
[...]
Volgens betrouwbare bronnen dient het moederbord toch verwijderd te worden gezien er een backplate achterop het moederbord zit die het originele 'Medion bracket zal doen verstevigen.

Zodra je het 'Medion bracket' verwijderd zal de backplate loskomen en van het moederbord afvallen. Als deze loskomt loop je risico dat je kortsluiting krijgt.
Syntagma schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:35:
Ok, kom maar op met die foto's ;)
Echt heel fijn alle hulp die ik hier nu krijg!

Alleen begin ik nu weer een beetje aan die kast te twijfelen.. ik heb niet echt veel zin om een gat te gaan maken in de achterkant, dus dan zou ik die coolers liever boven en onder de harddisks plaatsen. Maar dat is misschien ook niet echt handig..
En met het oog op de toekomst: over een poosje wil ik de boel gaan upgraden en dan is deze kleine kast misschien niet zo handig. Aan de andere kant is het formaat wel lekker voor op het bureau en lijkt die Coolermaster Centurion 5 een beetje zwaar enzo.

Misschien kan ik het laten bij deze medion kast en dan alleen de GPU cooler vervangen (is al gebeurd) en de CPU cooler vervangen door de Zalman versie. Zou dan de kast al een beetje goed gekoeld zijn of zit ik dan nog steeds met oververhitte harddisks?
Die Medion MD8080 is zelf ook al vrij zwaar. Zeker gezien de kleine afmetingen ;)

De 'casefan-mod' is een goede optie om het systeem koeler te maken. Het is ook jammer dat er standaard geen casefan in de behuizing zit. Helemaal erg omdat er niet eens een uitsparing voor is 8)7

De hardeschijven zullen nog steeds vrij warm worden, ook na het vervangen van de GPU en de CPU coolers. Het is dus aan te raden om de fans die je over hebt te gebruiken als extra koeling. Daarbij kun je gerust wat improviseren, fans kun je bv. met tie-wraps vast zetten :)

[ Voor 50% gewijzigd door Thandor op 20-03-2006 22:40 ]

• The Godsha
[mierenneuken]
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:24:
[...]

Ik heb zelf een 80 mm fan tegen de achterkant van de kast gehouden, en toen met een potlood de gaten voor de schroeven getekend. Toen een circkel met een passer getrokken met een diamter van 80 mm (oftewel een straal van 40mm). Daarna de circkel uitgezaagt(eerst een gat geboord om de zaag door te steken) en toen gaten voor de schroeven geboord. Ik kan proberen fotos te maken als je interesse hebt, ik moet alleen ff opzoek naar de kabels van mijn camera dan. kan dus ff een hlaf uurtje duren :)
:+
[/mierenneuken]
Thandor schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:37:
[...]

Volgens betrouwbare bronnen dient het moederbord toch verwijderd te worden gezien er een backplate achterop het moederbord zit die het originele 'Medion bracket zal doen verstevigen.

Zodra je het 'Medion bracket' verwijderd zal de backplate loskomen en van het moederbord afvallen. Als deze loskomt loop je risico dat je kortsluiting krijgt.
Laat ik die betrouwbare bron net eens zijn :+

[ Voor 32% gewijzigd door The Godsha op 20-03-2006 22:40 ]

• Syntagma
[b][message=25419070,noline]The Godsha schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:38
Laat ik die betrouwbare bron net eens zijn :+
Potverdorie, ik zit nu mijn kast eens wat heen en weer te schuiven en idd, er zit een witte plaat los :D
Ik kan er bij met mn vingers maar ik geloof niet dat ik hem achter de voeding/snoerenboel vandaan kan krijgen.. hmm ff proberen!

Verwijderd

Ik heb zelf de kast uiteindelijk open gezet, scheelt tonnen met de warmte afvoer, in die kleine rotkast wel 20 graden.

Je zal voor het upgraden toch een nieuwe kast moeten hebben, deze medion kast is een uATX formaat kast, en normale moederborden zijn te lang voor de kast. Ik heb zelf de kast op de grond staan, maar hij is idd zeer zwaar.

