Toon posts:

VF700 aansluiten op graka

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik open een topic aan de hand van dit oudere topic.

Ik ben namelijk op zoek naar een manier om de Zalman VF700 VGA koeler aan te sluiten op de connector die op mijn XFX 7800GT zit (die verschilt van de connector in bovenstaand topic). De connector van de graka ziet er namelijk als volgt uit (witte connector helemaal rechtsboven op de foto):

Afbeeldingslocatie: http://www.vinnaaah.demon.nl/zalman/DSC00559_small.JPG

En hier nog een foto'tje met de stock cooler.

De connector die aan de VF700 zit is een standaard fan-blokje zoals dat ook aan casefans en cpufans te vinden is, zie voor foto's deze review.

Standaard sluit je de VF700 op een molex stekker aan. Dat werkt wel, maar da's fixed@5 of 12V (afhankelijk hoe je 'm aansluit) en ik wil het eigenlijk voltage dynamisch laten aanpassen, wat prima gaat met RivaTuner (en misschien zelfs ook wel met de stock drivers). Zoals ik dat vroegah ook deed met de stock cooler zegmaar.

In tegenstelling tot de ATI 9600XT heeft de 7800GT dus 'maar' twee pinnetjes, terwijl je volgens mij de de fan rpm wel kon zien in RivaTuner (alweer een tijdje geleden dat ik de stock er op had, dus weet niet psies meer). Ik kan me vergissen overigens. Maar dat doet er ook niet veel toe.

Wat ik wil weten, of er al standaard verloop stukjes hiervoor zijn. Natuurlijk kan ik wel gaan klooien en solderen, de witte draad negerend en rood->rood en zwart->zwart, maar als die verloopstukjes er zijn doe ik het toch liever 'safe'.

Ik heb zelf natuurlijk op GoT en internet gezocht, maar ook omdat ik niet weet wat de technische namen van deze connectoren (zoals bijv. de naam 'molex') zijn heeft dat me nog niet tot een antwoord geleid. Wel ben ik topics tegengekomen waar wordt verteld wat je waaraan moet solderen om de boel werkend te krijgen, maar niet echt iets over een kant-en-klare oplossing. Of waar je dit soort stekkertjes los kan kopen zodat ik in ieder geval de bestaande kabeltjes niet door hoef te gaan knippen enzo.

Ik ben benieuwd of iemand nieuwe informatie heeft :Y)

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 21:35

Iavak

no savegame

Dude, je verdrinkt je GPU met je koelpasta. :|

Is het niet zo dat je een Zalman Fanmate erbij heb gekregen? Dan kan je die gewoon op 5v laten draaien, en dan zou die genoeg moeten koelen lijkt mij.

[ Voor 63% gewijzigd door Iavak op 12-03-2006 14:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iavak schreef op zondag 12 maart 2006 @ 14:51:
Euh.. bedankt voor de tip.. maar niet echt on-topic.. maar geen zorgen, met deze hoeveelheid pasta is de koeler er niet opgegaan. Heb van elke stap foto's gemaakt zegmaar, en op de volgende foto's staat de connector niet meer.
[b][Is het niet zo dat je een Zalman Fanmate erbij heb gekregen? Dan kan je die gewoon op 5v laten draaien, en dan zou die genoeg moeten koelen lijkt mij.
Als ik hem aansluit via de meegeleverde stekker kan ik dat ook wel, maar zoals ik al schrijf, gaat het niet niet om. Zo'n fanmate vind ik echt een onding, moet ik steeds onder het bureau kruipen ofzo. Nu staat ie standaard op 5V maar na een paar uur intensief gamen issie toch tegen de 70 graden.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 15:15 ]

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ik had ooit bij een systeemfan die ik kocht een verloopstukje gekregen.
waarchijnlijk as dat de aansluiting die jij bedoelt.
ik zou toch eens zoeken bij een onderdelenshop/electronicashop/computerboer.

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-06 21:38
klopt die fanmates zit nu niet meer bij, je hebt standaard de keuze of 12 v of 5 volt. ik heb gewoon maar een oude fancontroller opgezocht. werkt nu prima

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals FanMate heb ik wel (bij mn CPU cooler gekregen dan ws) maar dat vind ik onding. Moet ik alsnog onder mn bureau gaan lopen draaien. Dat wil ik dus niet :)

Verloopstukjes heb ik niet bij de elektronicazaken kunnen vinden, vandaar dit topic.. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 15:11 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb zelf een Aerogate 2, dus ik kan hem met een mooi weggewerkt verlengkabeltje aansluiten en klaar is kees. :)

