[nVidia]Event viewer error: Stress test transition L2 -> L1

Pagina: 1
Acties:

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 14:12

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
Sinds enige tijd heb ik de volgende events in mijn event viewer staan:

Silent Running: Stress test transition: L2 -> L1. Dit is afkomstig van mij videokaart driver. Na wat zoek werk kwam ik er achter dat dit inhoudt dat me videokaart zich automatisch terugklokt ivm een mogelijk hitte probleem. Alle oplossingen die ik vond hielden daar ook mee verband.

Ik ben dus een tijdje mijn temps wezen monitoren en volgens mij ligt daar het probleem niet:

Idle:
GPU ~47 graden
MEM ~43 graden

Stressed (tijdens gamen):
GPU 53 a 55 graden
MEM 50 a 55 graden

Overige specs van de PC:

MSI 845e MAX2 mobo
Intel P4 2,53 Ghz
2 x 512 mb ram PC 2700 van Dane Elec
3 HDD's (1x 40Gb, 1x 60Gb, 1x 120Gb)
DVD speler
CD brander
SB Live! Platinum 5.1
PCI IDE expansion card
NIC
ASUS V9999GE AGP (Geforce 6800 series)

De videokaart is unlocked en overgeclocked van 350/1000 naar 420/1150. Echter als ik hem weer naar stock speeds zet, dan blijft het probleem zich voor doen. Daar ligt volgens mij het probleem ook niet, aangezien de temps normaal zijn. Tis Ook een probleem van de laatste paar weken terwijl de kaart al een maand of 5 a 6 op deze speeds draait.

Ik Had zelf het idee dat het aan de voeding lag (Q-tec 550w). De voltages die dat ding leveren zitten net binnen de marges. Zou het uitmaken als die word vervangen of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken?? Zou zonde zijn als ik een nieuwe voeding koop en het probleem word daardoor niet verholpen.

Ik heb overigens als nieuwe voeding de Coolermaster Realpower op het oog zit echter nog te twijfelen tussen 450 of 550 Watt.

Blaat...

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
niemand??? ? :'(

Blaat...

Verwijderd

Topic titel is niet zo duidelijk. Nvidea bestaat namelijk niet.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:27:

offtopic:
Misschien pik je dit op als een flame, maar dit noem jij een noemenswaardige reactie? :X

Als je iemand wilt helpen die zich (éindelijk) aan de forumregels houdt (dat houdt dus in, pas booten na 24 uur, en voldoende informatie geven), geef dan een advies waar iemand iets aan heeft. Heb je niks nuttigs te melden, houd dan gewoon je mond, kom nou |:(

Genoeg gezeken... Ik zit te denken aan drie dingen.

A. Q-Tec is een niét-A-merk voeding wat al na een jaar ongeveer ouderdoms- en slijtageverschijnselen begint te vertonen, m.a.w.: er komt niet genoeg sap meer uit voor je pc, daar begint het al. Problemen worden dan legio, instabiliteit e.d.

B. Jij zegt oververhitting, hmm... er bestáát toevallig zoiets als een temperatuurdrempel. Dat kan je zien bij je videokaart-driveropties in het configuratiescherm onder Beeldscherm en dan Instellingen en dan Geavanceerd. Ergens moet daar een temperatuurdrempel zitten, normaal staat die op 120 graden Celsius ongeveer, maar het kán zijn (het is namelijk een wilde gok wat ik nu zeg) dat die drempel op iets van 50 graden staat, en dan is het logisch dat ie alarm slaat.

C. Hoe heb je je temperaturen uitgemeten? Als je dat met de hand gedaan hebt (en je hebt je fikken niet verbrand) en niet via het beeldscherm kan het zijn dat je temperatuursensor kapot is, dan denkt je pc dat hij oververhit is... Hoe heb je dat gedaan?