Die fotos zullen helaas niet lukken, ik kan maar nergens dat kabeltje vinden.... Ik heb nog wel 1 foto van hoe de pc er in mijn Centurion kast uitzag....

[img=http://img490.imageshack.us/img490/4057/185952bq.th.jpg]

Edit: Op dit moment ziet het er heel anders uit :) Ik heb sinds een week een asus 450 PSU, a8n-sli mobo en een amd 64 3200+ erin zitten. Dit gaat binnenkort watergekoelt worden aangezien deze fans standaart ijs koud blijve, maar nu weer een gigantische berg herrie maken. Heb al qfan aanstaan, en een nb47j op de chipset geplakt :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 22:52 ]

• Syntagma
Syntagma schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:45:
[...]

Potverdorie, ik zit nu mijn kast eens wat heen en weer te schuiven en idd, er zit een witte plaat los :D
Ik kan er bij met mn vingers maar ik geloof niet dat ik hem achter de voeding/snoerenboel vandaan kan krijgen.. hmm ff proberen!
haha ik heb de voeding er uitgehaald en toen kon ik dat witte backplaatje eruit vissen :P Dus ik hoefde niet mn hele moederbord eruit te halen!

Verwijderd

Slim slim, ik heb 3 uur zitten klooien over waarom ik nou potverdrie die retainer niet meer vast kon krijgen :P Wist ik veel dat ereen back plate opzat, das onderstussen ook al 2 jaar geleden zeg, wat gaat de tijd snel!

• Syntagma
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:48:
Ik heb zelf de kast uiteindelijk open gezet, scheelt tonnen met de warmte afvoer, in die kleine rotkast wel 20 graden.

Je zal voor het upgraden toch een nieuwe kast moeten hebben, deze medion kast is een uATX formaat kast, en normale moederborden zijn te lang voor de kast. Ik heb zelf de kast op de grond staan, maar hij is idd zeer zwaar.
Ik heb hem ook open gehad maar kon niet echt veel verschil merken geloof ik.

Ik denk dat ik tot aan de upgrade deze kast houd en er lekker mee ga knutselen. Als ik dan ooit ga upgraden dan neem ik er wel zon mooie nieuwe kast bij :)

Trouwens wel grappig, ik typ dit allemaal op mn oude pc aangezien mn andere open ligt :)
Heb nu ook even Everest erop gezet en ook deze pc wordt vrij warm:

moederbord: 29
CPU: 70
AUX: 14 (wat dat ook is)

Dus deze pc had ook wel een betere CPU cooling kunnen hebben maar dat heb ik nooit gemerkt, haha.

[ Voor 19% gewijzigd door Syntagma op 20-03-2006 23:18 ]

Verwijderd

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb dus een medion 8383, volgens mij nagenoeg dezelfde kast als die jij hebt :) ik heb ook een andere koeler op de processor gezet, en de fanduct weggelaten (die buis). de fan op de standaart koeler heb ik losgemaakt en direct tegen het gat aan de zijkant gehangen, en gewoon aan een 5volt lijn van de voeding gehangen (rood kabeltje).
de temparatuur van de lucht in de kast is een heel stuk koeler nu en dat merk je in alle temps :)

wat ik hiermee wil zeggen is, probeer eerst door middel van 1 van de fans die je hebt (papst, of desnoods de fan die standaard in de pc zat) koele lucht in je kast te krijgen :) en met de andere fan eventueel op de hardeschijf richten. (een warme straal lucht op je hd heeft doorgaans niet heel veel effect :P )
en dan zou ik idd zo een zalman aanraden om op je processor te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2006 10:38 ]

Verwijderd

Syntagma schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:35:
[...]
Aan de andere kant is het formaat wel lekker voor op het bureau en lijkt die Coolermaster Centurion 5 een beetje zwaar enzo.
[...]
Hij is helemaal niet zo zwaar; Hij is grotendeels aluminium, en ook is de hele voorkant een soort luchtrooster (met stoffilter). En een luchtrooster heeft veel kleine gaatjes -> weinig metaal -> dus licht gewicht ;)

• Syntagma
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:37:
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb dus een medion 8383, volgens mij nagenoeg dezelfde kast als die jij hebt :) ik heb ook een andere koeler op de processor gezet, en de fanduct weggelaten (die buis). de fan op de standaart koeler heb ik losgemaakt en direct tegen het gat aan de zijkant gehangen, en gewoon aan een 5volt lijn van de voeding gehangen (rood kabeltje).
de temparatuur van de lucht in de kast is een heel stuk koeler nu en dat merk je in alle temps :)
Klinkt idd goed, alleen zit die fan dan volgens mij direct boven de cpu fan (aangezien die onder dat gat aan de zijkant zit) en ik weet niet of dat past c.q. zin heeft?