Ik snap echter waar je mee zit. Ik vind het zelf ook atijd fijner als de koeler van de videokaart ook alleen maar op de videokaart komt. (En geen losse stroomkabels erbuiten).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• abaart
  • Niet online
Verloopstukjes heb ik niet bij de elektronicazaken kunnen vinden, vandaar dit topic.. :/
dan zou ik toch maar gaan solderen.
ik zou daar zelf geen problemen mee hebben.
ik vraag me af wat er eigenlijk voor problemen zijn met de aarddraad, gewoon zorgen dat je niet aan de koeler komt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door abaart op 12-03-2006 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
abaart schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:15:
[...]

dan zou ik toch maar gaan solderen.
ik zou daar zelf geen problemen mee hebben.
ik vraag me af wat er eigenlijk voor problemen zijn met de aarddraad, gewoon zorgen dat je niet aan de koeler komt ;)
Jij verdient een bedankje. Aan de hand van jouw casefan voorbeeld heb ik kunnen vinden wat ik zocht :)

http://www.performance-pc...main_page=index&cPath=289

Dus: abaart.. bedankt :7

Verwijderd

Topicstarter
Nou nog een shop in NL vinden..

Verwijderd

Iavak schreef op zondag 12 maart 2006 @ 14:51:
...
Dat valt nog best mee hoor. Bij een normale processor kun je dit ook prima doen, koeler er goed stevig op drukken en licht "heen en weer" draaien zodat het nog dunner wordt.

Te dun kan ook zijn nadelen hebben.

• abaart
  • Niet online
misschien zoiets:
http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=305139

ik heb hem al voor je:
http://www.alternate.nl/h...rue&artno=TLZS03&#tecData

[ Voor 51% gewijzigd door abaart op 12-03-2006 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat bedoel ik niet, ik bedoel ditte:

http://www.nowthatsit.nl/...e_id=4284&categorie_id=70
Koeler-verloopkabel voor aansluiting van een koeler met een 2-polige stekker op een 3-polige moederbordaansluiting.

Twee pins connector (female) -> graka en drie pins (male) naar VF700 :D

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 15:39 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:27:
[...]

Dat valt nog best mee hoor. Bij een normale processor kun je dit ook prima doen, koeler er goed stevig op drukken en licht "heen en weer" draaien zodat het nog dunner wordt.

Te dun kan ook zijn nadelen hebben.
No way, dat is dus echt veel te veel.
Zeker voor een zalman koeler met een gepolijste sink.

En ook bij CPU koelers zou ik nooit zoveel gebruiken.

Hoeveelheid zegt helemaal niks, het is puur een kwestie van een dunne laag koelpasta gebruiken om een afdruk te maken, dan kun je heel makkelijk zien waar het wel en niet zit.

En dus zeker niet gewoon een kwak erop doen en maar naar de zijkanten van de core duwen want dan heb je zelfs kans dat je temperatuur ineens veel hoger ligt dan normaal.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

DJ_The_SP schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:39:
[...]

No way, dat is dus echt veel te veel.
Zeker voor een zalman koeler met een gepolijste sink.

En ook bij CPU koelers zou ik nooit zoveel gebruiken.

Hoeveelheid zegt helemaal niks, het is puur een kwestie van een dunne laag koelpasta gebruiken om een afdruk te maken, dan kun je heel makkelijk zien waar het wel en niet zit.

En dus zeker niet gewoon een kwak erop doen en maar naar de zijkanten van de core duwen want dan heb je zelfs kans dat je temperatuur ineens veel hoger ligt dan normaal.
Als het ding gepolijst is niet nee, maar heb je wel eens een alu koeler van onderen gezien ?

Die Pasta-tape die er vaak erop geplakt zit is ook tamelijk dik.

Ik heb nog nooit temp-problemen gehad.... dik is niet goed... maar het verhaal van er net doorheen kunnen kijken... niets voor mij ;)

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, jongens, houden we het on-topic alsjeblieft..

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 15:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:44:
Jongens, jongens, houden we het on-topic alsjeblieft..
Je hebt je kabeltje al gevonden, dus..... :+

• abaart
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:38:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet, ik bedoel ditte:

http://www.nowthatsit.nl/...e_id=4284&categorie_id=70
Koeler-verloopkabel voor aansluiting van een koeler met een 2-polige stekker op een 3-polige moederbordaansluiting.

Twee pins connector (female) -> graka en drie pins (male) naar VF700 :D
ow :o ok.
maar je hebt het gevonden dus.
edit:net 1 minuut te laat 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door abaart op 12-03-2006 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. nu zit ik nog eens met haviks-ogen naar dat plaatje te kijken van ThatsIT, maar.. da's een vrouwtjes-3-pins-aansluiting.. en ik moet een mannetje hebben.