Ik ben benieuwd naar je reactie. Nieuw merk voeding kan iig geen kwaad als vervanging van die Q-Tec, slechter dan dat kan haast niet ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je je kast open zet en er een 30cm tafelventilator in laat blazen, heb je eventuele temperatuurproblemen uitgesloten. Probeer dat dus eens en kijk of je nog steeds die melding krijgt.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Je hebt ook al langere tijd al die HDD's/DVD/CD erin hangen? Je zou eens kunnen proberen om ze eens van de voeding af te halen, behalve de HDD waarvan je opstart of course :). Zou hou je volgens mij wel weer wat extra vermogen over en kan je kijken of je voeding het nu trekt (kan ook zijn dat het niet helpt omdat het vrij gekomen vermogen misschien niet al te groot is). Heb je je videokaart aan een aparte voedingsdraad hangen trouwens?

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
Jejking schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:37:
[...]

offtopic:
Misschien pik je dit op als een flame, maar dit noem jij een noemenswaardige reactie? :X

Als je iemand wilt helpen die zich (éindelijk) aan de forumregels houdt (dat houdt dus in, pas booten na 24 uur, en voldoende informatie geven), geef dan een advies waar iemand iets aan heeft. Heb je niks nuttigs te melden, houd dan gewoon je mond, kom nou |:(

Genoeg gezeken... Ik zit te denken aan drie dingen.

A. Q-Tec is een niét-A-merk voeding wat al na een jaar ongeveer ouderdoms- en slijtageverschijnselen begint te vertonen, m.a.w.: er komt niet genoeg sap meer uit voor je pc, daar begint het al. Problemen worden dan legio, instabiliteit e.d.

B. Jij zegt oververhitting, hmm... er bestáát toevallig zoiets als een temperatuurdrempel. Dat kan je zien bij je videokaart-driveropties in het configuratiescherm onder Beeldscherm en dan Instellingen en dan Geavanceerd. Ergens moet daar een temperatuurdrempel zitten, normaal staat die op 120 graden Celsius ongeveer, maar het kán zijn (het is namelijk een wilde gok wat ik nu zeg) dat die drempel op iets van 50 graden staat, en dan is het logisch dat ie alarm slaat.

C. Hoe heb je je temperaturen uitgemeten? Als je dat met de hand gedaan hebt (en je hebt je fikken niet verbrand) en niet via het beeldscherm kan het zijn dat je temperatuursensor kapot is, dan denkt je pc dat hij oververhit is... Hoe heb je dat gedaan?

Ik ben benieuwd naar je reactie. Nieuw merk voeding kan iig geen kwaad als vervanging van die Q-Tec, slechter dan dat kan haast niet ;)
A. Dat was mij ook al lang duidelijk dat dat niet een "top-of-the-line" voeding is, in de tijd uit budget redenen gekocht. De coolermaster true power word sowieso deze week besteld :)

B. Temperaturen zijn gemeten met behulp van Asus smartdoctor, het schijnt dat je het met riva tuner ook uit kan lezen, echter niet/nooit gevonden in riva tuner. (v2.0 RC5.17)

C. Wat betreft de temeratuur drempel, ik ben dat nog nooit tegengekomen in de drivers. Misschien verschilt dat per fabrieksdriver?? Ik heb in ieder geval die optie niet (en nog nooit) gevonden in de drivers die ik van de nvidia site afhaal. (momenteel 81.98). koelblok is voor, tijdens en na gamen normaal aan te raken. Dus die sensor is volgens mij in orde.
Je hebt ook al langere tijd al die HDD's/DVD/CD erin hangen? Je zou eens kunnen proberen om ze eens van de voeding af te halen, behalve de HDD waarvan je opstart of course . Zou hou je volgens mij wel weer wat extra vermogen over en kan je kijken of je voeding het nu trekt (kan ook zijn dat het niet helpt omdat het vrij gekomen vermogen misschien niet al te groot is). Heb je je videokaart aan een aparte voedingsdraad hangen trouwens?
Jah, al van voordat de 6800 er in is gekomen ipv een ti4600. De videokaart hangt op een aparte voedingsdraad, zonder iets anders er aan of wat dan ook. Wat betreft dat loskoppelen, das idd iets wat ik nog zou kunnen proberen, tnx for the tip :)
Als je je kast open zet en er een 30cm tafelventilator in laat blazen, heb je eventuele temperatuurproblemen uitgesloten. Probeer dat dus eens en kijk of je nog steeds die melding krijgt.
Zoals eerder gezegt die heb ik volgens mij wel uitgesloten ;)