Verwijderd

Syntagma schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 11:31:
[...]

Klinkt idd goed, alleen zit die fan dan volgens mij direct boven de cpu fan (aangezien die onder dat gat aan de zijkant zit) en ik weet niet of dat past c.q. zin heeft?
Nou zoals ik al zei, werkt het bij mij perfect.
maar je kan het altijd proberen toch? werkt het niet dan haal je die fan weer weg :)

• Syntagma
Nee tuurlijk, dat is zo. Maar ik vroeg me af hoe dat dan ging als je twee fans vlak boven elkaar hebt, waarbij de ene lucht op de CPU blaast en de fan erboven blaast lucht naar buiten (neem ik aan).. dan zou de ene als het ware lucht naar boven blazen en de andere naar beneden, en aangezien er dan weinig ruimte tussen zit, vroeg ik me af of dat wel ging en of ze elkaars werking dan niet hinderen of opheffen :)

Hoe had je hem overigens vastgemaakt bij dat gat/rooster?

[ Voor 7% gewijzigd door Syntagma op 21-03-2006 11:48 ]

Verwijderd

Syntagma schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 11:48:
Nee tuurlijk, dat is zo. Maar ik vroeg me af hoe dat dan ging als je twee fans vlak boven elkaar hebt, waarbij de ene lucht op de CPU blaast en de fan erboven blaast lucht naar buiten (neem ik aan).. dan zou de ene als het ware lucht naar boven blazen en de andere naar beneden, en aangezien er dan weinig ruimte tussen zit, vroeg ik me af of dat wel ging en of ze elkaars werking dan niet hinderen of opheffen :)

Hoe had je hem overigens vastgemaakt bij dat gat/rooster?
Ik had het met 2 tie wraps vastgemaakt, aan de buitenkant zie je daar zo goed als niks van :)

• Syntagma
Hoe dan? Door de gaatjes van het rooster heen ofzo? En ik neem aan dat je de fan naar buiten liet blazen?

Wel de moeite van het proberen waard denk ik, al kan misschien iemand met meer ervaring dan ik nog vertellen of dat idd niet erg is als er twee fans vlak boven elkaar zitten maar wel precies tegengesteld blazen (van elkaar af)?

Heb iig de Zalman CPU cooler + bracket besteld, hopelijk kan ik die in een paar dagen erin zetten.

Verwijderd

Syntagma schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 12:01:
Hoe dan? Door de gaatjes van het rooster heen ofzo? En ik neem aan dat je de fan naar buiten liet blazen?

Wel de moeite van het proberen waard denk ik, al kan misschien iemand met meer ervaring dan ik nog vertellen of dat idd niet erg is als er twee fans vlak boven elkaar zitten maar wel precies tegengesteld blazen (van elkaar af)?

Heb iig de Zalman CPU cooler + bracket besteld, hopelijk kan ik die in een paar dagen erin zetten.
door de gaatjes idd. en ik liet hem juist naar binnen blazen! de warme lucht wordt (als het goed is) toch door de voeding naar buiten gevoerd.
dus aan de zijkant naar binnen laten blazen :)

• Syntagma
Ehh had je dan die fan aan de buitenkant van de kast zitten of snap ik het verkeerd :)

Verwijderd

Syntagma schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 18:35:
Ehh had je dan die fan aan de buitenkant van de kast zitten of snap ik het verkeerd :)
nee aan de binnenkant natuurlijk :)

• Syntagma
Ok, dus je laat hem lucht aanzuigen naar binnen in de richting van de cpu cooler.
Ik kan het proberen ja :)

Even wachten eerst op mn bracket en zalman cooler.

