[XP] Installatie met RAID 5

Pagina: 1
Acties:

• shadowrune
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04-2025

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
Ik probeer nu al een tijdje Windows XP te installeren en krijg dit niet voor elkaar op een RAID configuratie. Ik heb al verschillende topics doorgelezen maar krijg het steeds maar niet werkend.

Mijn moederboard is een Asus P5N32-SLI en heb hierop twee RAID controllers. Een nVidia n-force voor 4 SATA(2) schijven onder RAID 0, 1, 0+1 en 5. Verder een Silicon Image 3132 contoller voor 2 SATA(2) schijven onder RAID 0 en 1. Ik heb 3 Maxtor HDD's aangesloten op de SATA connectoren 1, 3 en 4.

Processor D930, 3x HDD Maxtor SATAII-250Gb, BenQ PATA DVD(RW)-DL (aangesloten op master primary IDE)

In de bios (02.12) heb ik de nVidia Raid ge-enabled en heb de SATA2 controller van SATA-II op RAID functionality gezet. Vlak hierna heb ik een driver diskette gemaakt van mijn nVidia drivers via de meegeleverde CD-rom van mijn MoBo.

Hierna heb ik mijn computer opnieuw herstart en nu via de CD van Windows XP. In het begin, na de hardwareconfiguratie controle heb ik F6 (voor externe RAID drivers) gedrukt. De setup verloopt tot zo nog perfect. De setup vraagt om de driver disk en laad via "E" op de diskette (waarom dit nog via een antiek medium moet gaan is mij onduidelijk, maar goed...) beide benodigde drivers. (nVidia RAID class driver en nVidia storage controller)

Dan gebeuren er verschillende zaken:
1* De setup loopt verder en laad meerdere RAID/SCSI drivers. Het lijkt dat de computer wil resetten en het beeldscherm wordt zwart. Alleen een knipperende cursor blijft linksboven staan.
2* De setup loopt verder en laad meerdere RAID/SCSI drivers. Eén momentje is het beeldscherm zwart en vraagt om de plaats van de te installeren besturingssysteem. Dit veld is echter leeg en bij 'enter' of een andere toets krijg ik een 'blue-screen' en moet de computer herstarten.

Ik blijf in die loop hangen en kom niet verder. :(

Heeft iemand hetzelfde probleem (gehad) en wie kan me verder helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door shadowrune op 13-03-2006 10:02 ]

Verwijderd

Het lijkt erop dat windows geen actieve partitie kan vinden...
heb je voor de installatie met de bios van de raidcontroller ook een schijf-configuratie aangemaakt?
Eerst je raid-configuratie afmaken, dan pas windows installeren....

• shadowrune

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
De RAID configuratie had ik al aangemaakt (vergeten te melden net). Dat leek allemaal in orde. Na het opstarten krijg ik direct het RAID menu te zien (F10) waarin de compu meld dat de RAID-5 array healthy is. Mijn opstarten loopt dan verder en kom in de setup van Windows (cd-rom)

Ik heb de bestaande RAID config gedelete en opnieuw een RAID array aangemaakt, maar blijf dezelfde fouten houden.

Verwijderd

misschien de nieuwste drivers downloaden en het dan nog eens proberen

directe link naar je mobo: "http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5N32-SLI Deluxe&SLanguage=en-us"

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 16:16 . Reden: linkje aangepast ]

• shadowrune

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
Hier bedoel je de BIOS upgrade mee?

Wat mij opviel is dat er in de RAID configuratie menu een mogelijkheid is om een Boot(able) functie mee te geven. Echter deze is grijs en kan ik niet selecteren. Verder staat er wanneer ik een RAID-5 maak bij bootable: N/A. Langzaam begin ik me af te vragen of het helemaal wel mogelijk is om op te starten (besturingsysteem te installeren) op een RAID-5 array.

help...

Verwijderd

ik bedoel de nieuwe driverdisk voor je raidcontroller.

• shadowrune

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
Heb gezocht naar nieuwe drivers voor de raidcontroller maar kan geen nieuwe versie vinden niet vinden. nForce Raiddriver 5.10.2600.552 is volgens mij de laatste.

• shadowrune

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
Is het überhaubt wel mogelijk om RAID-5 in Windows-XP SP2 te gebruiken?

Heb op het forum van ASUS wel het e.e.a. gevonden.
Het schijnt dat er meer mensen last hebben van dit probleem:
ASUS forum P5N32-SLI post

Verder vond ik nog iets interessants. Het schijnt dat Maxtor SATAII schijven last hebben van een compatibiliteitsprobleem met nForce chipsets.
ASUS forum - nForce compatibility Maxtor
Techreport forum - Maxtor releases firmware fix for nForce4 issues
Maxtor support - Maxtor SATA II Drives and nVidia nForce4 Compatibility

Heb ondertussen verschillende bios-opties geprobeerd, maar blijf vast zitten. |:(

Ben nu aan het uitzoeken welke opties er nu zijn.
* Bios upgrade 02.12 naar 03.08beta
* Firmware update Maxtor 250GB SATAII
* Windows installatie op een andere RAID (of standalone) installeren en later softwarematig om te zetten naar RAID-5.

Iemand ideeën?

[ Voor 50% gewijzigd door shadowrune op 13-03-2006 09:59 ]

Verwijderd

nlite downloaden

Satacontroller drivers toevoegen in je windows xp cd.

zoiets?

