Surround / Dolby Digital 5.1 set

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 13:40
quote uit 'Het Regime' :
Je zal in je openingspost duidelijk moeten aangeven hoeveel je te besteden hebt, wat je zoekt, wat je eigen voorkeuren zijn, wat je ondertussen zelf al hebt ondernomen, welke typen je zelf al hebt gevonden en aangeven wat je zelf vind dat de sterke/zwakke punten van die bepaalde typen zijn en waarom je nog twijfelt over die types.'

Ik heb tussen de 300-400 euro te besteden. Ik zoek een surround/dolby digital 5.1 set waarop ik mijn Xbox kan aansluiten en bovendien goed films en muziek op moet kunnen beluisteren. Games en films hebben prioriteit. Mijn voorkeur gaat uit naar een zilverkleurige set, i.v.m. de inrichting van mijn woonkamer.

Ik heb al enorm veel informatie doorgelezen op Tweakers en op het forum van Xbox World NL [ http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=80248 voor het topic over surround/dolby digital sets]. Ook via www.kieskeurig.nl heb ik al heel wat reviews doorgelezen, maar een groot gedeelte van de 5.1 sets hebben geen optische-ingang en zijn dus niet geschikt voor gebruik met de Xbox. De sets die worden aangeraden zijn de Creative labs inspire 5.1 5500 en Logitech 5.1 Surround-Sound Z680THX. Ik lees hier op tweakers veel over het plop-probleem van dergelijke Logitech sets, dus ik ben geneigd voor een ander merk te willen kiezen.

Grootste probleem is dat het overgrote deel van de informatie die ik lees zwaar verouderd is. Het is daarom moeilijk een keuze te maken. De Logitech 5.1 Surround-Sound Z680THX staat bijv. niet eens meer in de pricewatch en het grootste gedeelte van de topics die ik vind via de tweakers-search zijn van minimaal een jaar geleden. Ik heb het idee dat er vandaag te dag wellicht betere setjes te vinden zijn, maar waarvan ik het bestaan simpelweg niet weet.

Het surround/dolby digital set moet ivm de Xbox in ieder geval de volgende zaken aan boord hebben:
- Dolby Digital decoder
- Een optische ingang

Mochten jullie meer informatie willen hebben, hoor ik het graag. Het zou fantastisch zijn als jullie me beter op weg kunnen helpen.

Bij voorbaat dank!

" Play the violent strings of my symphony "

• koosjebram
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-01 12:55

• Symphony-X
Yep die had ik al gevonden. Die heb ik ook genoemd in mijn startpost. Mijn vraag is o.a. of er wellicht anders sets zijn, die ik NIET genoemd heb, die aan te raden zijn nadat je mijn situatie hebt gelezen.

• koosjebram
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-01 12:55
Tsja in dat geval zou ik gewoon de Media Markt binnenlopen en kijken welke sets de gewenste ingangen hebben.
Als je wat meer geld wil uitgeven en al een paar speakers hebt kun je ook eerst alleen een losse
versterker halen.
Je Xbox360 draait toch ook dvd/cd????
Dan kun je daarna een goeie speakerset erbij halen en nog eens een dvd/cd speler ofzo.
Succes

Ow ja,als je dan wat gevonden hebt bij b.v. Media Markt/Blokker e.t.c. daarna op inet kijken of t goedkoper te vinden is ;)

[ Voor 16% gewijzigd door koosjebram op 12-03-2006 14:28 ]

• Symphony-X
koosjebram schreef op zondag 12 maart 2006 @ 14:25:
Als je wat meer geld wil uitgeven en al een paar speakers hebt kun je ook eerst alleen een losse
versterker halen. Je Xbox360 draait toch ook dvd/cd???? Dan kun je daarna een goeie speakerset erbij halen en nog eens een dvd/cd speler ofzo. Succes
Ik heb nog geen speakers. Het is overigens een xbox 1, geen Xbox360. Die leest ook prima CD/DVD. Ik heb overigens wel een andere losse CD speler. De Xbox gebruik ik voor DVD, xvid enz. Het is juist het idee 1 soundset te kopen, dus versterker incl. boxen.

De Logitech Z-5500 is wat dat betreft wat ik wil; alleen vraag ik me af of er interessante concurrenten zijn (zonder plopjes-probleem)

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
Creative Gigaworks 7.1 mooie set bass dieper en middentonen gevoeliger dan de z-5500 en 7.1 alleen hoge tonen zijn iets minder maar bijna niet hoorbaar

1337

• Symphony-X
ZandBak schreef op zondag 12 maart 2006 @ 14:47:
Creative Gigaworks 7.1 mooie set bass dieper en middentonen gevoeliger dan de z-5500 en 7.1 alleen hoge tonen zijn iets minder maar bijna niet hoorbaar
Thx, maar ik wil een 5.1 set. Al die boxen.. zou niet weten waar ik die neer kan zetten in mijn bescheiden woonkamer.