Verdere info: ik heb nog even goed naar de tijden en datums gekeken van de event viewer. en het is niet iets wat alleen tijdens gamen voor komt. dus ook tijdens normaal gebruik, het koelblok voelt lauw/warm aan als er niet gegamed word, dus overhitting lijkt me stug.

BTW, De reden waarom ik denk dat het toch de voeding is, is het feit dat toen ik deze kaart kocht ik nogal verbaast was van de 2 molex connectors op de kaart, in de handleiding stond dat 1 voldoende was, nadat ik hem er in had gezet (met 1 connector) kreeg ik de melding dat ie was teruggeclocked naar lagere snelheden omdat ie te weing prik kreeg, echter heb ik aangevinkt dat die melding niet wordt weergegeven in de toekomst (uiteindelijk dus 8)7 want dan wist ik zeker dat het daar aan ligt).

offtopic:
quote:
mokumouse schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:21:
niemand??? ?

al een reportje ingediend, maar dit had je zelf ook natuurlijk ff kunnen doen, als het je niet aan staat/stond. :7 een typo is nou eenmaal snel gemaakt en het lijkt me vrij duidelijk dat hier nvidia wordt bedoeld en niet ATI

[ Voor 12% gewijzigd door mokumouse op 13-03-2006 16:43 . Reden: extra info ]

Blaat...

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
nog een idee... als hij het altijd ok heeft gedaan, zou het dan aan de nieuwere driver kunnen liggen als dit het enige is wat niet zo lang geleden veranderd is? misschien een oudere driver proberen? trouwens wat mij niet geheel duidelijk is, zo'n event/melding in de eventviewer zorgt dat voor een hangup/vastloper?

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
norris92 schreef op maandag 13 maart 2006 @ 16:44:
nog een idee... als hij het altijd ok heeft gedaan, zou het dan aan de nieuwere driver kunnen liggen als dit het enige is wat niet zo lang geleden veranderd is? misschien een oudere driver proberen? trouwens wat mij niet geheel duidelijk is, zo'n event/melding in de eventviewer zorgt dat voor een hangup/vastloper?
nee het zorgt niet voor vastlopers, maar in games merk ik wel dat het op een gegeven moment, langzamer gaat draaien/minder soepel. Drivers zitten er al een maand of 3 a 4 op. Zal vanavond es ff testen met andere drivers (nu nog op school).

Blaat...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:34
Als je andere drivers gaat gebruiken, gebruik dan 77.77. Voor mijn (en alle andere) 6600GT het snelst en stabielst gebleken. Zal voor jouw kaart ook kunnen gelden :).

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 13 maart 2006 @ 17:49:
Als je andere drivers gaat gebruiken, gebruik dan 77.77. Voor mijn (en alle andere) 6600GT het snelst en stabielst gebleken. Zal voor jouw kaart ook kunnen gelden :).
tnx voor de tip :) na het eten es proberen

Gisteren andere drivers geprobeerd, dit maakte helaas niet uit, een halfuurtje na de installatie stond de eerste error weer in het log. Vanavond even proberen met zo min mogelijk HDD's/DVD-spelers.

[ Voor 24% gewijzigd door mokumouse op 14-03-2006 10:54 ]

Blaat...

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En? Heeft het al iets opgeleverd?
* Jejking was eventjes nieuwsgierig :)

Verwijderd

Ook ik heb deze logboek vermelding. Als ik zoek vind ik meetal dat men het over een te hoge OC heeft. Dus dan schroeft ie hem terug, vreemd is dat het ook gewoon in 2D gebeurt. Meteen na opstarten bijvoorbeeld, wanneer ik mediaplayer gebruik.
Wat nog vreemder is, dat het ook bij een NON-OC kaart gebeurt? Mss verandert dit wanneer je je kaart eenmaal overclocked hebt, ook al zet je hem weer terug.