• shadowrune

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
nLite? Wat doet dat?
RobvanderAa schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:10:
Hierna heb ik mijn computer opnieuw herstart en nu via de CD van Windows XP. In het begin, na de hardwareconfiguratie controle heb ik F6 (voor externe RAID drivers) gedrukt. De setup verloopt tot zo nog perfect. De setup vraagt om de driver disk en laad via "E" op de diskette (waarom dit nog via een antiek medium moet gaan is mij onduidelijk, maar goed...) beide benodigde drivers. (nVidia RAID class driver en nVidia storage controller)
Reeds gedaan. Geen effect.

[ Voor 4% gewijzigd door shadowrune op 13-03-2006 10:44 ]

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Dan kun je een nieuwe XP cd maken waarbij de raid driver in de cd ingevoegd is, waarbij je geen diskette nodig heb voor het laden van je raid drivers.

meer te lezen over nLite op http://www.nliteos.com/

[ Voor 16% gewijzigd door MetalfanBlackness op 13-03-2006 10:52 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• shadowrune

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
Subliem, dat zou schelen. :)
Waar kan ik dat vinden?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:59
RobvanderAa schreef op maandag 13 maart 2006 @ 10:53:
Subliem, dat zou schelen. :)
Waar kan ik dat vinden?
Onder de link die MetalfanBlackness gaf. Daar staat gewoon een kopje 'download' :).

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap-Jan op 13-03-2006 10:57 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• shadowrune

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
Mijn dank _/-\o_

Dan kan ik mijn diskettestation die ik nu nog in de computer configuratie (tijdelijk) er aan heb hangen verwijderen. Ik ga zeker dit programma eens gebruiken en een opstart installatie CD van WinXP SP2 maken met de nVidia/ASUS-RAID drivers.

Het overgrote deel van mijn probleem blijft echter staan. Nu met (tijdelijke) diskette station laad ik de drivers in de Windows setup. Toch blijft Windows de RAID config niet zien. Krijg een vermoedden dat dit te maken heeft met het nForce4 vs Maxtor SATAII HDD's compatibiliteits probleem. Ik kom dit op veel fora tegen. Zelfs de leverancier heeft dit nu ook als beschrijving op haar website staan. Dit stond er niet toen ik die schijven kocht/bestelde. Ik voel nattigheid... :?

• shadowrune

shadowrune

Wie niet waagt...

Topicstarter
Zowaar ik ben er uit! :D

Het was overduidelijk een compatibiliteitsprobleem tussen nForce4 chipset van nVidia en de (SATAII/300) Maxtor Diamond10 serie hardeschijven. Beide bedrijven beschuldigen elkaar ervan zich niet aan het SATA-ontwerp te houden. De consument is er weer eens de dupe van... :(

Heb de drie hardeschijven omgeruild voor de SAMSUNG SpinPoint 250GB SATAII/300 versies. Na het monteren lieten deze schijven zich direct installeren! Dus een advies naar ieder met een MoBo met een nVidia chipset, blijf weg bij Maxtor en wacht tot alle problemen zijn opgelost...

Verwijderd

Heb precies dezelfde probleem en heb ook precies dezelfde mobo

Specs

Kingston KHX6400D2LLK2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz
Asus EN8800GTX, 768 MB,
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Asus P5N32-E SLI Plus, Retail

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

FlawlezZ,

een "me too" post zonder enige toevoeging op een jaar oud topic is niet de bedoeling.

Als je hetzelfde probleem hebt, geef dan ook aan wat er voor jou niet werkt aan de beschreven oplossingen hier, en wat je zelf hebt geprobeerd.

Ik zie dat niet terugkomen in je post, dus ik wil je vragen om dat alsnog te doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Excuus !

niet gemerkt dat dit een oude post was.

Heb onlangs nieuw systeem aangeschafd en heb delzefde probleem namelijk;

1* De setup loopt verder en laad meerdere RAID/SCSI drivers. Het lijkt dat de computer wil resetten en het beeldscherm wordt zwart. Alleen een knipperende cursor blijft linksboven staan.
2* De setup loopt verder en laad meerdere RAID/SCSI drivers. Eén momentje is het beeldscherm zwart en vraagt om de plaats van de te installeren besturingssysteem. Dit veld is echter leeg en bij 'enter' of een andere toets krijg ik een 'blue-screen' en moet de computer herstarten.

RAID staat geactiveerd in de bios.
Via f10 de 2 schijven als raid 0 gezet.
Actief gemaakt (boot)

Raid staat POST boot en is healthy

Drivers van de bijgeleverde ASUS cd-rom gebruikt en de drivers van de asus website "makedisk" gebruikt.
Ook via een nlite CD geprobeerd.
Echter ik heb geen idee welkle ander driver ik moeten nemen,

Als spec staat NVIDIA® Dual X16 SLI

Echter deze is niet terug te vinden op de nvidia website
Dus heb ik de recente genomen die op de asus website zelf staat

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan verwijs ik je toch door naar [Vista 32bit] installatie op nvraid-0 niet mogelijk?

Tevens: jij gebruikt Raid0, de originele poster raid 5 (en da's heel wat anders).
Over Raid0 installeren op een NForce4 RAID controller is genoeg te vinden, zie ook de bovengenoemde link (ook al staat daar Vista, voor XP is het nog eenvoudiger).

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 18-05-2007 15:32 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1