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 10:00
Ik zou persoonlijk niet voor een pc-speaker systeem gaan wat de Creative Inspire en Logitech Z-5500 zijn.
Een investering in een receiver en boxen zal je langer (en waarschijnlijk meer) plezier van hebben.

Want:
- Losse receiver biedt hoogst waarschijnlijk betere kwaliteit dan de Creative en Logitech sets (ligt er natuurlijk aan wat je koopt, een Supertech receiver zal waarschijnlijk wat minder kwaliteit bieden dan een Marantz receiver)
- Aansluitmogelijkheden zijn er voldoende, ook hier zal er een verschil zijn tussen verschillende receivers. Maar keuze genoeg.
- Je gaf het zelf al aan: moet in woonkamer passen. Receivers en bijbehorende speakers staan over het algemeen een stuk beter in de woonkamer dan een zwart kunststof kastje van een pc-speaker.

Zat een jaar geleden met dezelfde vraag, en ben nu al driekwart jaar een zeer tevreden eigenaar van een Yamaha set.

• Symphony-X
Erik070 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 16:50:
Ik zou persoonlijk niet voor een pc-speaker systeem gaan wat de Creative Inspire en Logitech Z-5500 zijn.
Een investering in een receiver en boxen zal je langer (en waarschijnlijk meer) plezier van hebben.

Want:
- Losse receiver biedt hoogst waarschijnlijk betere kwaliteit dan de Creative en Logitech sets (ligt er natuurlijk aan wat je koopt, een Supertech receiver zal waarschijnlijk wat minder kwaliteit bieden dan een Marantz receiver)
- Aansluitmogelijkheden zijn er voldoende, ook hier zal er een verschil zijn tussen verschillende receivers. Maar keuze genoeg.
- Je gaf het zelf al aan: moet in woonkamer passen. Receivers en bijbehorende speakers staan over het algemeen een stuk beter in de woonkamer dan een zwart kunststof kastje van een pc-speaker.

Zat een jaar geleden met dezelfde vraag, en ben nu al driekwart jaar een zeer tevreden eigenaar van een Yamaha set.
Kijk, das een interessante insteek. Maar is een goede receiver + boxen niet duurder dan ca. 300-350 euro? Die Logitech 5500-Z is er bijv. al voor 280 euro. Heb je anders een suggestie wat setup betreft?

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Tweedehands :)

Verwijderd

Ik zit eigenlijk precies met hetzelfde probleem. De Z-5500 zou eigenlijk de perfecte set voor me zijn, maar helaas heeft deze het plopjes probleem. De set Creative GigaWorks S750 lijkt me ook wel wat, alleen ik heb echt geen ruimte voor 7 speakers.
Nu heb ik ook zitten denken aan een oplossing zoals Reciever + losse speakers.
Alleen vraag ik me af of dit betere kwaliteit geeft als zo'n computer set. Aangezien zo'n set toch helemaal op elkaar afgestemt is.
Dus als iemand hier meer over weet zou ik dat graag willen horen :)

• Lord_Nemesis
  • Laatst online: 13-02 18:46

Lord_Nemesis

Wa oars?

Ik kan je er maar een aanbevelen: Deze pricewatch: Creative Labs MegaWorks 550 THX (5.1) heb ik zelf al ruim 2 jaar en ik heb nog steeds niet veel beters kunnen vinden (en nee ik wil ook geen 7.1 gigaworks, geen ruimte en geen behoefte aan 7 speakers).
Ondertussen is de prijs ook erg veel gedaalt, heb die van mij voor ~350 E gekocht...

/edit: En de Logitech 5500-Z komt niet bij deze in de buurt...

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Nemesis op 13-03-2006 11:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

• Symphony-X
LordNemesis schreef op maandag 13 maart 2006 @ 09:43:
Ik kan je er maar een aanbevelen: Deze pricewatch: Creative Labs MegaWorks 550 THX (5.1) heb ik zelf al ruim 2 jaar en ik heb nog steeds niet veel beters kunnen vinden (en nee ik wil ook geen 7.1 gigaworks).
Ondertussen is de prijs ook erg veel gedaalt, heb die van mij voor ~350 E gekocht...