Verwijderd

Syntagma schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 18:43:
Ok, dus je laat hem lucht aanzuigen naar binnen in de richting van de cpu cooler.
Ik kan het proberen ja :)

Even wachten eerst op mn bracket en zalman cooler.
idd :)
nou ja, succes ermee ;)

• Syntagma
Zo, ik ben even aan het modificeren geslagen :)
Ik heb 2 gaatjes geboord in de achterkant van de Medion kast (want er zaten er al 2 op de goede plek), zodat ik daaraan een fan kon hangen. Daarna heb ik een cirkel getrokken binnen de 4 gaatjes en heb ik een soort rooster van enkele tientallen gaatjes geboord (wat een werk :P). Daarna heb ik de fan met twee tie-wraps geplaatst en aangesloten op het stekkertje waar ook de GPU cooler opzit. Zo kan ie de warme lucht naar buiten blazen.

Ook heb ik de Seagate harddisk nog een vakje naar boven verplaatst. Eigenlijk hoort daar een diskettestation, maar de harddisk pastte er ook in dus nu zit er wat meer ruimte tussen de twee harddisks, wie weet scheelt dat ook iets.

Nu nog wachten op de Zalman CPU cooler en bracket en dan kan die er ook in.

Ik moet nu helaas nog werken op mn oude pc dus ik kan geen foto's van de operatie laten zien, dat houden jullie nog tegoed. Het grappige is dat in deze oude kast wèl twee kant-en-klare roosters zaten om fans te plaatsen (1 voor en 1 achter), dus ik heb mn overgebleven fan maar aan de achterkant geplaatst met tie-wraps. Kijken of het scheelt (zit een AMD 1800+ in met een kleine cpu fan). Ik kan hem er altijd nog uithalen en in de medion kast erbij stoppen :)

[edit]
Deze oude pc draait nu eventjes met de nieuwe fan achterin en de cpu blijft iets cooler geloof ik (rond de 60 en eerst rond de 70), maar hij stijgt nog wel iets. Hmm, hopelijk maakt het in mn Medion pc wel meer verschil als ik die straks weer ga gebruiken! (Iig voor de harddisks die te warm worden, de cpu zal zowieso wel lekker cool blijven met de zalman)

[ Voor 27% gewijzigd door Syntagma op 22-03-2006 13:13 ]

• Syntagma
Nou, ik heb van een vriend een bracket weten te scoren en heb net in de winkel de Zalman cpu cooler gehaald, dus ik ben vanaf nu ff zoet met alles inbouwen :P
De resultaten zal ik zsm posten!

Verwijderd

Klinkt goed :) laat ons je voor en na temps strx een keertje weten. Ik heb ook gaatjes geboort in de achter kant tot een soort rooster, werkte perfect alleen iets meer herrie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 23:00:
Klinkt goed :) laat ons je voor en na temps strx een keertje weten. Ik heb ook gaatjes geboort in de achter kant tot een soort rooster, werkte perfect alleen iets meer herrie.
ja ik denk dat je beter een heel gat in de kast kunt maken ten grootte van de fan, en dan een fanguard ervoor :) heb je minder kans op ruis.

Verwijderd

mogen we uit het feit dat je niet meer gereageerd hebt opmaken dat je je processor gefrituurd hebt? :P

• Syntagma
Verwijderd schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 14:25:
mogen we uit het feit dat je niet meer gereageerd hebt opmaken dat je je processor gefrituurd hebt? :P
Haha nee hoor! Ik ben er nog.
Ik heb de pc met de nieuwe cooling nog niet heel lang gebruikt, maar tot nu toe schommelen de temps van de CPU rond de 42 en de HDD rond de 31. De CPU temp zie ik soms ook weer wat dalen..