Dus nu nog een mannetje->vrouwtje 3-pins convertor.. zo blijf je bezig :X

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Volgens veel sites is die zalman cooler niet compatible met een 7800.
Dit omdat de geheugentjes niet meer actief gekoeld worden.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om zo'n kabeltje (let op: mannetje is dus 3 pins, vrouwtje 2 pins):
Afbeeldingslocatie: http://www.performance-pcs.com/catalog/images/products/3-Pin_2-Pin_A_01.jpg
Weet iemand waar in NL dit verkocht wordt? Anders is het ook geen ramp.. voor 4,5$ versturen ze 't in een envelop.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 18:16 ]

Verwijderd

_AuToMaTiC_ schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:02:
Volgens veel sites is die zalman cooler niet compatible met een 7800.
Dit omdat de geheugentjes niet meer actief gekoeld worden.
Met een 6600GT is het al een probleem, kunnen die geheugenkoelers er niet eens op vertelde een vriend van me.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:14:
[afbeelding]
Weet iemand waar in NL dit verkocht wordt? Anders is het ook geen ramp.. voor 4,5$ versturen ze 't in een envelop.
Als je een link geeft naar de shop waar je het vandaan hebt zodat mensen de specificaties van de connector konden zien, zou het makkelijker zoeken zijn he. ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Da_maniaC op 12-03-2006 18:28 ]

Verwijderd

Sorry hoor....maar je kan toch zelf wel zoon kabeltje maken?? das toch niet zoon probleem??

Sloop een oude voeding open die kapot is, daar zitten ook van die connectortjes in voor de Fan...

Naja, je moet het zelf ook maar weten....Maar daarvoor ben je toch ook een Tweaker??

Verwijderd

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:28:
[...]

Als je een link geeft naar de shop waar je het vandaan hebt zodat mensen de specificaties van de connector konden zien, zou het makkelijker zoeken zijn he. ;)
Klik op de afbeelding en u zult zien... ;)

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:56
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:14:
[afbeelding]
Dit is net zo'n kabeltje.

• Da_maniaC

Da_maniaC

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:38:
[...]

Klik op de afbeelding en u zult zien... ;)
8)7

Dit moet een zondag zijn.........
Chill... :*)

Nu moet arctic eens een koeler uitbrengen voor de 7800GS. :P

[ Voor 47% gewijzigd door Da_maniaC op 12-03-2006 19:28 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 17:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:27:
[...]
Met een 6600GT is het al een probleem, kunnen die geheugenkoelers er niet eens op vertelde een vriend van me.
Dat valt wel mee hoor ;) Een stock 6600 GT heeft vaak niet eens mem sinks (in elk geval niet de AGP versies). Maar met een VF700 erop passen de meegeleverde mem sinks inderdaad er in 1e instantie niet op. Echter met wat vijlen hier en daar kun je de mem sinks zelfs ook nog passend maken en erop plakken, geen probleem daar hoor :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Hoei, da's inderdaad de goeie :)

Nu is dat in Amsterdam, en moet ik 'm wel daar in het centrum gaan halen, anders is laten opsturen uit de VS nog goedkoper ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2006 21:18 ]

Verwijderd

wolkje schreef op zondag 12 maart 2006 @ 19:31:
[...]

Dat valt wel mee hoor ;) Een stock 6600 GT heeft vaak niet eens mem sinks (in elk geval niet de AGP versies). Maar met een VF700 erop passen de meegeleverde mem sinks inderdaad er in 1e instantie niet op. Echter met wat vijlen hier en daar kun je de mem sinks zelfs ook nog passend maken en erop plakken, geen probleem daar hoor :)
De vriendelijk vriend vond dat niet nodig, dat vijlen.... hij wilde weer snel gamen !

Werkt trouwens vreselijk goed die VF700... 50% kouder :o

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels even dat kabeltje opgehaald bij ikbenstil.nl in Amsterdam en het werkt perfect, de VF700 lijkt zelfs beter te koelen, krijg de core nu niet warmer dan 65 graden (toegegeven, heb ook de fan even helemaal uitgeblazen).

Ik weet niet of de functionaliteit dat het fan voltage verhoogd wordt bij het in 3d modus gaan volledig in de drivers zit, maar ik heb het ingesteld via RivaTuner en het werkt prima. Pikant detail is dat eigenlijk er weinig verschil in temp is bij blaaskracht 100% en 42% tijdens het draaien van een HDR demo. Je hoort de fan wel degelijk van toerental veranderen.

Dus een aanrader voor VF700 bezitters, minder rommelige kabeltjes in je kast (goed voor je airflow 8) ) en in 2d modus net weer wat stiller (volgens mij draait ie < 5V, maar zou ik moeten nameten) :D

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2006 17:19 ]

Pagina: 1