/edit: En de Logitech 5500-Z komt niet bij deze in de buurt...
Heb wat reviews doorgelezen & het is inderdaad een goede set lijkt me. Nadelen zijn wel;
- Geen draadloze afstandsbediening, en dat is voor woonkamer-gebruik echt heel jammer
- Zwarte kleur, had em graag in zilver gezien
- Ik zie nergens dat de Creative set zoveel beter zou zijn dan de Logitech Z-5500, waar baseer je dat op?

• Lord_Nemesis

Lord_Nemesis

Wa oars?

Dat ik beweer dat deze set een beter is dan de 5500 komt doordat ik ze beide vaak heb gehoord. De 550 THX heb ik zelf, en de 5500 heeft een goede vriend. Ook bij hem heeft de 5500 last van "plopjes". Verder laat de set niet een WAUW indruk bij me achter zoals de 550 THX dat doet. Bij de 550 THX hoor je niks geen vervorming/ruis of wat dan ook, zelfs niet op vol volume (en dat is HARD, 5x 70 WATT RMS voor de speakers en 150 WATT RMS sub).
Ik heb een tweede setje hier op mijn werk staan en collega's waren ook erg onder de indruk van het geluid (misschien mede door de trillende ramen en plafondplaten op vol volume in een groot kantoor toen ik chemical brothers - under the influence draaide).

Dat de afstandbediening niet draadloos is vind ik ook jammer. Dit is wat mij betreft ook het enige minpuntje.

Kleur is natuurlijk iets persoonlijks, en afhankelijk van je overige apperatuur.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

LordNemesis schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:54:Bij de 550 THX hoor je niks geen vervorming/ruis of wat dan ook, zelfs niet op vol volume (en dat is HARD, 5x 70 WATT RMS voor de speakers en 150 WATT RMS sub).
Bij 10% THD ja :Z . Over geen vervorming gesproken, en dat zijn dan alleen nog maar de amps ;)

Niet dat de meeste andere setjes beter zijn hoor :)

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 13-03-2006 12:29 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Lord_Nemesis

Lord_Nemesis

Wa oars?

deepspace schreef op maandag 13 maart 2006 @ 12:28:
[...]

Bij 10% THD ja :Z . Over geen vervorming gesproken, en dat zijn dan alleen nog maar de amps ;)

Niet dat de meeste andere setjes beter zijn hoor :)
Ik ben geen audiofreak, dus van termen als THD (heb wiki wel ff geraadpleegd ;) ) heb ik geen kaas gegeten.
Ik ga in mijn vorige post dan ook alleen af op wat ik hoor, niet op wat je allemaal wel niet kunt meten. Voor mij is dit dan ook geen issue omdat ik afga op de beleving en niet op meetresultaten.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

THD = Total Harminic Distortion :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Lord_Nemesis

Lord_Nemesis

Wa oars?

deepspace schreef op maandag 13 maart 2006 @ 13:53:
THD = Total Harminic Distortion :)
In de vorige post zei ik al dat ik even op wiki heb gekeken. Ik weet dus ondertussen (globaal) wat er met de afkorting wordt bedoeld. ;)

En nu weer terug ontopic!
:)

• Symphony-X
Ik zie net waarom de 550 THX voor mij afvalt; wat ik lees op gamespy.com:

'Digital inputs (coaxial and optical) and an onboard digital decoder are absent on the MegaWorks THX 5.1 550'

Ik heb een optisch in & onboard digital decoder nodig, aangezien ik mijn Xbox erop wil kunnen aansluiten.

• Lord_Nemesis

Lord_Nemesis

Wa oars?

Symphony-X schreef op maandag 13 maart 2006 @ 15:33:
Ik zie net waarom de 550 THX voor mij afvalt; wat ik lees op gamespy.com:

'Digital inputs (coaxial and optical) and an onboard digital decoder are absent on the MegaWorks THX 5.1 550'

Ik heb een optisch in & onboard digital decoder nodig, aangezien ik mijn Xbox erop wil kunnen aansluiten.
Overheen gelezen dat je je XBOX wilt aansluiten, my bad...

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 08:20
ik zou gaan voor een losse receiver en losse speakerset.
zomaar een voorbeeld (en er zijn vele mogelijkheden!):
de Teufel Concept M, met vijf identieke speakers en een behoorlijke subwoofer. Schijnt onwijs goed te klinken.
Afbeeldingslocatie: http://www.teufel.de/images/heimkino/Con_M_schwarz_big.jpg

Teufel heeft ook andere setjes vanaf deze prijsklasse tot €10.000
Ze werken een beetje als Dell, dus af-fabriek en geen tussenhandel.