Dus:

met oude cooling: (stock)
CPU: 44 (bij intensief gebruik richting de 60)
HDD: 53

met nieuwe cooling: (Zalman CNPS7000B-AlCu + extra fan + Zalman GPU cooler)
CPU: 42 (intensief gebruik nog niet getest)
HDD: 31 (moet lang gebruik nog testen)

De CPU temp valt me iets tegen.. bijna hetzelfde met de Zalman cooler als eerst met de stock cooler lijkt het wel, maar misschien houdt ie hem bij intensief gebruik op dezelfde temperatuur en wordt ie minder heet? Dat moet ik nog testen. Ook het aanbrengen van gaten in de achterkant + een fan lijkt iets beter te zijn voor de warmte van de HDD maar ook dat moet nog blijken op de lange termijn. De fan aan de achterkant draait trouwens op 5 volt want met 12 volt was het een takkeherrie :)

Is die CPU temp trouwens een beetje normaal?

[ Voor 12% gewijzigd door Syntagma op 25-03-2006 16:21 ]

Verwijderd

Ja, die revisie in de md8080 was de heetste 3.0ghz van de pentium 4 reeks. Dus 44 is redelijk normaal hoor, 44 deej de mijne ook iig :)

• Syntagma
Ok, ik houd het ff in de gaten. Stiekem hoopte ik dat de Zalman cooler de CPU koeler zou houden, maar zoals ik al zei: misschien bij intensief gebruik?

Verder kan ik melden dat de HDD inmiddels is opgelopen naar 38, zonder veel te doen met de pc..
En ik verwijderde net een programmaatje en toen liep de CPU op naar 48, daarna zakte ie weer naar 45.. Hmm.

Hmm! Net even mn harde schijf gedefragmenteerd en ondertussen een game verwijderd, hierbij liep de CPU op tot 60 (nu nog steeds 58) en de harddisk is inmiddels 49. Als dit zo blijft dan heeft de hele ingreep weinig tot geen nut gehad... hoe kan dat nou?

[ Voor 45% gewijzigd door Syntagma op 25-03-2006 17:16 ]

Verwijderd

Syntagma schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 16:23:
Ok, ik houd het ff in de gaten. Stiekem hoopte ik dat de Zalman cooler de CPU koeler zou houden, maar zoals ik al zei: misschien bij intensief gebruik?

Verder kan ik melden dat de HDD inmiddels is opgelopen naar 38, zonder veel te doen met de pc..
En ik verwijderde net een programmaatje en toen liep de CPU op naar 48, daarna zakte ie weer naar 45.. Hmm.

Hmm! Net even mn harde schijf gedefragmenteerd en ondertussen een game verwijderd, hierbij liep de CPU op tot 60 (nu nog steeds 58) en de harddisk is inmiddels 49. Als dit zo blijft dan heeft de hele ingreep weinig tot geen nut gehad... hoe kan dat nou?
Wat die processor betreft: zijn gewoon goede temps volgens mij hoor, zoals al eerder is gezegt: die P4 die jij hebt is een echt heethoofd.. daarom denk ik dat de standaard koeler al van dusdanige kwaliteit moet zijn om dat ding op acceptabele temps te houden, dat ie niet veel onderdoet voor een zalman..

waar die hoge temp van de hd nou vandaan komt weet ik niet :/ heel raar

Verwijderd

Na veel wikken en wegen en vooral eindeloos gezoek op allerlei forums, heb ik een manier bedacht voor het koelen van 2 harde schijven in een Medion 8080xl. Ik denk niet dat ik deze oplossing al ben tegengekomen. Een fan onderaan de HD-rekje leek me niet genoeg omdat er 2 gekoeld moeten worden.
De bedoeling is om de schijven gewoon in de voorziene plaatsen te steken. Ofwel vlak op elkaar, ofwel de bovenste op de plaats van het diskettestation (zo zaten ze al een tijdje, maar dan zonder extra koeling en met de kast open...).
Nu zou ik de hd's 2,5cm naar binnen willen schuiven en vooraan een 80 of 92mm (Zalman)-fan plaatsen. Hiervoor moet ik wel een beetje metaal verwijderen (zie rode pijl op foto), maar dit en een gaatje extra om de HD's te kunnen vastdraaien lijken me geen probleem.

