[TV OUT] Waarom kloppen de beeldverhoudingen nou nooit?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 12:51

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb de twee FAQs er al op nagelezen maar kan zo een twee drie niet een antwoord vinden op de volgende kwestie.

Ik weet dat de resolutie van PAL 768x576 is. Ik zou dan denken, dat 800x600 een mooi beeld met kleine overlap (overscan) geeft. Niets is minder waar. Op deze resolutie heb je nog steeds zwarte balken. Je kunt overscan aanzetten maar dan mis je wel weer ineens een hele lap scherm. Waarom is er niet zo iets als een glijdende schaal tussen underscan en overscan?

En dan heb ik het helemaal nog niet over breedbeeld. Het is bekend dat breedbeeld minder pixels bevat dan gewoon 4:3 formaat (zeg maar 768x432) en dus idealiter aangestuurd zou moeten worden met 800x480 teneinde net iets meer dan schermvullend te zijn. Echter deze resolutie wordt door de meeste TV's niet begrepen als zodanig, dus dat betekent meestal alsnog een 4:3 signaal naar de tv, die een enorm plat beeld met grote balken weergeeft (de 4:3 interpretatie van 16:9).

Wat moet je doen om gewoon 1:1 de uitgestuurde pixels naar je tv te krijgen zonder scalen, over- of underscan?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 14:55
Volgens mij klopt jou conclusie over pal resolutie niet helemaal.

PAL (resolution 720 x 486)
D-1 PAL (resolution 720 x 576)
D-1 PAL Square Pix (resolution 768 x 576)

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-06 21:38
met wat voor vga kaart is dit, want ik heb 6800 gt en op tv helemaal zwarte op die keren dat ik de gedownloade film ga kijken. gewoon strak zonder balken, terwijl ik niets met de instellingen doe

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Het is met mijn oude Nvidia TNT2, maar ik zie het bij mijn vrienden ook met nieuwe kaarten, dus ik dacht dat het niet kaart-afhankelijk was. Ik heb tot nu toe altijd lopen etteren met tvtool en overscan/underscan toggles. De PAL resolutie haalde ik uit de FAQ overigens.

@remcio: Is dat 4:3 of 16:9?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Subtiel schopje