Zoek daar voor 200 euro een instapreceiver bij, diegene die jij mooi vind, want het klinkt allemaal redelijk hetzelfde (iig geen schokkende verschillen.) Ik zou bijvoorbeeld voor een Pioneer VSX 415 gaan, of een uitloper zoals de 514 of 712....
Afbeeldingslocatie: http://www.eurodatec.de/images/VSX-415-S.jpg

gebruik daarbij de DVD speler van je X-Box, of koop een goedkope pioneer DVD speler, en neem maar van mij aan dat daar geen PC-speaker set tegenop kan!

• Symphony-X
107mb schreef op maandag 13 maart 2006 @ 20:49:
ik zou gaan voor een losse receiver en losse speakerset.
zomaar een voorbeeld (en er zijn vele mogelijkheden!):
de Teufel Concept M, met vijf identieke speakers en een behoorlijke subwoofer. Schijnt onwijs goed te klinken.
[afbeelding]

Teufel heeft ook andere setjes vanaf deze prijsklasse tot €10.000
Ze werken een beetje als Dell, dus af-fabriek en geen tussenhandel.
Thx voor de tip, al wordt de totaalprijs dan toch wel weer een stuk hoger dan 300-400 euro. Alleen de boxenset die jij aanbeveeld is al 300 euro.

• Symphony-X
Ik heb net een set gevonden, de JBL ESC340. Heeft er iemand ervaring met deze set? Volgens mij istie al wat ouder.
linkje: http://www.jbl.com/home/p...ESC340/230&CheckProduct=Y

Er zit een optische input op & DTS®, Dolby Digital (AC-3), Dolby Pro Logic, Dolby 3Stereo and Stereo Listening modes. Volgens mij zijn de benodigde decorders dus ook aan boord (zelfde als bij Z-5500), behalve Pro Logic II.

Hoe denken jullie dat deze set zich kwalitatief verhoudt tot de Z-5500?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 07:35
Ik heb zelf 8maanden geleden bij de harendse smit een leuke set gekocht voor 450 euro (na korting)
Bestaand uit:
Yamaha RX-V357 receiver
5.1 Boxen set van yamaha (kan type niet zo even er bij pakken)
Yamaha DVD-S557 (speelt ook divx etc af)

En een paar maanden geleden zag ik dezelfde set maar dan met DVD recorder voor hetzelfde prijsje dus de set met alleen een speler zal in jouw budget moeten liggen ;)
De receiver heeft 2x optisch in en daarnaast ook nog coaxiale mogelijkheden dus daarop zou jij je xbox van wel kunnen aansluiten.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Symphony-X
klaasbram schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 20:30:
Ik heb zelf 8maanden geleden bij de harendse smit een leuke set gekocht voor 450 euro (na korting)
Bestaand uit:
Yamaha RX-V357 receiver
5.1 Boxen set van yamaha (kan type niet zo even er bij pakken)
Yamaha DVD-S557 (speelt ook divx etc af)

En een paar maanden geleden zag ik dezelfde set maar dan met DVD recorder voor hetzelfde prijsje dus de set met alleen een speler zal in jouw budget moeten liggen ;)
De receiver heeft 2x optisch in en daarnaast ook nog coaxiale mogelijkheden dus daarop zou jij je xbox van wel kunnen aansluiten.
Klinkt goed.. Heb je de mogelijkheid het type van de 5.1 set te achterhalen? Zou te gek zijn :7

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 07:35
Symphony-X schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:11:
[...]

Klinkt goed.. Heb je de mogelijkheid het type van de 5.1 set te achterhalen? Zou te gek zijn :7
Heb even het boekje opgezocht (ja boekje bij speakers :+ )
Yamaha NS-P110 de set bestaat weer uit:
NX-E130 (4x) (100Hz to 25KHz nominaal 30W Max 100W)
NX-C130 (80Hz to 25Khz nominaal 30W Max 100W) <- center speaker
SW-P130 (30 tot 200Hz 50W) <- sub

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 10:00
Grappig, heb ook die Yamaha set gehaald maand of 8 geleden.
Naam van de set is AV Pack 105. Op Yamaha.nl kun je een catalogus downloaden met meer info.

Succes

• Symphony-X
Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat ik eruit ben; het wordt de Pioneer DSC-333 homecinema set. Reviews & specs: http://www.kieskeurig.nl/...0BEE3C125700A0043E7E9.htm

Prima specs & erg mooi design. Iemand ervaring met deze set toevallig?

Pagina: 1