Nu mijn vraagjes:
  • Wat vinden jullie van deze oplossing?
  • Is de koeling genoeg zodat ik de HD's vlak tegen elkaar kan steken of komt de bovenste toch best op de plaats van het diskettestation? (de bovenkant van een 92mm fan komt dan op dezelfde hoogte als de bovenkant van de bovenste HD dus denk niet dat die de lucht bovenop nog wegblaast, maar misschien heeft dit geen belang...)
  • De schijven komen een stukje boven het RAM-geheugen te zitten (zie foto's). Is dit erg?
  • Als ik deze fan installeer samen met nog een "uitlaatfan" aan de achterkant van de kast, is de airflow dan goed genoeg? (Handig toch dat je aan de achterkant zelf nog een gat moet maken... - noot: ik heb al ronde IDE-kabels)
  • Ik ga eindelijk ook de VGA-koeler (9800xl) vervangen. Keuze tussen Arctic Cooling ATI Silencer 1 en Zalman 700-Cu. Zag de bomen door het bos niet meer op de vele forums... Zou uiteindelijk Zalman + fanmate kopen... Is dit de stilste? Is snelheid op 5V genoeg? Wanneer moet je snelheid aanpassen?
Hopelijk zijn de foto's in orde:
Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/3926/dscn3852small11rm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/1180/dscn3852small28gy.jpg
Bovenste harde schijf op plaats van diskettestation:
Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/5496/dscn3851small6tn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img260.imageshack.us/img260/3926/dscn3852small11rm.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/1180/dscn3852small28gy.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/5496/dscn3851small6tn.th.jpg

• The Godsha
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:26:
Na veel wikken en wegen en vooral eindeloos gezoek op allerlei forums, heb ik een manier bedacht voor het koelen van 2 harde schijven in een Medion 8080xl. Ik denk niet dat ik deze oplossing al ben tegengekomen. Een fan onderaan de HD-rekje leek me niet genoeg omdat er 2 gekoeld moeten worden.
De bedoeling is om de schijven gewoon in de voorziene plaatsen te steken. Ofwel vlak op elkaar, ofwel de bovenste op de plaats van het diskettestation (zo zaten ze al een tijdje, maar dan zonder extra koeling en met de kast open...).
Nu zou ik de hd's 2,5cm naar binnen willen schuiven en vooraan een 80 of 92mm (Zalman)-fan plaatsen. Hiervoor moet ik wel een beetje metaal verwijderen (zie rode pijl op foto), maar dit en een gaatje extra om de HD's te kunnen vastdraaien lijken me geen probleem.

Nu mijn vraagjes:
  • Wat vinden jullie van deze oplossing?
  • Is de koeling genoeg zodat ik de HD's vlak tegen elkaar kan steken of komt de bovenste toch best op de plaats van het diskettestation? (de bovenkant van een 92mm fan komt dan op dezelfde hoogte als de bovenkant van de bovenste HD dus denk niet dat die de lucht bovenop nog wegblaast, maar misschien heeft dit geen belang...)
  • De schijven komen een stukje boven het RAM-geheugen te zitten (zie foto's). Is dit erg?
  • Als ik deze fan installeer samen met nog een "uitlaatfan" aan de achterkant van de kast, is de airflow dan goed genoeg? (Handig toch dat je aan de achterkant zelf nog een gat moet maken... - noot: ik heb al ronde IDE-kabels)
  • Ik ga eindelijk ook de VGA-koeler (9800xl) vervangen. Keuze tussen Arctic Cooling ATI Silencer 1 en Zalman 700-Cu. Zag de bomen door het bos niet meer op de vele forums... Zou uiteindelijk Zalman + fanmate kopen... Is dit de stilste? Is snelheid op 5V genoeg? Wanneer moet je snelheid aanpassen?
Hopelijk zijn de foto's in orde:
[afbeelding]
[afbeelding]
Bovenste harde schijf op plaats van diskettestation:
[afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding]
Ik had eerder zelf ook een Medion kast, maar ook ik zat met de HD problemen. Ik had 1 HD wilde er toen een 2e bij kopen, maar laat net die dag ervoor mijn schijf crashen en gewoon kapot gaan? Ik bleef dus na de aanschaf van een nieuwe met 1 schijf zitten, dus een Fan eronder hangen was voor mij genoeg.