BTW kaartje V9999/TD is unlocked naar 16x1/6vp

Ik heb nu bij Rivatuner ingesteld dat ik kan aangeven op welke stand die moet blijven staan. ik heb hem dus op always performance 3d staan, en 3dm05 laten lopen. Ik haal meteen een hoger score van 200 punten meer, op relatief lage OC.

Dit gaat als volgt:
Ga in RT naar poweruser -> NVIDIA \ Overclocking -> EnablePerfLevelForcing op 1 zetten. Dan bij overclocking tab -> Force constant performance level op Performnce 3D zetten.
Door deze instelling, heb de vermelding niet meer gezien!

Bijvoorbeeld op 340/750 --> 4250 punten, op 356/386 --> 4440 punten.
Om deze scores te krijgen moest ik normaal verder overclocken. Ook wanneer ik 3dm05 een aantal uurtjes liet lopen, had ik bij te hoge OC een score die ver onder de score was van een enkele run. Wat dus heel goed zou kunnen betekenen dat de clocks van de kaart worden terug gezet.

Ik zal vannacht eens 3dm05 een aantal uren laten lopen, om te kijken of dit werkt. Dus dat de performace niet inzakt. Want best kans dat de kaart zich terugclockt vanwege fouten. Mss komt het omdat deze kaartjes niet voor deze snelheid zijn gemaakt en zich vanwege temps terugclocken, ook al zijn die temps niet schadelijk, maar een soort van beveiliging.

• mokumouse

mokumouse

LOLstoel User

Topicstarter
Jejking schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 11:06:
En? Heeft het al iets opgeleverd?
* Jejking was eventjes nieuwsgierig :)
Heeft ff geduurt maar dan hier een (definitief?) antwoord. Met zo min mogelijk HDD's en DVD-ROM spelers maakte ook geen sier uit.

Ik las net de reply van dreee, en ik kon mij daar heel erg in vinden in alleen 2d (hardware matig decoden filmpjes waarschijnlijk). had ik er ook last van. Echter is vanmiddag mijn nieuwe voeding binnengekomen (Coolermaster true power 550W :*) ). Ingebouwt en tot op heden geen problemen.

Ook ga ik nog ff die optie die dreee noemde in rivatuner op scharrelen. Dit en de brakke voeding zijn waarschijnlijk (achteraf gezien) de oorzaak van het feit dat toen ik aan het overclocken de scores van 3d mark zo wisselvallig waren.

Kort gezegd, bij mij was het de voeding.....

//edit:

voor de de diudelijkheid de kaart loopt op 1150/420 (memory/GPU) waar standaard 1000/350. Plus alle vertexshaderrs en pixelpipelines zijn enabled

[ Voor 14% gewijzigd door mokumouse op 21-03-2006 18:15 ]

Blaat...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix ;)

Complimenten voor topicstart verder

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ah mooi dat bij jou het probleem is opgelost, bij jou dus de voeding. :)
Ik kan ook iets herinneren dat ik hier wel eens over gelezen heb.

Ik heb namelijk ook redelijk wat lopen testen. Ik heb nog steeds geen melding gehad, maar dat is ook logisch aangezien ik het terugschakelen heb uitgezet.
Wel is gebleken dat ik nog steeds terugval krijg, en wat je zegt over wisselende scores bij 3Dmark05. Ik begin dus steeds meer mijn voeding boos aan te kijken, namelijk een Sweex 400W, met 12A op de 12V. Zeker nu bij jou het probleem is opgelost.
Ook het afwezig blijven van artifacts met volle unlock en OC wijst richting de voeding. Ook maken de OC's niet veel verschil. Wel is duidelijk dat de terugval bij optreedt na een tijdje intensief rekenen. Bij één enkele 3dmark run krijg ik een lekker score.

Shit, ik was pas van plan een nieuwe voeding te kopen met een nieuwe kaart en mobo. :|
Pagina: 1