Jij moet bedenken dat wanneer jij achte de HD's een Fan hangt, deze ook ergens zijn lucht vandaan moet halen, maar waar? Het helpt natuurlijk al zonder dat dit het geval is, maar wel met veel minder resultaat. Ook zou ik een Zalman fan kopen welke de slimversie is. Deze zijn zeer dun en uiterst geshikt voor het gebruik wat jij wilt toepassen.

Het ziet er mooier uit wanner de schijven strak boven elkaar zitten, maar dit komt de koeling niet ten goede, plaats de 2e hd dus in het diskettestation plekje.
Ook vind ik het raar dat medion het gat aan de achterkant van de kast heeft weggehaald bij de nieuwere kasten van die serie. Mijn MD8008 kast had nog een gat, en dit was zeer handig. Ik raad je aan hier een gat te zagen en een 80mm fan in te hangen

Stop als laatste je Rounded IDE kabels achter het 3,5" bay bakje. Met een beetje proppen moet dat wel lukken, bij mij was het namelijk ook gelukt.

Nog 1 vraag aan jou. Het is een ontzettende kut plek om te zagen, ga je dat met een dremel doen? Zo nee, met welk ander gereedschap of manier ga jij te werk?

Edit: Mijn taalgebruik is gaar, ook de zinsconstructies, maar ik zit een toetsweek en heb niet veel tijd dit dus even optimaal te formuleren, ook ben ik dyslectisch maar daar is dit de schuld niet van. I blame myself O+

Verwijderd

Enig idee of er een bracket is wat de 478 van mijn Medion computer kan vervangen?

Graag bericht
Hartelijk dank,

Leen Postma
Syntagma schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 19:57:
Ok er zijn weer wat nieuwe ontwikkelingen.

Ik heb het vervangingssetje thuisgekregen en heb de Zalman cooler op de videokaart gezet. Om de powercable aan te sluiten heb ik eerst een splittertje moeten kopen.
Ook heb ik de nieuwe fan op de CPU gezet en ik merk nu dat ie naar buiten blaast ipv naar binnen zuigt zoals de vorige. Is dit goed?

Helaas is er tijdens dit proces een stukje afgebroken van de retention bracket en nu zit de koeler niet meer strak op de CPU en slaat de pc telkens uit door teveel hitte.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een andere retention bracket, alleen las ik dat in deze Medion pc's een ander soort zit dan normaal op een socket 478 P4? In mijn geval in het een bracket met twee metalen pennetjes die je naar beneden moet duwen.

Maar nu heb ik nog weer een ander idee: is het mogelijk om een Zalman CNPS7000B-AlCu op mijn CPU te zetten? Ik heb maar een kleine kast (zie foto) dus ik weet niet of dat past. En ik neem aan dat ik dan een normale bracket moet hebben?

Wie kan mij helpen? Past zon Zalman cooler en wie kan mij aan een bracket helpen? (Zie eventueel mijn profiel voor mail)

Thanks!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
toevallig heb ik net bij een medion pc het moederbord vervangen door een exemplaar van asrock, bij deze was de bracket van de koeler inderdaad anders en heb de bracket van het medion mobo omgewisseld met het bracket van het asrock mobo. Je kan dus gewoon een bracket van een willekeurig S478 mobo pakken en deze monteren, de gaten in het moederbord komen overeen :)

Denk er wel aan dat de medionkoeler dan NIET meer past, je zult een orginele P4 koeler moeten vinden... (of 1 van zalman ofzo ;))

• The Godsha
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2007 @ 11:40:
Enig idee of er een bracket is wat de 478 van mijn Medion computer kan vervangen?

Graag bericht
Hartelijk dank,

Leen Postma

[...]
Wil je jouw Medion Computer vervangen voor een S478 Bracket B) 7(8)7
Dat lijkt me geen goede ontwikkeling, ik wist dat sommige mensen een hekel hebben aan Medion based computers.

Maargoed, zoals Killed al aangeeft is het standaard Medion bracket gewoon te vervangen voor een normaal Intel S478 Bracket. Ik heb mijn Medion bracket er ook af gehaald en bij mij is er geen vervangende op gekomen omdat ik switchte naar waterkoeling.

Bij www.sallandautomatisering.nl zijn nog wel Brackets voor het 478 voetje te vinden. (dit is onder voorbehoud)
Pagina: 1